PDA

View Full Version : piano



gorgasm
1 juni 2007, 16:17
aangezien dit ook met snaren werkt had ik de volgende vragen;
Ik zou graag een piano hebben, om akkoorden te leren, intervallen, beter zicht hebben op fa én solsleutel,toonladders leren en bepaalde liedjes wil ik ook zeker leren spelen, wat het juist moet zijn maakt me geen bal uit; digitaal of niet.
Ik had graag 1 gehad waarop ik met een koptelefoon kan spelen(dus moet ik wss digitaal) en die nooit zn toonvastheid verliest. Verder boeit aanslaggevoeligheid me niet echt.

Of kunnen de dingen niet die ik wens?

Kim Wilson
1 juni 2007, 16:19
Ik zou een keyboard kopen met lcd-schermpje, als ik jou was. Een beetje uitgebreid ding laat ook zien welke akkoorden je op dat moment aanslaat. Dat lijkt me wel handig. De grotere apparaten van Roland en Yamaha hebben die mogelijkheid iig. Ik denk dat ze tweedehands geen drol meer kosten.

Blend
1 juni 2007, 16:42
'n keyboard is dan zeker 'n goeie oplossing. Als je er toch niet van plan bent 'echt' op te spelen, zou ik geen yamaha of roland piano kopen. Ook 2ehands betaal je voor die dingen nog algauw 600 euro.

Mijn advies: koop 'n Casio keyboard. Rond de 250 euro, weet ff niet meer welk model of wat dan ook.
Kijk voor 2ehandsjes naar 'n General Music, ik heb zelf 'n WX 2, toendertijd het 'vlaggenschip' van Gem. Heerlijk keyboardje, dat nog lang niet uit z'n tijd is door z'n vele midi-toepassingen etc.

Verder zou je naar oudere Rolands kunnen kijken, die kan je ook wel voor rond de 200 euro ophalen

Op marktplaats staan dikwijls advertenties waar je 'n gratis ouwe piano op kan komen halen (voor het gemak vergeten ze te vertellen dat ze op 15-hoog wonen, en vooral géén zin hebben om dat ding naar beneden te sjouwen).
Het enige nadeel: het duurt waarschijnlijk ongeveer 'n jaar voordat-tie helemaal goed is gestemt.
Tov daarvan zijn keyboards dus beter cq je ze niet hoeft te stemmen.

Kim Wilson
1 juni 2007, 16:47
Ik had het ook over Yamaha of Roland keyboards. Die heb je wel voor een paar honderd euro. Koop zeker GEEN Casio, dat is echt helemaal niks.

Roland is vooral goed in zijn samples. Yamaha had een jaar of 5 ook super modellen. Zoek naar een beetje ouder apparaat, dan heb je heel veel keyboard voor weinig geld.

Ik heb zelf de Roland G600 gehad. Een Arranger Workstation, met Midi en de hele kraam, maar zonder speakers. Machtig mooi ding, super geluiden. Maar die kosten nu nog een honderd of 5. Maar dan heb je wel wat.

Blend
1 juni 2007, 18:14
Ik had het ook over Yamaha of Roland keyboards. Die heb je wel voor een paar honderd euro. Koop zeker GEEN Casio, dat is echt helemaal niks.



Ho, wacht ff, die Casio's over die ik het heb, zijn meestal schoolkeyboards. Voor zijn doeleinden zeker niet slecht! het is natuurlijk niet veel, slechts 5 octaaf toetsenbereik, maar het geluid wat er inzat was echt niet eens zo slecht. keyboards met vergelijkbare prijzen vind ik qua souds toch 'n stúk minder.

gorgasm
1 juni 2007, 19:25
het is natuurlijk niet veel, slechts 5 octaaf toetsenbereik,
wel ja kijk mss is het toch beter op t hele arsenaal aan octaven te hebben?

Want ja je kent het je wil dan iets spelen, blijkt je klavier zo laag/hoog niet te gaan.

Blend
1 juni 2007, 23:41
In dat geval heb ik altijd nog 'n piano staan :)

Henkie spenkie
2 juni 2007, 01:44
Ik heb zelf 5 jaar lang keyboard gespeelt (en les gehad). Das alleen al een paar jaar geleden weer. Toen ik jaren geleden een keyboard kocht, moest ik gewoon een Roland hebben vanwege zijn samples. In die tijd kon je op een (goedkope) yamaha het verschil tussen een gitaar en een piano niet eens horen. Tegenwoordig valt het me echter op dat de goedkoopste keyboards al een redelijk goed geluid hebben. Zelfs de dingen van Casio zijn nog wel redelijk. Aangezien je het alleen maar om te oefenen wilt gebruiken kan dat dus allemaal wel.

