PDA

View Full Version : Plectrum issues!



Predator
12 januari 2003, 17:49
Hey mensen! ... Ik heb een 'vreemde' vraag:
"Hoe houden jullie je plectrum vast?"

Ik vraag dit omdat ik VEEEEEEL verschillende manieren zie, maar de mijne slaat echt ALLES!
- Op de ene kant druk ik mijn duim in het midden van het plectrum. Hierbij hou ik mijn duim niet recht, maar gebogen en gespannen.
- Op de andere kant hou ik links van mijn duim, bovenaan het plectrum mijn wijsvinger in een gespannen en gebogen positie. Rechts van mijn duim leg ik mijn middelvinger gebogen neer, ter ondersteuning.

Mijn ex-gitaarleraar (en mijn huidige eigenlijk ook), vinden dit gewaagd! De ene zegt dat ik mijn duim recht moet houden maar dat lukt mij niet. De ander zegt dat ik beter mijn middelvinger van het plectrum kan weghalen en mijn wijsvinger wat moet opschuiven naar het midden, maar dan laat ik hem steeds vallen.

Eigenlijk speel ik gewoon heel lekker op de manier waarop ik hem vasthou, maar ik vraag het me gewoon af. Hoe houden jullie hem nou vast?

Negative K3 fan
12 januari 2003, 18:45
het hang t er vanaf wat ik en hoe ik speel maar voornamelijk met duim en wijsvinger en als ik tap zit hij geklemd ondedr mn middelvinger.

pimmetje
13 januari 2003, 09:07
Ik houd m'n duim in een hoek van 90 graden en zet de zijkant van de top van m'n wijsvinger tegen 't topje van m'n duim. M'n duim houd ik dan zo dat met het laatste kootje (dus met nagel) haaks op de snaren staat. Dat kan je helpen bij het dempen van dikkere snaren dan die die je aanslaat.

Tussen duim en wijsvinger klemt dus het plectrum en steekt een heel klein stukje uit richting de snaren. Het plectrum staat t.o.v. de snaren ook niet helemaal recht (of evenwijdig als je 't zo wilt zien). Het raakt de snaren met hoek (graad of 20).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-01-13 09:09 ]</font>