PDA

View Full Version : marshall Jtm (30)



Hallie
30 mei 2007, 21:56
ik typte het in bij zoeken, maar jtm kan ie niet vinden. en bij marshall zijn er 500 paginá's :sneaky:
dus wie weet er wat positiefs te vertellen over de jtm 30?
of juist negatief.

alle info is welkom!
alsvast bedankt
Gertjan

Lexvandoef
30 mei 2007, 22:14
Hey, ik heb er een:)

Tsja wat zal ik zeggen, ik vind het een hele makkelijke, handige amp. Hij is lekker compact en er komt een leuk geluid uit. 2 Kanalen, clean en crunch/overdrive. Het clean vind ik zeer goed, zeker voor een Marshall. Lekker duidelijk en gearticuleerd, vol, warm en met genoeg hoog en mid. Het overdrive kanaal vind ik zelf een heel stuk minder, ook omdat deze nogal donkergevoiced is. Op lage gain en hoog volume klinkt het goed, rock, maar zeker geen Metal of zelfs zware classic rock. Bij hogere gain gaat het een beetje rasperig klinken vind ik.

Er zit een seriele effectsloop op, mastervolume en reverb. Een nadeel vind ik wel de gedeelde toonregeling, als ik een lekkere clean heb ingesteld is het overdrive kanaal nogal donker, heb je een wat fellere OD, dan is je clean een beetje schellig. Zijn grote broer, de JTM 60 heeft wel 2 onafhankelijke EQ's, een voor elk kanaal.

Een wat groter probleem vind ik wel dat het OD kanaal nogal leeg kan klinken, in het cleane kanaal zit gewoon meer body, stevigheid. En hij valt soms weg in de mix, als ik in een band speel met het clean op hetzelfde volume als de OD, dan is die OD veel minder merkbaar, je moet hem echt op een wat hoger volume zetten. Ook komt er na een tijdje geen volume meer bij, maar alleen maar OD/distortion.

In het een band kannie makkelijk meekomen, ik heb er een aantal keer mee opgetreden in een grote bezetting, en ik had geen enkel probleem. Wel vind ik hem erg fel klinken op hoog volume, bijna schel zelfs.

Ik gebruik hem voornamelijk als thuisversterker, en dan alleen het clean kanaal. Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar iets anders, ala Vox AC15.

Maar om maar even tot de conclusie te komen, ik vind ze veelzijdig en goed voor een niet al te hoge prijs, prima geschikt om mee thuis te spelen en op te treden. Je vind ze trouwens 2dehands weleens, vooral op marktplaats, voor rond de €350,00. Prima prijs voor zoiets. Ohja, volgens sommige zijn ze nogal eens gevoelig voor hitte, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt, ook niet als hij de hele avond in een volle studentenverening staat de draaien op hoog volume.

Tevreden? :D (Mocht je een AC15 hebben, contacteer mij;))

Hallie
30 mei 2007, 22:25
bedankt voor je reactie, ik heb er zeker wat aan.:)

ik heb helaas geen vox voor je, alhoewel ik ac15 mij ook wel wat lijkt 8-)
ik probeer er wel een keer wat, maar jtm is niet meer in de winkel(geloof ik)

ik zit nog steeds te denken aan een peavey classic 30.
maar is dat te hard voor thuis?, ik weet dat het dan een on eindige discussie blijft. maar komt er fatsoenlijk geluid uit op laag volume. want op lange termijn is het voor band gebruik

bedankt!

Lexvandoef
30 mei 2007, 22:28
Classi 30 is zeker ook wel een leuke versterker. Een beetje dezelfde opzet, 2 kanalen, clean en OD, gedeelde EQ.

Tsja, geschikt voor thuis. Hangt er een beetje vanaf, ik gebruik, zoals ik al zei, mijn jtm-30 als oefenversterker thuis, natuurlijk gaatie niet helemaal open, maar een goed geluid haal ik er toch wel uit. Ik heb ook een tijdje met een Marshall 2203 thuis geoefend :D, tjsa dan is bijna alles wel thuis te doen he;)

Ik zou zeggen probeer er gewoon een paar (jtm-30, classic 30, laney lc15, vox ac15) en kies er een uit.

