PDA

View Full Version : Sound Sweet Child O' Mine



vanhouten
30 mei 2007, 10:52
Wat voor geluid gebruiken ze in het begin bij de intro van sweet child o mine van GNRS. Welke AMPS gebruiken ze en dan welk effect. Misschien een domme vraag. Alvast bedankt voor de reacties. :rockon:

marc_o
30 mei 2007, 10:56
Gibson les Paul (halselement) en een ronkende Marshall, en dan waarschijnlijk een jubilee uit 1987. Simpel en doeltreffend geluid, standaard rocktone. Verder geen effecten, gewoon die Marshall op het drivekanaal en rammelen maar...

ben vanhoof
30 mei 2007, 11:59
En een reverb en wrsch ook een lichte delay

Nellyrocks
30 mei 2007, 13:27
En wat compressie

BeeJee
30 mei 2007, 14:01
Compressie is niet nodig. Wel wat reverb en delay

Speeddemon
30 mei 2007, 14:34
Compressie is niet nodig. Wel wat reverb en delay
ligt eraan hoeveel drive je amp heeft. Ik speel 'm zelf meestal wel met wat compressie. Maar het belangrijkste is de nek-humbucker van een Les Paul, voor die ronde, zingende tone.

kassie
30 mei 2007, 14:45
ff tussendoor... wat is compressie eigenlijk?

BeeJee
30 mei 2007, 15:02
Een compressor doet, in eenvoudig Nederlands, eigenlijk niks anders dan het verschil tussen je signaalpieken en dalen verkleinen, wat zich meestal ook vertaalt in meer sustain (=langer doorklinken van je toon).

vanhouten
30 mei 2007, 16:42
Ok, bedankt ik ben er uit gekomen.:)

sinneD
30 mei 2007, 17:40
Een compressor doet, in eenvoudig Nederlands, eigenlijk niks anders dan het verschil tussen je signaalpieken en dalen verkleinen, wat zich meestal ook vertaalt in meer sustain (=langer doorklinken van je toon).
foutfoutfout, voor je gevoel krijg je meer sustain maar zoals zo vaak besproken is dat dus niet zo en eindigd je signaal abrupter

Speeddemon
30 mei 2007, 18:09
foutfoutfout, voor je gevoel krijg je meer sustain maar zoals zo vaak besproken is dat dus niet zo en eindigd je signaal abrupter
:???:
Zet ik alleen een distortion aan, en speel ik een noot, die ik laat uitklinken, dan klinkt ie bijv. 5 à 8 seconden door.
Zet ik dan vóór die distortion een compressor (level=unity, sustain=60%, attack=vol open), klinkt ie makkelijk 4 à 5 seconden langer door.

Dat het staartje van die tone iets meer gaat ruisen, zal ik niet ontkennen, maar abruptere beëindiging van je signaal? :???:

Nocki
30 mei 2007, 18:18
geen mark III??? die staat op de achterkant van de hoes... :-)

the sure thing
30 mei 2007, 19:01
Prik je Les Paul in mijn gemodde Marshall 2210 en Slash komt door de speakers heen vliegen!

Mitch
30 mei 2007, 19:26
foutfoutfout, voor je gevoel krijg je meer sustain maar zoals zo vaak besproken is dat dus niet zo en eindigd je signaal abrupter

Foutfoutfout, nu beschrijf je een te strak afgestelde noise gate :D
Het is geen kwestie van gevoel, zoals Speedy al zei: stopwatch ernaast en meten, klaar ben je. Héél theoretisch gesproken wordt je sustain niet per se langer, maar omdat de steeds zachter klinkende noot wordt versterkt klinkt -ie langer door op een zelfde volume, wat wij omschrijven als 'langere sustain'.
Overigens draait het bij Sweet Child natuurlijk niet om de sustain, maar de snappy attack en of daar een compressor voor nodig is hangt af van de gebruikte amp.

sinneD
31 mei 2007, 16:56
misschien dat je mijn beschrijving van abrupter eindigend signaal aan de hand van dit plaatje wat beter snapt, daarop was ook mijn reactie gebasseerd alleen kon het plaatje zo 123 niet vinden...

http://www.xs4all.nl/~woebes/pix/compressor.jpg

Mitch
31 mei 2007, 17:49
Dat zei ik ook:


Héél theoretisch gesproken wordt je sustain niet per se langer, maar omdat de steeds zachter klinkende noot wordt versterkt klinkt -ie langer door op een zelfde volume, wat wij omschrijven als 'langere sustain'.


Hoe wij dat in de praktijk ervaren, daar gaat het om met sustain. Niet in hoe het erop een grafiekje uitziet. Die snaar gaat niet langer trillen, de manier waarop het geluid versterkt wordt wel. Je gebruikt de theorie op een beetje kromme manier door te stellen dat, als je een langere sustain wil, je zeker geen compressie moet gebruiken.

sinneD
31 mei 2007, 17:57
Hoe wij dat in de praktijk ervaren, daar gaat het om met sustain. Niet in hoe het erop een grafiekje uitziet. Die snaar gaat niet langer trillen, de manier waarop het geluid versterkt wordt wel. Je gebruikt de theorie op een beetje kromme manier door te stellen dat, als je een langere sustain wil, je zeker geen compressie moet gebruiken.

Dat heb ik nergens gezegd, maar I got the point :)