PDA

View Full Version : Nek verwijderen??? (akoestisch)



Janne
29 mei 2007, 17:41
Hey allemaal,

Begin dit jaar ben ik begonnen aan het bouwen van mijn eerste akoestische gitaar, met het doel te weten hoe dat nou gaat, en met de hoop er iets van te leren om hierna nog meer en betere gitaren te bouwen. 5 maanden later ligt ie bijna af achter me, maar ik zit met een (groot?) probleem.
De hoek tussen de hals en de klankkast is te groot, hierdoor is de gitaar bijna onmogelijk af te stellen, want of de actie is veel te hoog, of de snaren rammelen tegen de toets aan. De enige oplossing die ik zie is de hoek aanpassen waardoor de hals meer gelijk loopt met het bovenblad (daarvoor moet de kop hoger), maar hoe kan ik dat het best realiseren? Ik heb al een keer een toets van de gitaar moeten verwijderen en zie er erg tegenop om weer zo'n actie uit te halen. Zijn er andere/veiligere oplossingen?
Alvast bedankt, hopelijk is het duidelijk.
Janne

rinaldo
29 mei 2007, 18:35
stomen, is de oplossing, ik heb een poosje geleden een accoustische gitaar van mijn broer onder handen genomen omdat de kop afgebroken was, (had in een kwaaie bui zijn gitaar in de hoek gegooid)

ik heb de lak langs de randen met een stanley mesje ingesneden, en toen met een waterkoker steeds stoom over die randen geblazen tot hij goed heet was, en toen voorzichtig met een hamer(blokje hout er tussen) de hals los proberen te tikken, wel zorgen dat je gitaar op een goeie ondergrond ligt, en beschermd is tegen deuken of krassen.

als je geduldig bent en rustig door stoomt en tikt dan schiet hij vanzelf los.
maar wees wel voorzichtig want als je te hardhandig te werk gaat dan kan dat wel eens ernstige schade aan je gitaar veroorzaken, en dan ben je verder van huis.

Gitaarbouwer
30 mei 2007, 00:18
Troost je, je bent niet de enige. De hals van mijn eerste akoestische doehetzelver zit ook te ver achterover gemonteerd :(.
Mijn oplossing was een dikkere (dus hogere) brug te monteren. Voor mij niet moeilijk want ik maak mijn bruggen uit ebben blanks, dus ik kan de dikte zelf bepalen. Voordeel van een hoge brug is dat het zadel hoger komt te liggen.
Maar goed, echt mooi is die oplossing natuurlijk niet. Beste is om gewoon de complete hals te demonteren, bij te vijlen en onder de juiste hoek terugplaatsen, maar dat vergt wel enige voorstudie voordat je zo'n klus zonder schade kunt uitvoeren.

Succes!

Janne
30 mei 2007, 10:24
Een hogere brug lijkt me ook geen optie, dan is de actie boven de hogere frets zo'n 1,5 cm. Ook de topkam is nu nog veel te hoog, waardoor je teveel kracht moet zetten om de eerste fret te spelen. Wordt dus verwijderen, vandaag heb ik vrij dus ik hoop dat ik de rust heb om er de tijd voor te nemen.

Bedankt voor de tips.

Janne

Enra
30 mei 2007, 11:02
Hé Janne,

Kan je eens wat foto's posten van het probleem?? Want ik weet niet of ik het helemaal doorzie!

Janne
30 mei 2007, 11:51
Enra, hier wat foto's. Op de eerste foto is het denk ik wel duidelijk te zien, op de tweede wat minder dus daar heb ik twee lijntjes getekend (foto3) de rode staat voor hoe de hoek nu is, en de groene voor waar die (volgens mij) naartoe moet.

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/nek1.jpg

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/nek2.jpg

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/nek3.jpg

Enra
30 mei 2007, 12:02
Ja, zo te zien heb je weinig andere optie dan de neck angle te wijzigen. Lastige klus!!! Wat voor verbinding heb je gebruikt? Spaanse hiel, zwaluwstaart, pen gat, e.d.

Janne
30 mei 2007, 12:08
Zwaluwstaart, ik heb een beetje rondgekeken op internet, en ik ga dus proberen hem los te stomen. Eerst het gedeelte van de toets dat op het bovenblad zit en dan boor ik een gaatje door de toets waar de 15e fret zat, dan kan de stoom in de verbinding komen en de lijm losmaken en als het goed is zou je dan zo de hals eraf kunnen duwen :).

http://www.fretnotguitarrepair.com/Neck%20Resets.htm zoiets dus.

Enra
30 mei 2007, 19:41
Ja.... Blijft lastig!! Maar dat is de 'truc'. Veel succes!

Javaca
1 juni 2007, 23:37
Andere optie is de toets te verwijderen, een stuk op de hals te lijmen, dit in het verlengde van de klankkast op hoogte te schaven en er weer een toets op.

Hierdoor krijg je een soort spie. Dit maakt je hals wel wat dikker, maar dat is achteraf aan te passen.

Wellicht makkelijker dan de hals helemaal los te halen?

Enra
2 juni 2007, 08:16
Andere optie is de toets te verwijderen, een stuk op de hals te lijmen, dit in het verlengde van de klankkast op hoogte te schaven en er weer een toets op.

Hierdoor krijg je een soort spie. Dit maakt je hals wel wat dikker, maar dat is achteraf aan te passen.

