PDA

View Full Version : london city



swannee
29 mei 2007, 15:40
hej hej,

Wie kan mij wegwijs maken in de london city versterkers( buizentop).
Wat zijn de beste? Wat is het verschil tussen de verschillende modellen?
Ik ben van plan om een 2de hands aan te schaffen, maar weet niet goed wat
.
bedankt

Saf
29 mei 2007, 18:20
haal dan niet de nieuwe london city in de war met de oude. Die oude zijn naar mijn ervaring veel vetter in geluid.

De gitarist in mijn eigen folkband speelt over een london city transistor versterker (die nieuwe) en die klinkt erg erg goed zeker voor transistor.

Ik heb laatst zelf een london city dea 100 gekocht oude buizen bak uit de 70's. maar omdat ik ook net een sound city gekocht heb staat de london city nu bij vrienden van mijn in de oefenruimte. Een van de gitariste ndaar heeft zo'n nieuwe london city buizen amp en de ander speeld nu over mijn oude london city. Die oude gaat harden, klinkt veel vetter gewoon meer rock 'n' roll.

Ik zou dus voor een oude DEA 100 gaan kost je ergens tussen de 250 en de 400 denk ik. Zitten meestal zo rond de 300/350 euro.

the funkman
29 mei 2007, 22:35
ik heb ook een londoncity een oude , vet geluid, geen nieuwe kopen is niks,
let wel op dat de buizen niet versleten zijn anders ben je nog keer 100 EUR kwijt om hem te re-tube ,afdingen kan natuurlijk ook.

AutoStatic
31 mei 2007, 10:49
http://www.drtube.com/guitamp.htm#LondonCity

Er zijn drie series van de oude LC's. De grijze (DEA50 en DEA100, afgeleid dus van de Marshall Super Bass), de groene (DEA70 en DEA130 MkV en nog een heftigere versie, waarschijnlijk zal dat de DEA250 zijn oid) en de zwarte (voor zover ik weet identiek aan de groene serie, alleen cosmetisch iets anders). Qua geluid kan ik alleen wat zinnigs zeggen over de groene en zwarte LC's, heb nog nooit een echt goede grijze gehoord. Heb zelf een DEA130 MkV met bijbehorende kast (4x12" G12H30 55Hz) en dat klinkt bruut. Loeihard, lekker randje, heel veel body en druk, een zeer aangename rinkel in het hoog, goeie toonregeling, echt mooi warm oud geluid. LC heeft vroeger ook combo's gemaakt, die zie je niet zo gek veel. Heb hier een Reverb Hundred staan uit de groene serie en die klinkt op zich goed ware het niet dat de speakers die er in zitten niet veel soeps zijn. Klinkt nogal als een kartonnen doos dat apparaat. Maar wil de combo laten reviseren en dan moeten er ook goeie speakers in.
Ik zou ook gewoon even een zoekactie doen op London City hier op het forum, er zijn meerdere draadjes over ouwe LC's langsgekomen met wel wat nuttige info. En wat betreft jouw vraag welke de beste zijn, de beste zijn de toppen die nog in goede staat zijn. Onder goede staat versta ik dat alle knoppen gewoon werken, dat er nog goede buizen in zitten, dat de stroomvoorziening op orde is en dat de versterker goed klinkt (niet afgeknepen, niet al teveel brom of ruis, geen rare bijgeluiden). Het is moeilijk te zeggen welk model het beste is, ze klinken gewoon anders. Je kunt beter afgaan op je oren, wat jij het beste vindt klinken, en goed opletten wat de algemene staat van de versterker is. Het zijn wel beestjes van ruim dertig jaar oud en als ze nooit gereviseerd of nagekeken zijn kun je er vergif op innemen dat je nog aardig wat extra geld kwijt bent om de versterker weer echt goed te laten klinken.

bert k
31 mei 2007, 11:43
Laat een ouwe LC sowieso eerst nakijken door een goeie buizentech. Ze klinken heel fijn, maar het waren destijds goedkope imitaties, en ze werden niet echt goed en degelijk gebouwd. Maar ze zijn goed op te knappen en dan heb je een toffe. Hier op het forum heeft Frits van Mourik er al diverse gereviseerd.

