PDA

View Full Version : wat meer power uit een buizenamp krijgen



BrianMay
12 januari 2003, 18:06
Ik heb een heel oud merkloos buizenversterkertje van 10 watt, point to point wired, een combootje.
Met 1 8 inch luidspreker, en nou wil ik ervoor zorgen dat ie wat harder kan en ik heb hem al uit elkaar liggen omdat er ook nog nieuwe potmeters in zijn gekomen enzo.
Ik dacht zo dat ik misschien de input weerstanden kan vervangen door lagere waardes, op die manier krijg ik toch meer ingangssignaal wat resulteerd in meer gain en beetje meer volume?
Is er misshcien nog iemand die een andere idee heeft hoe ik hem kan modden zodat ie harder wil?

Negative K3 fan
12 januari 2003, 18:30
een stuk of acht 4x12"s erop aansluiten?

sash
12 januari 2003, 18:44
Wat grotere trafo's. Misschien kan je zelfs zover gaan om een nieuw cabinet ervoor te maken en wat grotere speakers in te zetten (2x10 ofzo)

jpb
12 januari 2003, 18:53
Ingangsweerstanden veranderen weet ik niet (anderen hier wel waarschijnlik). Als 'ie oud is zou ik eerst een check-up (laten) doen; vooral filtercaps, wellicht oom buizen. Verder kun je het vol. vergroten door een efficiente (ceramische) speaker en met een boost/overdrive pedaal. Vooral met het laatste wordt het (waargenomen) volume beduidend groter.
Wat is het voor versterker; wat voor buizen zitten er in?

piezo
12 januari 2003, 19:01
Zo'n klein versterkertje is juist ideaal om met "weinig" volume toch lekker veel (eindversterker-) overdrive te hebben. Jouw probleem zal eerder te maken hebben met de gebrekkige laagweergave van de luidspreker. Probeer eens een andere.

piezo
12 januari 2003, 19:03
Ingangsweerstanden verminderen betekent meestal ook dat de ingangsimpedantie lager wordt en dat dus je hoog weglekt. Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.

FragDaddy
12 januari 2003, 19:56
het meeste effect zul je krijgen met het gebruik van meer of grotere speakers.

het verschil in geluidsniveau tussen een 10watt versterker en een 50watt versterker is niet zo groot, maar als je de speakers verandert wordt het een heel ander verhaal..

heb je niet een speakerkast ofzo staan om hem eens op aan te sluiten? dat gaat je meer helpen dan prutsen met ingangsweerstandjes ofzo.

EdJ
12 januari 2003, 20:06
Dat van die grotere speakers ben ik helemaal met je eens;als ik mijn 5 wattertje op een 4x12 annsluit gaat ie hard hoor.Verder moet je niet zomaar wat gaan kloten als je niet weet wat je doet.Gevaarlijk weet je wel:)

Dude
12 januari 2003, 20:27
10 watt buizen is HARD man, koop een 12 inch speakertje of inderdaad 2 10 inch speakers en je zult zeker verschill horen....

BLOK182
12 januari 2003, 20:41
Ja misschien kan je ergens een merkloze of zelfgebouwde 1x12" op de kop tikken.

BrianMay
12 januari 2003, 21:32
er zit een 8 ohm speaker in, en de eindtrap levert 6,3 watt aan deze speaker.
Ik kan hem helemaal open zetten en dan krijg ik mooie eindtrap vervorming, alleen wil ie helemaal niet hard want je kan er dan nog gewoon normaal bij praten.
Ik had zelf wel een goed idee, ik dacht zo als ik in plaats van die ingangsweerstant nou een regelbare weerstand ertussen zet een potmeter dus dan heb ik min of meer een gain knop want dan kan ik toch de mate van overstureing van het ingangssignaal bepalen?
Ik weet wel wat ik doe min of meer, en ik heb eigenlijk geen zin om met dingen als overdrive pedaaltjes enzo te gaan kloten.
De filtercaps heb ik zelf gister al allemaal vervangen hetgeen resulteerde in veel minder brom.
Ik wil gewoon dat ie wat harder kan en dat ie ook meer distortion produceert, en dan koppel ik denk ik de ingebouwde speaker los en doe er een jackinput voor in de plaats zodat ik hem op een losse speakerkast kan aansluiten.
Hij klinkt nu al best wel mooi eigenlijk, beetje als een fender twin, hij heeft heel mooi clean.
Er zitten 3 buizen in, 1 12ax7, 1 6a6 geloof ik is een hele dunne langwerpige buis en dat is geloof ik een eindbuis, en er zit nog 1 ander klein buisje in die is geloof ik voor de tremelo, alleen werkt de tremelo nog niet helemaal, helemaal niet eigenlijk.
het is een vrij beperkt versterkertje want hij heeft 4 potmeters, 1 voor volume, 1 voor tone, 1 voor reverb, en 1 voor tremelo.
Andere transformator daar heb ik niet zo'n zin in eigenlijk.
Maar het ingangssignaal bepaalt toch ook in zekere mate je vervorming?
Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor jullie tips