Hallie
30 mei 2007, 22:34
goedplan!=)

alleen ik wil wel een amp die speakerout heeft voor cabinet. dat is altijd handig!

ik zat ook een beetje te kijken naar fender blues junior, maar die heeft geen fx loop:(

bij de vox, zit tremelo op. daar heb ik niks mee.

en nu zag ik de peavey windsor studio combo 15 watt staan. maar is daar wel goede clean uit te halen?

achja.. lastig kiezen met zoveel amps

Lexvandoef
30 mei 2007, 22:44
Hahaha, ja keuzes zijn altijd fijn. De JTM-30 heeft trouwens een extra speakeroutput voor een cab.

De Blues junior is ook een zeer leuke amp, typische Fender klank. Tsja, jammer van die effectsloop? Ik weet het niet, ik heb zelf eigenlijk nooit de effectsloop gebruikt op mijn amp.

Over die Peavey kan ik niks zeggen, ik heb er nooit over gespeeld. Maar ik weet wel dat de grote Windsor een 1 kanaals versterker is, bedoeld om dat ene kanaal over zijn nek te laten gaan. Dus ik weet niet zeker of je die kleine ook clean houd. Zeker in een band denk ik het niet.

Die tremolo hoef je trouwens niet aan te zetten, kan je ook uit laten.

Peavey Delta Blues trouwens ook even checken. Die heeft ook een mooie clean, vind ik zelf leuker dan een Classic 30/50.

Hallie
30 mei 2007, 22:56
dat is waar, maar die windsor over een cabinet. hou je het toch wel cleaner op hoog volume?

tja en de classic 30 lijkt me echt wat. 2 channels.
maar voor thuis gebruik?.. ik twijfel en twijfel

tillens
30 mei 2007, 23:00
Hi Hallie, nog steeds op zoek naar amps? Ik zal Lex bijstaan, ik zelf heb de amp ook.. Ik kan em vergelijken met mijn jtm 60 en london city.. Het clean is erg rond en warm, maar kan met een tele goed de country kant op.. het drive kanaal is erg goed mits je niet teveel gain indraait ,maar meer het volume er van openschroeft! Heeft inderdaad een speakercab out, en dergelijke! Als je een soundsample er van wil kun je mij mailen... gr peter

Lexvandoef
30 mei 2007, 23:07
Tjsa over die windsor kan ik je echt niet verder helpen.

Maar waarom die twijfel? Er zit een mastervolume op, en hij heeft niet voor niets 2 kanalen, zodat je op een lager volume kan spelen MET overdrive.

Ik zit zelf vaak tot 1 uur snachts gitaar te spelen met mijn 30 W buizen. Ik zet hem alleen niet zo hard dan, en ik woon gewoon in een rijtjeshuis. Ik heb nog nooit geklaag gehad van de buuren. En zo makkelijk zijn ze ook weer niet.

Ga eerst maar eens testen ;)

Tis trouwens niet alleen country met een tele en deze amp op het clean, toon pot en beetje dicht op de neck pu en ik speel er ook Hendrix op Tillens :P Het clean van deze amp is toch echt wel zijn sterkste punt.

Hallie
30 mei 2007, 23:15
oke bedankt van de reactie's!, ik ben klaar met examens nu, en heb dus alle tijd om er een dag erop uit te gaan. wat ik zeker ga testen is dit:

fender blues junior
peavey windsor studio
voxAc15
laney Vc/lc 15
peavey classic 30
marshall jtm is niet in de winkels:(

iemand nu meer suggesties voor het liefst 15 watt, maximaal 30 watt amp buizen?

btw, london city, daar heb ik een raar beeld over.. je ziet/hoort ze nooit, ook niet bij optredens enz enz.. ik heb het idee dat het een soort slechte amp is... wie weet meer over london city, is dat het testen waard?

Lexvandoef
30 mei 2007, 23:21
Hangt ervan af welke London city. De oude dat zijn bijna allemaal grote 100 W heads. Ik dacht een hele vroege Marshall Replica's.

Maar goed, die gaan dus enorm hard, en voor thuis niet te doen.

De nieuwe London City's ken ik niet, ik weet wel dat ze 2 buizenversterkers hebben, 1 100 W head, en een 50 W combo. Ik ken ze niet, maar ze schijnen redelijk goed te zijn voor het geld wat je er voor betaald.

