PDA

View Full Version : Humbuckers in sc formaat



Hendriks
29 mei 2007, 22:58
Op mijn gitaar heb ik hotrailachtige pu's ,deze hebben een hoge output ,het geluid is niet slecht maar ikdenkdat er meer uit te halen is. Ik ben opzoek naar een bluesy geluid .Body is van mahony .Ik heb begrepen dat er nogal wat keus is (SD,Dimarzio). Ze moeten te splitten zijn.
Iemand suggesties?

the sure thing
29 mei 2007, 23:38
Ik heb de Seymour Duncan "little '59" jarenlang in mijn strat gehad (alleen eentje in de brugpositie). Die klonk zeer dik en vet. Toch bleef je het strat-karakter erdoorheen horen (wat ik overigens wel mooi vond). Voor in de halspositie heb ik gehoord dat het moeilijker is om een goed klinkende PU te vinden.

future2future
29 mei 2007, 23:44
Ik gebruik nu al een tijdje de Seymour Duncan Jeff Beck Jr. Ik ben er erg tevreden over! Lekkere sound in mijn strat, wat heftiger dan een Single, maar geen Les Paul dikte ofzo, zodat het karakter van de gitaar bewaard blijft

Hendriks
30 mei 2007, 09:18
Ik heb de Seymour Duncan "little '59" jarenlang in mijn strat gehad (alleen eentje in de brugpositie). Die klonk zeer dik en vet. Toch bleef je het strat-karakter erdoorheen horen (wat ik overigens wel mooi vond). Voor in de halspositie heb ik gehoord dat het moeilijker is om een goed klinkende PU te vinden.

Het gaat mij om erom dat ik de veelzijdigheid behoud , maar ook het tele-karakter kan horen in de sc stand.

Quadrifoglio
30 mei 2007, 14:55
I'm a happy DiMarzio Super Distotion S user ;)

no 1 hops
30 mei 2007, 14:56
hoor toch ook veel goede dingen over de GFS lil killers, serieel/parallel (wat ik mooie vind vanwege het behouden van de humbucking effect) of splitten is mogelijk.

Rutger
30 mei 2007, 15:06
Het sc geluid is ook vrij overtuigend. Maar vergeet niet dat het niet een volledige sc is, maar ook geen volledige hb. t Is een mooi compromis tussen beide (en een goeie)

orreltak
30 mei 2007, 17:58
coolrail als neckpup.
heb je een setje

Hendriks
30 mei 2007, 19:21
coolrail als neckpup.
heb je een setje

En dan behoud je het tele karakter in sc?

Hendriks
30 mei 2007, 19:26
Mijn pu's zijn direct op de body gemonteerd ,ik heb de stratsize pu's nodig , welke waarde's zijn dan geschikt (je hebt ze in 3 waarde's 6,10 en 15 K)?

no 1 hops
30 mei 2007, 20:34
gemiddelde strat pups hebben een waarde van rond de 5,5 Kohm
hotter iets van 7
dus als je weer niet te veel outputverschil wilt hebben zou ik gewoon de pup die blijft zitten even nameten.
waarschijnlijk is 10K genoeg, maar ik heb geen idee wat er gebeurd als je hem split of parallel gebruikt.
misschien is 15 dan wel beter

Slowhand41
31 mei 2007, 17:27
Heb dezelfde gitaar en een beetje hetzelfde probleem.
De standaard elementen zijn niet echt lekker te noemen (clean zit er weinig karakter in!), zijn trouwens bij mij 12.5 en 13 k ohm in de humbucker stand en ongeveer de helft in single stand.
Heb nu bij de hals een Seymour Duncan STR-1 tele element erin gezet en in de brug positie een Mighty Mite single coil gewoon om de gitaar een meer tele geluid te laten krijgen. Met deze setup is dat wel gelukt maar eigenlijk wil ik toch wel weer humbuckers erin die ook stiller zijn dan standaard elementen.

Ik vind de gitaar n.l. erg noizy, dus ben ik wel benieuwd of er hum's in s.c. formaat zijn die én een goed geluid hebben en ook nog "stiller" zijn?

Greetz, Hans

robgebbink
31 mei 2007, 17:31
GFS elementen wellicht? Hoor ik hier goede dingen over.

Hendriks
31 mei 2007, 17:56
Heb dezelfde gitaar en een beetje hetzelfde probleem.
De standaard elementen zijn niet echt lekker te noemen (clean zit er weinig karakter in!), zijn trouwens bij mij 12.5 en 13 k ohm in de humbucker stand en ongeveer de helft in single stand.
Heb nu bij de hals een Seymour Duncan STR-1 tele element erin gezet en in de brug positie een Mighty Mite single coil gewoon om de gitaar een meer tele geluid te laten krijgen. Met deze setup is dat wel gelukt maar eigenlijk wil ik toch wel weer humbuckers erin die ook stiller zijn dan standaard elementen.

Ik vind de gitaar n.l. erg noizy, dus ben ik wel benieuwd of er hum's in s.c. formaat zijn die én een goed geluid hebben en ook nog "stiller" zijn?

Greetz, Hans

Hey ik dacht dat ik de enigste was.
Ik wil wel de mogelijkheden van het splitten houden.
Hoe bevalt hij verder?

no 1 hops
31 mei 2007, 19:52
output zegt niet alles over de kwaliteit van een pup.

goed gewonden, gewaxed en doordacht zijn sleutelwoorden.
shielden helpt bij singles en ruis, RWSP middenelement heeft dan nog meer effect in stand 2 + 4

ik zelf ben een fan van Bill Lawrence, anderen vinden zijn pups weer te steriel.
zo heeft elk zijn smaak en voorkeur.

en voor ons gitaristen blijft kiezen welke dan het moeilijkste
en dat draait vaak op uithuilen , inruilen en opnieuw beginnen uit ;-)

Slowhand41
31 mei 2007, 21:49
Hey ik dacht dat ik de enigste was.
Ik wil wel de mogelijkheden van het splitten houden.
Hoe bevalt hij verder?

