PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Morris Les Paul



nopster
31 mei 2007, 22:55
Eergisteren heb ik een Morris Les Paul overgekocht van mijn oom. Heerlijke gitaar. Lekker fijne hals, goeie hardware, degelijk afgewerkt en het is blijkbaar een volhouten body uit 1 stuk. (waardoor wel aan de zware kant...) De pickups die er in zitten zijn Dimarzio's en de tuners werden vervangen door Schallers.

Het geluid bevalt me heel erg. Warm op de hals en met de tone afgerold mooi jazzy, lekker veel bite op de brug zonder heel scherp te zijn en de tussenstand vind ik ook heel lekker klinken. Totaal andere klank dan ik met mijn strats en tele gewoon ben. Veel dikker van geluid en meer sustain ook.

Zelf kende ik het merk niet, maar blijkbaar is het zo'n lawsuit-merk van vroeger uit dezelfde fabriek waar men ook Ibanez maakte. Blijkbaar kon de kwaliteit tussen de gitaren onderling nogal verschillen, maar gelukkig heb ik toch een goed exemplaar op de kop getikt. 8-)

Al bij al een tevreden man.

Foto's:

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Morris.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Morris2.jpg

BLOK182
31 mei 2007, 23:24
Te gek man, prachtige gitaar!! Echt rock n roll:-) Heeft je oom je qua prijs nog gematst?:-p

bass blom
31 mei 2007, 23:26
zo een heb ik heel vroeger gehad, de enige gitaar waar ik spijt van verkoop heb..

nopster
31 mei 2007, 23:32
Te gek man, prachtige gitaar!! Echt rock n roll:-) Heeft je oom je qua prijs nog gematst?:-p

Het was 125 euro. Dat is een ja zeker? :p

Chris Winsemius
31 mei 2007, 23:35
Mooie gitaar en ik denk dat het 'n zeer ok-je prijs is.

wietse
31 mei 2007, 23:47
Het was 125 euro. Dat is een ja zeker? :p
mooie prijs voor een goede morris, dat hij zwaar is hoeft nog niet op volhouten body te duiden, multiplex is vaak nog zwaarder.
dus dat moet je toch echt zelf checken door effe in de control cavity te kijken.
maar jij bent er tevreden mee en dan doet het gebruikte hout er niet toe, morris was vroeger net zoals hondo een merk waar je liever niet mee gezien wilde worden.
veel plezier ermee.

nopster
31 mei 2007, 23:52
Mijn oom zei het, dus het zal wel juist zijn. Het is zo'n beetje de Belgische wietse qua gitaarverzamelen en rommelmarkten. ;)

wietse
1 juni 2007, 00:08
Mijn oom zei het, dus het zal wel juist zijn. Het is zo'n beetje de Belgische wietse qua gitaarverzamelen en rommelmarkten. ;)

is deze man jouw oom???

http://www.lordbizarre.com

zoja, doe hem de groeten van me.

BamBuFan1
1 juni 2007, 01:04
Zelf kende ik het merk niet, maar blijkbaar is het zo'n lawsuit-merk van vroeger uit dezelfde fabriek waar men ook Ibanez maakte. Blijkbaar kon de kwaliteit tussen de gitaren onderling nogal verschillen, maar gelukkig heb ik toch een goed exemplaar op de kop getikt. 8-)

Sterker nog, Fujigen is de fabriek waar alle door Hoshino bestelde gitaren van de produktieband rolden. En afhankelijk van voor welke markt het bedoeld was werd er vervolgens een sticker op de kop geplakt. Dus jouw 'Morris' is in feite gewoon een "Ibanez' en omgekeerd...

Is dit trouwens een bolted neck of een set neck versie?
(Enne... €125 is gewoon een matsprijsje: kijk alleen al wat een setje Dimarzio's kost!)

PS: als jij je oom ooit niet meer hoeft, mag ik um dan?

Rinze
1 juni 2007, 08:46
Mijn oom zei het, dus het zal wel juist zijn. Het is zo'n beetje de Belgische wietse qua gitaarverzamelen en rommelmarkten. ;)

:D Ik probeer me een voorstelling te maken. Heeft die gitaar trouwens een geschroefde of gelijmde hals, kan ik op de foto's niet zien.

nopster
1 juni 2007, 11:14
is deze man jouw oom???

http://www.lordbizarre.com (http://www.lordbizarre.com/)

zoja, doe hem de groeten van me.

