PDA

View Full Version : Pedalsnake maken van multikabel?



Jan Buurman
1 juni 2007, 11:06
Sinds kort gebruik ik mijn Send/Return van mijn versterker. Hierdoor lopen er natuurlijk meer kabels tussen mijn pedalboard en versterker. Mijn gedachte ging dus uit naar een Pedalsnake.
Nu vraag ik mij af: kan je zelf zoiets maken van een multikabel?
Hoe is de kwaliteit vergeleken met de dure gitaarkabels? Heb je geen signaalverlies? Gaat het niet storen?
Ik weet niet precies hoe zo'n multikabel in elkaar zit. Met een normale gitaarkabel heb je de kern en de mantel. Hoe zit dat met de afscherming in zo'n multikabel?

De multikabel moet de volgende lijnen bevatten:
Send
Return
Signaloutput (pedalboard -> versterker)
Stereokabel voor mijn footswitch


Wie kan mij hier wat zinnigs over melden?

crapton
2 juni 2007, 12:34
Optie 1: meerdere kabels samenvoegen in vlechtkous bv Fitcoflex, bij betere electronica zaken bv AST in Moerstraten. Voordeel is je kan de kabels relatief dun en licht houden, nadeel minder robuust.

Optie 2: Kijk hier http://www.verkoop.licht-geluid.nl/category.aspx?categoryID=34 of op www.thomann.de en zoek bij de kabels. Zijn vaak dikke kabels, 10 mm of meer. Ik heb hier bv nog 6 m multikabel ssnake van Thomann 8x2 liggen.

nielsduursma
2 juni 2007, 12:42
De multikabel moet de volgende lijnen bevatten:
Send
Return
Signaloutput (pedalboard -> versterker)
Stereokabel voor mijn footswitch


Wie kan mij hier wat zinnigs over melden?

Als je dan toch zelf een mooie gaat maken kan je mischien ook de stroomvoorziening van je pedaaltjes door de kabel heen laten lopen.

B_2_the_a
2 juni 2007, 13:57
Als je dan toch zelf een mooie gaat maken kan je mischien ook de stroomvoorziening van je pedaaltjes door de kabel heen laten lopen.

brrommmmm?

nielsduursma
2 juni 2007, 14:13
brrommmmm?
nnnneeeeeeeee...

De padalsnake heeft zelf ook die mogelijkheid, en zelf heb ik altijd een kabel stroom samen met m'n signaal naar achter lopen en ik heb geen last van brom of zoem of wat dan ook.

Jan Buurman
2 juni 2007, 16:33
http://www.verkoop.licht-geluid.nl/...x?categoryID=34
Hier kan ik denk ik wel wat mee! Eventueel maak ik van twee mono's één stereo....

crapton
2 juni 2007, 22:02
@nielsduursma: hoe doe jij dat dan? welke kabel? ben benieuwd heb zelf moeten kiezen voor Fitcoflex omdat stroom+signaalkabel nogal erg dik is. Iha is deze kabel ontworpen voor 220V, ik heb nog geen kabel gezien voor laag voltage + stereo signaal.

Als je slechts een paar mA hoeft te leveren (bv losse analoge pedaaltjes) dan geen probleem om bv 2 stuks signaal te pakken tbv voeding. Bij de PodXTL zou de voeding 2000 mA moeten leveren (met Variax!) en ik kan zeggen als je niet minstens 2 x 1 mm^2 kabel hebt zakt de spanning in en werkt de Variax niet meer. Dus kabel doorsnee koper kan er erg kritisch zijn.

Wie heeft er meer ervaring?

vulvasonic
3 juni 2007, 00:00
Vergeef me mijn domme vraag, maar wtf is een pedalsnake?

nielsduursma
3 juni 2007, 00:11
@nielsduursma: hoe doe jij dat dan? welke kabel? ben benieuwd heb zelf moeten kiezen voor Fitcoflex omdat stroom+signaalkabel nogal erg dik is. Iha is deze kabel ontworpen voor 220V, ik heb nog geen kabel gezien voor laag voltage + stereo signaal.

Ik heb vanaf m'n pedalenplankje zo'n dikke zwarte stroomkabel (van de stekkerdoos die in m'n koffertje zit) en die liggen soort van "samen" als 1 kabel naar m'n versterker toe (waar alles een stekkerdoos ingaat).

Ik heb dus helemaal geen multikabel of pedalsnake oid.

En de pedalsnake heeft de mogelijkheid om 9 volt door de kabel te laten lopen zodat je adapters niet op je pedalenplankje hoeven.