De gitaar bevalt verder goed, ik gebruik hem zelf eigenlijk alleen voor slidewerk met dikke snaren erop.
Op het podium heb ik nogal veel last van brom, daar wil ik eigenlijk vanaf dus daarom toch misschien op zoek naar goede humbuckers in singlecoil formaat.

Dat splitten wil ik ook wel houden mits de gitaar dan een beetje stiller te krijgen is.

Greetz, Hans

no 1 hops
31 mei 2007, 23:15
De gitaar bevalt verder goed, ik gebruik hem zelf eigenlijk alleen voor slidewerk met dikke snaren erop.
Op het podium heb ik nogal veel last van brom, daar wil ik eigenlijk vanaf dus daarom toch misschien op zoek naar goede humbuckers in singlecoil formaat.

Dat splitten wil ik ook wel houden mits de gitaar dan een beetje stiller te krijgen is.

Greetz, Hansbrom is 'meestal' slechte aarding.
dus het kan zijn dat je brom houd met een humbucker.

ook goed om je gitaar kabel weg te houden van voedings kabels en stroom adapters

Orpheo
1 juni 2007, 00:59
die sc. sized hummies, klinken die nu als een slappe humbucker, krachtige singlecoil, of gewoon als n humbucker of singlecoil? Ik ken ze totaal niet maar ben wel geinteresseerd erin!

The Underdog
1 juni 2007, 01:19
die sc. sized hummies, klinken die nu als een slappe humbucker, krachtige singlecoil, of gewoon als n humbucker of singlecoil? Ik ken ze totaal niet maar ben wel geinteresseerd erin!
Gewoon als humbucker.

Orpheo
1 juni 2007, 01:34
Gewoon als humbucker.


hmm ok. ik wil in mijn warmoth namelijk een sc. sized hum in brug en nek, en daarnaast een gewone sc (past, heb ik namelijk laten frezen toen ik t body kocht, met al dit in t vooruitzicht).

The Underdog
1 juni 2007, 01:46
Helemaal 100% als humbucker zullen ze wel niet klinken. Ik denk dat ze over het algemeen wat laag missen. En meestal zit er een ceramische magneet in, waardoor ze natuurlijk verschillen van humbuckers met alnico II of V magneten.

Orpheo
1 juni 2007, 01:56
Helemaal 100% als humbucker zullen ze wel niet klinken. Ik denk dat ze over het algemeen wat laag missen. En meestal zit er een ceramische magneet in, waardoor ze natuurlijk verschillen van humbuckers met alnico II of V magneten.

is waar. ik heb nog een setje 250k pots liggen; that will sort it out allright denk ik. en anders gewoon eentje kiezen met een ceramische magneet en een waanzinnig hoge weerstand (levert meer mids en laag). Komt dat effe mooi uit :D ik wil de hotrails in brug en screamin deamon in hals :) (en twang banger ernaast en n alnico2 in de hals)

The Underdog
1 juni 2007, 02:59
Ik denk persoonlijk dat de hot rails te dof zullen klinken met 250k pots.

Orpheo
1 juni 2007, 10:32
Ik denk persoonlijk dat de hot rails te dof zullen klinken met 250k pots.

als ze al flink wat hoog hebben van zichzelf, zal t wel meevallen. maar he, dat is toch juist t leuke? lekker experimenteren.

Hendriks
1 juni 2007, 15:24
Ik ben dus opzoek naar pu's die aan de volgende eisen voldoen: hals en brug beide in strat-formaat , splitbare humbuckers die in sc-stand het karakter van een strat/tele benaderen ,ze worden direct op de mahony body gemonteerd.
Muziekstijl Blues/rock

http://img185.imageshack.us/img185/8619/swing3ue1.jpg

jimihattricks
1 juni 2007, 17:11
wat betreft humbuckers in sc-formaat heb ik alleen ervaring met de Dimarzio Chopper.. en als je deze naast een full-size humbucker legt, klinkt hij zeker meer single-coily.. hij heeft wel de midrange van een full-size humbucker, maar ook het uitgesproken hoog en strakke laag van een single-coil

een sc-sized humbucker die gesplit als een true sc klinkt zul je niet snel vinden ben ik bang.. een true (alnico II of V) single-coil steekt gewoon heel anders in elkaar, het wordt altijd een compromis

Hendriks
1 juni 2007, 17:23
Klopt het blijft een compromis , ik weet ook dat je nooit hetzelfde geluid van een sc zult krijgen , maar wil het wel zo goed mogelijk benaderen.

FruscianteFan
3 juni 2007, 12:01
Mijn vraag gaat ook over humbuckers in SC-formaat, dus ik stel hem hier maar: kan iemand mij vertellen of zo'n HB, liefst eentje die in de halspositie van een Tele past, enigszins in de buurt zit van een wide-range bucker of een minihumbucker?

jimihattricks
3 juni 2007, 12:49
wil je de sound van een wide-range- of mini-humbucker, kun je beter voor een wide-range- of minihumbucker gaan..

die elementen zitten zo anders in elkaar dan een (keramische) sc-sized humbucker.. (wikkels, polepiece-plaatsing).. en ze hebben dan ook een andere karakteristiek en toonbeeld dan bv een DiMarzio fasttrack of chopper (om maar iets te noemen).. als ik er dan een sc-sized humbucker in zou zetten, zou een lil' 59 mss een beetje in de buurt komen van de mini-humbucker, maar mss met wat meer midrange dan..