PDA

View Full Version : Stompboxes VS Multieffectenbox



peter36
31 mei 2007, 19:17
Ik heb een klein budget om wat leuke effectjes te kopen. Nu heb ik gehoord dat een multieffectensysteem in verhouding goedkoper en uiteraard handiger is dan losse stompsboxjes. Ik heb alleen het idee dat je met stompboxjes veel meer zelf af kan stellen, dan de standaard soundjes in een multieffectending. Daarnaast: een goedkoop multieffectensysteem is niet uit te breiden. Stompboxen wel.

Wat kan ik het beste doen? En zijn er dan ook aanraders voor multieffecten? Diginogwat? Behringer?

En dan meteen maar: de TU100, footswitch tuner van Behringer: iemand ervaring? Ik las ergens dattie nogal wat ruis kan veroorzaken, maar dat lijkt me wat sterk...

Les TeleStrat
31 mei 2007, 19:25
ik heb zelf de AX5G van Korg. Er is ook nog een simpelere versie (3) en een uitgebreidere (10). Dit is een heel compleet apparaatje voor z'n geld (ergens tussen de 90 en 100 euro).

Ik heb daarvoor ook een, weliswaar wat ouder, stompboxje gehad van Boss, en deze veroorzaakte meer ruis dan de Korg. De enige ruis die ontstaat is te wijten aan de singlecoils van m'n Strat.

De Korg kan je zelf ook instellen, uitgaand van één van de presets (amps, effecten, delay/reverb.. te veel om op te noemen). Je kunt het standaard ingestelde effect zo meer of minder sterk maken en naar je eigen voorkeur instellen. De Korg kan 6 effecten tegelijk en je kunt ze ook programmeren.

Enig nadeel van dit pedaal is dat de behuizing voornamelijk van plastic is. Als je hem dus live wilt gebruiken is dat kwalitatief minder dan een metalen behuizing. Ik speel niet in een band dus daar heb ik geen last van.

Kijk eens op deze sites voor demofiles en meer info:
http://www.sweetwater.com/store/detail/AX5G
http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=AX5G&category_id=6

peter_heijnen
31 mei 2007, 19:28
Mijn ervaring is dat multifx juist uitgebreider zijn in te stellen dan stompboxen.

En waarom zou je een multieffect niet kunnen uitbreiden?

G.G.
31 mei 2007, 19:37
Enig nadeel van dit pedaal is dat de behuizing voornamelijk van plastic is. Als je hem dus live wilt gebruiken is dat kwalitatief minder dan een metalen behuizing. Ik speel niet in een band dus daar heb ik geen last van.

Ik heb gisteren een tweedehands Digitech RP-6 gekocht:

http://news.harmony-central.com/Newp/WNAMM96/DigiTech/RP-6.gif

Voor 6 tientjes kan je ze wel krijgen tweedehands. Deze heeft dus wel een metalen behuizing waar je behoorlijk op kan stampen. Je kan tijdens het spelen van een bepaald geluid, bepaalde effecten weghalen met je voeten, of juist de distortion toevoegen. Er valt extreem veel in te stellen.

Het app. heeft 1 nadeel: er zit geen send en return op, dus je effecten moeten vóór of achter het apparaat.

dunnoaname
31 mei 2007, 19:40
Met stompboxes KAN je een origineler geluid krijgen omdat je alle effecten goed kan instellen met verschillende parameters en ook andere effecten nemen. Bijvoorbeeld: met een multieffect zit je vast aan de chorus van het multieffect. Met stompboxes kun je kiezen uit talloze fabrieks, en als je iets speciaals wilt boutique chorussen.

DeiDRagonas
31 mei 2007, 19:44
Ik zou ook voor de multi-fx gaan. En inderdaad... tuurlijk kun je uitbreiden. Vind je een leuke stompbox die je echt graag wil gebruiken plug je hem gewoon erbij aan. In de fx-loop, ervoor of erna... Easy.

tipje: GEEEEN BEHRINGERRRR KOPEN!!!!

grt Roy.

DeiDRagonas
31 mei 2007, 19:49
En wat betreft die tuner... Geen ervaring mee, maar ik zou hem laten liggen. Hoewel ik helemaal niet zo negatief ben over Behringer wat betreft sommige andere producten is het meeste gitaar gerelateerde spul echt waaaaaaardeloze crap. Bijv de stompboxen en de V-amp (bijna allemaal ff getest)... TROEP!!