De techniek is trouwens zo hard vooruit gegaan dat je op een goedkoop keyboardje van nu vaak al meer functies kan vinden als een duur keyboard van vroeger.

Alleen als ik zo eens op marktplaats kijk zie ik dat je voor rond de €100 een Roland E serie hebt, en dan heb je toch al een behoorlijke keyboard (koste destijds ergens tussen de 1000 en 1500 gulden meen ik)

Met piano zou ik trouwens erg uitkijken. Uit ervaring weet ik namelijk dat een goedkope piano die ontstemt is soms niet eens meer helemaal zuiver gestemt kan worden!

Henkie spenkie
2 juni 2007, 01:47
het is natuurlijk niet veel, slechts 5 octaaf toetsenbereik.
5 octaven is vrij standaard bij een keyboard. Betaalbare Roland of Yamaha hebben dat ook. :hippie:

gorgasm
10 juni 2007, 12:55
kunnen jullie mij n paar voorstellen gooien jonges? Waar ik op kan zoeken.

gorgasm
29 juni 2007, 17:01
niemand iets?

Tupelo
30 juni 2007, 15:10
Wat zou je bieden voor een Roland E14?

Henkie spenkie
1 juli 2007, 01:56
kunnen jullie mij n paar voorstellen gooien jonges? Waar ik op kan zoeken.
Tjah, is moeilijk te zeggen he. Hangt puur af van wat je ervoor over/ter beschikking hebt, en welke functies voor jou echt een must zijn. Als je voor een oude 2e hands gaat, zou ik eerder voor een Roland gaan, omdat onder de oude keyboards die een beter geluid hebben.
Als je voor nieuw gaat is de prijs/kwaliteit verhouding over het algemeen wel redelijk heb ik het idee, maar dan kun je natuurlijk altijd zelf gaan vergelijken in de winkel.

Persoonlijk koop ik niet snel iets 2e hands als het met elektra te maken heeft, omdat daar nogal veel aan zit wat kapot kan zijn/verborgen gebreken, maar dat is natuurlijk puur iets persoonlijks en hoeft helemaal niet zo te zijn :chicken:


Wat zou je bieden voor een Roland E14?
Ze staan op marktplaats voor €100 inclusief toebehoren, en aangezien er meerdere van tekoop zijn 2ehands zou ik daar onder gaan zitten :)

Tupelo
2 juli 2007, 23:37
Deal!!! :D

sebass
2 juli 2007, 23:55
Ik wilde hetzelfde, maar dan wel met een beetje piano feel en realistischer geluid dan uit keyboards komt. Ik kwam toen uit op de stage piano's. Dit is degene die ik gekocht heb. Ik zie dat die nu nog goedkoper is. Prima ding met gewogen toetsen veel midi mogelijkheden, splitsing mogelijk etc:

Viscuont stagepiano (http://www.muziekmetropool.nl/webwinkel/producten/producten.php?catid=17&merkid=16)

Ik zie dat die wel heel veel goedkoper is dan waar ik hem voor hem gekocht :(

Oh ja je moet wel een versterker hebben, maar een voor een stereotoren wil het ook prima doen.

gorgasm
3 juli 2007, 21:04
ik wil gewoon alles kunnen nemen, volledig klavier maw(88 toets) de klank is voor mij van t grootste belang. Graag koptelefoonaansluiting & metronoom.

Mss wat midi-drumsamples.

Ik heb er eig niet veel plaats voor over. Dus een digitale piano of een keyboard zal het wel worden. Prijs boeit me niet zo hard al geef ik liever 200€ uit dan 600

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/piano-s/102236296-roland-kr-650-ritmepiano-met-garantie.html

da vind ik bv iets.
denken jullie?

Tupelo
3 juli 2007, 21:23
Misschien hebben jullie hier iets aan.

www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94151

Ik wel i.i.g., ben namelijk ook op zoek. :)

bram1
14 augustus 2007, 17:42
aangezien dit ook met snaren werkt had ik de volgende vragen;
Ik zou graag een piano hebben, om akkoorden te leren, intervallen, beter zicht hebben op fa én solsleutel,toonladders leren en bepaalde liedjes wil ik ook zeker leren spelen, wat het juist moet zijn maakt me geen bal uit; digitaal of niet.
Ik had graag 1 gehad waarop ik met een koptelefoon kan spelen(dus moet ik wss digitaal) en die nooit zn toonvastheid verliest. Verder boeit aanslaggevoeligheid me niet echt.

Of kunnen de dingen niet die ik wens?

