PDA

View Full Version : Snaren uitkoken; doet iemand het nog wel eens?



LaurentB
30 mei 2007, 17:10
Net voor de gein eens gedaan met de omwonden snaren van mijn Crafter. Het werkt wél. Daar heb ik toch weer 3 euro mee verdiend of zo, als ze het nu nog twee weken extra uithouden. Dat is dan wel even exclusief de stookkosten van mijn fornuis, hè.

Harald
30 mei 2007, 18:42
Dang, da's lang geleden! Eén keer gedaan, toen ik nog jong was ;)

Nooit meer gedaan ook. Wat een ellende om die snaren er dan weer goed op te krijgen! Gaat het nu echt zo slecht in de IT :o

Casseman
30 mei 2007, 18:47
misschien een domme vraag, maar wat is het nut van snaren uitkoken?

LaurentB
30 mei 2007, 19:03
Daarmee verwijder je het vuil en vet tussen de windingen en klinken ze weer een stuk helderder.

Ik heb het ook maar 1x eerder gedaan, toen ik eens hoorde dat ik de volgende dag ergens auditie moest doen met een staalsnarige gitaar en ik die van mijn broer moest lenen met oeroude snaren erop.

Nu was het meer dat ik NU beter klinkende snaren wou, in plaats van op nieuwe te moeten wachten!

guitardude
30 mei 2007, 19:22
Het lijkt mij meer nuttig voor bassisten. Bassnaren kosten een godsvermogen en gaan niet echt veel langer mee als gitaarsnaren :)

Laser
30 mei 2007, 21:35
Gekookte snaren: nooit gedaan, maar moet kunnen.
Van bassisten wist ik het, niet van gitaristen.
Al met nylon snaren geprobeerd??? :dance:

oorzaak
30 mei 2007, 21:40
Heb ooit wel bassnaren uitgekookt maar gitaarsnaren, als je die van de stemmechanieken af haalt zijn ze altijd zo gekruld. Ik zou denken dat ze snel breken als je die erop, eraf en weer erop doet.

Frits

LaurentB
30 mei 2007, 21:50
Heb ooit wel bassnaren uitgekookt maar gitaarsnaren, als je die van de stemmechanieken af haalt zijn ze altijd zo gekruld. Ik zou denken dat ze snel breken als je die erop, eraf en weer erop doet.

Frits

Ja, je moet wel opletten dat je ze dezelfde kant op laat buigen, inderdaad.

Wokkie
30 mei 2007, 22:40
Nog nooit gedaan. ik ga het morgen is uitproberen, want ze zitter er alweer 7 weken op :nervous:

Hellsbellsnl
30 mei 2007, 22:43
Als je ze uitkookt?
:seriousf: Smaken ze dan ook beter :seriousf:

harrie-beton
30 mei 2007, 23:08
er zijn tegenwoordig snaren met coating zoals Elixer.

Pais
30 mei 2007, 23:15
Al met nylon snaren geprobeerd???

Ja, ik! Ik gebruikte destijds snaren van E18 per setje die ik het liefst na twee weken weer wilde vervangen, dus leek het me misschien de moeite waard om dat te doen. In het "grote snaren topic" heb ik daar wat over gepost.
Het werkte wel, maar was een gedoe joh...
Inmiddels heb ik wat goedkopere snaren gevonden die me erg liggen en ze slijten bij mij nu veel meer waardoor ik na twee/drie weken sowieso aan een nieuw setje toe ben, dus ik doe het niet meer.


In het snaren topic had iemand het erover dat je het zou moeten uitkoken in olie... klopt dit? Ik heb water gebruikt met een klein scheutje afwasmiddel (je weet nooit waar het goed voor is ey...) wat goed leek te werken.

LaurentB
30 mei 2007, 23:35
er zijn tegenwoordig snaren met coating zoals Elixer.

Ja, maar die klinken op mijn Crafter iets te fel. De nanowebs, althans, en als je één keer flink met plectrum speelt is je coating naar de filippijnen....

FC Spoiler
31 mei 2007, 05:40
Koken is behoorlijk slecht voor snaren, ze klinken even wat beter, maar dat gaat snel achteruit... (althans bij bassnaren, zal bij gitaarsnaren dus niet anders zijn).
Geweldige methode om snaren nieuw leven in te blazen: een nacht in Spiritus, werkt perfect en de snaren klinken/voelen aan als nieuw! Het is echt net alsof je er een nieuw setje op zet. Klik (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=4173)

harrie-beton
31 mei 2007, 08:19
Ik heb net mijn Seagull C6 voorzien van nieuwe elixer. De vorige hebben er een jaar opgezeten zonder veel klankverlies. Vuile snare klinken inderdaad minder helder.

