PDA

View Full Version : van 4x10 naar 1x12?



mcannegieter
31 mei 2007, 12:24
Hoi mensen,

Op dit moment heb ik een Fender DeVille 4x10 met daarvoor een Jekyll&Hyde en een crybaby. Gitaar is een Lag Rx200 (2 humbuckers).
Nu vind ik dat mn geluid dat uit de DeVille komt erg mooi, vooral het clean en de distortion die ik er samen met mn J&H uit kan halen zijn prima voor de covers en rock die ik speel. Echter ik vind dat de versterker een beetje 'ingeblikt' klinkt, mss een rare uitdrukking maar ik denk dat het komt door de 10 inch speakers, kan dit?

Nu ben ik wel weg van het geluid van de HotRod zoals al gezegd, zou het een optie zijn om over te stappen naar een Fender HotRod Deluxe (1x12) en daar voor grotere optredens een extra cabinetje bij te kopen?

Rutger
31 mei 2007, 12:27
Waarom koop je er geen 1x12 kabinetje bij?

Die blikkerigheid ligt eerder aan de kwaliteit van de speakers dan aan de grootte

Kim Wilson
31 mei 2007, 12:29
...

Die blikkerigheid ligt eerder aan de kwaliteit van de speakers dan aan de grootte
Dat ook, en aan de amp zelf. Een Bassman 4x10 klinkt ook niet echt blikkerig. Of een Super Reverb. Ik noem er maar een paar...

Rutger
31 mei 2007, 12:36
Dat kan, maar dat wou ik even buiten de discussie laten, want dat is iets wat hij alleen zelf kan uitzoeken. Hij vroeg naar speakers dus hij krijgt een antwoord over speakers :)

Kim Wilson
31 mei 2007, 13:16
Ik zeg ook niet dat ie zo'n amp moet kopen, maar ik wou alleen even verduidelijken dat het niet aan de 4x10 configuratie ligt. :)

mcannegieter
31 mei 2007, 13:34
ok, wist niet dat het aan de kwaliteit van de speakers kon liggen. Maar een andere overweging is dat de handelbaarheid ook wat makkelijker is van een 1x12 + het feit dat als die alsnog blikkerig klinkt je maar 1 speaker hoeft te vervangen ipv alle 4 (neem ik aan).

Kim Wilson
31 mei 2007, 13:37
Yep. En een HR Deluxe heeft ook volume zat. Voor wat meer druk en laag is een extra cab (2x12) aan te raden.

minoin
31 mei 2007, 13:38
ok, wist niet dat het aan de kwaliteit van de speakers kon liggen. Maar een andere overweging is dat de handelbaarheid ook wat makkelijker is van een 1x12 + het feit dat als die alsnog blikkerig klinkt je maar 1 speaker hoeft te vervangen ipv alle 4 (neem ik aan).

Hmm, dat is een aparte stelling. Waarom zou je een 1 * 12 cab kopen die blikkerig klinkt om daarna de speaker te vervanger?
Maar goed, succes ermee en kijk een btje rond op het forum, er staat een goudmijn aan informatie over cabs en amps!

Kim Wilson
31 mei 2007, 13:40
Hmm, dat is een aparte stelling. Waarom zou je een 1 * 12 cab kopen die blikkerig klinkt om daarna de speaker te vervanger?
Maar goed, succes ermee en kijk een btje rond op het forum, er staat een goudmijn aan informatie over cabs en amps!
Nee, hij wil zijn Hotrod Deville inruilen voor een Deluxe.

Mitch
31 mei 2007, 13:42
Sluit die amp gewoon eens aan op een enader cabinet en kijk hoe het klinkt. Erg simpel, maar kan je behoeden voor een lange zoektocht. Voor hetzelfde geld is het toch de amp zelf die je niet helemaal bevalt en verdenk je nu onterecht de speakers !

mcannegieter
31 mei 2007, 14:11
Goede tip, ga ik kijken waar ik makkelijk een ander cabinet op mn versterker aan kan sluiten. bedankt voor de reacties allemaal

minoin
31 mei 2007, 14:59
Nee, hij wil zijn Hotrod Deville inruilen voor een Deluxe.

Ah zo, my bad :)