PDA

View Full Version : Record opties



Meadow
29 mei 2007, 16:17
Hallo,
ik had een vraagje.
ik wil eens wat verder gaan met opnemen. tot nu toe gebruik ik sonar met een goedkope computer microfoon.
maar ik wil op wat beters overstappen om mee op te nemen. en nu is mijn vraag: Wat kan ik het beste doen?
Zou ik het beste bijvoorbeeld een mixer met usb interface ofzo aan moeten schaffen en dan een mic erbij en zo je gitaarversterker uitmicen of kan ik beter een line 6 toneport aanschaffen. Wat levert het mooiste resultaat op? en welke mixers of mics raden jullie mij aan. Ik zat aan een budget te denken van Maximaal 250 euro. en als jullie de toneport aanraden, wat kan ik beter nemen de UX1 of UX2?

Alvast bedankt,
Groeten Robin

ExRxIxC
29 mei 2007, 16:22
volgens mij krijg je het mooiste met mics en alle apperatuur die daarbij hoort. maar dan moet je wel het duurste/beste hebben. Als je wat minder geld uit wil geven kan je beter voor modeling gaan, de pod XT bijvoorbeeld.

bert k
29 mei 2007, 16:53
Als je alleen maar spoor voor spoor opneemt hoef je geen mixer te hebben. Toneport is prima voor gitaar, maar ik weet niet of je daar ook zangpartijen door kan doen.

X-Rated
29 mei 2007, 16:55
De POD family heeft een ingebouwde "tube" preamp (geen echte buizen natuurlijk) die je voor zang en andere zaken die geen modeling nodig hebben, kan gebruiken.

Ic3gl0vE
29 mei 2007, 16:57
Er zit geen echte tube in natuurlijk, maar met de 'tube preamp' kun je prima andere dingen dan gitaar opnemen hoor! Zet alles gewoon zo neutraal mogelijk en je kunt er een mooie opname mee maken.

Meadow
29 mei 2007, 17:06
en als je opneemt via toneport kun kun je dan zegmaar de geluiden bewerken en instellen op de computer zelf? zit er software enzo bij dat je bijvoorbeeld distortion geluid kan krijgen enzo?

stevie_vp
31 mei 2007, 00:50
fok line 6.. koop voor 100 e een sm57 of liever 2e hands een md241 of een e609... tascam us122l erbij en je hebt topgeluid (als je weet hoe je het moet gebruiken). Ben je voor 250e klaar.. kan je ook zang e.d. mee opnemen..
Anders sla je jezelf over een tijdje voor je kop dat je niet meteen wat beters heb gekocht i.p.v. poep!
succes :)
/
s

bert k
31 mei 2007, 10:36
Nou, dat is wel makkelijk praten. Dat gaat alleen maar goed als je een goeie gitaarversterker hebt die je op volume kan opnemen. Als het zacht moet vanwege de buren dan wordt het niks, kan je beter iets van Line6 hebben.

X-Rated
31 mei 2007, 11:08
fok line 6.. koop voor 100 e een sm57 of liever 2e hands een md241 of een e609... tascam us122l erbij en je hebt topgeluid (als je weet hoe je het moet gebruiken). Ben je voor 250e klaar.. kan je ook zang e.d. mee opnemen..
Anders sla je jezelf over een tijdje voor je kop dat je niet meteen wat beters heb gekocht i.p.v. poep!
succes :)
/
s

Ik kan prima roepen dat wat jij zegt "poep" is, maar daar heb ik geen zin in. Ik heb nu ook een Pod XT in mijn bezit en heb die als poweramp aan mijn Marshall MG100DFX hangen: het klinkt kut. Ik ga daarom een nieuwe versterker kopen en heb me af zitten vragen wat ik nou met die Pod moest gaan doen. Toen dacht ik: "Hey, een Engl Powerball heeft geen reverb kanaal en mijn Pod XT heeft wel reverb en delay en daarnaast nog een heleboel andere leuke effecten". Ik hou mijn Pod XT bij mijn nieuwe amp en gebruik hem als effecten processor. Daarnaast heb ik ook nog gewoon een handig apparaat voor thuis om lekker in alle rust riffjes op te nemen als ik daar behoefte aan heb. Zit ik tenminste niet te kloten met een amp die in de oefenruimte staat.

