PDA

View Full Version : Marshall DSL 401 modificeren??



pjotr
29 mei 2007, 18:09
Ik heb een DSL 401. Het cleane kanaal klinkt goed, met ook wel genoeg bas. Maar als je de OD intrapt ben je alle bas kwijt en klinkt het geluid dun. Nu heb ik al gelezen dat er veel mensen bijv. een V30 speaker in doen en dat andere buizen (JJ o.i.d.) ook veel helpt.
Nu is mijn vraag: loont dat zich ook echt of kun je dat geld net zo goed besparen en een andere versterker kopen? Is de verbetering in alle kanalen te horen of wordt er maar 1 echt beter van?
De 40 watts zijn genoeg voor mij, dus een grotere versterker die wellicht automatisch meer bas in zich heeft zoek ik niet. Zit ik gelijk weer met een 100 watt bak.

Chroxy
30 mei 2007, 15:19
ik heb flink wat liggen kloten met mijn DSL401. In principe alles wat je daar zegt;

1) De Marshalls komen standaard te koud gebiast uit de fabriek; zo'n 1,5 jaar geleden kwam ik hierachter. Biassen is heel makkelijk bij deze marshall, simpelweg meten met multimeter en dan aan de potmeter *die intern zit* draaien totdat het goede voltage dr staat. Als je dit doet krijg je vooral in het laag een strakker geluid, en klinkt alles net wat opener.

2) Vervolgens heb ik voor&eindbuizen vervangen voor JJ's. Weer een goede verbetering; opener en bassiger geluid. Het probleem is echter dat de bias soms niet goed in te stellen is *potmeter gaat niet verder*.. dus heb ik een werstand erbij gesoldeerd *zie topic op dit forum* waardoor je de bias perfect kunt instellen..

3) Na veel verschillende speakers uiteindeiljk gekozen voor een V30. Je Marshall gaat dr VEEL harder door *iets met magneet etc*.. en alles klinkt veel gedefinieerder.. minder rommel lijkt het wel.. het midden + bas klinkt lekkerder

4) Ik heb een beamblocker erin gezet.. mn irritante hoog is nu totaal weg en op elke hoek heb ik een perfect geluid.. Ook lijkt de gain nu wat inder verzadigd te klinken.. heerlijk!

Al met al dus voor vrij weinig geld :
Beamblocker: 25
V30 (2ehands): 60
Buizen (Duitsland): 60
een enorm ander geluid.. natuurlijk verandert je geluid op alle kanalen en niet alleen maar 1 kanaal..

Mja, al met al ben ik op het moment nog steeds dik tevreden over mn DSL, ik heb een tijdje geleden over een stock gespeeld en die klonk werkelijk heel brak vergeleken die van mij.. alsof een deken over het geluid lag.. geen definitie..

Jimwoud
30 mei 2007, 17:51
Probeer ook eens een EQ in de FX-loop, heb dat ook bij mijn JCM900 gedaan, totaal andere versterker, misschien helpt het.

pjotr
30 mei 2007, 19:38
Bedankt voor de reacties. Ik kan de mods helaas zelf niet uitvoeren dus zal het voor mij iets duurder worden. Ik zit nu dus nog te twijfelen of ik de versterker laat upgraden of dat ik een andere ga zoeken, bijv. JCM800 4010?? Ik zal die trouwens eerst nog moeten horen, maar ik geloof dat de 800 aardig geliefd is vanwege zijn goede geluid.

Wizz
30 mei 2007, 21:04
Voor een tweedehands Marshall zal ook gelden dat je er wat extra geld in moet steken om de puntjes op de I te zetten, dus ik zou die DSL naar een goede bouwer brengen.

Wizz

Jascha
30 mei 2007, 21:48
Ik heb een DSL 401. Het cleane kanaal klinkt goed, met ook wel genoeg bas. Maar als je de OD intrapt ben je alle bas kwijt en klinkt het geluid dun. Nu heb ik al gelezen dat er veel mensen bijv. een V30 speaker in doen en dat andere buizen (JJ o.i.d.) ook veel helpt.
Nu is mijn vraag: loont dat zich ook echt of kun je dat geld net zo goed besparen en een andere versterker kopen? Is de verbetering in alle kanalen te horen of wordt er maar 1 echt beter van?
De 40 watts zijn genoeg voor mij, dus een grotere versterker die wellicht automatisch meer bas in zich heeft zoek ik niet. Zit ik gelijk weer met een 100 watt bak.

Ik sluit 'm aan op een Marshall 1936 2x12. De interne speaker v/h combo moet dan wel uitgeschakeld (ivm mismatch impedantie). Dit levert veel meer basrespons op.

Tip voor instellen v/h OD-kanaal:
- volume 6 en gain op 4. Niet teveel treble en mid (2-3; wordt ie schel van). Bas iets over de helft.

Draai de master zover mogelijk open. Mijn DSL401 is nog stock en klinkt echt heel vet in combi met een Les Paul Historic Goldtop.

Chroxy
30 mei 2007, 22:16
Koop alsjeblieft geen 1981-1985 2kanaals Marshall JCM800.. deze had ik eerst en klonk in vergelijking met mn DSL401 heel erg brak..! Een 1 kanaals marshallcombo kan, maar is natuurlijk minder veelzijdig.. en zwaarder! (ik ben maar een iel ventje)

Daarnaast is wat ik gedaan heb met de amp geen rocketscience; een speaker erinzetten is een kwestie van schroeven los.. nieuwe speaker.. schroeven vast... beamblocker is hetzelfde verhaal... nieuwe buizen (preamp) kun je ook gewoon erinduwen.. alleen eindbuizen (en bias aanpassen) moet je de amp voor uit het chassis halen.. het valt dus enorm mee en is best zelf te doen..

Ik gebruik hem zelf ook vaker met een 2x12 met celestion 75 watters.. zorgt inderdaad voor een voller geluid en meer druk omdat de kast dicht is..

Mijn settings op OD:
Gain: 3
Volume: 3 of 4
Treble: 2/3
Mid: 7
Bass: 6
Master: 7/8..

(repetitievolume)

pjotr
31 mei 2007, 20:16
Als ik de speaker zelf vervang, hoef ik dan niet te solderen? Gewoon ouwe er uit, nieuwe er in met stekkertjes of zo? Ik ben wat dat betreft a-technisch, but willing to learn! En de bias afstellen, is dat geen delicate aangelegenheid? Ik wil het wel zelf doen maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik de heleboel naar de kl... help met m'n 2 linkerhanden.

Jim Haagmans
17 juni 2007, 23:33
ik heb ook een dsl401 en heb eigenlijk hetzelfde met het geluid. Vraag me dus eigelnijk hetzelfde af als degene boven me!

dr.distortion
17 juni 2007, 23:40
speaker verwisselen is idd een kwestie van stekkertjes uittrekken en weer insteken, dus niks moeilijks aan. Biasen zou ik, als je niet honderd procent zeker bent wat je doet, door een tech laten doen.

Jim Haagmans
18 juni 2007, 12:30
oke, vraag ik me ook nog af of het nou slim is om die combo van me dan helemaal op te voeren, of dat ik misschien beter kan gaan voor een dsl50 topje ofzo dan..