nicoverduin
12 januari 2003, 21:35
Er zijn in dit geval een aantal mogelijkheden:
a) ander speaker met een hoger rendement (db's)
b) bij een SE of PP meten wat de B+ spanning is, en kijken aan de hand van de buis specificaties een hogere spanning aankunnen. Zo ja dan andere voedingstrafo, mogelijk andere uitgangstrafo, mogelijk andere caps etc etc.
c) andere (goedkope) buizenbak kopen.
Nico

nicoverduin
12 januari 2003, 21:40
Wat je ook evt. kan doen is een 1/2e 12AX7 erbij doen. Dus voor de ingangstrap of direct na de eerste een extra buis zetten. Het grootste risico zou de gloeidraad stoom (extra 300 mA.) kunnen zijn. Ik weet niet of de voedingstrafo dat trekt. (overigens grote kans dat dit geen probleem is).
Hierdoor kun je meer overdrive krijgen. Wil je meer Power, dan zul je ofwel naar een PP uitgang moeten (en dat zal die voedingstrafo wel niet aan kunnen) of naar bijv. een EL34 of 6L6 als SE uitgangstrap moeten, maar ook dan geldt dat je waarschijnlijk problemen krijgt bij de uitgangs EN de voedingstrafo.
Nico

qwerty
12 januari 2003, 22:29
Hen toen ik voor het eerst mijn LC15 had (15W) dat ding eens aan een 4x12 gehangen; je weet niet wat je hoort!!!
In jouw geval kan een 1x12, 2x12, 0of 2x10 al een hele hoop schelen....



:B :B :B :B

Nocki
12 januari 2003, 23:24
Ik heb een crate (transistor) combotje uit elkaar gesloopt en er een klein topje van gemaakt welke ik aan een 4x 12 of aan 1 EVM speaker hang. dit is echt geweldig en heb er een heel mooi en hard geluid mee....
en het stelt helemaal niks voor
Nocki

BrianMay
12 januari 2003, 23:41
oke maar dat idee dat ik opperde over het vervangen van die inputsweerstand voor een regelbare weerstand kan dat wel ?
en zou dat in principe ook als een gain regelaar werken?

EdJ
13 januari 2003, 00:38
Ik weet niet precies wat je bedoelt(toch nie de 68k?)maar verder;als je `t niet probeert weet je `t nie.Ik zat verder te denken aan een nieuwe eind buis en/of ff checken of de voltages en de bias o.k.zijn.Tien watt moet voldoende zijn om een oefenfuimte te vullen maar ja mischien oefen jij in de ahoy weet ik veel:)

Moonchild
13 januari 2003, 00:47
Denken jullie dat die 15 watt blues junior versterkertjes uit die hotrod serie van Fender, een beetje leuke eindbuizenoversturing hebben?

EdJ
13 januari 2003, 15:08
Ja.

BrianMay
13 januari 2003, 15:28
volgens mij is die regelbare weerstand waar ik hem dan op wil aansluiten 1000 kiloohm.
hoeveel ohm die inputsweerstand is weet ik nog niet dat moet ik nog even nazoeken, want ik kan mijn boekje met die kleurtabbeltjes erin nu even niet vinden.
Ik kan trouwens nergens in de versterker een regelaar voor de bias vinden.
Weten jullie trouwens hoe tremelo effect precies werkt?
normaal wordt het tremolo circuit toch aangestuurd door een buisje?
zoals bij vox ac30's enzo.
Het boeit ook niet zoveel als ie stuk zou gaan want ik heb hem toch gratis gekregen en het is wel leerzaam om erachter te komen hoe alles werkt enzo.

mathe
13 januari 2003, 19:48
Brian,
Je kunt proberen uit te vinden of je versterker een zgn. negatieve terugkoppeling bezit. Dit is een leiding die loopt van de uitgang van je uitgangstrafo (secundaire kant) naar een deel van de voorversterker of fasedraaier schakeling. Negatieve terugkoppeling zorgt voor het temperen van de versterkingsfactor van een versterker, in dit geval de eindversterker. Als je dus meer versterking wilt kun je deze terugkoppeling verwijderen (terugkoppelingsweerstand weghalen) of verkleinen (door de terugkoppelingsweerstand te vergroten). Als je de versterkingsfactor van een voorversterkertrap wilt vergroten kun je dat bereiken door de waarden van de anode en kathode weerstand aan te passen. Eventueel is er nog de mogelijkheid de voedingsspanning wat op te krikken maar dat is enigzins afhankelijk van de voedingsopbouw.
Als je meer volume uit de speaker wilt hebben sluit ik me aan bij het advies van Nico voor het kiezen van een luidspreker met een hoog rendement. Alle speakers van 100dB @1m vallen onder het type hoog rendement.
Marc