Rinze
31 mei 2007, 08:30
Ik speel voornamelijk elektrisch, mijn snaren gaan zo een half jaar mee, ik maak ze wel na elk gebruik even schoon en droog met een doekje.


Vroeger heb ik een keer bassnaren uitgekookt, ze werden wel redelijk schoon (aan de aanslag in de pan te zien) maar bleven dood klinken. Vuil kun je verwijderen maar je snaren blijven oud en op een gegeven moment is de rek er gewoon uit.

LaurentB
31 mei 2007, 10:10
Koken is behoorlijk slecht voor snaren, ze klinken even wat beter, maar dat gaat snel achteruit... (althans bij bassnaren, zal bij gitaarsnaren dus niet anders zijn).
Geweldige methode om snaren nieuw leven in te blazen: een nacht in Spiritus, werkt perfect en de snaren klinken/voelen aan als nieuw! Het is echt net alsof je er een nieuw setje op zet. Klik (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=4173)

Net even je opnames beluisterd, en dat maakt inderdaad dramatisch veel uit in klank, met die spiritus! Ga ik ook nog eens een keer proberen. Bij gitaarsnaren is het geldelijk gewin inderdaad maar zeer beperkt, itt bij bas, maar gewoon voor de lol wil ik dit toch ook eens testen.

FC Spoiler
31 mei 2007, 16:29
Die opnames zijn niet van mij ;) maar van medeforummer/mod Haico.
Ik heb in feb. een set snaren gekocht en inmiddels 5 x in de "buis" gedaan (ik heb op m'n werk een rvs buis aan de onderkant dichtgelast en sluit hem af met een rubberen dop)
Tot nu toe komen ze er elke keer als nieuw uit en dan bedoel ik ook echt nieuw :p
Ik heb nog geen problemen met stemmen, maar dat zal ongetwijfeld wel komen (het houd idd een keer op)
Dat is dus nu al een besparing van 5 x 29,50 euries = 147,50 :eek: (niet dat ik dat normaal aan snaren uitgeef...)
Dit is een opname van mij vlak nadat ze er voor de 3e keer uitkwamen: Klik (http://members.home.nl/fclandstra/Basstwo.mp3)

Ed deijkers
4 juni 2007, 15:37
Snaren uitkoken is een drama, gedoe en vettigheid etc.

Wellicht is dit een idee voor de "bespaarders" onder ons.
Ultrasoon reinigen!!
Alleen moet je wel even narekenen hoeveel snaren je kunt kopen voor de aanschaf van de apparatuur.

http://www.baco-army-goods.nl/cat_10-3.html

Gewoon nieuwe snaren scheelt een hoop gedoe.

LaurentB
4 juni 2007, 16:58
Snaren uitkoken is een drama, gedoe en vettigheid etc.

Wellicht is dit een idee voor de "bespaarders" onder ons.
Ultrasoon reinigen!!
Alleen moet je wel even narekenen hoeveel snaren je kunt kopen voor de aanschaf van de apparatuur.

http://www.baco-army-goods.nl/cat_10-3.html

Gewoon nieuwe snaren scheelt een hoop gedoe.

Nou, drama, drama... na 15 minuutjes zaten ze er weer uitgekookt en alles op hoor!

FC Spoiler
4 juni 2007, 17:36
Snaren uitkoken is een goede manier om je snaren om zeep te helpen, spiritus is the way to go! :p

Alberto
5 juni 2007, 17:25
Ik heb het nog nooit geprobeerd en zal het ook nooit doen.
Het zal misschien wat helpen maar voor hoe lang klinken ze dan weer beter?
De moeite is de besparing van geld niet waard denk ik.

peter_heijnen
5 juni 2007, 18:13
Volgens mijn is het ook meer iets voor basgitaristen, ook omdat die snaren een stuk duurder zijn.

Maatje van me deed het vroeger wel eens en dan klonken die snaren eventjes fris, maar dat was dan weer snel over.

greencharlie
5 juni 2007, 23:07
gebruik eens wat fijne staalwol, dat is een nuttig lapmiddel in afwachting van een nieuw setje.
Werkt echt duidelijk hoorbaar.
Is trouwens niet zo tijdrovend en omslachtig als koken.