Nope. Maar kom ik die man ooit tegen, dan doe ik hem zowiezo de groeten.

nopster
1 juni 2007, 11:29
Sterker nog, Fujigen is de fabriek waar alle door Hoshino bestelde gitaren van de produktieband rolden. En afhankelijk van voor welke markt het bedoeld was werd er vervolgens een sticker op de kop geplakt. Dus jouw 'Morris' is in feite gewoon een "Ibanez' en omgekeerd...

Is dit trouwens een bolted neck of een set neck versie?
(Enne... €125 is gewoon een matsprijsje: kijk alleen al wat een setje Dimarzio's kost!)

PS: als jij je oom ooit niet meer hoeft, mag ik um dan?

Ik leer bij. Bedankt. Heb je ergens een link met meer uitleg?
De hals is geschroefd.

PS: Had ik al gezegd dat mijn oom meerdere jaren 60 strats en tele's heeft? :satisfie: (pre CBS :cooler: )

nopster
1 juni 2007, 11:30
:D Ik probeer me een voorstelling te maken. Heeft die gitaar trouwens een geschroefde of gelijmde hals, kan ik op de foto's niet zien.

Hij ziet er redelijk normaal uit. :)

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/gitaristen/marino/marino2.jpg

De hals is geschroefd.

morris
1 juni 2007, 12:26
http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Morris2.jpg

Cool! Mijn signature LP!

:rockon:

Morris

BamBuFan1
1 juni 2007, 17:14
Ik leer bij. Bedankt. Heb je ergens een link met meer uitleg?
De hals is geschroefd.

PS: Had ik al gezegd dat mijn oom meerdere jaren 60 strats en tele's heeft? :satisfie: (pre CBS :cooler: )

In dat geval annexeer ik je oom gewoon!

Hier kun je trouwens veel info over met name jaren '70 Ibanezzen vinden.

http://www.ibanez-vintage-page.com/

De jouwe is in ieder geval van na 1976 want hij heeft een post-lawsuit headstock. Voor de rest gewoon de naam Morris even vergeten en gewoon kijken welk model Ibanez je volgens deze site hebt.

2350
1 juni 2007, 17:56
Deze Morris komt echt niet van dezelfde lopende band als Ibanezjes. Zo ongeveer alles is anders op deze plank. Degenen die wel van dezelfde Ibanez band afkwamen zijn budget modellen waar je, zoals al eerder opgemerkt, niet mee gezien wilt worden.

Dit kan wel eens een goeie zijn....

nopster
1 juni 2007, 18:55
@Bambufan: Heb je de link van die site nog ergens? Ik zou graag eens kijken en vergelijken.

@2350: Heb jij dan ergens meer info over deze Morris? Ik ben eens benieuwd hoe het dan juist in elkaar zit.

BamBuFan1
2 juni 2007, 02:05
@Bambufan: Heb je de link van die site nog ergens? Ik zou graag eens kijken en vergelijken.

Heb hem er hierboven bijgezet... http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/bangdesk.gif

BamBuFan1
2 juni 2007, 02:22
Deze Morris komt echt niet van dezelfde lopende band als Ibanezjes. Zo ongeveer alles is anders op deze plank. Degenen die wel van dezelfde Ibanez band afkwamen zijn budget modellen waar je, zoals al eerder opgemerkt, niet mee gezien wilt worden.
Dit kan wel eens een goeie zijn....

Ik heb nooit gezegd dat ik niet met zo'n budgetgitaar gezien zou willen worden, ik ben zo'n slechte gitarist dat ik zelfs met een Stagg nog boven mijn stand speel...

Die opmerking kwam van Wietse, onze gitaarnet-gitaroloog, die inmiddels vrijwel alle gitaren die ooit zijn gemaakt heeft verzameld, gedroogd en zorgvuldig in een boek heeft geplakt, het Gitaarherbarium genaamd.

Natuurlijk kan dit een goeie zijn. Het zou me eerlijk gezegd ook niet verbazen als dit één van de Hoshino's is die bij Kasuga van de band is komen rollen. Toen de vraag naar Ibanez/enz enz toenam werd de Kasuga-fabriek regelmatig ingeschakeld om ook even wat Hoshino-merken op hun gitaren te plakken.