Chris Winsemius
31 mei 2007, 15:44
Heb hier 'n aantal zwarte en groene meegemaakt tijdens m'n werk.

Het circuit en de trafo's zijn wat warmer qua klank dan de Marshall (SuperBass) versterker en de constructie, hoewel "point to point" is wat minder stevig dan de meeste 70s Marshalls. Sommige punten in het circuit vereisen wat aanpassingen om de versterker goed te laten werken met moderne EL34s.

Met wat revisie en wat modjes zijn ze echt om te toveren tot goeie rockbakken imho en hoeven ze niet onder te doen voor vele post '83 Marshalls (imho) qua sound & feel.

Ze werden door huisvrouwen in A'dam geassembleerd/gesoldeerd.

De DEA250 heeft 8 EL34s, enorme trafo's en is bijna niet te tillen :)

jerome
31 mei 2007, 20:21
Ik heb zo'n zeegroene DEA130 gehad.
Geweldige "clean met een smerige randje" sound, toen over een Marshall cab met die 4 x 12 inch 65 watters.
Wilde ik heavy? Dan moest ie maar voluit met 2 oude tubescreamers....
Ik wou dat ik het setje nog had!
Ideaal om naast m'n JMP 100 watt setje te zetten met een line switcher.
Het ene setje voor "clean" en het andere setje voor heavy...

Yannicks
1 juni 2007, 08:03
Mijn handen beginnen altijd te jeuken als ik die London City versterkers zie! Helaas heb ik er helemaal niks aan op me kamertje maar ik weet 100% zeker dat er eens zo'n prachtige stack in me huis komt te staan (al was het maar voor de vaderlandse trots enzo :cooler: ).

Saf
1 juni 2007, 08:27
die van mij is zo'n grijze top. dea 100 maar die klinkt ook echt te gek. Ben eigenlijk bassist en ook mijn bas klinkt heerlijk over deze top. Heb alleen een versterker teveel dus moet er eentje gaan. De bassman 135 blijft (ben verliefd op dat geluid voor bas) Heb dan nog een soundcity 100 en die london city dea100 een vriend van mij heeft nu dan die london city in oefenruimte staan om te proberen en volgende week krijg ik de sound city om (moet onze violsit even een nieuwe stand-bye versterker in solderen) en ruilen we om. Die vriend van mij maakt dan de keuze welke versterker hij wil en die gaat weg. Vind ze beide fantastisch voor zowel gitaar clean en met scheur en voor de basgitaar.

Einzeln
1 juni 2007, 08:30
die van mij is zo'n grijze top. dea 100 maar die klinkt ook echt te gek. Ben eigenlijk bassist en ook mijn bas klinkt heerlijk over deze top. Heb alleen een versterker teveel dus moet er eentje gaan. De bassman 135 blijft (ben verliefd op dat geluid voor bas) Heb dan nog een soundcity 100 en die london city dea100 een vriend van mij heeft nu dan die london city in oefenruimte staan om te proberen en volgende week krijg ik de sound city om (moet onze violsit even een nieuwe stand-bye versterker in solderen) en ruilen we om. Die vriend van mij maakt dan de keuze welke versterker hij wil en die gaat weg. Vind ze beide fantastisch voor zowel gitaar clean en met scheur en voor de basgitaar.

Kleine Hijack. Wat voor cabinet gebruik je voor de bassman. Onze bassist heeft een 18 inch peavey. Veel druk, maar draait er veel mid in voor defenitie.

Saf
1 juni 2007, 09:26
een vier keer 12" bassman kast. Staan de vier sepaker in een pyramide opgesteld en blazen ze allemaal naar het midden toe. Ik draai de treble altijd zo goed als dicht (doe ik ongeveer standaard op alle versterkers heb een schurft hekel aan treble basgeluid) de bas vol open en de middle meestal ook ongeveer dicht krijg ik een heerlijk vol stuwend geluid. Had eerst een kustom bassIII met een 2 x 15" kast maar vind de 4 x 12"vetter klinken. Ben er alleen over na aan het denken om een adnere kast te kopen omdat mijn bandgenoten die absurt zware speakerkast goed moe zijn en vinden dat ik niet meot zeuren over mijn basgeluid.