Jan Buurman
5 juni 2007, 11:46
Zitten goede tips tussen! Maar wat ik graag wil weten is of zo'n multikabel wel goed geluid door geeft. Ik heb een top kabel van gitaar naar pedalboard en george L's op mijn board. Als die multikabel nu slechter is dan de goede kabels die ik nu heb lopen krijg ik alsnog signaalverlies. Ik denk aan zo'n kabel:
http://www.verkoop.licht-geluid.nl/ProductInfo.aspx?productid=HLD9442

Als je foto's bekijkt van zo'n pedalsnake zie ik van die dunne gekleurde kabeltjes die mij aan die goedkope patchkabeltjes doen denken. Zie: http://www.maxguitarstore.com/products_pictures/pedalsnake.jpg

Wat bepaald nu eigenlijk of een kabel goed is of niet?

pepe1001
13 juni 2007, 22:20
jan, koop aub geen DAP, das troep, dan kan je over een jaar opnieuw beginnen, je kan beter een duurdere kabel nemen, whirlwind bijvoorbeeld, deze gebruik ik zelf ook, das een iets dikkere kabel met een veel betere mantel voor de "dunne"draadjes, de kabeld zelf zijn beter gevlochten. deze DAP kabel nl niet, is erg los. ik zou het persoonlijk niet doen!
het is wel je geluid wat je er door heen stuurt en dat moet gewoon goed zijn, je gear kan wel zo goed zijn, dan dien je ook goede kabel te gebruiken

gebruik iig 2paar met massa ader (2 draden met massa gevlochten), dan kan je asymetrisch aansluiten (massa + 1 draad als 1 en andere draad als + ), wil je evt overstappen naar stereo dan soldeer je de kabel er weer vanaf, en kan je de kabel ooit voor meerdere doeleinde gebruiken.

Jan Buurman
29 juni 2007, 16:04
Ik heb de Klotz ML8PP06 gekocht http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorder/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=ml8pp&rubnum=mi.multicores.loomsanalog&wkid=2004g&ls=d&nocache=
Nu ga ik van 2 kabels 1 stereokabel maken voor mijn footswitch. Dan heb ik nog 6 kabels over. Ik heb er 3 nodig. Het leek mij dan een goed idee om van twee kabels één te maken dus 3x dubbel bekabeld. Heeft dat consequenties?

@ Pepe: "gebruik iig 2paar met massa ader (2 draden met massa gevlochten), dan kan je asymetrisch aansluiten (massa + 1 draad als 1 en andere draad als + ), wil je evt overstappen naar stereo dan soldeer je de kabel er weer vanaf, en kan je de kabel ooit voor meerdere doeleinde gebruiken."
Dit verhaal begrijp ik niet helemaal.... met name dat asymetrisch aansluiten.....

DeiDRagonas
29 juni 2007, 17:47
Als t met de normale kabeltjes zoals ze nu zijn al goed klinkt zou ik gewoon niet gaan pielen eraan. Als t oke is, ist oke. En misschien ontdek je binnenkort een of ander nieuw gaaf pedaal... En dan? Juist, kabeltje te kort... Gewoon zo laten dus. Eventueel een extra stereolijntje erbij maken voor als die ene voor je switch t begeeft. Dat zou ik doen.

En Pepe... Wil je dat eens uitleggen? Ik snap er ook geen bal van (serieus man, helemaal niks...) en het is wel interessant eigenlijk.

Groeten Roy!!

Jan Buurman
29 juni 2007, 18:36
Het idee kwam ook een beetje omdat er aan beide zijden 3 stekkers los hangen. Niet handig en niet mooi....

pepe1001
29 juni 2007, 20:22
Als t met de normale kabeltjes zoals ze nu zijn al goed klinkt zou ik gewoon niet gaan pielen eraan. Als t oke is, ist oke. En misschien ontdek je binnenkort een of ander nieuw gaaf pedaal... En dan? Juist, kabeltje te kort... Gewoon zo laten dus. Eventueel een extra stereolijntje erbij maken voor als die ene voor je switch t begeeft. Dat zou ik doen.

En Pepe... Wil je dat eens uitleggen? Ik snap er ook geen bal van (serieus man, helemaal niks...) en het is wel interessant eigenlijk.

Groeten Roy!!

als je een +, een -, en een aarde heb, heb je afgeschermd met 2 draden.
Je zou dit kunnen gebruiken als stereo, 1 voor tip, 1 voor ring en de massa
dit is dan te gebruiken voor een stereo, asymetrisch = eigenlijk mono, symetrisch is stereo
wanneer je altijd afgeschermde kabel gebruikt met 2 aders, maak je een aarde met behulp van 1 extra draad, deze soldeer je bij de massa. de + soldeer je ook (-->>> asymetrisch)
wanneer je deze kabel gebruikt en je wilt evt overstappen naar een stereo effect of een return, of een send die symtrisch aangesloten moet worden, dan haal je de extra kabel die je ge-soldeert had samen met de massa ervanaf, en dan kan je iig je kabel behouden.

example :
XLR 3 polig --->>mono jack = een asymm verbinding
XLR 3 polig --->>stereo jack = symm verbinding

hoop dat ik het zo een beetje heb uitgelegd!

