PDA

View Full Version : inbouwen seymour duncan 'lil 59 in telecaster



pinkpaisleytele
30 mei 2007, 09:57
Ik heb een lil 59 voor mijn tele klaarliggen om in zijn brugpositie in te bouwen.
Het inbouwen valt dan nog wel mee, maar het solderen niet. Zelf solderen kan ik wel maar heb moeite met elektronische schema's.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen welk draadje waar aan moet.

ik heb 5 draadjes:
groen
zwart
rood
wit

Nou is mij verteld dat de zwarte aarde is en de groene aan de elementschakelaar moet. De rode en witte zouden aan elkaar vast moeten.
Maar dan houdt ik nog een draadje over. :???:

alvast bedankt voor je hulp

Butger
30 mei 2007, 10:08
Je hebt 5 draadjes maar je noemt er 4 :p

De draad waar je over hebt is waarschijnlijk de zilver/onafgescherde
Dat is ook een aadre draad en gaat dus bij de zwarte.

pinkpaisleytele
30 mei 2007, 10:20
Dat klopt, het is inderdaad een onafgeschermde draad :)

Dit klopt dus?

rood en wit aan elkaar
zwart onafgeschermd aan elkaar en dan aarde laten maken
groen aan de elementschakelaar?

alvast bedankt

Rutger
30 mei 2007, 10:46
Zit er geen soldeerschemaatje bij?

Anders is die wel via google te vinden!
Maar zo uit m'n hoofd klopt je schema wel

pinkpaisleytele
30 mei 2007, 13:22
Update:

Ik heb m ingebouwd, perfect geluidje : 8-)

Wat een tele tekort komt is nu perfect in orde!

dankjulliewel!

Gr,

Dennis

Butger
30 mei 2007, 17:53
Graag gedaan

:blast:

pasqual
31 mei 2007, 22:00
je kunt bij seymour-duncan.com eens kijken en op "wiring diagrams" klikken.
daar staan alle denkbare schema's. ook interressant is een schema met een push-pull volume potmeter zodat je ook single kunt schakelen.

groeten Pasqual.

vulvasonic
3 juni 2007, 02:28
Kijk wel uit met de combi met het halselement. Het is namelijk wel zo lekker om de little '59 single coil te schakelen als je het tussenstandje selecteert. Maar als je daarvoor het verkeerde draadje (?) gebruikt gaat dat tussenstandje heel dun en iel klinken, terwijl het echt een waanzinnig mooi geluid kan opleveren mits je het goed doet.

Ik kan je helaas niet vertellen HOE, want ik heb het laten doen (zelf zo a-technisch als een gebreide muts), maar ik heb wel het resultaat gehoord.

En gebruik een soldeerbout met een zeer laag wattage (lager dan ze bij de Gamma leveren - ik heb gelezen dat dit bijna een vereiste is om zekere risico's te voorkomen).

Overigens heb ik zelf (dus) ook een SD Little '59 in de brug van een telecaster en dat maakt de gitaar zeer veelzijdig, als ie dat al niet was!
Maar van een sprankelend clean (halselement) naar een smerig en bruut scheurgeluid doe je vanaf nu gewoon met de schakelaar op je gitaar. Werkt perfect en klinkt waanzinnig.
Dit gezegd hebbende, bij een cleane afstelling van je amp klinkt de Little '59 ronduit kut. Met een beetje gain knallen de boventoontjes echter uit je versterker en klinkt het element helemaal super!

Succes! :)

G.G.
3 juni 2007, 08:11
En gebruik een soldeerbout met een zeer laag wattage (lager dan ze bij de Gamma leveren - ik heb gelezen dat dit bijna een vereiste is om zekere risico's te voorkomen).


Ik gebruik gewoon een 30 watt. De truc is dat je snel soldeerd. Maar wees wel voorzichtig.

pinkpaisleytele
3 juni 2007, 13:02
Waarschijnlijk is het gewoon goed gegaan; want het tussenstandje tussen hals en brugelement klinkt heerlijk.

Wel valt me op dat die lil 59 een veel hogere output heeft dan het halselement (ook sd overigens) Maar dat deert me niet. Misschien dat ik in de toekomst een humbucker wil inbouwen bij de neck, wat adviseren jullie me dan? Ik zat te denken aan een PAF kopie van gotoh of kluson; is dat goed spul of niet?

*het is misschien wel handig om erbij te zeggen dat m'n tele gefreest is voor een humbucker in de halspositie

B_2_the_a
3 juni 2007, 13:13
gefeliciteerd :)
ik heb zelf een gfs hot alnico bij de brug en straks een p90 bij de neck!!!

als je sound heel dun en iel klinkt in de tussenstand, staan je elemente uit fase,
hiervoor zijn die draadjes erg handg (zwart en groen wissel je dan om), en het splitten kan ook leuke dingen geven

Ratdawg
3 juni 2007, 14:15
Ik ben dus van plan om een lil' 59 in te bouwen in de brugpositie, maar in een esquire.

Stand 1: humbucker in series
Stand 2: humbucker parallel
Stand 3: Humbucker split

Heeft er iemand een schema hiervan? Ik ken er zelf te weinig van om het zelf uit te tekenen.

Ik was lang aan het twijfelen, maar m'n ander idee was van de tussenpositie een killswitch te maken (aangezien m'n main gitaar een SG is en ik daar regelmatig gebruik van maak). Ik hou wel van humbucker parallel geschakelt in de nekpositie, maar heb er dus geen idee van wat dat zal geven in de brugpositie. Meningen?

B_2_the_a
3 juni 2007, 15:20
wordt moeilijk :S
Heb het ook al eens nagekeken, maar als je de oplossing hebt gevonden post hem hier

Ratdawg
4 juni 2007, 21:07
wordt moeilijk :S
Heb het ook al eens nagekeken, maar als je de oplossing hebt gevonden post hem hier
Doe ik zeker.:D

De zoektocht gaat onverdroten voort.