PDA

View Full Version : Boss GT-8 4 Cable Method



Emocide
1 juni 2007, 11:30
las dit ergens op harmony central dat het pedaal op deze manier stukken beter zou klinken

heb zelf een peavey 5150 en je zou hem dan in de effect loop ofzo moeten gooien?

ik heb geen idee waar het allemaal over gaat, kan iemand me uitleggen wat er dan gebeurd en hoe je het aan moet sluiten etc. :) ?

Speeddemon
1 juni 2007, 15:57
Gitaar--->input GT-8.
GT-8's FX-send--->input 5150.
5150's FX-send--->GT-8's FX-return
GT-8's output--->5150 FX-return.

Op deze manier kan je de de pre-amp sectie van de 5150 als een 'luxe insert-distortion' in je GT-8 gebruiken en zelfs bypassen. In dat geval gebruik je bijv. een ander amp-model uit de GT-8 en die gaat vervolgens direct in de FX-return (dus 'to Power-amp') van je 5150's eind-trap.

LPplayer
1 juni 2007, 16:04
Komen dan ook goed de overdrives van de GT8 eruit?



Gitaar--->input GT-8.
GT-8's FX-send--->input 5150.
5150's FX-send--->GT-8's FX-return
GT-8's output--->5150 FX-return.

Op deze manier kan je de de pre-amp sectie van de 5150 als een 'luxe insert-distortion' in je GT-8 gebruiken en zelfs bypassen. In dat geval gebruik je bijv. een ander amp-model uit de GT-8 en die gaat vervolgens direct in de FX-return (dus 'to Power-amp') van je 5150's eind-trap.

Emocide
1 juni 2007, 16:14
Gitaar--->input GT-8.
GT-8's FX-send--->input 5150.
5150's FX-send--->GT-8's FX-return
GT-8's output--->5150 FX-return.

Op deze manier kan je de de pre-amp sectie van de 5150 als een 'luxe insert-distortion' in je GT-8 gebruiken en zelfs bypassen. In dat geval gebruik je bijv. een ander amp-model uit de GT-8 en die gaat vervolgens direct in de FX-return (dus 'to Power-amp') van je 5150's eind-trap.

ah ok bedankt voor de info man !

en doet die ook nog echt iets voor je geluid ? hoe "bruikbaar" is het ?

Speeddemon
1 juni 2007, 16:45
Dat ligt helemaal aan hoe je zelf de keten IN de GT-8 schakelt.
't voordeel is o.a. dat je als je 't clean van de 5150 niks vind, je de 'Insert' loop gewoon bypasst (en daarmee dus de gehele 5150 pre-amp) en dan een Blackface COSM model aan zet, die je uiteindelijk versterkt hoort over de eindtrap van de 5150.

Als je de insert-loop NA de comp/wah sectie zet, kun je wel met die effecten spelen VOOR je input van de 5150. Dan heb je tenminste iets aan die stomp-box modelling.

Het voordeel is dus dat je kan KIEZEN of je de pre-amp sectie van de 5150 wel of niet gebruikt. Zou je alle amp-sounds uit de GT-8 gebruiken en de 5150 alleen als eind-trap (dus gitaar--->gt-8 input---gt-8 output--->5150's FX-return) dan had je net zo goed een willekeurige cleane power-amp kunnen kopen.

Het nadeel is het aantal kabels en de extra tijd en moeite die het correct programmeren kost.

R-ik
27 juni 2007, 13:46
Ik heb een 5150 en zit er aan te denken een GT-8 aan te schaffen voor de FX en een mooie clean. Ik heb echter 2 vragen:

1. Ik ben nu erg tevreden over de distortion van de 5150. Als je de "4 cable method" toepast en je gebruikt de distortion van de 5150's pre amp, dan gaat dit signaal via de GT-8 naar de power-amp. Levert dit tone-suck / een minder goede distortion op? Of kan iemand uit ervaring vertellen dat dit verschil vrijwel niet te horen is?

2. Is het mogelijk om het pre-amp geluid van je versterker met de "4cm" te combineren met een (twee?) amp simulaties van de GT-8? Dit aangezien het wel mogelijk is 2 ampsimulaties van de GT-8 tegelijkertijd te gebruiken.

Alvast bedankt voor de genome moeite!

dml
27 juni 2007, 14:05
Hou er wel rekening mee dat de FX-loop van de 5150 NA de volumepotmeters komt. De 5150 heeft geen master-volume, hij staat eigenlijk voluit. Je zal dan waarschijnlijk de kanaalvolumes op of niet boven een bepaald niveau moeten houden en het eindvolume met de GT-8 moeten regelen.
Op zich natuurlijk een voordeel, je krijgt automatisch een mastervolume.

dml
27 juni 2007, 14:10
Ik heb een 5150 en zit er aan te denken een GT-8 aan te schaffen voor de FX en een mooie clean. Ik heb echter 2 vragen:

1. Ik ben nu erg tevreden over de distortion van de 5150. Als je de "4 cable method" toepast en je gebruikt de distortion van de 5150's pre amp, dan gaat dit signaal via de GT-8 naar de power-amp. Levert dit tone-suck / een minder goede distortion op? Of kan iemand uit ervaring vertellen dat dit verschil vrijwel niet te horen is?

2. Is het mogelijk om het pre-amp geluid van je versterker met de "4cm" te combineren met een (twee?) amp simulaties van de GT-8? Dit aangezien het wel mogelijk is 2 ampsimulaties van de GT-8 tegelijkertijd te gebruiken.

Alvast bedankt voor de genome moeite!

1. Ja, het levert tone-suck op. Vraag is dan hoeveel en of je dit acceptabel vindt of niet. Eventueel kan je met de EQ van de GT-8 eventueel toonverlies compenseren (Oei, dit zal een flinke schop tegen het zere been van enkele puristen onder ons zijn).

2. Ja, je kan dan totaal 3 signalen combineren. Zet de FX-loop van de GT-8 dan wel op PARALLEL. Of het mooi is om 3 verschillende preampsignalen te combineren en mono uit te sturen (ik ga ervan uit dat je een enkele 5150 gebruikt). Gewoon proberen!!

Jimwoud
27 juni 2007, 14:45
ben benieuwd of dat een zoveel mooier clean opleverd, zou daarvoor eerst een EQ proberen of een buizen preamp, en dan een 19" FX unit, en dan alles aansturen via midi. Van die 4 kabelmethode wordt je met een floorprocessor ook niet echt happy van.

tis maar een idee, heb er zelf ook over nagedacht, ook over de combinatie met die versterker.

dml
27 juni 2007, 15:00
Hoezo wordt je daar niet happy van? Gewoon een multikabeltje kopen, dan heb je maar 1 slangetje over het podium.
Hmmmm, je kan met de GT-8 zelfs nog de kanalen van je 5150 schakelen.

boss
27 juni 2007, 18:39
Volgens mij is het voordeel van de 4 kabel methode juist dat je de verschillende effectblokken van een apparaat als de GT-8 op de juiste plaatst kunt zetten t.o.v. je amp.
Dus comp, wah, od, etc.. VOOR de pre-amp en zaken als delay, reverb, etc.. NA de pre-amp.

Bijkomend voordeel is dat je de pre-amp van je versterker ook volledig kan bypassen :)

.

R-ik
29 juni 2007, 09:09
Ah ok! Zelf ondervinden en kijken of het verschil acceptabel is, moet ik dat maar eens zien te organiseren denk ik. Bedankt voor de reacties iig!