PDA

View Full Version : Voeding, welke?



Splinter
31 mei 2007, 17:06
Hoi mensen,

Ik heb op dit moment 3 effect pedaaltjes en ben van plan om in de toekomst sowiso nog 3 pedalen erbij te gaan kopen. Echter wil ik eerst een voeding aanschaffen om die pedaaltjes te gaan poweren. Ik hoef geen state of the art high tech stuff, gewoon een simpele voeding is voldoende. Nu heb ik 2 opties:

1) One spot adapter + daisy chain (1700 mA dus ongeveer goed voor ruim 10 pedalen).

2) Dinosaur voedingsblok (http://www.melodie.nl/producten/default.asp?page=Detail&id=1302) (800 mA dus ongeveer 6 pedalen).

Qua prijs scheelt het niets (als de verzendkosten meegerekend worden) alleen ik zou graag jullie mening willen. Ik wil uiteraard weinig humming maar de pedalen die er in de toekomst bij gaan komen moeten ook in acht genomen worden. Advies hierover?

Alvast bedankt!

dunnoaname
31 mei 2007, 20:20
die dinosaur ken ik niet, maar 1spot is goed.

Splinter
31 mei 2007, 21:38
Ja dat dacht ik ook, maar ik zie vaak dat er echte voedingsblokken gebruikt worden in plaats van adapters. Waarom is dit?

Yannicks
31 mei 2007, 21:40
Ja dat dacht ik ook, maar ik zie vaak dat er echte voedingsblokken gebruikt worden in plaats van adapters. Waarom is dit?
dat is duurder! 8-)

Realeigo
31 mei 2007, 21:46
Omdat goede dure voedingsblokken geen ruis veroorzaken. De goedkopere voedingsblokken zorgen voor alleen maar ruis. Dus totdat je zon duur blok kunt veroorloven, ben je beter af met een one spot.

Splinter
31 mei 2007, 22:20
Ok prima,

Dit voedingsblok kost normaal rond de 60-70 euro maar is blijkbaar nu een aktie? Een one spot it is dus!

Yannicks
31 mei 2007, 22:39
Omdat goede dure voedingsblokken geen ruis veroorzaken. De goedkopere voedingsblokken zorgen voor alleen maar ruis. Dus totdat je zon duur blok kunt veroorloven, ben je beter af met een one spot.

Wat zijn dan precies de nadelen van een 1spot?

Realeigo
1 juni 2007, 16:55
Ruis, je sluit alle pedalen op 1 aarde aan door zo'n 1 spot(/goedkope pedalenblok)en daardoor schijnen ze te gaan ruizen/brommen.

Mitch
3 juni 2007, 11:24
Realeigo, lees 't grote Ruis en brom topic nog eens door ;)
Ruis heeft vaak meer met het pedaal zelf of evt. de bekabeling te maken, brom kan van de trafo komen, maar kan ook nog aan het pedaal zelf liggen. Je generalisering "De goedkopere voedingsblokken zorgen voor alleen maar ruis" generaliseer je gelukkig zelf al naar "en daardoor schijnen ze te gaan ruizen/brommen"maar het is nog steeds te kort door de bocht.

Het belangrijkste is dat de voeding gereguleerd is. Dat zijn, in dit geval, beide. De Dinosaur én de OneSpot zijn gereguleed. De Dinosaur heeft dan niet de meerwaarde dat de uitgangen geïsoleerd zijn van elkaar zoals bij de Pedal Power of Burkey. Het is dus in feite een daisy chain-in-een-doosje. Dan is het een kwestie van: wat vind je mooier/praktischer en niet "wat is beter ?" Zo'n blok als de Dinosaur kun je mooi op een pedalboard verwerken; als je losse pedalen meeneemt is de one spot juist handiger.

Dan nog een paar dingen:
het is niet zo dat elke gereguleerde trafo perfect stil werkt. Ik heb pas een keer een test gedaan met drie verschillende trafo's en dat was heel grappig. Bij een combinatie van een pedaal of zes waren ruwweg 5 pedalen stil bij de ene adapter, een ander pedaal leek weer wat te brommen met een andere adapter enz. Hoe dat exact technisch zit geen idee, ik gok dat het iets met de filtering te maken heeft, maar het was een duidelijk hoorbaar verschil. Daardoor alleen al kan het handiger zijn om te zorgen dat je meerdere adapters hebt en niet alles op één (of meerdere gekoppelde) daisy chain(s) te gooien.
Kijk ook goed wat je aan elkaar koppelt met de daisy chains. Ik had laatst een boost achter een delay samen op een daisy chain. Kreeg ik ineens wat meer ruis en clock noise van mijn delay over mijn amp te horen, waar ik niet op zat te wachten. Die twee daarna van elkaar gescheiden, maar allebei nog steeds in een daisy chain: niets aan de hand.
Met bovenstaande voorbeelden hoop ik duidelijk te maken dat een One Spot niet per defintie goed of slecht is t.o.v. iedere andere willekeurige adapter.

