PDA

View Full Version : Looks and guitars!



a darker shade of grey
29 mei 2007, 20:51
Iemand die ik ken zei laatst tegen mij, toen ik hem vertelde dat ik een gitaar niet wilde omdat ik hem lelijk vond, dat ie mij een slechte muzikant vond omdat ik op het uiterlijk van een gitaar lette, want "een echte muzikant maakt het geen reet uit wat ie speelt, als het maar speelt".

Daar zit wel wat in, maar het is een belachelijke opmerking.

Jullie mening graag!!!

Azaruc
29 mei 2007, 21:07
hmm.. als het echt een geweldig spelende gitaar is zou ik hem misschien wel kopen ondanks dat ie lelijk is.

Maar ik zou een lelijke gitaar veel minder snel gaan uittesten, dus de kans dat ik er een koop is dan helemaal klein :p

CowGuitar
29 mei 2007, 21:12
Er is dan ook vast wel een gitaar die even geweldig is, maar net iets mooier.

Optie 2 dus.

LP_CL
29 mei 2007, 21:13
Hoe goed hij ook mag zijn: HIER SPEEL IK NIET OP!!!
http://www.khriskrunch.com/weapons/ibanez_steve_vai.jpg

Orgasmocaster
29 mei 2007, 21:14
Soms zijn gitaren mooi van de lelijkheid.... of lelijk van de mooiheid

jasper159
29 mei 2007, 21:19
Nummertje 2 .

Danieldg
29 mei 2007, 21:22
Nr 2 ook, ik denk niet dat je helemaal gelukkig bent met een aartslelijke gitaar, hoe goed ie ook speelt.

Kim Wilson
29 mei 2007, 21:24
Ik ben ook van de tweede optie. Het moet er wel een beetje knap uitzien, het is tenslotte ook een beetje je blikvanger.

a darker shade of grey
29 mei 2007, 21:38
Hoe goed hij ook mag zijn: HIER SPEEL IK NIET OP!!!
http://www.khriskrunch.com/weapons/ibanez_steve_vai.jpg

Hier zou ik best op willen spelen!

Kaïn
29 mei 2007, 21:48
Zal het nog gekker zeggen, die JEM daar vind ik geweldig MOOI!

Lennert
29 mei 2007, 21:56
Ook nummertje 2, Ik pak een gitaar pas van het rek als het uiterlijk me aanspreekt (reputatie van merk/model speelt ook mee natuurlijk) dus automatisch heeft uiterlijk invloed op welke gitaar ik uiteindelijk koop.

Nobrain
29 mei 2007, 22:00
Het is vanzelf sprekend dat de meeste mensen voor nummertje 2 kiezen.

Brammibal
29 mei 2007, 22:02
Ik meot zeggen ik zou alleen op eenb gitaar spelen als ik er op wil spelen. Ik moet het idee hebben adt het bij mij past enzo. Verder is de bespeelbaarheid ook erg belangerijk. Ik vind les pauls heel mooi enzo, maar als ik er neit fatsoenluijk mee kan rondspringen hoeft het van mij niet :seriousf:

ben vanhoof
29 mei 2007, 22:23
Het valt op, en ik vind ze toch vet. Al die vai modellen zijn gewoon vet

Damius
29 mei 2007, 22:42
Eigenlijk klopt optie 2 niet helemaal, als de specs belangrijker zijn, klopt het niet dat er staat dat je een gitaar niet koopt omdat ie te lelijk is (hoe goed de specs ook zijn!). De specs zijn immers belangrijker ;)

Edit: ook voor twee gekozen trouwens

wietse
29 mei 2007, 22:48
"beauty is in the eye of the beholder" dat is het enige wat ik kan zeggen ik vind gitaren mooi waarvan anderen gaan kotsen en ik begrijp maar niet wat er nou mooi is aan een strat.
heb een paar strat modellen maar mooi nee, ook niet echt lelijk maar ze raken me niet.

