PDA

View Full Version : ohmage speakers vs ohmage uitgang eindversterker



F-axe
31 mei 2007, 13:21
Hey menzen,

Mijn versterker (mesa 50/50) gaat als ik m een half uurtje aan heb frieken! Hij maakt een zoemgeluid en slaat vervolgens af.

Ik heb 2 uitgangen waarbij 8 ohm staat geschreven. Hier heb ik per uitgang een celestion V30 (16 ohm) op aangesloten.
Kan dit het probleem zijn ??
Dus dat de versterker teveel weerstand krijgt doordat de speakers een te hoog ohmage hebben??

Is dit op te lossen met deze speakers, of moet ik mijn speakers verkopen en andere, 8 ohms erop zetten.

vast bedankt

Negative K3 fan
31 mei 2007, 14:15
dat van die speakers van 16 ohm kan de oorzaak van het probleem zijn, andere speakers lossen dat niet zomaar op, ik zou hem wegbrengen.

Kim Wilson
31 mei 2007, 14:18
Natuurlijk lossen andere speakers dat op. Twee speakers van 8 ohm eraan hangen, en dan moet het goed gaan.

Mitch
31 mei 2007, 15:22
Niet mogelijk om de speakers parllel te schakelen ? OFtewel: zitten er twee jacks op de speakerkastjes ? Zo ja, gebruik dan eens één uitgang van je amp, sluit 'm aan op één cab en lus 'm door naar de volgende.
Dan heb je 1/16 + 1/16 = 1/8 ohm op je 8 ohm uitgang staan, zoals het hoort.
Daarna merk je vanzelf wel of je probleem verholpen is of niet, maar goed is het sowieso niet wat je doet. Tijd dat ik de impedantie FAQ eens afmaak.... :sneaky:

F-axe
31 mei 2007, 15:23
als ik 2 speakers aan elkaar doorschakel, achter elkaar, moet ik dan de weerstand bij elkaar optellen of wordt dit dan gedeeld door 2...

Als ik het aantal ohm moet delen, zou dat nl betekenen dat ik er gewoon 2 bij moet kopen en dan een 4x12" op aan sluit..

F-axe
31 mei 2007, 15:25
oh, we waren tegelijk aant typen. Relaxed, doe ik het zo! Ben nl wel blij met mijn V30's

ben vanhoof
31 mei 2007, 15:31
als ik 2 speakers aan elkaar doorschakel, achter elkaar, moet ik dan de weerstand bij elkaar optellen of wordt dit dan gedeeld door 2...

Als ik het aantal ohm moet delen, zou dat nl betekenen dat ik er gewoon 2 bij moet kopen en dan een 4x12" op aan sluit..

Nooit geen basis elentrik gehad?

In serie (achtereen): ohmages optellen: X+X=2X (32 ohm)
In parallel (de uiteinden van de heenvoer vd 2 speakers samen en die van de afvoer samen) : 1/X + 1/X = 2/X (8 ohm)