(teken het anders uit, hoe je de verbinding legt tussen een 3 aderige kabel waarvan je er in werkelijkheid maar 2 aders van nodig hebt...)


je kan het zelfs zo interessant maken wanneer je deze kabel neemt om de send/return over 1 kabel te laten lopen zodat je van/naar je pedalboard hebt lopen over een XLR 3 polige kabel laat gaan, ben je nooit meer afhankelijk of mn board genoeg kabel hebt, dan verleng je gewoon de kabel met xlr-xlr kabel

ik kan evt wel een foto van mn rack maken bij interesse, dan moet 1 van jullie hem maar ff posten, ben er een tijd uit geweest hoe dat ook al weer moet

Realeigo
29 juni 2007, 22:26
Vergeef me mijn domme vraag, maar wtf is een pedalsnake?

http://www.pedalsnake.com/video/pedalsnake.wmv

Die gast moet zn fender wel ff inpluggen de volgende keer!

DeiDRagonas
30 juni 2007, 12:19
Pepe, thanx man, nu snap ik hem. heb er ff een boek bijgepakt... Als je t voor je ziet is t inderdaad direct een stuk duidelijker. En wat een geweldig idee, van die xlr kabel. Kun je inderdaad verlengen wat je maar wil. Misschien moet ik toch maar eens gaan experimenteren met zoiets.

Groeten!! Roy.

pepe1001
30 juni 2007, 12:39
je kan het dan zelf zo doen dat je een kastje maakt met een mute, vanuit je rack ga je XLR uit naar een kastje, in dit kastje bouw je een mute switch.
hier monteer je een in en een uitgang contra jack op, wanneer je wilt wisselen van gitaar ben je daar ook meteen van verlost.

zo doe ik het zelf al jaren, stemkastje zit er gewoon achter, stemmen en knop indrukken, geen geluid, knop weer indrukken en geluid. wil alleen als de nieuwe pedalenbak klaar is er een knipperled bijzetten, dit voor verwarring te voorkomen

boss
30 juni 2007, 12:43
Hey Pepe, ik speelde ooit met een GT-3 die ik stereo uitstuurde naar twee combo's. De GT-3 had ik ingebouwd in een kist en aan de zijkant zat een XLR uit. Die inwendig liep naar 2 jacks (Li en Re out van de GT-3). Tussen de kist en mijn eerste combo liep een gewone XLR-kabel, en achterin die combo had ik een klein kastje (soort pedaaldoosje (Hammond?)) waar weer een XLR-in opzat. Aan de andere kant kwamen daar weer 2 mono jacks uit. Één voor ieder combo. Snoer te kort? Dat had het PA bedrijf altijd wel een langere bij. :)

Ik gebruik ook altijd 2 aderige kabel voor alles, alleen doe ik de beide aders op de tip.
In geval van kabelbreuk moeten er dan eerst 2 breken alvorens er geen geluid meer door komt. ;)

DeiDRagonas
30 juni 2007, 13:12
Wat een geweldige ideeen allemaal! Moet eerst een nieuwe auto hebben ivm het ongeluk wat ik had drie week geleden, maar daarna toch maar eens flink knutselen denk ik. Ik heb nu ook nog steeds mn pedalen los voor me op de grond liggen, bouw ik daar dan ook direct een kistje voor. Wat ik vooral zo goed vindt aan zo'n pedalsnake is dat ook je stroomvoorziening erdoor kan. Daar erger ik me dood aan... Al die dunne kabeltjes en adapters net naast t podium enzo.

pepe1001
30 juni 2007, 13:15
werk zelf al jaren in geluidsverhuur bedrijven. zoals ik het vroeguh geleerd heb om de extra kabel op de aarde te plaatsen, wil je ombouwen en je hebt een te korte kabel gestript, dan hoef je niet te snijden en opnieuw aan te strippen, de extra kabel soldeer je appart met de massa, heb je hem nodig hoef je iig niet aan je signaal te komen die het eigenlijk al doet. (nooit meesolderen, altijd appart erbij solderen)
soldeer je hem vast aan de tip, dan krijg je altijd beschadigingen waardoor je eigenlijk opnieuw moet solderen.

wanneer je een bepaalde volgorde in je kabels hebt zitten, gebruik deze dan altijd door, wil je los knippen of ombouwen hoef je niet van die nieuwe snoeren te kopen, kost veel geld en meestal niet de oplossing die je op dat moment nodig hebt.


Boss, het eerste wat zal beschadigen aan een kabel is de buitenmantel....

hm. ga wel ff paar foto's maken van setup, zal ze proberen te posten

Jan Buurman
2 juli 2007, 13:55
:???: :confused: :roll: :eek:
Wordt mij allemaal wat te ingewikkeld...
Gitaarkabel is toch meestal één ader en een mantel?

Mijn idee was eigenlijk om van twee kabeltjes één stereo te maken door één kern met de tip te verbinden, één kern met de ring en de twee mantels met de massa. Dus van twee monolijntjes één stereolijn maken

Mijn vraag over de monokabels: kan ik de twee kernen aan de tip solderen en de twee mantels aan de massa en welke consequenties dat heeft.
Dus van twee monolijntjes één monolijn maken.

Ik heb het hierbij over deze multikabel...
http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorder/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=ml8pp&rubnum=mi.multicores.loomsanalog&wkid=2004g&ls=d&nocache=