Had hetzelfde idee. Is inderdaad goed om erbij ook piano of digitale piano te spelen. Voor een goed advies zou je eens moeten kijken op site van PianoMall Nederland (http://www.pianomall.nl/piano/piano.php) . Ze hebben daar veel keuze en geven goede adviezen. Speel zelf nu al een jaartje piano naast gitaar en ben er veel mee opgeschoten!

Djankie
15 augustus 2007, 13:55
de WK serie van CASIO is wel goed hoor.

nevyn292
1 september 2007, 22:34
oi 88 toetsen. keyboards in lage prijsklasse met die reikwijdte zul je haast niet vinden. metronoom en jack plug zitten standaard in ieder keyboard wat je maar kunt krijgen. ik kan me herrineren dat er bij peter verspuy in rotterdam tegen de achterwand een serie keyboards stond voor haast NIKS en misschien dat daar een 71 of een 88 tussen staat. let wel dat je met een keyboard kunt transposen, dus je kan makkelijk die 88 nootjes halen op bijv een 71 toets. jammer dat ik dit nu pas lees, vanmiddag nog bij verspuy geweest, anders had ik daar meteen voor je kunnen kijken :hippie:

Jellyfish00
8 december 2007, 16:57
Een ding is zeker, je hoeft GEEN digitale piano. Ik heb hier een prachtige grote akoustische piano. Je kan als je met koptelefoon wil spelen een Technichs muting system aanschaffen. Gewoon ff naar de winkel en dan staan er vaak een paar modellen uitgerust hiermee. Ik ken zelfs iemand die dat systeem op zijn 100 jaar oude vleugel heeft.. Werkt perfect.

Azrael
8 december 2007, 17:17
Een ding is zeker, je hoeft GEEN digitale piano. Ik heb hier een prachtige grote akoustische piano. Je kan als je met koptelefoon wil spelen een Technichs muting system aanschaffen. Gewoon ff naar de winkel en dan staan er vaak een paar modellen uitgerust hiermee. Ik ken zelfs iemand die dat systeem op zijn 100 jaar oude vleugel heeft.. Werkt perfect.

Die prachtige akoustische piano sleep je zeker even makkelijk een studentenhuis of zolderkamer in?
Dus een ding is zeker....het is niet zeker.

Jellyfish00
9 december 2007, 14:49
Die prachtige akoustische piano sleep je zeker even makkelijk een studentenhuis of zolderkamer in?
Dus een ding is zeker....het is niet zeker.
Daar heb je een punt ;), ik probeer alleen maar te zeggen dat het niet hoeft..

gorgasm
18 december 2007, 17:21
is een casio wk8000 ok?

G. Ketels
17 juni 2008, 18:09
Als je geen echte stage piano moet en je tevreden bent met 76 licht gewogen toetsen, dan kan je ook kijken naar de Yamaha NP 30... Kost zo'n 250 euro en is best goed, alleen ... het is een keyboard met licht gewogen toetsen en dus geen stage piano. Verder hoop ik dat je dan ook een paar goede monitors hebt staan, want het geluid van de ingebouwde speakers is niet bepaald schitterend... Of je gebruikt inderdaad een hoofdtelefoon natuurlijk.

Let wel, en dat is zeer belangrijk. Mocht het toch de bedoeling zijn om later over te stappen op een echte piano (dus een 88 toetsen klavier met volledig gewogen toetsen) dan heb je een probleem, want je hebt immers een verkeerde aanslag geleerd. Let hier dus wel voor op.

MichaelSS
17 juni 2008, 20:39
Gorgasm,

Zelf speel ik ook piano. Ik kan je zeker de 2ehands Roland serie aanbevelen, E-68 is niet duur en komt geweldig uit te testen (100 150 euro). Ik heb hem zelf ook. Alle poorten zitten er zo'n beetje wel op (MIDI / In/out / Micro enz.) Er zit een knop op waarmee je alle octaven één toon kan verhogen, en ook kan verlagen.

Casio is een Intertoys merken en zou ik niet kopen, sterker nog, ik raad het je sterk af.

Nogmaals; kijk eens naar de E-68 en koop daarbij een Sustain pedaaltje (liefst Roland), en je hebt een prima keyboard en vele malen beter dan die Casio of technics dingen. Ook een elec. piano raad ik je af omdat het geluid vaak echt "digitaal klinkt". Veel "digitaler" als bij een keyboard, zeker in jouwn "vermoedelijke" budget.

nevyn292
17 juni 2008, 21:14
guyssss, die gast heeft denk ik al lang zn piano!


boeiend, ik weet niet wat ik moet kiezen om te spelen: gitaar of piano? iedere dag hetzelfde dillema!