NB: erg komisch dat die Dinosaur E17,50 kost terwijl in de volledigge Britse beschrijving doodleuk de prijs is gekopieed van GBP 39,95 ...

Splinter
4 juni 2007, 01:14
Wow thnx voor de lange en duidelijke reply!

Over de beschrijving: het is tijdelijk een aanbieding voor €17,50 maar ze zullen inmiddels wel uitverkocht zijn. Idd klakkeloos kopieren getuigt van luiheid maargoed het gaat om het product. Toch grappig dat ze dit niet aangepast hebben.

Ik heb op dit moment alleen een distortion, phaser en een delay. Al deze pedalen wil ik aan de daisy chain hangen. Over een weekje of 2 heb ik ook een whammy die ik dmv een aparte adapter voorzie van stroom. Ik ga sowiso in de toekomst nog 2 pedalen bijkopen: een wah en een fuzz factory. Echter ben ik (en wil ik) nog niet naar dergelijk dure professionele voeding toe omdat ik zelf meer voor hobby speel en ook nog niet in een band zit.

Een pedalboard komt er overigens wel omdat het gewoon georganiseerder staat. Niets duurs, gewoon een zelfgemaakte plank met een stopcontact erop en klitteband. Een voeding op een pedalboard staat inderdaad wat netter maar het neemt ook mee plek in beslag. Daarnaast verschillend de twee voedingen qua techniek nagenoeg niets can elkaar (in feite is de dinosaur hetzelfde als de one spot alleen dan in een andere verpakking als ik de bovenstaande post goed begrijp). De one spot heb ik ook al veel goeds over gelezen en vandaar dat ik voor die ga.

Bedankt voor de hulp!

EuroCinema
4 juni 2007, 15:23
Is een onespot beter/stiller dan een boss adaptor?

Hellsbellsnl
4 juni 2007, 21:22
1) One spot adapter + daisy chain (1700 mA dus ongeveer goed voor ruim 10 pedalen).

2) Dinosaur voedingsblok (http://www.melodie.nl/producten/default.asp?page=Detail&id=1302) (800 mA dus ongeveer 6 pedalen).

Sorry voor mijn super opmerking die ik nu ga maken:
wth is een "one spot adapter + daisy chain??

Vergeef mij mijn onwetende domheid maar ik heb een effectenbak gehad dus altijd maar een adapter.
Ben nu overgestapt naar losse pedalen en heb nu een "mooie" witte kabel met 8 stopcontacten op de grond liggen voor allerlei verschillende voedingen.

Ik heb ook de link gezien en daar staat het volgende:
The AC/DC power converter voltage output supply is regulated and smoothed at 9V volt DC 800mA.
To supply DC voltage power to multiple guitar stomp box or multi-effects pedals, the DPS-108 power supply unit (PSU) offers smooth regulated, low noise hum free power.

PLEASE NOTE: Check the voltage, polarity and current that your pedals require. Ensure that they are ALL 9v, positive outside polarity with a total COMBINED current requirement up to 800mA. Most guitar effects pedals use between 100mA and 200mA.

Kosten: 39 engelse ponden ex verzenden.
Ik kan er hier een kopen voor 49,95 ook 800mA 9V DC

Vindt de engelse nogal duur dan.
En heeft een linkse stekker;)

mich69
23 juli 2007, 13:18
Wat zijn dan precies de nadelen van een 1spot?

....ander, en belangrijk, nadeel met het gebruik van daisychains is dat als er aan 1 kabeltje of fiche iets mis is je heel pedalboard uitvalt!

Ash ketchum
23 juli 2007, 18:56
....ander, en belangrijk, nadeel met het gebruik van daisychains is dat als er aan 1 kabeltje of fiche iets mis is je heel pedalboard uitvalt!
Klopt, maar die dingen gaan toch niet zo snel kapot? Ik zelf speel al een paar jaren met een daisy-chain en sinds kort ben ik overgestapt op een one-spot. Nog nooit problemen gehad met met Daisy-chain. Alleen de voorgaande adapters gaven wel eens problemen. Ik heb overigens geen last van overmatige ruis, tenzij ik alle vervormingspedalen aanzet op een stil moment.