PDA

View Full Version : En weer een bassist....



MarkF
29 mei 2007, 21:28
Hey medesnarenplukkers,

Met dank aan mijn neef (Hassent) op dit forum verzeild geraakt. En na een tijdje rondsurfen toch maar een aangemeld.

Ik ben een bassist van 29 uit Bergen op Zoom en heb al redelijk wat ervaring in het bandgebeuren. Ben op mijn 14e begonnen met acc. gitaar (ik heb hem nog steeds, een daytone, geen idee of het merk nog bestaat) Eigenlijk via toeval aan het bassen gegaan. Een bandje was op zoek naar een bassist en ik had wel zin. Alleen nog geen gear :)

Zodoende met een Yamaha BBG5 begonnen en deze niet veel later omgeruild voor een Ibanez EDB405 uit de eerste serie. Helaas is mijn Ibanezje 2 jaar geleden gejat uit de auto na een gig :(

Zo ben ik nu tot mijn huidige gear gekomen:
Lakland Skyline 5502. (http://www.lakland.com/basses/55-02.htm) Wereldbas uit de USA, 35" scale met de strakste B in basland.
Eden D 210 XLT. (http://www.eden-electronics.com/products/cabs/indiv/d210xlt.asp) Ook een wereldmerk uit de USA. Kan menig 4x10 cab aan.
Eden D 115 XL. (http://www.eden-electronics.com/products/cabs/indiv/d115xlt.asp) Als toevoeging bij de grotere podia.
Hartke 3500 top. Komt ooit ook Eden voor, doet het desalniettemin ruim 10 jaar zonder me in de steek te laten.
verder nog wat zooi.

Heb ooit zelfs mijn eigen cabjes gebouwd, maar dat was niet echt een succes. Ben nu bezig om mijn ultieme bas te ontwerpen en te gaan bouwen.
Dat is voor mij de voornaamste reden om het forum te bezoeken, op zoek naar ervaringen en tips.

Keep rockin' :rockon:
Groetjes, Mark

Henkie spenkie
30 mei 2007, 11:53
Hey mark!

Welkom op dit forum!
Een bassist erbij is altijd tof natuurlijk :hippie:

Hoe bevalt zo'n 5 snarige bas? Onder het spelen met mijn bandje merk ik dat ik vaak net die iets lagere tonen mis. Speelt het heel anders (met die bredere hals e.d.?)

Waarom was dat cabinet bouwen niet zo'n succes? (ben zelf bezig om een cabinetje te ontwerpen voor een speaker die ik nog had liggen dus kan best wat advies gebruiken denk ik :hippie: )

Ben ook wel benieuwd naar je ontwerp van die basgitaar. :satisfie:

Veel plezier op dit forum!

MarkF
30 mei 2007, 20:19
Hey Henkie Spenkie,

zo'n 5-snaar bevalt mij prima, ik heb eigenlijk nooit anders gehad. je hebt idd net iets meer bereik in het laag. het speelt niet veel anders vind ik. de neck is wel wat breder, maar je moet er alleen ff erg in hebben dat je eerste snaar een B is ipv een E. Als je 4 snaar gewend bent, kun je wel eens een snaartje mis zitten. (ik heb het juist andersom) :seriousf:

Die zelfbouw cabs heb ik veel te licht gemaakt, van 10 mm triplex. ben er nu achter dat je voor bass cabs veel beter 15 mm watervast multiplex kan pakken. dat is veel dichter en steviger. MDF gaaook goed, is alleen zo zwaar.
Verder moet je goed naar de inhoud (volume) van de kist kijken, maar okk naar de verhoudingen tussen hoogte, breedte en diepte. Ook is het belangrijk om goed naar evt. baspoorten te kijken. hier zijn ook weer theoretische dingen over te zeggen. (lengte, doorlaat ed) Ik heb ooit wel wat gegevens hierover gehad, maar die zal ik niet meer hebben denk ik. misschien op het zelfbouwforum?

Het ontwerp van de bas is nog maar in het begin stadium. ben eigenlijk nog aan het kijken wat ik wil. welke bodyvorm, hardware, pups, electronica enzo.
het enige dat ik zeker weet is dat de hals hetzelfde wordt als mijn lakland. die speelt zo super.... :D

groeten, Mark