Kim Wilson
29 mei 2007, 22:51
"beauty is in the eye of the beholder" dat is het enige wat ik kan zeggen ik vind gitaren mooi waarvan anderen gaan kotsen en ik begrijp maar niet wat er nou mooi is aan een strat.
heb een paar strat modellen maar mooi nee, ook niet echt lelijk maar ze raken me niet.
Wat is dit nou? Je hebt die van mij toch gezien? Hoe kun je dit nou zeggen? :nervous:

Damius
29 mei 2007, 22:55
en ik begrijp maar niet wat er nou mooi is aan een strat.
heb een paar strat modellen maar mooi nee, ook niet echt lelijk maar ze raken me niet.

+10, totally agree.

wietse
29 mei 2007, 22:58
Wat is dit nou? Je hebt die van mij toch gezien? Hoe kun je dit nou zeggen? :nervous:

daarom juist :D, nee ze doen me niks hoe mooi afgewerkt of juist uitgeleefd zijn (dan vind ik ze wel weer mooier kapot gespeeld).
keuze El Maya em-1100 en een USA strat zou niet moeilijk zijn, ga blind voor de El Maya.

http://www.wietsesguitars.nl/elmayaflat-000.jpg

Yamhammer_71
29 mei 2007, 23:04
Ook nummer 2....

Ik denk dat je zowieso als muzikant een gitaar moet hebben die je ZELF mooi vindt qua looks, bespeelbaarheid en toon.
Als je een gitaar verschrikkelijk lelijk vindt, zul je ook niet gauw geinspireerd raken en gevoel van tevredenheid ervaren. Als een muzikant niet tevreden is (althans, dat is bij mij zo), dan gaat alles poep, het geluid is poep etc. Geen zin meer en uberhaupt geen zin om alles uit de kast te halen op een vreselijk lelijke gitaar. De gitaar moet echt bij je passen en ook qua looks!.

AART
29 mei 2007, 23:11
Tone en looks.

Mijn huidige gitaar vond ik geweldig klinken en speelde zelfs nog beter, maar het uiterlijkw as me te sjiek(quilted).

Toch gehouden, nu nog steeds mijn main axe met koele specs (1) maar heeft een airbrush gehad, dus nu is heet de koelste gitaar voor mij qua looks, tone en feel.


(1): Met dank aan Barret voor deze prachtige rijm. "New axe with the following specs" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=33828&highlight=specs), Elektrische gitaren, 2004. :D

iwamoto
29 mei 2007, 23:12
Ook nummer 2....

Ik denk dat je zowieso als muzikant een gitaar moet hebben die je ZELF mooi vindt qua looks, bespeelbaarheid en toon.
Als je een gitaar verschrikkelijk lelijk vindt, zul je ook niet gauw geinspireerd raken en gevoel van tevredenheid ervaren. Als een muzikant niet tevreden is (althans, dat is bij mij zo), dan gaat alles poep, het geluid is poep etc. Geen zin meer en uberhaupt geen zin om alles uit de kast te halen op een vreselijk lelijke gitaar. De gitaar moet echt bij je passen en ook qua looks!.
een echte artiest speelt toch op alles goed? ik speel op vrij diverse gitaren, en op allemaal speel ik goed (op mn ibanez net n tikkel beter kwa actie)

ot: ook al ben ik geen stratman, puur om de looks zou ik bijv. de ESP strat van wietse willen bespelen

Mitch_mashinguard
29 mei 2007, 23:20
Iemand die ik ken zei laatst tegen mij, toen ik hem vertelde dat ik een gitaar niet wilde omdat ik hem lelijk vond, dat ie mij een slechte muzikant vond omdat ik op het uiterlijk van een gitaar lette, want "een echte muzikant maakt het geen reet uit wat ie speelt, als het maar speelt".


