PDA

View Full Version : Line6 POD of POD XT (of iets anders)



Gibsonman
28 mei 2007, 21:53
Ik Heb veel goeie dingen gehoord over de modeling spullen van Line 6.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er naast de features een verschil in geluidskwaliteit tussen de gewone POD en de POD XT?? Ik wil hem eigenlijk alleen voor thuis gebruiken........

harrie-beton
28 mei 2007, 21:56
de pod is uit 2000, dus 7 jaar oud. De podxt is uit 2004 dacht ik.
De podxt is nu 250 euro in sommige winkels. Deze heeft USB en geweldige editing programma's.

Voor thuisgebruik is het misschien handig om een toneport te kopen van 160 euro. Dat is een USB versie van de podxt die je pc nodig heeft.
Een podxt en pod doen het zonder een pc.

Verder is het zo dat een v-amp2 bijna een exacte kopie is van de pod. De zoom g serie is ook goed voor de kleinere beurzen.

Robin.ke
28 mei 2007, 22:06
Verder is het zo dat een v-amp2 bijna een exacte kopie is van de pod. De zoom g serie is ook goed voor de kleinere beurzen.
De V-amp is qua klank misschien vergelijkbaar met de POD, maar kwalitatief veel slechter. Ik heb voor puur "voor op de bank" zo'n V-amp, maar het ding valt bijna uit elkaar. Klinkt voor het geld niet slecht, maar niet geschikt voor intensief gebruik.

crapton
28 mei 2007, 22:15
IK heb een XTLive, heb je alles in een in een pedaal wat wel zo makkelijk is. Bovendien Variax aansluiting ingebouwd.

Kwaliteit - eindeloze discussies... Je kan er eveneens eindeloos aan zitten kutten om DIE sound eruit te krijgen. Heel veel parameters, veel keuze. Aan de andere kant zijn er maar genoeg profs die er mee spelen een een uitstekende sound hebben. Voor thuis en ook in een band meestal uitstekend spul.

Alternatieven zijn de GT8, Digitech, Vox en nog wat van die zooi. Probleem is dat iedereen die je ernaar vraagt zijn eigen mening heeft, afhankelijk van wat ie heeft gekocht. Ik zou maar eens een middagje gaan pielen bij Frietbak.

Overigens heb je aan een PodXT mi nooit een miskoop. Veel software en veel sounds te downloaden. Veel verkocht dus dat is een bevestiging dacht ik.

DeiDRagonas
29 mei 2007, 00:13
Ik ben ook helemaal Line6 fan. Misschien een beetje off-topic, maar ik heb dus veel liever een POD met twee mooi heldere transistor amps (stereo), dan een echte buizenbak. Die dingen klinken misschien geweldig, maar kunnen vaak maar 1 kunstje terwijl een POD suuuper veelzijdig is. Daarbij komt dat die buizenbakken vaak loeihard moeten voor een mooi geluid en je in een bandmix het verschil niet hoort. Zet mij met mijn setup rustig naast een gitarist met buizenbak, no problem... (je POD dan wel pluggen in de fx-return van de amp, NIET de normale input!)

Maar goed, on-topic weer... PODxt is veel veelzijdiger (veeeeeel!) maar de 2.0 heeft iets betere sound vind ik. Behalve voor metal, dan vind ik de xt beter. De 2.0 heeft tijdens t overschakelen met t voetpedaal (FB4 is een must vind ik...) soms een hele kleine vertraging. Maar dat is alleen wanneer je 2 geheel andere modellen gebruikt. Als je bijv overschakeld van een plexi clean, naar een plexi met scheur is dat niet zo. Dan schakeld ie prima.

Verder vind ik de V-amp speelgoed vergeleken bij de POD. Qua sound, qua kwaliteit... alles. Ook vind ik dat veel modellers nog niet kunnen tippen aan Line6. Sommige pedalen hebben veeeeel meer mogelijkheden, maar qua sound blijft Line6 de beste vind ik.

Grt Roy.

Gibsonman
1 juni 2007, 11:04
Bedankt voor de input iedereen. Ik ben inderdaad maar een middagje gaan proberen en ben toch voor de PODXT gegaan. Het kwaliteitsverschil met behringer was wel heel groot, wat mij trouwens helemaal niets verbaasde..

Het is een geweldig apparaatje. Ik heb ook die extra amp-simulaties gedownload en die zijn de moeite waard! Vooral die Diezels vind ik erg lekkers. Ook handig van al die microfoon en speakersimulaties. Voor live vind ik hem minder geschikt, met alle respect, maar gaat voor mij niets boven een 'echte' goeie buizenbak. Maar voor thuis (en thuisstudio) is het echt een goede oplossing.