Wellicht makkelijker dan de hals helemaal los te halen?

Ja... En creatief als oplossing.

B_2_the_a
2 juni 2007, 09:37
lijkt me leuk als je dan weer een compleet andere houtsoort er tussen gooit ;)

Enra
2 juni 2007, 09:43
Volgende optie is : frets uit de toets en de toets taps maken. Het lijkt me dat de hals genoeg massa heeft om daar dan daarna nog wat af te halen.

Janne
2 juni 2007, 09:56
Pff, er kan dus nog vanalles, gelukkig. Ik heb een halve dag staan stomen, eerst maar de toets er helemaal afgehaald omdat die toch los begon te laten en dat ik beter bij de hals kon. Maar de hals wilde er niet af komen, ik kon hem wel een beetje (ongeveer 1mm) naar de klankkast buigen, dus ik heb er lijm tussen gespoten en een half uur met de gitaar op schoot gezeten om de hals in positie te houden, toen snaren erop om er spanning op te houden. Dat scheelt al een heel stuk, maar ik weet niet of het genoeg is, nu zit de toets er weer op dus ik ga straks eens kijken wat het resultaat is.
Mocht het nog niet goed zijn denk ik dat ik de laatste methode van Enra ga proberen, dat is in ieder geval het minste sloopwerk.
Bedankt voor de tips.
Janne

Enra
2 juni 2007, 13:24
Pff, er kan dus nog vanalles, gelukkig. Ik heb een halve dag staan stomen, eerst maar de toets er helemaal afgehaald omdat die toch los begon te laten en dat ik beter bij de hals kon. Maar de hals wilde er niet af komen, ik kon hem wel een beetje (ongeveer 1mm) naar de klankkast buigen, dus ik heb er lijm tussen gespoten en een half uur met de gitaar op schoot gezeten om de hals in positie te houden, toen snaren erop om er spanning op te houden. Dat scheelt al een heel stuk, maar ik weet niet of het genoeg is, nu zit de toets er weer op dus ik ga straks eens kijken wat het resultaat is.
Mocht het nog niet goed zijn denk ik dat ik de laatste methode van Enra ga proberen, dat is in ieder geval het minste sloopwerk.
Bedankt voor de tips.
Janne

Als je de toets er toch af hebt zou ik zeker gaan voor de optie van Javaca!!!! Beslist beter!!!
Maar laat het hout eerst weer goed drogen! Stoom dringt diep in; nu kan je niet veel verlijmen...

Janne
12 juni 2007, 11:23
Ok, de toets is er (weer) af, want het klopte nog steeds niet. Oplossing van Javaca is jammer genoeg niet mogelijk denk ik, want dan zou dat "plankje" bij de topkam zo'n 3mm dik moeten zijn, ik vrees dat de algehele vorm/dikte van de hals dan nogal vreemd wordt, en de hoek die de snaren maken richting stemmechanieken is dan ook wel heel groot.
Dan toch de hals los zien te krijgen, hoe gaat me dat het beste lukken? En als ie weer niet meegeeft na grondig stomen, wat dan?
Alvast bedankt (het is in zekere zin rotwerk, maar je leert gelukkig wel, en ik heb nu een aantal dingen veel kunnen oefenen voor een volgende keer :)).

Janne

Enra
12 juni 2007, 17:32
Dan toch de hals los zien te krijgen, hoe gaat me dat het beste lukken? En als ie weer niet meegeeft na grondig stomen, wat dan?


Als nu je toets eraf is en dus gered, is de volgende optie (als losmaken van de verbinding niet werkt) de hals afzagen bij de kast. Nieuwe hals maken en opnieuw de verbinding maken met de juiste neck-angle.

Maar wellicht zijn er anderen met betere ideeen.

G.G.
12 juni 2007, 17:49
Ok, de toets is er (weer) af, want het klopte nog steeds niet. Oplossing van Javaca is jammer genoeg niet mogelijk denk ik, want dan zou dat "plankje" bij de topkam zo'n 3mm dik moeten zijn, ik vrees dat de algehele vorm/dikte van de hals dan nogal vreemd wordt, en de hoek die de snaren maken richting stemmechanieken is dan ook wel heel groot.
Dan toch de hals los zien te krijgen, hoe gaat me dat het beste lukken? En als ie weer niet meegeeft na grondig stomen, wat dan?
Alvast bedankt (het is in zekere zin rotwerk, maar je leert gelukkig wel, en ik heb nu een aantal dingen veel kunnen oefenen voor een volgende keer :)).

Janne

Kan wel. Je doet een plak van 3 mm op de hals, schuin afschaven zoals eerder is genoemd, en dan de toets erop.

Daarna kan je je hals aan de achterkant weer dunner maken. Lijkt me geen probleem.

Javaca
12 juni 2007, 18:48
Als stomen niet lukt is het gewoonweg vlak afzagen en nieuwe hals maken, zoals Enra al zei.

Oude hals is opnieuw te gebruiken als je deze op de kopse kant vlak schaaft en er een stuk fineer tussen zet (in de juiste hoek). Hierna kun je deze met een set bouten aan de klankkast schroeven. (Bushing in nek, en bouten door het onderblok)


Makkelijker is echter zoals ik eerder zei; de spie.
De scherpere hoek van de snaren zal je de kop niet kosten.
Het hersnijden en lakken van de hals is even wat gedoe, maar bij een nieuwe hals is dat ook nodig.