Chris Winsemius
6 juni 2007, 00:26
Net geprobeerd (ik was toch al aan het koken); setje snaren door de spaghetti gegooid tijdens het koken. Daarna ging het compleet mis; 't eten smaakte vrij metaalachtig en de toets van m'n gitaar is nu heel vies en stemmen ging al helemaal niet meer.




















:D LOL

Laser
6 juni 2007, 11:18
Net geprobeerd (ik was toch al aan het koken); setje snaren door de spaghetti gegooid tijdens het koken. Daarna ging het compleet mis; 't eten smaakte vrij metaalachtig en de toets van m'n gitaar is nu heel vies en stemmen ging al helemaal niet meer.

:D LOL


En capellini gebruikt voor de B en hoge E??? Moet je eens proberen... met die spaghetti en capellini snaren heb je nooit last van warp van het klankblad. Wel goed doorkoken, niet al dente gebruiken.
:cheerup:

Wokkie
6 juni 2007, 16:19
Net geprobeerd (ik was toch al aan het koken); setje snaren door de spaghetti gegooid tijdens het koken. Daarna ging het compleet mis; 't eten smaakte vrij metaalachtig en de toets van m'n gitaar is nu heel vies en stemmen ging al helemaal niet meer.

mmm inderdaad een dilemma, je kan ze ook nog in de frituurpan doen 3¼ minuut (180 graden) daarna afspoelen met lauwwarm water!

Ik neem mijn snaren altijd mee onder de douche of in bad, ff goed insoppen met badedas en daarna lekker droogfohnen ( kan ze ook aan de waslijn hangen) STOP ze niet in de droger!!!

LaurentB
6 juni 2007, 17:01
Klets allemaal maar een stuk raak, mijn uitgekookte snaren klinken een week later nog lekker helder :D

greencharlie
7 juni 2007, 13:12
proper maken met staalwol. (opgespannen snaren, 5 min)
koken (snaren afhalen + opzetten + koken : 3 uur?)

LaurentB
7 juni 2007, 13:48
proper maken met staalwol. (opgespannen snaren, 5 min)
koken (snaren afhalen + opzetten + koken : 3 uur?)

Nee man! Hooguit een kwartiertje... Maar ik vind de andere tips hier ook interessant hoor.

freekick
7 juni 2007, 14:00
iemand ervaring met de magnetron?

Wokkie
7 juni 2007, 16:57
ja ken wel iemand, maar die kan het niet meer navertellen

Duff
7 juni 2007, 17:02
wordt het dan niet "kende iemand"?

zelf heb ik het nu 1 keer gedaan gewoon omdat je snaren weer zo lekker klinken met die "twang"

Wokkie
7 juni 2007, 17:42
nee hoor ken hem nog 8-)

FC Spoiler
7 juni 2007, 17:50
Voor gitaar is het idd eigenlijk niet de moeite... Voor bas wel: Ik heb voor m'n bassnaren een RVS buis (rond 30mm) van een meter lang aan de onderkant dicht gelast. De bovenkant kan ik afsluiten met een rubberen dop.
Spiritus in de buis, de snaren een nacht erin laten hangen en ze komen er als nieuw uit :cooler:
Ze voelen zelfs echt als nieuw aan en de klank is gewoon.... nieuw, no kiddin' ;)
Als je de snaren er voorzichtig af haalt en ze er ook weer rustig op zet, dan gaan ze tot wel 5 x langer mee :o
Je hoeft de snaren niet op te rollen, ze hangen gewoon in "natuurlijke" positie in de buis.
Scheelt me aardig wat centen :cool:
Rubberen dop er weer op en in de kast voor de volgende keer.

Als je snaren kookt gaan ze kapot, ze klinken eventjes nieuw en geven het dan snel op (bij mij al na 1 keer oefenen) Ze voelen ook stroef en "verlept" aan...

peter_heijnen
7 juni 2007, 18:26
nee hoor ken hem nog 8-)
Hahahahahahaha hahahaha hahaha....

Dit was wat mij betreft even de laatste supergrappige post hier, ik hou het niet meer!

Vanaf nu graag posts die wel iets bijdragen.

steph
8 juni 2007, 09:45
Werkt fast fret bij bronze snaren?

no 1 hops
8 juni 2007, 09:55
ik weet niet of deze tip handig is voor brons.
maar er wasiemand die voordat hij de snaren opzette ze door een doekje met siliconenspray haalde (waarschijnlijk wd40)
maar kon ook iets met teflon zijn

Harald
8 juni 2007, 11:35
Werkt fast fret bij bronze snaren? Zou gewoon moeten werken. Dacht trouwens dat Fast Fret een teflon (of teflon achtige) coating achterlaat. Handig spul, zeker als je veel zweet.