Succes,

mocht je eens zo'n JTM-30 willen horen, je zou hem mogen testen als je tijd hebt, ik heb ook verschillende gitaren hier staan (Fender, Orville by Gibson/tele, Les paul)

Hallie
30 mei 2007, 23:23
okey bedankt!, ik ga eerst naar de winkels, mijn lijstje kleiner maken;)
ook bedankt voor je reactie's! 8-)

Hallie
30 mei 2007, 23:44
btw,
wat is het verschil tussen de peavey classic 30 en de fender hotrod?
Behalve de wattage?
qua geluid, en features?

ThnQ

Lexvandoef
30 mei 2007, 23:52
Geluid, tjsa, Fender clean. Herkenbare clean in elk geval. Hij heeft trouwens wel 3 kanalen ipv de 2 van de classic 30.

Maar veel mensen vinden de OD van de Hotrod niet mooi/veel minder dan het clean.

En natuurlijk een hogere wattage.

tillens
31 mei 2007, 00:09
Hallie , probeer het uit lastig te zeggen namelijk . De nieuwe lc's zijn niet te vergelijken met de oude, de nieuwe zijn channelswitchers, de oude versie is gewoon 100 watt lampen en gaan.. green lizard speelt er bijvoorbeeld op... haha! Er zijn wel meer bands die er op spelen maar zullen het niet snel aangeven... ik heb er ook altijd op gespeeld, maar wat een geluid! Heel basic, heel direct.. inderdaad een replica van de befaamde 100 watt marshall van toen! De jtm 30 kan ik je echt aanraden, ja ik heb em te koop, maar ik heb iets teveel van het goede anders... probeer em, en koop em.. Is een hele fijne amp, en zeer bruikbaar voor thuis. een ac30 is 30 watts, een jtm 30 ook, maar de ac gaat veel en veel harder... hoe dat komt weet ik niet dat kunnen de buizenmensen je wellicht wel uitleggen! grPeter

Hallie
31 mei 2007, 10:30
oke!, maar je hebt laney LC, en laney VC.. wat is daar het verschil mee dan? behalve het uiterlijk?

habberdoedas
31 mei 2007, 13:43
Hier nog een JTM 30 watt gebruiker. Leuke versterker voor thuis en voor de band. Alleen het overdrivekanaal dat vind ik ook niet zo super klinken. Gebruik alleen het 1e kanaal. Draai dat maar eens open (Ik gebruik volume channel 1 op 6of7 en mastervolume op 5of6) dan gaat de amp lekker grommen. En dan een Ibanez Tubscreamer of een ander overdrivepedaal gebruiken voor dat extra beetje meer vervorming als je wil soleren. Werk perfect. Via de fx send return heb ik een digital reverb, delay en chorus aangesloten. De tubescreamer en mijn WahWah zitten tussen de gitaar en de amp. Gebruik dit setje voor kleine gigs. Voor grotrere gigs/podia val ik altijd terug op mijn vertrouwde gitaarrack (Mesa) en mijn twee 1922 marshall kabinets. Maar ff een vraag over de speaker(s) in de JTM 30. Ik heb de uitvoering van een 2 x 10" en ik kan niet zien wat voor speakers ze gebruik hebben er staat niets op vermeld. Ik heb er wel eens een gezien waar 2 celestions van 10" in zaten. Misschien weten jullie wel welke dat zijn. Want ik denk dat in die JTM 30 van mij van die goedkoope made in Korea of China speakers zitten. Het geluid klink wel maar ik ben benieuwd hoe hij zal klinken met een paar echte goede spreakers. Alvast bedankt voor jullie reaktie.

Lexvandoef
31 mei 2007, 19:10
Hey zo gebruik ik mijn jtm-30 dus ook. Gewoon alles op het clean kanaal en Bad Monkey :D er over heen, plus een HWA Husky Boost voor de solo's. Bevalt idd wel. Maar dit is trouwens ook de reden dat ik er eigenlijk vanaf wil en naar een AC15/30 toe wil. Ik gebruik toch alleen maar het clean kanaal.

Met die speakers kan ik je nu ff niet helpen. Ik kijk straks wel wat voor speakers er standaard in de mijne zitten.

the sure thing
31 mei 2007, 21:34
Ik heb er ooit uitgebreid op één gespeeld toen ze net uit waren. Zoals de andere forummers al zeggen: clean is ie geweldig. Ik heb laatst op de VintageModern van Marshall gespeeld en daar kwam het aangename clean van de JTM30 weer prima in terug.