Anyhoe, je opties zijn dus inderdaad modeling gebruiken of met een microfoon en versterkertje je amp close micen. "Ik ben van mening dat" je beter voor modeling kan kiezen gezien je budget. Je kunt met lekker veel prutsen met je Pod XT en je opname programma een prima geluid ontwikkelen (en er zijn genoeg voorbeelden te vinden in Sounds topic, gewoon even zoeken op "Pod XT" in dat topic of iets dergelijks). Ik heb zelf met lowbudget spul een amp geprobeerd te close micen maar dat was niets waard vergeleken met een modeling apparaat. Als je hem zat bent verkoop je hem eenvoudig weer door voor waarschijnlijk hetzelfde geld als dat je hem gekocht hebt (mits 2e hands) en je kunt altijd wel een nuttige taak verzinnen voor het apparaatje.

Mijn €0.05

Edit: Het vergt wel geduld om een goede patch in elkaar te zetten, maar als je een mooi geluid tegenkomt en je wil het graag hebben dan kun je gewoon aan die mensen vragen of ze je de patch willen geven die zij gebruiken.

stevie_vp
1 juni 2007, 01:40
Je pod als poweramp aan je marshall? dat lijkt me sterk hehe :)
POD is idd wel veelzijdig.. maar ook op laag niveau kan je prima opnamens maken met een mic.. natuurlijk minder maar in mijn ogen toch beter dan n pod.
Maar then again als de topicstarter het verschil niet eens hoort maakt t ook geen aker uit. neem dan de pod. lekker makkelijk. geen geluidsoverlast.
Alleen tja.. t blijft een pod.. en die probeert precies na te bootsen wat ik voorstel :)
/
s

PS: Mag ik je trouwens aanraden om geen pod aan te sluiten op een mooie buizenbak.. hij zuigt al je tone weg. zonde van die bak. koop liever een goeie analoge of boss delay ofzo... marshall heeft ook een beestachtige..

X-Rated
1 juni 2007, 10:07
Ik wil het topic niet kapen, maar toch stiekem een vraagje:

Als ik de pod in de FX loop hang zonder amp emulatie? Hou je dan hetzelfde probleem? Ik dacht hem namelijk als effectenprocessor te gaan gebruiken.

Meadow
1 juni 2007, 16:00
hmm dit is dus een lastige. Ik heb zelf een Peavey 6505 met marshall kast. Dus wat is vetter en hoor je het ook terug in de opname, als je nou opneemt met een mic van ongeveer 100 plus mengpaneel of ed of met die patches van de toneport?

stevie_vp
1 juni 2007, 19:51
Ik wil het topic niet kapen, maar toch stiekem een vraagje:

Als ik de pod in de FX loop hang zonder amp emulatie? Hou je dan hetzelfde probleem? Ik dacht hem namelijk als effectenprocessor te gaan gebruiken.

Ja het probleem blijft.. het ligt niet aan de ampsim die t geluid verknalt maar de slechte adc's. Ik had een g-major op me koch maar hij klonk hard ruk met de g-major eraan. En deze is nog wel n stukkie duurder en beter dan de pod...
Hij gaat dus ook de deur uit...

stevie_vp
1 juni 2007, 19:55
hmm dit is dus een lastige. Ik heb zelf een Peavey 6505 met marshall kast. Dus wat is vetter en hoor je het ook terug in de opname, als je nou opneemt met een mic van ongeveer 100 plus mengpaneel of ed of met die patches van de toneport?

Ervanuitgaande dat je een goeie marshall kast heb is de mic zeker een betere optie.. Hetgeen wat je je wel moet bedenken is dat je alleen de geluiden kan produceren die je versterker kan produceren. Minder veelzeidig dus. En je neemt meteen een stap richting recording dus je moet je wel verdiepen in hoe je een amp goed kan opnemen... microfoontechnieken e.d. Vin je dit alleen maar leuk dan zeg ik go for it. Wil je gewoon snel makkelijk en veelzeidig openemen.. neem de pod.. maar... dan heb je dus wel een flink nep geluid.
succes

rjong999
2 juni 2007, 01:31
la lala blabla buizen bla bla tonesuck bla bla klok bla bla klepel.

Gewoon de UX2 doen, kan alles wat je wil en neemt beter op dan dat gezeur met versterkers en microfoons enzo, dat wil je toch allemaal niet ? Je wilt gewoon lekker spelen met een goed geluid: Toneport dus. Of G2.1u. Geloof me: in de studio doen ze het ook gewoon met een Pod.

peter_heijnen
2 juni 2007, 02:35
Geloof me: in de studio doen ze het ook gewoon met een Pod.
Als ze onvoldoende zin, tijd, of kennis hebben om je eigen, echte geluid goed op te nemen....