Je ziet het... hij is de slechte muzikant.
Ik heb een afkeer van de depressieve kant van metal, alleen daarom zou ik niet op een zwarte BC Rich met veel te veel hoeken willen spelen, laat staan mezelf er on stage mee durven vertonen, hoe lekker die ook speelt. En puur om de looks kan ik een gitaar niet kopen.

Yamhammer_71
29 mei 2007, 23:54
een echte artiest speelt toch op alles goed? ik speel op vrij diverse gitaren, en op allemaal speel ik goed (op mn ibanez net n tikkel beter kwa actie)

ot: ook al ben ik geen stratman, puur om de looks zou ik bijv. de ESP strat van wietse willen bespelen

Ik ben een LP-man en daarmee bevestig ik ook dat ik nou eenmaal niet van Fenders of vele andere gitaren hou qua bespeelbaarheid.
Het voelt en speelt HEEL anders...Ik hou van de Gibson necks, lekker robuust en zwaar en daarbij een erg makkelijke bespeelbaarheid. Een goede PRS vind ik een vd weinige gitaren naast een Gibson die ik echt lekker vind spelen.....

Noid
30 mei 2007, 00:14
"beauty is in the eye of the beholder" ...Dat kwam dus ook in mij op, samen met "Ignorance is bliss" & "Never judge a lover by the cover". Bespeelbaarheid en de tone gaat voor mij boven het model. Dus liever een gitaar die ik spuuglelijk vindt, maar die lekker speelt, dan een gitaar die te gek oogt, maar niet lekker speelt.

Johannes
30 mei 2007, 00:16
Ik denk even hardop.
Wat we ons misschien moeten afvragen, is wat anderen van onze gitaren vinden. Als je optreed, moet het publiek tegen jouw gitaar aan kijken. Is het dan niet belangrijk dat de toeschouwer je gitaar mooi vindt? Misschien is dit ook alleen een probleem voor mensen met een baggerslechte smaak, die staan immers met lelijke planken op de planken... :)

In ieder geval zou ik zelf geen gitaar kopen die ik echt lelijk vind, tenzij ie absurd goed speelt en klinkt............ dan zou ik m in de studio wel gebruiken :D

Chris Winsemius
30 mei 2007, 00:19
Ik mis 2 belangrijke opties: tone & bespeelbaarhied...

specs en looks maken niet veel uit imho :) :D

Pepe
30 mei 2007, 00:19
ach, mooi/lelijk
noem het vibe, mojo of groove factor
het moet iets hebben waardoor je er niet langs kan lopen zonder hem even op te pakken

net vrouwen he. als er een paar minpuntjes zijn noem je het karakter. als de liefde over drijft dan worden die minpuntjes onoverkomelijke argumenten om het ding in te ruilen voor een nieuwe vlam.

Ik ben ooit een winkel binnengelopen om een gitaar te kopen voor toon en stemvastheid. Dat werd een Ibanez waar toevallig een customflame paintjob opzat. brrrr. Jaren 80. Nog een tijdje het ding zwart gemaakt met een marker totdat ik geen overhemd meer had zonder zwarte mouwen.

Ik ga voor toon en mojo.

peterjasper
30 mei 2007, 09:50
Iemand die ik ken zei laatst tegen mij, toen ik hem vertelde dat ik een gitaar niet wilde omdat ik hem lelijk vond, dat ie mij een slechte muzikant vond omdat ik op het uiterlijk van een gitaar lette, want "een echte muzikant maakt het geen reet uit wat ie speelt, als het maar speelt".

Daar zit wel wat in, maar het is een belachelijke opmerking.

Jullie mening graag!!!

Wat een rare mening, een gitaar mag ook motiveren tot spelen.

Nmr. 2

yanto
30 mei 2007, 10:14
Uiteindelijk is het een combi van de twee. Een echt lelijke gitaar zou ik nooit kopen hoe goed ie ook speelt en klinkt. Nou misschien voor thuis, maar zou er iig nooit het podium mee opstappen. In die zin vind ik image toch wel belangrijk. Aan de andere kant zou ik ook nooit een gitaar alleen voor de looks kopen, je moet er wel op kunnen spelen en het moet niet louter als decoratie dienen.

