PDA

View Full Version : Goed



the joshua tree
12 januari 2003, 16:35
Hoe horen jullie bassisten of een bassist goed is of niet?

basswasp
12 januari 2003, 16:40
Euh? Doen wij dat?

Goed is nogal persoonlijk...

koen_V
12 januari 2003, 16:44
inderdaad "goed" spelen is zeer relatief!
wat voor mij goed is is voor jouw misschien niet goed en andersom natuurlijk ook.

Semafoor
12 januari 2003, 17:33
Als iemand niet uit de maat speelt, geen foute noten aanslaat etc. etc. en vervolgens nog een beetje creativiteit kan toepassen ben ik tevreden.
Goed zijn is relatief, slecht zijn niet.

skabouter
12 januari 2003, 17:52
ik ben het helemaal met semafoor eens.

victor wooten, die IS goed. maar als je gewoon zelf in een bandje speelt, en loopjes kan maken op akkoorden, en een beetje ritmisch ingesteld bent, dan ben je naar mijn mening ook goed.

basbeest
12 januari 2003, 18:38
Het valt me op dat er hier zoveel wordt gepraat over wat er nou goed is en wie er slecht zijn. Het is belangrijk voor jezelf dat je lekker speelt en daar de dingen luistert die jij goed vind. Nou dat was weer een stukje moreel :grin:

skabouter
12 januari 2003, 19:00
tuurlijk is dat het belangrijkste, maar dat was niet de vraag ! :smile:

Ruud
12 januari 2003, 20:39
Er zijn ook enorm veel baspartijen die enorm moeilijk lijken, en als je ze probeert kun je ze zelf ook, vind je ze zelf makkelijk.... Dus daar kun je je soms smerig op verkijken.. Maar goed, wat is goed... Goede bassisten weten het publiek te bespelen. en hebben natuurlijk een strak geluid. Weinig fouten en image...

basbeest
12 januari 2003, 21:35
ik vind image dus echt de slechtste manier om te bepalen of iemand een goede bassist is. Al staat er een dooie pier op het podium als ie geweldig speelt wat maakt dat dan uit. Image (zegt het eigenlijk al) is allemaal buitenkant en daar heeft basgitaar spelen echt niets mee te maken

Semafoor
12 januari 2003, 21:40
Nee, dat vind ik weer een net iets te objectieve benadering. Image is ook een onderdeel van je spel.
Kijken na 4 dooie pieren die technisch geweldig zijn lijkt me een verschrikking als ik een leuke avond wil hebben.

skabouter
12 januari 2003, 23:04
ik vind het image live wel belangrijk !

is altijd leuk als ze vet wrede moves doen,of leuk verkleed zijn.

zie claypool !!

basswasp
13 januari 2003, 09:20
Maar image in de studio maakt dan niet zoveel uit :wink:

basbeest
13 januari 2003, 09:55
Ik vind het ook leuker om naar een beetje levendige band te kijken maar bas spelen (of welk instrument dan ook) en entertainen zijn twee verschillende dingen. Les claypool kan; het allebei des te beter. Maar eerst goed spelen en dan komt de buitenkant

bathmutz
13 januari 2003, 10:16
als je een bandje bekijkt en je staat niet met je hoofd te "bangen" is de bassist vaak niet goed.
ik denk trouwens dat je beter kan praten over leuk dan goed. bassisten met een groove zijn leuk om nar te luisteren maar hoefen niet perse goed te zijn zegmaar, een eenvoudige groove bijv. :smile:

BathmutZ

Chris Wolstenholme
13 januari 2003, 10:29
definieer groove is?

skabouter
13 januari 2003, 11:19
vette bass licks !

Dandelion
13 januari 2003, 12:15
Groove = (imho) een "swingende" (lekker ouderwets woord) basloop, met een goed stuwend ritme... en dan strak gespeeld...

eh, bijvoorbeeld die deun van "play that funky music, white boy...."

(just my 2 cents) :smile: