PDA

View Full Version : tele in aanbouw/ lakvraag!!



robgebbink
30 mei 2007, 21:48
Zo,na een weekje van olieen, lakken en schuren heb ik de body van mn Telecaster zover klaar. Ik wilde hem eigenlijk hoogglanzend aflakken, maar toen ik aan het schuren was (400 grit) vond ik de ontstane "vintage/relic" look eigenlijk veel mooier.
Ik heb de body (alder) eerst met Tungolie geschuurd om de porieen dicht te krijgen, vervolgens opgeschuurd (een keer of 3 om alle olie overblijfselen weg te krijgen) en ben toen gaan lakken met blanke acryllak die ik op kleur heb gebracht met zo'n geel pigment spul dat ik bij de verfzaak heb gevonden. Na een laag of 6 /7 met dit resultaat.
Nu heb ik nog een vraag aan jullie: Ik ga de body nog opschuren met 1200 of 1500 grit, maar moet ik deze laag nu ook nog polijsten? Of aflakken met een matte blanke lak? Op de pics lijkt hij nog wat geler dan hij is, maar die wat matte, verouderde, versleten look vind ik echt perfect.
Graag een reactie
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/DSCN1780.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/DSCN1778.jpg

lennaertn
30 mei 2007, 22:24
ik heb geen antwoord op je vraag, maar k'vind de kleur echt kek!!

lekker opvallend!

Mattia
30 mei 2007, 22:55
Vlakschuren (lichtjes) met 400 of 600, dan enkele lagen blanke lak, en dan die blanke laklagen vlakschuren (1200 als het kan, anders 800), dan 1500, 2000 als je wil. Dan ziet het er perfect dof en mat uit, en dan moet je gaan polijsten.

robgebbink
30 mei 2007, 23:01
gaat die lak dan niet opnieuw glimmen als ik ga polijsten? Ik heb al een laag blanke lak gedaan over de gekleurde lagen heen? In totaal zit er al een laag of 7 op.

Mattia
31 mei 2007, 07:40
gaat die lak dan niet opnieuw glimmen als ik ga polijsten? Ik heb al een laag blanke lak gedaan over de gekleurde lagen heen? In totaal zit er al een laag of 7 op.

Nouja, als je blij bent met de look, en juist wil dat ķe lekker makkelijk gaat slijten, gewoon zo laten. Een geschuurde lak met zelfs 2000 is gewoon dof, niet alleen zijdeglans of mat. En als je een vlakke finish wil, eerste helemaal zo glanzend mogelijk polijsten, dan met 0000 staalwol weer satin maken.

Da's de beste manier, tenminste.

blademan
31 mei 2007, 12:25
wat is het voordeel van polijsten dan? (excuse my ignorance)

robgebbink
31 mei 2007, 15:58
dat wil ik ook graag weten? Maak je de lak extra hard of zo?

Mattia
31 mei 2007, 16:49
Je wil gewoon een vlak, mooi oppervlak hebben, en niet alleen een vlak dof oppervlak met schuurkrasjes (wat je van ook fijn schuurpapier krijgt, tenzij je echt micromesh gebruikt). Echte matte lak is ook gemaakt om uit te polijsten, wordt het alleen niet hoogglans van. Het blijft dan vanweke lakeigenschappen iets matter.

Je kan het polijsten overslaan. Maar je heb een beter resultaat als je het wel doet, als je het hebt over lak. Olie en was 'buff' ik met behulp van staal wol en een oud T-shirt gewoon uit.

robgebbink
31 mei 2007, 16:51
bedankt Mattia, nu snap ik wat je bedoelt.