Rinze
2 juni 2007, 09:16
Met een microfoon opnemen is niet eenvoudig, als je snel, gemakkelijk, zonder overlast en goed wilt opnemen zou ik de UX1 nemen. Ik heb hem een vriend ook aangeraden, die man had geen kaas gegeten van opnemen met de computer en maakte binnen de kortste keren behoorlijke opnames met het ding.

rjong999
2 juni 2007, 13:01
Als ze onvoldoende zin, tijd, of kennis hebben om je eigen, echte geluid goed op te nemen....Als we naar de vraag van TS kijken is dat weinig terzake doende, onaantoonbaar, generalistisch en nutteloos polariserend, maar wellicht wel waar. Bij steeds meer gitaristen IS het eigen, echte geluid dat van een POD oid, dus waar lullen we dan over?

Han S
2 juni 2007, 13:03
Geloof me: in de studio doen ze het ook gewoon met een Pod.

Ik heb een XT gehad en snel weer gedumpt, er staat een JCM800, een VS8100, een Hot Rod de Luxe, een Powercyty, en Stramp (buizen) en een Engl Powerball.
Vier 4*12"kasten met Vintage Celestion, Greenbacks, G12 75.
En ik heb 40+ meest klassieke microfoons, dan ga je toch niet opnemen met een Pod?

Oh, ik heb nu even pauze, maar we zijn aan het mixen, erg goed bandje met een Triple Rectifier. Een oude Sennheiser MD421 MK1 en een oude Beyer M88 voor zijn Koch 4*12 kast.

bert k
2 juni 2007, 13:17
Ja, maar jij hebt dan ook een klaslokaal ter beschikking waar die bakken lekker voluit kunnen brullen. Plus de mics en de ervaring om een mooie opname te maken. Voor thuis op een slaapkamertje ben je met een pod veel meer geholpen, en zal het met microfoons een heksentoer zijn om een serieus vette opname te krijgen.

Han S
2 juni 2007, 13:27
Ja Bert, maar rjong zei dat ze in de studio ook met een Pod opnemen en ik heb dat nog nooit gedaan en ben het ook niet van plan. :D

En nu moet ik weer aan het werk.

rjong999
2 juni 2007, 16:32
Het was niet mijn bedoeling te suggeren dat er in studio's beter met pod's opgenomen kan worden, dat is een diskussie waar je eerst voor open moet staan om 'm goed te kunnen voeren. Wat ik wel aan wilde geven is dat het vermeende 'nepgeluid' dat door stevie_vp genoemd werd voor TS geen reden zou moeten zijn om zich van een POD-oplossing te laten weerhouden.

<Off topic>Voor wat betreft de mening van Han: Ik heb zelf een prima oefenruimte die ook bammetje vol staat met de spullen die jij noemt. Ik gebruik ze niet voor recording, dat doe ik liever thuis, met echte goede preamps en FX, en dan direct digitaal de DAW in. De cabsims van Guitar Rig zijn simpelweg beter dan wat je met welke high end amp/cab/mic oplossing kunt realiseren, en bovendien 1) veel flexibeler, 2) veel sneller te wisselen, en 3) een machtig end goedkoper. Het feit dat Han toegeeft nog nooit met een Pod opgenomen heeft vertelt ons veel over de kwaliteit van zijn mening hieromtrent ;-)</Off topic>

Meadow
2 juni 2007, 17:09
Ik wil je me juist meer gaan verdiepen in het opnemen, ik wil het niet gebruiken om vluchtig riffs op te gaan nemen. ik wil juist hele nmmrs gaan uitwerken en dergelijk, ik wil dan geen ielige, neppe sound hebben, maar echt een lekker bruut geluid. en over de veelzijdig ik kan alle geluiden die ik nodig heb uit mijn versterker halen dus veelzijdig genoeg voor mij. dus ik kan denk het beste voor mic met die usl gaan, of zijn er nog andere opties voor die usl, bijvoorbeeld een mengpaneel met usb o.i.d?

stevie_vp
3 juni 2007, 00:14
Het was niet mijn bedoeling te suggeren dat er in studio's beter met pod's opgenomen kan worden, dat is een diskussie waar je eerst voor open moet staan om 'm goed te kunnen voeren. Wat ik wel aan wilde geven is dat het vermeende 'nepgeluid' dat door stevie_vp genoemd werd voor TS geen reden zou moeten zijn om zich van een POD-oplossing te laten weerhouden.

