PDA

View Full Version : Leslie 16



McLambo
31 mei 2007, 20:51
Hey,

Ik heb hier een Leslie 16 staan met voetpedaal.

Nu vraag ik mij af:

* Zijn er voorbeelden van artiesten die zo'n ding gebruikte/gebruiken (inspiratie)
* Wat is zo'n ding ongeveerd waard (ivm revisie)

De sound die er uit komt is echt te leip!

keef
31 mei 2007, 23:47
SRV (cold shot?). Gebruikte een Vibratone die identiek is aan de Leslie 16.

Google met vibratone/leslie 16 - je vindt dan een site met een hele lijst artiesten en songs waarbij deze dingen gebruikt zijn.

Negative K3 fan
1 juni 2007, 00:18
echt prachtig, ik ben echt heel erg benieuwd hoe dat nou in het echt klinkt als je met je gitaartje een beetje staat te raggen over een leslie.....

Bouke
1 juni 2007, 09:06
echt prachtig, ik ben echt heel erg benieuwd hoe dat nou in het echt klinkt als je met je gitaartje een beetje staat te raggen over een leslie.....

Dat klinkt te gek! Ik gebruik meestal een leslie-sim (TubeRotosphere) omdat dat makkelijker mee te nemen is, maar soms gaat de Leslie 16 mee. Het verschil is eigenlijk het duidelijkst voor de gebruiker en andere muzikanten on stage. De leslie gooit je sound alle kanten op, klinkt erg gaaf. Voor het publiek maakt het niet heel veel uit, want meestal wordt het ding over de pa gegooid en dan is het verschil met een (goede!!) sim minder groot.

Als je voor de eerste keer met een leslie speelt is dat echt heel tof. Ik tap vaak mijn signaal af van mijn DE7 (delay met dubbel out) en dan met minimale vertaging er op. Krijg je hele dikke tooooooooone, ook als de leslie niet draait. Als hij langzaam draait heb je een lekker subtiele chorus en op snelheid het welbekende leslie gewobbel. Heerlijk!

Maar het grote nadeel is dat je weer zo'n lompe kast moet meeslepen + een amp om hem aan te sturen. Dan is een goede sim wel handiger, maar de leslie zal ik niet zo maar wegdoen, tenzij plaatsgebrek een issue wordt hier in huis :D

Als er ooit weer eens een meeting hier in de buurt is en ik kan op die datum, zal ik het ding meeslepen voor de liefhebbers.

Op de cd's van The Hoax hoor je ook leslie's all over the place.

Bouke

Negative K3 fan
1 juni 2007, 11:08
ik kan niet wachten bouke :D

zoon van Piet
1 juni 2007, 12:13
Het toerval wil dat ik er ook net een op de kop heb getikt. Ik moet hem nog zien en het is me niet duidelijk of het een leslie of een vibratone is. Ik was van plan een topic bij 'effecten' te openen als ik hem eenmaal had. Per slot van rekening staat ie ook in het pedlaenboek van Art Thompson.
Maar kennelijk hoort ie dus hier...

McLambo
5 juni 2007, 20:22
Potverdikke, Ik heb de stekker niet meer waar je de plug insteekt. AARRH. Zou zoiets makkelijk te maken zijn?

Bouke
5 juni 2007, 21:17
Potverdikke, Ik heb de stekker niet meer waar je de plug insteekt. AARRH. Zou zoiets makkelijk te maken zijn?

Ik heb die er ook niet aanzitten, ik kan wel even een foto maken hoe dat dan aangesloten kan worden.

Bouke

birt
5 juni 2007, 23:49
ik heb er hier net eentje in reparaties staan, leuk ding :)