Butger
30 mei 2007, 11:06
Ik vind een gitaar toch wel een verlengstuk van jezelf. Je gaat toch ook niet in een roze broek met lila overhemd lopen omdat het goed zit.

Looks zijn gewoon belangrijk! Misschien niet direct in de zin van mooi of lelijk, wel dat een gitaar met bepaalde looks jou aanspreekt.

Dus ik ben nog steeds erg blij met mijn roze/lila Strat :seriousf:

ben vanhoof
30 mei 2007, 11:58
Ik heb mn jackson rr5 gekocht op bestelling zonder er eerst op gespeeld te hebben. Had al wel eens een goedkopere rr vastgehad, en die speelde wel lekker. Wel waren de specs degene die ik zocht: goede vaste brug en lekkere pickups, jumbo frets en een niet te zware gitaar. En de looks zijn altijd de looks van mijn dromen geweest dusja...

steph
30 mei 2007, 12:18
ik kan op bijna iedere gitaar spelen, en er zelfs op de Animal van een kennis, nog een redelijk geluid uithalen, en in een gekke bui zal ik er nog wel eens een liedje op willen spelen live, maar sta toch echt vele malen liever met een Les Paul of Tele om m'n nek! Is ook veeeeel betrouwbaarder, de Animal ontstemt al als je d'r naar kijkt!

Daan_B
30 mei 2007, 13:04
Ik heb optie 1 gekozen :sssh:
IK vind een mooie gitaar belangrijk, als je een prachtige gitaar hebt en je vind hem niet 100% spelen, kan je hem altijd nog costumisen en wie weet word ie dan nog mooier!?

Jay75
30 mei 2007, 13:32
Helemaal met jou eens!

LOOKS zeer belangrijk, de rest kan je aanpassen eventueel!

Kim Wilson
30 mei 2007, 13:35
Daar ben ik het niet zo mee eens. Een gitaar moet in de basis goed spelen. Elementen kun je vervangen, maar daar houdt het wel ongeveer op. Een brol van een gitaar met een hals die niet te bespelen valt, daar kun je natuurlijk niks mee.

Rutger
30 mei 2007, 13:38
Ik mis de optie: specs zijn belangrijk, looks komen op een tweede plaats. maar als de specs overtuigend zijn kan het net zo goed een lelijke gitaar zijn


Ik vind bijvoorbeeld Strat's en Tele's best wel lelijk, maar ik heb ze wel vanwege de sound ;)

artnaz
30 mei 2007, 13:42
Niet dat ik zoveel gitaren gekocht heb, maar in eerste instantie kijk ik naar de mooiste gitaren en kies daar de beste uit. En als ik op mijn weg toevallig iets anders vind wat nog beter is, maar minder mooi, maak ik wel een moeilijke afweging...

Jammer dat ik niet elke dag gitaren koop...:satisfie:

Jay75
30 mei 2007, 13:44
Als ik nie geil op een gitaar, al speelt 'ie heerlijk zou ik 'm ( denk ik ) nooit kopen.
Zelfde als met vrouwen, moet er wel goed uitzien anders dan laat maar ( leuk voor een volgende pol? )

hehe

vulvasonic
30 mei 2007, 15:08
Ik kies mijn gitaren zoals ik mijn kleren kies. Het moet iets zijn waarmee ik graag gezien wil worden en het moet bij me passen. Ik moet het mooi vinden. En zo nu en dan wil ik best eens iets makkelijks erbij hebben, maar ook dan laat ik mijn smaak uiteindelijk gelden.


Ik ga dus voor 1.