Kim Wilson
8 juni 2007, 11:43
Troep vind ik het. Waar ik normaal wel twee of drie optredens kan doen met een setje snaren, had ik er na gebruik van Fast-fret na één optreden al geen helderheid meer in de snaren. Ik gebruik het nooit weer, iig.

no 1 hops
8 juni 2007, 12:27
komt dat misschien omdat je er alleen maar opsmeert, en er niks mer afhaald.
wat ik eerder beschreef deed hij dus wel.
even door die doek halen en dan nog een afnemen zodat restanten verdwijnen.

Kim Wilson
8 juni 2007, 12:33
Ja, afwrijven heb ik ook gedaan. Maar ik heb het gevoel dat dat spul in de snaren trekt, waardoor de helderheid eruit gaat. Je maakt ze vroegtijdig dood. Het helpt iig niet om de klank weer terug te krijgen.

Pais
8 juni 2007, 12:50
Ik heb zonet snaren vervangen van mn budget spaansje en heb traditiegetrouw er blauwe vingers aan over gehouden. Die mechanieken gaan steeds zwaarder lopen. Er is zand tussen gekomen en ik heb toen (noob dat ik ben) gesmeerd met vasaline. Dat werkt prima, voor een dag of drie, en dan wordt het al snel veel erger omdat zand er nu lekker tussenplakt. Heeft iemand een tip hoe ik dat weer een beetje oplap?

Don Capo
8 juni 2007, 12:52
Je zou ze kunnen smeren, maar een neiuw setje kost bijna niks, dus waarom niet even een setje machineheads kopen bij je onderbuurman...

Pais
8 juni 2007, 14:01
Bij een goedkoop setje heb ik zo weer hetzelfde probleem denk ik, want dit gitaartje gebruik ik eigenlijk alleen buiten. Misschien volgende keer een plastic zakje op zn kop 8-)

peter_heijnen
9 juni 2007, 09:56
Misschien volgende keer een plastic zakje op zn kop 8-)
Of mss niet meer je kop in het zand? :)

Noot Muskaat
10 juni 2007, 14:03
Ach kijk, het oude broodje aap verhaal steekt de kop weer eens op, snaren uitkoken...haha!

Laser
10 juni 2007, 17:59
Ik heb zonet snaren vervangen van mn budget spaansje en heb traditiegetrouw er blauwe vingers aan over gehouden. Die mechanieken gaan steeds zwaarder lopen. Er is zand tussen gekomen en ik heb toen (noob dat ik ben) gesmeerd met vasaline. Dat werkt prima, voor een dag of drie, en dan wordt het al snel veel erger omdat zand er nu lekker tussenplakt. Heeft iemand een tip hoe ik dat weer een beetje oplap?

NOOIT nimmer never niemahl vaseline,
dat is de dood!!!!!! OMG
WEG dat vettig spul, het trekt vaste vuildeeltjes aan en houdt ze vast en dan zijn ze als schuursteentjes in je mechaniek.

Dus: VOLLEDIG !!!!!!!!!!! ontvetten, snaren af, met wasbenzine op oorstokjes ALLE vet eruit (ja je bent wel bezig maar is enige wat werkt!), alle vet eruit.

Dan: oorstokje met fijne machineolie (WD40 bvb) de mechanieken aanraken zodat er een DUN filmpje olie op de vertandingen zit.
Dat moet volstaan voor een tijd.

TLC, man that's the way to go. PLEASE Pais, wees lief voor dat - zelfs goedkoop - gitaarke.

SBloke
10 juni 2007, 18:03
Mechanieken uit de gitaar halen en met een bus remmenreiniger of wasbenzine goed ontverren en schoon spoelen. Drupje olie erop en dat zou het moeten zijn.

Snaren uitkoken: steek ze liever in een buis met spiritus.

Pais
10 juni 2007, 18:16
<knetterdeknetter>

Sorry ome Laser :nervous: Ik zal het nooit meer doen!
Echt niet! :( Zodra ik een schroevendraaien kan scoren, ga ik ermee aan de slag!

Laser
10 juni 2007, 18:51
Sorry ome Laser :nervous: Ik zal het nooit meer doen!
Echt niet! :( Zodra ik een schroevendraaien kan scoren, ga ik ermee aan de slag!

ROFL
Oki, geluk ermee.
En spelen maar!
:cheerup: