PDA

View Full Version : Nieuwe buizen Peavey classic 50+raadseltje



Jayjay
30 mei 2007, 18:20
Vraagje...

Klopt het dat mijn amp een fixed bias heeft...dus dat ik een willekeurig matched setje EL84 er in kan proppen?
Iemand sugestie om de sovteks te vervangen door een ander merk of door de mill spec sovteks?

En dan is mijn pre-amp raadsel nog niet opgelost..er zitten volgens het schema 2 12ax7 preamp buisjes in...maar in mijn amp zitten er 3..twee bij elkaar en eentje een paar cm verder...Wat doet dat 3de buisje>

bedaaaaaankt!

Squier4ever
30 mei 2007, 19:07
Vraagje...

Klopt het dat mijn amp een fixed bias heeft...dus dat ik een willekeurig matched setje EL84 er in kan proppen?
Iemand sugestie om de sovteks te vervangen door een ander merk of door de mill spec sovteks?

En dan is mijn pre-amp raadsel nog niet opgelost..er zitten volgens het schema 2 12ax7 preamp buisjes in...maar in mijn amp zitten er 3..twee bij elkaar en eentje een paar cm verder...Wat doet dat 3de buisje>

bedaaaaaankt!

als die amp reverb heeft dan is die derde wss de reverb driver....
verder ken ik de amp niet dus je bias vraag kan ik niet beantwoorden

Rinze
30 mei 2007, 19:25
In mijn Classic 30 zitten er al dire, lijkt me niet dat er bij jou minder in zitten. In de handleiding van de C50 staan inderdaad twee 12ax7's bij de voorversterker maar ook eentje bij de eindversterker, dit is de zogenaamde stuurbuis. Reverb met een buis kom je alleen in duurdere versterkers tegen. De bias durf ik niks over te zeggen, zou je Chris Winsemius moeten vragen.

Jayjay
30 mei 2007, 19:35
In mijn Classic 30 zitten er al dire, lijkt me niet dat er bij jou minder in zitten. In de handleiding van de C50 staan inderdaad twee 12ax7's bij de voorversterker maar ook eentje bij de eindversterker, dit is de zogenaamde stuurbuis. Reverb met een buis kom je alleen in duurdere versterkers tegen. De bias durf ik niks over te zeggen, zou je Chris Winsemius moeten vragen.


Klopt ik heb een reverb..Ik heb de 50 212 USA MADE..

Rinze
30 mei 2007, 19:40
Maar die derde voorbuis is dus de stuurbuis voor de eindversterker.

Jayjay
30 mei 2007, 19:41
Maar die derde voorbuis is dus de stuurbuis voor de eindversterker.

Ok wat doettie?? dan precies...

Rinze
30 mei 2007, 19:47
Euhh, weet ik niet precies, hij stuurt :D .
Ik kan mijn vermoedens hier wel spuien maar vrees dat ik dan ontzettend op mijn muil ga. Ik hoopte ook dat mijn achteloze "dat is de stuurbuis" genoeg zou zijn. Laten we maar zeggen dat de stuurbuis de laatste buis voor de eindversterker is en dat ie het signaal een bepaalde bewerking doet ondergaan voor het de eindversterker in gaat. Daar trap je niet in he? :chicken:

Jayjay
30 mei 2007, 20:34
Euhh, weet ik niet precies, hij stuurt :D .
Ik kan mijn vermoedens hier wel spuien maar vrees dat ik dan ontzettend op mijn muil ga. Ik hoopte ook dat mijn achteloze "dat is de stuurbuis" genoeg zou zijn. Laten we maar zeggen dat de stuurbuis de laatste buis voor de eindversterker is en dat ie het signaal een bepaalde bewerking doet ondergaan voor het de eindversterker in gaat. Daar trap je niet in he? :chicken:

Ehh nee...mischien leuk als Cris het mij uit de doeken doet :-)
Maar wel bedankt!

Realeigo
30 mei 2007, 22:13
de derde is volgens het schema ook gewoon n 12ax7.