Butger
30 mei 2007, 18:52
Als ik nie geil op een gitaar, al speelt 'ie heerlijk zou ik 'm ( denk ik ) nooit kopen.
Zelfde als met vrouwen, moet er wel goed uitzien anders dan laat maar ( leuk voor een volgende pol? )

hehe

Alles went :D

Yamhammer_71
30 mei 2007, 18:56
Alles went :D

Behalve een vrouw van 300 kilo :nervous:

artnaz
30 mei 2007, 19:04
Of een Les Paul...:D

schizo910
30 mei 2007, 19:09
Dan ben ik ook een slechte hetero...

Teddy
30 mei 2007, 19:22
Als een gitaar mij echt niet staat dan koop ik hem absoluut niet zelfs al speelt hij als een droom.

Als ik gitaren ga testen/kopen dan neem ik meestal wel iemand mee die een beetje modebewust is.
Dee ik dat vroeger ook maar. :(

Nickname
30 mei 2007, 23:47
Als ik nie geil op een gitaar, al speelt 'ie heerlijk zou ik 'm ( denk ik ) nooit kopen.
Zelfde als met vrouwen, moet er wel goed uitzien anders dan laat maar ( leuk voor een volgende pol? )

hehe

Echte schoonheid zit van binnen! :hippie:



















































en echte lelijkheid helaas ook meestal van buiten......

Dirkdewaard
31 mei 2007, 00:00
Ik heb 2 lelijke gitaren en volgens mij speel ik er het meeste op. Wel zou ik graag een refin voor beide willen, maarja ik ben nogal lui........

Pun
31 mei 2007, 23:11
Ik maak persoonlijk altijd eerst (net of ik honderden gitaren heb gekocht) een selectie op uiterlijk. Als ik het geen mooie gitaar vindt ga ik hem niet eens uit proberen. Als ik hem mooi vindt ga ik hem uitproberen, dan maak ik een verdere selectie op basis van de bespeelbaarheid. Als hij niet fijn speelt gat hij weer terug. Uiteindelijk maak ik dan de definitieve selectie op basis van het geluid.
Hoewel ik eigenlijk al altijd een idee heb gehad wat ik wilde hebben bij de verschillende gitaren die ik heb gekocht, en dus niet echt verschillende met elkaar heb vergeleken, uitsluitend om wat uit te proberen om ideeen op te doen.

Lord Abortion
1 juni 2007, 08:27
Er is al eens een topic geweest met zo een discussie, en toen postte ik dit:

http://img.photobucket.com/albums/v48/LordAbortion/lelijkja.jpg

"Ja, maar ze klinkt wel goed ..."

Looks zijn dus wel belangrijk ja. Klank ook, alhoewel ik het halsprofiel het belangrijkste vind (bespeelbaarheidsgewijs dan).

Kim Wilson
1 juni 2007, 09:45
Dat is idd wel een lelijk ding. Maar er zijn zoveel gitaren op de markt met die specs, dat er vast ook wel een mooi exemplaar tussenzit die net zo goed speelt. Als de looks je niet aanstaan, kun je rustig verder zoeken naar eentje die je wél mooi vindt.

Saf
1 juni 2007, 10:21
mijn rechtohoekige zelfbouw bas is eigenlijk te zwaar en het hals profiel niet zo fijn als veel van mijn andere bassen toch speel ik redelijk vaak op. Omdat ik hem gaad vind. Ik heb liever een gitaar die er uber vet uitziet en dan ietsjes minder speeld dan een oer lelijke gitaar die speelt als een droom.

NielsW
1 juni 2007, 10:42
Ik zou echt nooit een lelijke gitaar kopen, ook al speelt 'ie nog zo fijn. Er zijn vast ook mooie gitaren die net zo spelen! Dan kost het maar een keer iets meer :)

Dekkz0r
1 juni 2007, 10:46
Ik zou echt nooit een lelijke gitaar kopen, ook al speelt 'ie nog zo fijn. Er zijn vast ook mooie gitaren die net zo spelen! Dan kost het maar een keer iets meer :)

+1
(minstens 10 tekens)

steph
1 juni 2007, 13:56
+1
(minstens 10 tekens)
Zeker te weten!