PDA

View Full Version : Chorus



Gitaargek
1 juni 2007, 11:18
Ik zit er aan te denken om eerdaags is te gaan kijken voor een Chorus pedaal.

Een paar vragen:

Welke gitaristen staan bekend om het gebruik van een Chorus pedaal.

Boss heeft verschillende pedalen zoals: Chorus essemble, Super Chorus enzzz.

Wat is het grote verschil tussen deze.

Bedankt.

Speeddemon
1 juni 2007, 11:39
paar goeie richtlijnen qua chorus-sounds:
Andy Summers van The Police
Prince ("Purple Rain")
't gros van de jaren '80 hair metal (met name Ratt, Poison, en de latere Mötley Crüe (hun eerste 'Too fast for love" klinkt juist heel droog en rauw)

de Chorus Ensemble (CE-5) schijnt de meer veelzijdigere te zijn, maar de CH-1 heb ik zelf gehad en die vond ik te klinisch klinken.
Klonk WEL heel mooi in een stereo set-up, als je clean speelt, maar mono, met vervorming was 't niks.

Mocht je een 2e hands Boss CE-2 (ouder type) tegen 't lijf lopen voor minder dan 60-65 euro, gelijk kopen!

Gitaargek
1 juni 2007, 11:41
Kijk ik weet bijvoorbeeld dat Under the Bridge ook gespeeld word met Chorus. Ik speel zelf het meeste Blues in de richting van SRV en dat soort gasten. Is een chorus dan wel wat voor mij. Heb het nooit geprobeerd maar Bluesrock met een chorus. Gaat dat samen?

Kim Wilson
1 juni 2007, 11:53
Nee, in blues wordt idd eigenlijk nooit een chorus gebruikt. Maar als jij vindt dat het wel kan moet je het zeker niet laten. Geen regels, behalve je eigen. :)

Speeddemon
1 juni 2007, 12:04
Nee, in blues wordt idd eigenlijk nooit een chorus gebruikt. Maar als jij vindt dat het wel kan moet je het zeker niet laten. Geen regels, behalve je eigen. :)
zeg dat niet in Austin. Daar is Stevie's wil wet. :satisfie:

Gitaargek
1 juni 2007, 12:04
Nee blues moet idd rauw zijn, maar ik ga geen chorus kopen voor een paar nummers snap je, dus als het niet in de blues gebruikt word heb ik er vrij weinig aan.

Kim Wilson
1 juni 2007, 12:05
zeg dat niet in Austin. Daar is Stevie's wil wet. :satisfie:
Nee hoor, dat valt wel mee. Er komen heel veel bluesbands uit Austin Texas, en die zijn echt niet allemaal geschoeid op de SRV-leest. :)

Gitaargek
1 juni 2007, 12:08
Gebruikte stevie dan een chorus?

Kim Wilson
1 juni 2007, 12:11
Nee, Speeddemon bedoelde dat ze in Austin zeer strakke regels hebben wat blues betreft.

jimihattricks
1 juni 2007, 12:19
Kijk ik weet bijvoorbeeld dat Under the Bridge ook gespeeld word met Chorus. Ik speel zelf het meeste Blues in de richting van SRV en dat soort gasten. Is een chorus dan wel wat voor mij. Heb het nooit geprobeerd maar Bluesrock met een chorus. Gaat dat samen?

bij de intro bedoel je..? dat is een heel subtiele chorus dan.. bovendien gaat t anders klinken wanneer je je gitaar door een gainy TS of ander OD/DIST pedaal gooit.. dan heb je toch al gauw die 80's metal-vibe te pakken idd..

als je SRV speelt zou ik eerst kijken naar andere (modulatie)-effecten (univibe, wah, kijk maar eens op internet).. probleem is alleen dat goeie vibes en goeie wahs meestal iets duurder zijn dan goeie chorus pedalen..

er zijn ook bedrijven die chorus en vibe/leslie effecten combineren in 1 pedaal;

bv;
http://www.stevesmusiccenter.com/DLSChorus-VibBig.jpg

soundsamples vind ik niet al te overtuigend, maar de 'heavy leslie' setting komt imo wel dichter in de buurt van een SRV-sound dan de chorus-settings;

http://www.dlseffects.com/sounds/dlscvLeslie1.mp3

rest vd samples:
http://www.stevesmusiccenter.com/DLSChorus-Vib.html

maestro_nl
1 juni 2007, 12:56
SRV (http://www.retro-sonic.com/files/Cold%20Shot.mp3)
Police (http://www.retro-sonic.com/files/Message%20(no%20delay).mp3)

Nellyrocks
1 juni 2007, 12:57
Je kan ook juist voor een leslie-achtig effect gaan. Klink in een trage setting ook als chorus maar niet zo slick. Danelectro heeft al zo'n klein pedaaltje vor 4 tientjes. Klink heel ok en veel meer blues.

Gitaargek
1 juni 2007, 13:01
Nou het gaat me niet zozeer alleen over de blues. Maar als ik alleen Under the Bridge met een chorus zou spelen is dat zonde van het geld snap je.

BeeJee
1 juni 2007, 13:34
Bij mijn weten zit er geen chorus over de gitaren in Under the Bridge. Wel wat compressie.

Gitaargek
1 juni 2007, 17:00
is een digitech chorus factory wat?

thekid
1 juni 2007, 17:06
ik ben nu wild horses aan het leren a la guns n roses hierbij gebruik ik chorus om alles wat zweveriger te maken of doe ik dit nu fout

EuroCinema
1 juni 2007, 17:14
Nee, volgens mij is slash voor clean getokkel niet vies van een chorusje. Ik zag trouwens in die vid van Joe Bonamassa die iemand had gepost, dat hij ook chorus gebruikt. Misschien moet ik m'n uitspraak toch wat nuanceren.

G.G.
1 juni 2007, 17:15
ik ben nu wild horses aan het leren a la guns n roses hierbij gebruik ik chorus om alles wat zweveriger te maken of doe ik dit nu fout

Is toch prima, gebruik ik ook bij dat nummer.

tubeonly
1 juni 2007, 17:37
Under the bridge is absoluut compressie ;) Speciaal voor dat nummer heb ik echt allerlei compressors uit zitten proberen.

Ik deel de chorussen voor mijn eigen gemak altijd in in drie varianten:

- Boss Chorus Ensemble
- Boss Super Chorus
- Boss Dimension C

Tuurlijk, small clone, poly en anderen zijn ook leuk, maar die drie maken het voor mij gemakkelijker om iets te kiezen.

Voor SRV & coldshot achtige dingen moet je eigenlijk een Fender Vibratone Leslie nemen icm met bijvoorbeeld een Fender Super Reverb. Mjummie, heel erg mjummie, maar oooooh zo slecht voor je rug. Wel heeeel pure "chorus" en mag zelfs bij blues ;)