(http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/c50schem.pdf) maar ik weet niet 100% of die klopt :sssh:

Rinze
30 mei 2007, 22:24
Dat klopt zeker weten.

guitaraddict
31 mei 2007, 16:39
De versterker heeft geen bias instelling en dat is heel lastig ivm buizen die te heet kunnen worden ( thermal runway).
Dus mijn advies is : erin laten zetten.

Alf

Chris Winsemius
31 mei 2007, 17:42
Vraagje...

Klopt het dat mijn amp een fixed bias heeft...dus dat ik een willekeurig matched setje EL84 er in kan proppen?
Iemand sugestie om de sovteks te vervangen door een ander merk of door de mill spec sovteks?

En dan is mijn pre-amp raadsel nog niet opgelost..er zitten volgens het schema 2 12ax7 preamp buisjes in...maar in mijn amp zitten er 3..twee bij elkaar en eentje een paar cm verder...Wat doet dat 3de buisje>

bedaaaaaankt!

V1: 1e trap en 2e of 4e trap
V2: 2e en 3e trap, alléén werkzaam als de overdrive wordt gebruikt
V3: "cathodyne fasedraaier", deze buis versterkt het voorversterkersignaal en stuurt de eindbuizen aan

Biasen: redelijk "gedoe", bij de moderne Peaveys; setje goeie mil. specs EL84s werkt meestal goed.

Jayjay
31 mei 2007, 19:27
V1: 1e trap en 2e of 4e trap
V2: 2e en 3e trap, alléén werkzaam als de overdrive wordt gebruikt
V3: "cathodyne fasedraaier", deze buis versterkt het voorversterkersignaal en stuurt de eindbuizen aan

Biasen: redelijk "gedoe", bij de moderne Peaveys; setje goeie mil. specs EL84s werkt meestal goed.

Tis al een oude Peavey...geen fixed bias of nu juist wel..met andere woorden..kan ik gewoon buizen kopen en er zelf in proppen?

Bedaankt!

BartL
12 juli 2007, 12:25
Heej Luitjes,
Ik heb een Delta Blues waarvan 1 van de eindbuisjes het begeven heeft. Ruis en een doffe knal (niet hard ofzo) vlak achter elkaar. Meteen uitgezet uiteraard. Ik heb nog wel een Marshall EL84 liggen (zitten ook in de amp), maar kan ik beter een matched quartet kopen en die erin knallen?

Bij mijn weten hoeft deze ook niet gebiased te worden...kan iemand me daar uitsluitsel over geven?

BartL
12 juli 2007, 16:57
OK...voor de Delta Blues gebruikers:



>>> "Bart Loog" <bartloog@gmail.com> 12 July 2007 >>>
Dear Reader,
One of my Delta Blues' EL84 tubes (left from rearview) died today. I still
have some EL84 tubes, but is it better to buy a new matched quartet?
Can I just put the tubes in and play {since it is EL84}, or does the amp
need to be biased?
Best Regards,


>The amps fixed Bias, should be OK to change one tube short term, but I'd >recomend changing them all at the same time, as it may cause long term >damage.

>Regards

>Carl Gray.
>Peavey Electronics Ltd ( Registered in England No. 1249126 )
>Great Folds Road, Oakley Hay, CORBY, Northants
>NN18 9ET, ENGLAND (44)01536 461234

Jayjay
12 juli 2007, 23:04
Dat klopt zeker weten.

Binnenkort es aflaten stellen bij Marble Amps hierom de hoek..

Bâh
13 juli 2007, 14:52
Heej Luitjes,
Ik heb een Delta Blues waarvan 1 van de eindbuisjes het begeven heeft. Ruis en een doffe knal (niet hard ofzo) vlak achter elkaar. Meteen uitgezet uiteraard. Ik heb nog wel een Marshall EL84 liggen (zitten ook in de amp), maar kan ik beter een matched quartet kopen en die erin knallen?

Bij mijn weten hoeft deze ook niet gebiased te worden...kan iemand me daar uitsluitsel over geven?

Heb je d'r weer 1 aangeschaft?

BartL
13 juli 2007, 23:44
Heb je d'r weer 1 aangeschaft?
Jep...heerlijke amp :) Had hem verkocht voordat ik naar Zweden ging voor mijn studie. Toen ik terugkwam begon 't wel weer erg te kriebelen; dusjah...dan maar weer een Delta Blues :)

Zeker gelijkwaardig aan amps van ver boven die nieuwprijs (600-700 euro)!