Lenweë Míriel
1 juni 2007, 01:03
Hier nog een tevrede jtm gebruiken. Ik heb zelfde de jtm 30 met 1*12 speaker. en tja zo als gezegt het 1ste kanaal is toch zeker wel het beste.
Vooral wanneer je hem helemaal open draait, heerlijke rock sound. verder zou ik 'm vooral even aan de tand voelen.

Rocketman
1 juni 2007, 01:43
Hallie koop gewoon een amp man. Niet te lang over nadenken; wat is nou een gitarist zonder amp ? Hoe lang ben je nou al bezig met forumvraagjes over jouw ideale amp ?

Neem je gitaar mee naar een winkel met lekker veel amps en plug in en koop de amp met de lekkerste sound in jouw oren. Daar kan geen forum advies tegenop. Staar je niet blind op wel/geen buizen en dat soort dingen. Luister naar je geluid en kies. Mocht je later in omstandigheden terecht komen dat je versterker niet voldoet; zoek een andere die wel voldoet en ruil de oude in, bij inruil verlies je als het goed is weinig geld.

Wat kan jou het schelen wat andere forummers vinden van London City ? Ik heb 1 keer op een London City gespeeld en het klonk als afgrijselijke bagger. Maar wat zegt dat ? Als jij een London City tegenkomt die klinkt als een klok moet je die gewoon kiezen.

Ga naar Boekel (ik heb gehoord dat ze daar alles hebben) en plug overal in. Neem desnoods iemand mee waarvan jij denkt dat ie verstand heeft van goede gitaar toon.

Mukkez
2 februari 2009, 21:38
(ik weet dat dit bericht erg laat komt, maar hier maak je natuurlijk geen nieuw topic voor aan)

Heej Hallie, wat is het geworden? en hoe bevalt het?

Ik zit namelijk ook al een tijdje behoorlijk te twijfelen tussen een Marshall JTM 30, Marshall JCM 800 (4210 dus met fx loop en 2 schakelbare kanalen) en de Peavey Classic 30.

Ik speel voornamelijk (classic) rock zoals AC/DC, ZZ Top, G'n'R, Led Zeppelin, Aerosmith etc.

Groeten Marcel,

(btw, ik heb geen ervaring met een van deze amps)

van_clippesteyn
3 februari 2009, 18:27
oke!, maar je hebt laney LC, en laney VC.. wat is daar het verschil mee dan? behalve het uiterlijk?


dat is het verschil...het uiterlijk. intern zijn ze identiek, vc=lc in een nieuwe jas.:satisfie:

van_clippesteyn
3 februari 2009, 18:28
(ik weet dat dit bericht erg laat komt, maar hier maak je natuurlijk geen nieuw topic voor aan)

Heej Hallie, wat is het geworden? en hoe bevalt het?

Ik zit namelijk ook al een tijdje behoorlijk te twijfelen tussen een Marshall JTM 30, Marshall JCM 800 (4210 dus met fx loop en 2 schakelbare kanalen) en de Peavey Classic 30.

Ik speel voornamelijk (classic) rock zoals AC/DC, ZZ Top, G'n'R, Led Zeppelin, Aerosmith etc.

Groeten Marcel,

(btw, ik heb geen ervaring met een van deze amps)

Ik denk dat je dan met marshall een eind in de goede richting komt:rockon:

Mukkez
4 februari 2009, 18:53
Jah dat had ik zelf ook al door :satisfie: Helaas kan ik de JCM 800 of JTM 30 niet testen in de winkel :(

Lenweë Míriel
4 februari 2009, 21:24
Tja ik heb een jtm 30 gehad en je kan er zeker een lekker licht overdrive geluid uit halen. Personelijk vond ik het boost kanaal wat minder maar het clean kanaal was goed en pakt erg goed boost pedaaltjes om zo toch een lekker scheur te krijgen.
Nu heb ik een JMP 50 en deze heeft naar mijn mening een beter scheur en opzich ook wel een goede clean alleen lijkt deze meer op een 1 kanaal jcm 800 en weet ik niet hoe deze zich verhoudt tot de 2 kanaals. Ik denk wel dat een 1 kanaals jcm 800 het dichtst bij komt.De peavey heb ik nog nooit gehoord. Natuurlijk ook een beetje van belang wat je er mee van plan bent. Hoewel er wel een master volume op een jcm 800 en jtm 30 zit en waarschijnelijk ook op de peavey gaan ze redelijk hard. Dus thuis oefen is wat lastiger er mee, hoewel niet onmogelijk.