PDA

View Full Version : Waarom fender USA zo duur??



Lex
12 januari 2003, 19:37
dat snap ik echt niet!!!!
ze zijn meestal lelijk, zitten altijd van die goedkope tremelo systeem op.
is de houtsoort nou zo duur of zijn die elementen van goede kwaliteit?
wie kan me ff goed uitleggen

Negative K3 fan
12 januari 2003, 19:44
als je een beetje verstand hebt van economie weet je het wel...

Ibanez
12 januari 2003, 19:45
Uiterlijk zegt natuurlijk ook niks over de prijs.

skabouter
12 januari 2003, 20:44
hetzelfde vraag ik mij af van Gibson.

de houtsoort is bijna altijd gewoon standaart mahonie, maple enzo, net als de gewone ibanezjes, niets speciaals dus.. elementen zijn vaak wel duur, maar daardoor hoeven ze toch niet zzzoooooo duur te zijn ?

Ic3gl0vE
12 januari 2003, 20:45
name=fame

skabouter
12 januari 2003, 20:53
stom is dat !

ligt het dus echt niet aan het hout en materiaal bij gibson ? want ik dacht altijd dat het gewoon hetzelfde hout is als normaal, en niet van een hele zeldzame boom die maar 1 x per 10000 jaar op de bodem van de diepste krocht in de oceaan groeid ?

Negative K3 fan
12 januari 2003, 21:10
Het is gewoon MARKTWERKING, gibson produceert een product, gibson vraagt een zo effectief mogelijke prijs voor hun product (dat de verhouding tussen aantal en prijs zo goed mogelijk is) en berekenen zo een prijs die zij goed achten.

vulvasonic
12 januari 2003, 22:44
En vergeet de arbeiderslonen in een land als de VS niet.

sash
12 januari 2003, 22:51
Op 2003-01-12 19:37, schreef Lex:
dat snap ik echt niet!!!!
ze zijn meestal lelijk, zitten altijd van die goedkope tremelo systeem op.
is de houtsoort nou zo duur of zijn die elementen van goede kwaliteit?
wie kan me ff goed uitleggen



Lelijk?!?!

Anyways, voor het geld van een USA standard strat kan je een 10x betere strat samen stellen met bv. onderdelen van USA Custom Guitars ( http://www.usacustomguitars.com ). De kwaliteit-prijs verhouding is dramatisch gezakt, omdat Fender meer wil verdienen.

Ic3gl0vE
12 januari 2003, 22:55
ik denk dat lex bedoelt dat 'ie het niet leuk vindt dat er vaak geen floyd op een strat of tele zit

qwerty
12 januari 2003, 23:49
De huidige US strats zijn idd niet meer wat ze waren....... Sommige mexicanen zijn in mijn opinie zelfs beter dan wat er uit de USA komt, en ongeveer voor de helft van de prijs.....
Arbeidsloon in USA is hoog, en aangezien er nog steeds mensen zijn die vinden dat USA fenders de enige echte fenders zijn kunnen ze bij fender deze prijzen handhaven, want ze verkopen toch wel........


:B :B :B :B

Nesker
13 januari 2003, 10:33
de huidige strats zijn nu zo duur omdat fender veel geld aan de overheid moet betalen voor de schadelijke stoffen die vrijkomen bij het lak proces, die machines die de schadelijke stoffen weer zuiver moet krijgen kost veel geld, vandaar dat de prijs omhoog is gegaan.

serieus echt waar, ik hoorde het van mijn gitaarleraar die een keer in de fabriek van fender in corona is geweest darr hebben ze het hem uitgelegd

Anders Destium
13 januari 2003, 10:43
Ik vind persoonlijk de prijzen van Fender USA hartstikke meevallen, als je het vergelijkt met bijv Gibson of PRS...

Als jij een gitaar het geld waard vindt is er niets aan de hand, als dat niet zo is moet je hem niet kopen toch?

skabouter
13 januari 2003, 11:06
ja, met gibson is het ook erg gesteld. maar ik vind trouwens ook de epi erg duur wordt. en beter. of ligt dat aan mij ? willen ze het van gibson overnemen ?

maar inderdaad. je hebt het geld voor de gitaar, of niet. en je bepaald voor het merk. misschien kan je bij je vrienden gewoon niet aankomen met een Fen Mex......

vulvasonic
13 januari 2003, 12:41
Ik vind dat de Amerikaanse Fenders HELEMAAL niet zo slecht zijn, of minder goed dan vroeger, zoals hier wel wordt beweerd.

Sterker, op het moment maken ze de beste gitaren sinds half jaren 60.

skabouter
13 januari 2003, 13:05
volgens mij worden ze ook niet slechter, hoor. kan iemand een voorbeeld geven waarom de strat slechter wordt ?

duurder wel ja, duurder wel !

maar kom op, ALLES WORDT TOCH DUURDER !!

wat denkje dat de dropjes bij de jamin vandaag de dag kosten, hmmm ??

R. Flagg
13 januari 2003, 13:28
Volgens mij hebben ze bij Fender ook wel door dat de gitaren van hun aardig duur zijn.
Anders brengen ze die Highway strat niet op de markt. (die ik trouwens nog steeds ontzettend duur vind). En om een antwoord op je vraag te geven, kijk waar Fender in de productie van deze gitaar op heeft bezuinigd en dan weet je gelijk wat het zo duur maakt.