Kim Wilson
1 juni 2007, 09:32
Wat een onzin! Grote Fenderkasten zijn übercool!

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Apeldoorn20Blues20Cafe20003.jpg

Einzeln
1 juni 2007, 09:37
Prachtig! Bedankt, en nu weer terug naar London City!

Kim Wilson
1 juni 2007, 09:51
Mijn excuses, uwe vriendelijkheid. :)

Saf
1 juni 2007, 10:01
oke terug naar london city die london city dea100 top klinkt oo ksuper over die fender kast ha ha!


Als je willekeurig wanner op marktplaats kijkt staan er altijd een stuk of 10 london cities, power/super cities op. Moet geen probleem zien er een goede uit te pikken voor rond de 300 denk ik.

elerik
1 juni 2007, 11:05
Hehe Swannee, check je mailbox eens.

je hebt een pm

guitarnijboer
2 juni 2007, 12:18
Een paar foto's van mijn London City met plexi front en logo uit 1971...
Waar je op moet letten zijn goede in- en uitgangstrafo's: Er zijn verschillende type's gebruikt en let vooral op dat er geen plasje isolatie lak onder ligt. (Dit is de isolerende laag om de koperwikkelingen die er af smelt als de trafo's te heet worden. Heb ik vaak gezien bij LC's vooral als ze als PA versterker werden gebruikt) Bij deze was de eindtrap er uit gefikt, wat aan het zwart op het chasis nog duidelijk zichtbaar is. Dit is ook een gevolg hitte ontwikkeling en heb ik ook regelmatig gezien. De originele bedrading is niet bepaald vuurvast en even netjes gesoldeerd. Natuurlijk zitten er nu nieuwe buisvoeten in en is hij gemod. zoals in een eerder draadje beschreven.

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/PICT2032.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/PICT2026.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/PICT2018.jpg

AutoStatic
2 juni 2007, 13:11
Raunchy shiiitttee guitarnijboer!!! Prachtige Oerhollandsche Huischvrouwenvlijt!

Hé Swannee, volg je het draadje nog? Anders maken we er een LC appreciation topic van :) Hier mijn groene monsters:

http://www.autostatic.com/londoncity/img/stack/stack.jpg
London City DEA130

http://www.autostatic.com/londoncity/img/combo/combo-cab-side.jpg
London City Reverb Hundred. Alleen jammer dat het originele handvat bovenop mist en dat er van die lelijke handvatten in de zijkanten zijn gepropt. Wel netjes gedaan gelukkig.

jerome
2 juni 2007, 22:29
Raunchy shiiitttee guitarnijboer!!! Prachtige Oerhollandsche Huischvrouwenvlijt!

Hé Swannee, volg je het draadje nog? Anders maken we er een LC appreciation topic van :) Hier mijn groene monsters:

http://www.autostatic.com/londoncity/img/stack/stack.jpg
London City DEA130

http://www.autostatic.com/londoncity/img/combo/combo-cab-side.jpg
London City Reverb Hundred. Alleen jammer dat het originele handvat bovenop mist en dat er van die lelijke handvatten in de zijkanten zijn gepropt. Wel netjes gedaan gelukkig.

Ohhh... wat een schatjes!
Ik had precies dezelfde top en ik mis m zo...
Wat voor speakers zitten er trouwens in die cabs?

AutoStatic
2 juni 2007, 23:01
Hé jerome, 4x12" G12H30 55Hz van Celestion. Heb helaas maar één cab hoor ;)

thieske
3 juni 2007, 00:08
zie hier, mijn door frits van mourik ge-upgrade lc uit ong '76
(bij kaarslicht!)
http://i59.photobucket.com/albums/g282/thijsvanleeuwen/effects/P4260205.jpg

ben vanhoof
3 juni 2007, 10:00
Ze kunnen goed klinken, maar qua kleur heb ik nog nooit geen lelijker monster gezien (ook al heb ik een lc bulldog).

EpiCenturiesAWAy
3 juni 2007, 10:18
http://img249.imageshack.us/img249/9580/issem4smallwp4.jpg

Hier de mijne. Nu eens beginnen met pedaaltjes te 'verzamelen' en GAAN!