Jayjay
14 juli 2007, 00:29
Jep...heerlijke amp :) Had hem verkocht voordat ik naar Zweden ging voor mijn studie. Toen ik terugkwam begon 't wel weer erg te kriebelen; dusjah...dan maar weer een Delta Blues :)

Zeker gelijkwaardig aan amps van ver boven die nieuwprijs (600-700 euro)!

Is mijn classic 50ook fixxed biassed?

Bâh
14 juli 2007, 11:18
Jep...heerlijke amp :) Had hem verkocht voordat ik naar Zweden ging voor mijn studie. Toen ik terugkwam begon 't wel weer erg te kriebelen; dusjah...dan maar weer een Delta Blues :)

Zeker gelijkwaardig aan amps van ver boven die nieuwprijs (600-700 euro)!

Ja, ik ben degene die je oude gekocht heeft. Heb hem een paar weken geleden ingeruild voor een classic 50.

BartL
14 juli 2007, 12:00
Ahaa...dus hij beviel niet helemaal? :???:

PeeVee
14 juli 2007, 20:34
Klopt het dat mijn amp een fixed bias heeft...dus dat ik een willekeurig matched setje EL84 er in kan proppen?
Fixed bias wil niet zeggen dat er niets te biassen valt (kan wel, maar staat daar los van) maar wil zeggen dat bias wordt ingesteld middels een VASTE (fixed) negatieve voorspanning op de stuurroosters. De meeste fixed bias amps hebben (hoe tegenstrijdig het ook lijkt te klinken) wel degelijk een bias regeling om de VASTE negatieve voorspanning te regelen. Een amp met EL84's is meestal cathode biassed en dan kun je er in principe zo een matched setje instoppen maar gezien het feit dat je het zelf hebt over "fixed bias" kan dat dus niet. Wel bijzonder want EL84's laten zich juist erg goed cathode biassen. De Fender Blues Jr. is ook fixed bias met EL84's (en ja die moet je dus instellen).


Iemand sugestie om de sovteks te vervangen door een ander merk of door de mill spec sovteks?
Volgens mij worden er in het leger al LANG geen buizen meer gebruikt. In oude Mig-20's zat een audio / intercom systeem met 5881 achtige (Saratov) buizen.

Jayjay
14 juli 2007, 20:51
Fixed bias wil niet zeggen dat er niets te biassen valt (kan wel, maar staat daar los van) maar wil zeggen dat bias wordt ingesteld middels een VASTE (fixed) negatieve voorspanning op de stuurroosters. De meeste fixed bias amps hebben (hoe tegenstrijdig het ook lijkt te klinken) wel degelijk een bias regeling om de VASTE negatieve voorspanning te regelen. Een amp met EL84's is meestal cathode biassed en dan kun je er in principe zo een matched setje instoppen maar gezien het feit dat je het zelf hebt over "fixed bias" kan dat dus niet. Wel bijzonder want EL84's laten zich juist erg goed cathode biassen. De Fender Blues Jr. is ook fixed bias met EL84's (en ja die moet je dus instellen).


Volgens mij worden er in het leger al LANG geen buizen meer gebruikt. In oude Mig-20's zat een audio / intercom systeem met 5881 achtige (Saratov) buizen.

Ik ben nu helemaal in de war...ik heb er dan ook geen verstand van..het enige wat ik eigenlijk wil weten is of ik in mijn classic 50 gewoon nieuwe buizen kan stoppen of dat het hele ding voor een beurt weg moet wanneer ik de buizen wil vervangen..:-)

BartL
15 juli 2007, 00:09
Mail Peavey...

Mij vertelden ze dat ik er gewoon een nieuwe matched set in kan knallen zonder verder af te stellen.

Bâh
15 juli 2007, 00:30
Ahaa...dus hij beviel niet helemaal? :???:

Jawel, heel goed zelfs, maar tegen m'n classic 50 kan hij niet op. De overdrive daarvan is een stuk beter en hij blijft langer clean.