Maar als men het economisch bekijkt, Fender heeft in zekere zin een positie als marktleider. Daarnaast is het productieproces van een gitaar in Amerika veel meer aan regels gebonden, dan bijvoorbeeld een gitaar die geproduceerdt wordt in een lage lonen land.

En daarna nog eens aannemend dat zo een gitaar naar Nederland moet worden geexporteerd, en dat de handelaar die hem in Nederland te koop aan biedt ook wat geld wil verdienen.

En misschien is dit een beetje offtopic.
Het valt me op dat bij sommige winkels je gewoon 300 euro (iemand van Spanjaard gehoord) meer voor een gitaar betaald dan bij een andere. En dat heeft in mijn ogen weinig meer te maken met onwetendheid of wij verlenen meer service of bij ons is die gitaar wel goed afgesteld. Maar dat is gewoon naaierij

skabouter
13 januari 2003, 14:53
typ "spanjaard" in bij de zoekmachine,
en je krijgt een lijst met honderden topics over de "kutheid" van spanjaard !!

Fuck spanjaard

groeten,

een alkmaarder

Chris Wolstenholme
13 januari 2003, 15:45
tja, ik ken het, gelukkig heb ik mijn bas bij hartman vandaan en niet bij die mensen, nu een bas plus combi voor wat ik daar aan een bas zou slijten ( de zelfde )

skabouter
13 januari 2003, 20:15
hartman rules ZO ERG !!

ik ben gek op die man, op zun winkel, zun prijzen, zijn service !!

Leve Hartman !

mijn bas komt erook vandaan, en mijn amp ook !

Julien
13 januari 2003, 20:18
Als ze nu de prijs zouden verlagen dan zou niemand die gitaren meer kopen, omdat iedereen denkt dat de kwaliteit dan slecht is. Vergelijk het maar met de auto-branche, niemand zou een Mercedes of Audi kopen voor de prijs van een VW.

savecracker85
13 januari 2003, 20:54
nou ik zou dr dan als eerste een kopen :grin:

Chris Wolstenholme
13 januari 2003, 22:09
Skabouter>> heerlijk he die winkel, volgeramd met alleen maar basses en amps, puur geluk :grin:

Kjiratsiekoedel
13 januari 2003, 22:13
Wat kost:
een usa strat ongeveer? 1000€
een gibson ongeveer? 1500€
een prs ongeveer? ????€

dit zijn echt gokjes. Maar vanaf 2000€ kan je je eigen gitaar laten bouwen. Waarom doen veel mensen dit niet?

vulvasonic
14 januari 2003, 09:05
Om verkooptechnische redenen wellicht?

Blijkt na een jaar spelen dat je toch liever iets anders had willen hebben, raak je een zelfbouwding aan de straatstenen niet meer kwijt (bij wijze van spreken dan....).

Neals
14 januari 2003, 10:26
bij een zelfbouw moet je vooral heel goed rekening houden met WAT je wil...

En er is nix mooier dan dat er fender of gibson op je headstock staat, en dat je de prijs die je voor dat naamplaatje betaald gegarandeerd weer terugkrijgt

niels5150
14 januari 2003, 11:14
[quote]
Op 2003-01-13 22:13, schreef Kjiratsiekoedel:
Wat kost:
een usa strat ongeveer? 1000€
een gibson ongeveer? 1500€
een prs ongeveer? ????€

een gibson voor 1500? Dat wil ik meemaken. Ja misschien een Les paul studio, van het allerslechtste hout. Voor een standard betaal je geloof ik 2700 euro!

vulvasonic
14 januari 2003, 12:15
Mijn voorkeur gaat uit naar uitgeklede Les Pauls. De Gibson The Paul (zie linksboven bij de advertenties) of een Les Paul junior zijn relatief goedkoop EN mooi.

Kjiratsiekoedel
14 januari 2003, 14:49
Op 2003-01-14 11:14, schreef niels5150:
[quote]
Op 2003-01-13 22:13, schreef Kjiratsiekoedel:
Wat kost:
een usa strat ongeveer? 1000€
een gibson ongeveer? 1500€
een prs ongeveer? ????€

een gibson voor 1500? Dat wil ik meemaken. Ja misschien een Les paul studio, van het allerslechtste hout. Voor een standard betaal je geloof ik 2700 euro!


Tiefus, zo duur!! Dat vind ik te duur. Als ik zoveel geld voor een gitaar had, zou ik:
-eerst heel veel soorten gitaren uitproberen.
-mijn eisen op een rijtje zetten
en daarmee naar een gitaarbouwer gaan.

Dan mogen Fender, Gibson en PRS de pleuris krijgen.

Anders Destium
14 januari 2003, 16:13
Ik denk bij een Gibson aan 2500 euro....
en bij een PRS aan zo'n 3500, en dan heb ik er nog geeneen die ik zou willen :wink:

Ik koop voor dat geld liever andere dingen, maar ja het groeit ook niet op mijn rug, was het maar zo'n feest :smile:

Braindead
14 januari 2003, 22:00
Het is niet voor niks dat er op dit forum vaak mensen zeggen: nou, voor dat geld laat ik liever gewoon hier een gitaar bouwen.
Kijk Een goeie gitaar uit Amerika kost hier gewoon nog meer. Andersom is het natuurlijk ook zo. Daarom vraag ik me soms wel eens af waarom je een dure Gibson uit de USA koopt terwijl je hier ,denk aan LAG of dergelijke bouwers , in Europa dus een veel mooiere gitaar met mischien nopg wel betere kwaliteit koopt voor minder .