Yannicks
3 juni 2007, 15:02
Hoeveel buizen zitten er in de 50watt top van London City? Anders zou het eventueel mogelijk zijn om 2 van de 4 buizen weg te halen en zo ene 25watter te maken toch? :)

Chris Winsemius
3 juni 2007, 15:14
Hoeveel buizen zitten er in de 50watt top van London City? Anders zou het eventueel mogelijk zijn om 2 van de 4 buizen weg te halen en zo ene 25watter te maken toch? :)

In 'n 50 Watter zitten 3 voorversterkerbuizen en 2 eindbuizen, in 'n 100 Watter heb je naast die 3 voorversterkerbuizen nog 4 eindbuizen.

Als je het volume wilt beperken dan is 'n zgn. post phase inverter master volume 'n goeie optie, het halveren v/h vermogen geeft 3 dB minder, nauwelijks de moeite waard imho.

Yannicks
3 juni 2007, 17:10
In 'n 50 Watter zitten 3 voorversterkerbuizen en 2 eindbuizen, in 'n 100 Watter heb je naast die 3 voorversterkerbuizen nog 4 eindbuizen.

Als je het volume wilt beperken dan is 'n zgn. post phase inverter master volume 'n goeie optie, het halveren v/h vermogen geeft 3 dB minder, nauwelijks de moeite waard imho.

Ok bedankt. Sjonge, ik wil echt ownijs graag zon 50watter maar die dinge gaan veelste hard voor bij mij thuis. Mja, dan maar wachten tot een bandje of gewoon stiekem zo'n ding aanschaffen en heel beperkt gebruiken.

Een tijdje terug kwam ik via het forum een site tegen waar je simpele dingen als een mastervolume en een biaspot kon laten maken, weet iemand toevallig welke site dit is? :)

PeeVee
3 juni 2007, 21:35
Blueguitar.org ofzo?

Hier is de link naar de MV waar Chris het over heeft. Als je beetje opschiet een kwartiertje werk en nog geen tientje aan materiaal.

http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=124

Probeer bij voorkeur een "loze schakelaar" aan de achterkant vrij te maken opdat je geen extra gaten hoeft te boren voor de pot.

Toaster
3 juni 2007, 21:59
wow ik wist niet dat dit zo simpel was!!!

Ga ik maar eens proberen bij mijn superbass

Yannicks
3 juni 2007, 21:59
Blueguitar.org ofzo?

Hier is de link naar de MV waar Chris het over heeft. Als je beetje opschiet een kwartiertje werk en nog geen tientje aan materiaal.

http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=124

Probeer bij voorkeur een "loze schakelaar" aan de achterkant vrij te maken opdat je geen extra gaten hoeft te boren voor de pot.

Nee het was een site als drtube ofzo, was in Nederland en je kon daar allerlei modificaties aan je amp laten doen, zelf prutsen aan zoiets durf ik niet aan denk ik.

Chris Winsemius
3 juni 2007, 22:04
Zelfs voor 'n ervaren tech is 'n kwartiertje werk voor zo'n mod zéér krap aan of hij moet consessies doen qua kwaliteit, betrouwbaarheid en/of soldeerkunsten :) Ik doe zelf hier regelmatig die post pi mv mods (meestal icm met andere tweaks).

Als je ervaring hebt met solderen en buizenversterkers: zeker te doen, indien niet: laat het doen door iemand die daar ervaring mee heeft.

AutoStatic
4 juni 2007, 11:25
Ze kunnen goed klinken, maar qua kleur heb ik nog nooit geen lelijker monster gezien (ook al heb ik een lc bulldog).Ze hadden destijds geen geld meer om zwart of grijs tolex in te kopen heb ik begrepen, dus werd het het groene spul, dat was schijnbaar veel goedkoper.

jerome
4 juni 2007, 18:11
Een zeegroene amp, hoe verzin je het...
Maar ik vind het helemaal geweldig!! 8-)

puntdroad
4 juni 2007, 19:56
lol, hoezo groen...

http://i90.photobucket.com/albums/k261/novaberbe/eekhoeve2007097.jpg

jerome
4 juni 2007, 20:21
wacht ff, ff m'n zonnebril halen...
Ook geweldig! 8-)

swannee
5 juni 2007, 17:25
Merci voor de uitleg allen!