Murdock
31 mei 2007, 20:17
persoonlijk vind ik dat je de modulatie effecten best uit een multifx kan halen
al dat gedram dat boutique pedalen zoveel beter zijn vind ik pure onzin, dit
geldt na mijn inziens wel voor overdrive + distortion,die zijn in pedaal vorm stukken beter.

www.inhaze.nl
Classic Rock Band

nemmo
31 mei 2007, 20:29
Ik heb zelf een zoom gfx3 En ben daar erg tevreden mee (multifx)

Alle mogelijke soorten geluiden zijn er wel uit te halen en je kunt echt vanalles regelen met het expressie pedaal. (gain, volume, effect amount en reverb delay amount)

Verder geeft hij weinig ruis en is er veel aan in te stellen

Deze kost ong 130 euro

Gr reinier

peter36
31 mei 2007, 20:39
hhmmmnnn.... bedankt voor de reacties alvast! ff een vraagje over die Korg AX5G. Ik vind 'em er goed uitzien, en de demootjes klinken wel leuk, maar ik ga 'em volgende week wel ff proberen bij Feedback (kost daar 8 tientjes). mijn vraag: op welke manier kan ik effecten combineren? is het per groep (PRE FX, DRIVE, MOD, etc) 1 effect, of kan ik bijv ook een compressor, auto wah en octave tegelijk aanzetten? en hoeveel effecten maximaal tegelijk?

Les TeleStrat
1 juni 2007, 12:15
hhmmmnnn.... bedankt voor de reacties alvast! ff een vraagje over die Korg AX5G. Ik vind 'em er goed uitzien, en de demootjes klinken wel leuk, maar ik ga 'em volgende week wel ff proberen bij Feedback (kost daar 8 tientjes). mijn vraag: op welke manier kan ik effecten combineren? is het per groep (PRE FX, DRIVE, MOD, etc) 1 effect, of kan ik bijv ook een compressor, auto wah en octave tegelijk aanzetten? en hoeveel effecten maximaal tegelijk?

Nee de programma's zelf kun je niet combineren. Je kunt wel diverse parameters anders instellen, zodat je een geheel eigen sound kunt creëren. Je kunt de preset-programma's (40 stuks) wel combineren met de PRE FX, DRIVE, MOD, CABINET, DELAY en REVERB.

Die eigen sound kun je dan opslaan (dit kan ook 40 keer). Daarnaast kun je het expressiepedaal met 1 knop altijd 1 van de 3 functies geven. Of je gebruikt hem als volumepedal, of als wah, of om de FX Parameter traploos aan te passen.

Op zich is het wel even werk om zo'n eigen sound te maken, maar als je hem eenmaal hebt dan klinkt het ook gaaf. Alleen een tip: luister niet te kritisch naar de demosamples op de Korg-site. Die zijn namelijk met verschillende gitaren opgenomen. De Jazz-sounds zoals op de site kan ik niet zomaar uit m'n Strat krijgen.

Mocht je nog meer info willen dan hoor ik t wel

peter36
1 juni 2007, 13:38
thnx! ik denk dat ik voorlopig even genoeg weet! de volgende stap is uitproberen. volgende week donderdag staat er een uitje naar rotterdam incl Feedback gepland, dus dat komt wel goed! ik denk dat ik iig geen stompboxjes ga kopen... geen behringer omdat het kek-kwaliteit is, en geen andere omdat ze qua prijs-functie-verhouding wel erg duur zijn.

ik denk btw dat de Boss buiten mijn budget ligt. ik ga korg en digitech vergelijken (ik heb gelezen dat korg beter is, maar je weet maar nooit!).

nogmaals bedankt!

Hellsbellsnl
1 juni 2007, 14:12
Ik ga mijn multi effect verkopen kan er mijn draai niet in vinden.
Gewoon weer losse effecten die zijn wat makkelijker te verwisselen als ze niet bevallen.
Maar dat is mijn mening.
Er zijn natuurlijk multieffecten waar honderden sounds uit kunt halen met alle denkbare versterker types,maar dat is ieder voor zich.

Les TeleStrat
14 juni 2007, 16:54
thnx! ik denk dat ik voorlopig even genoeg weet! de volgende stap is uitproberen. volgende week donderdag staat er een uitje naar rotterdam incl Feedback gepland, dus dat komt wel goed! ik denk dat ik iig geen stompboxjes ga kopen... geen behringer omdat het kek-kwaliteit is, en geen andere omdat ze qua prijs-functie-verhouding wel erg duur zijn.

ik denk btw dat de Boss buiten mijn budget ligt. ik ga korg en digitech vergelijken (ik heb gelezen dat korg beter is, maar je weet maar nooit!).

nogmaals bedankt!

Hey Peter.. het is inmiddels al een weekje geleden.. maar hoe beviel hetgeen je uit hebt geprobeerd nog??