Ik heb hier bv een Kasuga jazz bass liggen, die exact gelijk is aan de Ibanez 2365b: berken topje op een mahonie body. Geweldig ding, en dus zowel als Ibanez als Kasuga (en waarschijnlijk nog tig namen) uitgebracht.

frekie
6 juni 2007, 21:03
Ik was FF aan het zoeken in het Forum en kwam dit topic tegen. Oh jeugdsentiment, dit was mijn 1e goede electrische gitaar. Ik twijfel over de kop met de 'diamond' inleg, het trussrod afdekplaatje is zeker anders maar verder identiek. Ik had wel een DiMarzio bij de brug. Later ook Schallers op gezet. Verkocht aan een vriend, die gebruikt hem nu met de Roland GS, het element kon hij beter monteren op de Morris dan op een jap Squier strat. Tijdje geleden nog mee gejamd, weer even op de Morris gespeeld, helemaal niet slecht eigenlijk, waarom blijven wij gitaristen toch gitaren kopen en verkopen?

BamBuFan1
7 juni 2007, 01:13
Tijdje geleden nog mee gejamd, weer even op de Morris gespeeld, helemaal niet slecht eigenlijk, waarom blijven wij gitaristen toch gitaren kopen en verkopen?

Omdat gewoon erg goed kennelijk vaak na een tijdje niet meer goed genoeg lijkt? En dat de gemiddelde gitarist uiteindelijk na twintig jaar elke week van gitaar wisselen op zoek gaat naar z'n allereerste, omdat dat eigenlijk zo'n verd*md leuk gitaartje was?

zeppo
7 juni 2007, 01:43
Omdat gewoon erg goed kennelijk vaak na een tijdje niet
meer goed genoeg lijkt?
Klopt niet helemaal. imho zijn veel aanschaf-keuzes niet volledig beredeneerd, maar speelt de onderbuik een erg grote rol:
- "sh*t wat een mooie top!, Wil ik echt hebben"
- "Die ene bevalt zo goed, daarvan wil ik er nog wel een als backup van hebben"
- "Ach, het is maar 400 Euro", "Als het niks blijkt te zijn, verkoop ik 'm wel weer (met winst, haha) door."
- "Shit man, deze gitaren zie je echt zelden tweedehands. Ik moet 'm dus wel kopen, want deze kans krijg ik voorlopig niet meer."
- "Hey, als ik nou die rode ook koop, kan ik ze zo opstellen dat het de Nederlandse vlag is."
etc.
etc.
(Nu ik erover nadenk: ik open een "Waarom ik die gitaar echt moet hebben." topic.)

Zo gaat het bij mij althans. 23 keer. In de afgelopen 2 jaar. En dan hebben we het alleen over gitaren. En niet over Staggs.

Gelukkig heb ik er ook wat verkocht. Ik weet dus dat ik afscheid kan nemen.



En dat de gemiddelde gitarist uiteindelijk na twintig jaar elke week van gitaar wisselen op zoek gaat naar z'n allereerste, omdat dat eigenlijk zo'n verd*md leuk gitaartje was?
Happened to me: Gibson The Paul, mijn allereerste elektrieke gitaar die ik op mijn, ehm 15e kocht na heeeel hard gewerkt te hebben.
Later moest alles funky, en heb m verkocht en een Squier (!) ervoor in de plaats gekocht. Tis wel een hele vroege Squier (Japan, E-serie), maar toch. Moest en zou toch weer een The Paul hebben toen ik 'herbegon'. Een vriend van mij die mijn oude TP had wilde hem niet verkopen, en heb na enig zoeken in DE er eentje gevonden.

BamBuFan1
7 juni 2007, 03:46
Happened to me: Gibson The Paul, mijn allereerste elektrieke gitaar die ik op mijn, ehm 15e kocht na heeeel hard gewerkt te hebben.
Later moest alles funky, en heb m verkocht en een Squier (!) ervoor in de plaats gekocht. Tis wel een hele vroege Squier (Japan, E-serie), maar toch. Moest en zou toch weer een The Paul hebben toen ik 'herbegon'. Een vriend van mij die mijn oude TP had wilde hem niet verkopen, en heb na enig zoeken in DE er eentje gevonden.