<Off topic>Voor wat betreft de mening van Han: Ik heb zelf een prima oefenruimte die ook bammetje vol staat met de spullen die jij noemt. Ik gebruik ze niet voor recording, dat doe ik liever thuis, met echte goede preamps en FX, en dan direct digitaal de DAW in. De cabsims van Guitar Rig zijn simpelweg beter dan wat je met welke high end amp/cab/mic oplossing kunt realiseren, en bovendien 1) veel flexibeler, 2) veel sneller te wisselen, en 3) een machtig end goedkoper. Het feit dat Han toegeeft nog nooit met een Pod opgenomen heeft vertelt ons veel over de kwaliteit van zijn mening hieromtrent ;-)</Off topic>

Ik zei ook dat hij de keuze moest maken tussen snel en makkenlijk maar niet helemaal de shit, en de langere maar interesante weg naar mics...
en GAST!! hoe kun je nou zeggen dat een cabsim van GR beter is dan een hign end amp goeie ruimte en goeie mics is??? Kom op... zo naïef zijn we hier toch niet? Ik begrijp het wel als je het verschil niet hoort tussen een echt goeie opnamen en troep. Maar doe dan niet net alsof dat wel zo is.
Het is niet zo dat ik modeling vrees ben, het is soms een hele leuke oplossing. Maar als de topicstarter al z'n geluiden uit z;n marshall kan halen moet hij gewoon gaan miccen..
Het enigste wat modeling doet is proberen na te doen wat een high end amp en goeie mics doen... niks meer niks minder...

Meadow
3 juni 2007, 13:31
bedankt voor jullie hulp en Ik denk dat ik er uit ben, en ik ga voor de mic oplossing, aangezien ik me verder wil verdiepen in het recorden.

@stevie_VP: het is trouwens een Peavey met een marshall kast :P

rjong999
3 juni 2007, 13:37
Het zal allemaal wel. Het kan ook best aan mijn oren liggen hoor, lijkt me feitelijk onbelangrijk, want de kwaliteit van de oren van TS zijn ook niet gegeven ;-). Feit blijft dat 90% van de thuisopnames met modellers, USB DI en modelling software gemaakt wordt. En in het bijzonder dikke, vette, brute geluiden nogal eenvoudig goed te modelleren zijn. Die mensen zullen het toch niet allemaal mis hebben ? Feit is ook dat met een cab, mic en preamp veel fout kan gaan, en je als amateur op z'n allerbest een redelijk resultaat mag verwachten, zeker als je ook niet beschikt over een goed klinkende opnameruimte, die voldoende goed geisoleerd is om ook echt kwaliteit uit je spullen te halen.

Han S
3 juni 2007, 16:40
Gitaristen zijn mierenneukers bij uitstek en terecht, want je geluid is buitengewoon belangrijk. Ik heb een aantal malen met modelling versterkers opgenomen en nooit klonkt het goed in de mix. Anvankelijk denk je 'wauw' als je dat ding zo los in de ruimte hoort, maar in de totaalmix was het tot nu toe onbevredigend.

Laatst nog een jazz band nota bene, met zo'n vier snarige gitaar en een Roland modelling versterker, alles kan met dat ding, galm, echo, chorus, een hele berg presets maar hij kreeg er geen geluid uit wat we met de band samen wilden.

Dus zette ik een Fender Hotrod aan en daar kwam direct een goed geluid uit, lekker vol en broeierig. Een Pod is geweldig als je thuis op je slaapkamer je ideeën wilt vastleggen in je PC opneemprogje, maar als je de ruimte hebt en lawaai mag maken gaat er niets boven een goede amp met een paar goede mics er voor en dan nog is het de vraag hoe iets zich in de totaalmix nestelt. Dat heb je niet snel door.

Van de week was ik in een volledige digitale studio, een grote tent met ProTools HD, de ICON mengtafel/controller. Een dichte mix met veel heavy gitaarwerk, maar alles via modelling, samples etc en mixen 'in the box' zoals dat dus heet. Ik ga geen waarde oordeel geven maar het was niet mijn favorite geluid, dat is zeker en vast. Hoe ik dat zou moeten omschrijven? Het klonk niet als een band, er zat geen leven in, mensen met elkaar klinken anders.

Alles is belangrijk, de ene versterker met de andere speaker, het maakt subtiel of a-subtiele verschillen die in het totaal net iets te belangrijk zijn. Recording is een moeilijk vak, wat mij altijd weer opvalt is dat gitaristen vaak in de mix een andere geluid willen horen dan dat wat ze zelf maken.