Tis wat ik bij alle gitaristen in mijn buurt zie: ze hebben ooit één keer de perfecte gitaar bezeten, en daarna verkocht (niet zelden omdat het type/kleur/uitvoering 'uit de mode' raakte)... Sindsdien zijn ze eigenlijk alleen maar op zoek naar die gitaar.

bosskeessie
28 maart 2014, 11:39
Jawel, Lang zoeken dan kom je ze tegen, Ik heb er dus ook eentje, Zwart en met geschroefde hals, parelmoer ingelegd, maar wat ik zo speciaal vind is dat op de kop geen raar logo o.i.d staat maar ja, geloof het of niet, het Gibson logo zoals dat in de jaren 70 gebruikt werd, Ja dat met spek dus.

Het speelt werkelijk perfect en ja voor mij doet hij echt niet onder voor vele, heel dure gitaren. Dit model is en blijft gewoon het mooiste.

Vraag me eigenlijk wel eens af wat hij waard is, moet ik hem apart verzekeren??

BamBuFan1
28 maart 2014, 18:59
Jawel, Lang zoeken dan kom je ze tegen, Ik heb er dus ook eentje, Zwart en met geschroefde hals, parelmoer ingelegd, maar wat ik zo speciaal vind is dat op de kop geen raar logo o.i.d staat maar ja, geloof het of niet, het Gibson logo zoals dat in de jaren 70 gebruikt werd, Ja dat met spek dus.

Het speelt werkelijk perfect en ja voor mij doet hij echt niet onder voor vele, heel dure gitaren. Dit model is en blijft gewoon het mooiste.

Vraag me eigenlijk wel eens af wat hij waard is, moet ik hem apart verzekeren??

Voor een schroefnek naar mijn idee maximaal €250 voor een belachelijk mooie uit goed mahonie. Staat er Ibanez op de kop dan kun je er nog €50 bij op tellen.

vlammie
29 maart 2014, 21:17
Morris is het 'middenklasse' merk van Moridaira.
http://moridaira.jp/morris

Ze hebben verschillende merken gebruikt, Hurricane, Bill Lawrence, Morris, en hun 'custom shop' heette H.S. Anderson.
De bekendste H.S. anderson was de Mad Cat, die ook met Hohner logo verkocht werd in de USA en zo de favoriete gitaar van Prince werd.
Meer info:
www.madcat.ch en www.madcatguitars.com.
Of bij mij, want ik heb de mad cat nieuw leven ingeroepen en ze worden nu weer in kleine aantallen gemaakt. :cooler:

Maxguitar heeft er altijd wel eentje in voorraad.

Morris bestaat nog steeds, maar er worden onder die naam enkel nog akoestische gitaren gemaakt, vooral voor fingerpickers, echt goede kwaliteit.
http://morris-guitars.com/about-morris/

Bij mijn weten dus geen banden met Ibanez, Hoshino, etc.
Maar ik geloof wel dat het een prima gitaar is, mijn originele mad cat is super.
Een fototje voor de liefhebbers:
http://i1073.photobucket.com/albums/w395/vlammie/Mad%20Cat%201984/2013-08-21095753_zps600551f7.jpg (http://s1073.photobucket.com/user/vlammie/media/Mad%20Cat%201984/2013-08-21095753_zps600551f7.jpg.html)

wietse
30 maart 2014, 07:32
Morris is het 'middenklasse' merk van Moridaira.
http://moridaira.jp/morris



dat geldt niet voor de morris gitaren waar het in dit topic over gaat, dat waren cheapo japanners die helemaal niks met moridiara te maken hadden, de verwarring is begrijpelijk destijds waren er 2 morris gitaarmerken één was een OEM merk de ander van moridiara beide een verschillend logo/font.
het moridiara merk maakt en maakte voornamelijk akoestische gitaren van hoge kwaliteit, het OEM merk bood van alles van wisselende kwaliteit net welke fabriek ze maakte, van spaanplaat prul tot hoogwaardige instrumenten de akoestische gitaren voor het OEM merk werden vooral door terada gebouwd.

Vester
12 april 2014, 02:47
Vette gitaar hoor. Zag er volgens mij trouwens ook een staan bij ons in de muziekzaak in Schijndel, van om en nabij de 25 jaar oud... Alleen dan een blanke/butterscotch met een blanke hals. Jammer dat ie rechts was, anders had ik 'm waarschijnlijk ook gekocht ook ;)