Nogmaals bedankt iedereen! :rockon:

McLambo
2 juni 2007, 17:13
Ik ben ook naar de Line-6 Pod's & Toneports aan het kijken, maar ik snap iets niet;

Het is mij duidelijk dat je voor een Tone-port een pc/mac nodig hebt. Deze pc/mac is dan de processor die het geluid simileert. Een POD-XT heeft zelf deze geluids processor aan board, en kan dus ook standalone gebruikt worden.


Zou iemand die ze allebei geprobeerd heeft, of 1 van beide heeft eens kunnen uitleggen of

* Je met de toneport meer kan doen dan op de Pod-XT qua customizen
* Wat is het (praktische) verschil tussen een Pod-XT en een Pod
* Wat is het (praktische) verschil tussen een Toneport X1 en X2, een Guitar port en een Rifftracker?


Ik ben een tijdje uit de gitaarwereld geweest, en dit is allemaal nieuw voor me. Ik kan uit de verschillende reviews en product info pagina's van de fabrikant niet echt de gewenste informatie vinden.. :(

Alvast bedankt

spanky_franky
2 juni 2007, 18:35
Ik heb zowel een PODxt (live, pedaal dus) en een POD 2.0 (de gewone pod) en de xt klinkt gewoon beduidend beter. Je hebt veel meer effecten en versterkmodellen en die zijn ook veel preciezer af te stellen. Daar komt nog bij dat je met een xt via USB kunt opnemen, dat is dus zonder signaalruis oid, heel praktisch.

harrie-beton
2 juni 2007, 21:01
* Je met de toneport meer kan doen dan op de Pod-XT qua customizen

Nee, de xt heeft zelfs meer mogelijkheiden. Uit mijn hoofd 54 effecten en 70 versterker simulaties en 4 microfoon opties.


* Wat is het (praktische) verschil tussen een Toneport X1 en X2, een Guitar port en een Rifftracker?

Guitarport is de voorloper van de toneport. Er zit een jaar of 5 tussen dus dat verschil hoor je wel.

Rifftracker is software die alleen werkt via een met USB aangesloten podxt of toneport, leuke oefensoftware. Niet meer dan dat.

Toneport ux1 is de eenvoudige uitvoering van de ux2. Op de x2 kan je ook een microfoon aansluiten. Deze apparaten zijn op de line6 site goed te vinden qua specs www.line6.com

Ik heb een podxt pro, de 19 inch versie. Je mag deze best een keer proberen, ik woon in Groningen en onze oefenruimte heeft geen buren.

McLambo
4 juni 2007, 10:22
Bedankt voor alle reacties, en ook voor het aanbod om een keer te komen proberen.

Ikzelf woon op de veluwe, dus dat is een eind rijden, maar ik vind het toch heel vriendelijk.


Het is allemaal een stuk duidelijker. Resteren nog enkele kleine vraagjes

* Een toneport (ux2) kan ook opnemen van een bass en 2 microfoons. Een Pod -xt alleen gitaar?

* Heeft een Toneport qua interactie met de computer meer mogelijheden dan een pod-xt of is dit gelijk? (hier bedoel ik dan het live aanpassen van de verschillende amps en instellingen, zoals dat in het demo-filmpje op de line6 site te zien is van de toneport)

* en een hele fijne laatste vraag: Is het prijsverschil tussen een UX1 en Pod XT (129 vs 299) gerechtvaardig? Hij zal hoofdzakelijk voor thuis-pielen gebruikt worden.

Alvast bedankt weer.

harrie-beton
4 juni 2007, 20:07
* Een toneport (ux2) kan ook opnemen van een bass en 2 microfoons. Een Pod -xt alleen gitaar?

klopt. Als je bas speelt en een pod wilt gebruiken is er de bass podxt.


* Heeft een Toneport qua interactie met de computer meer mogelijheden dan een pod-xt of is dit gelijk? (hier bedoel ik dan het live aanpassen van de verschillende amps en instellingen, zoals dat in het demo-filmpje op de line6 site te zien is van de toneport)


Interactie is gelijk en met de uitbreidingen erbij is er weinig verschil tussen de toneport en de podxt. De Podxt is wel superieur boven de toneport. De podxt heeft meer simulaties qua gitaar en meer effecten. De podxt heeft dus geen microfoon aansluiting en ook geen basgitaar specials.

* en een hele fijne laatste vraag: Is het prijsverschil tussen een UX1 en Pod XT (129 vs 299) gerechtvaardig? Hij zal hoofdzakelijk voor thuis-pielen gebruikt worden.

Dat prijsverschil zit hem in functies zoals een phantoomvoeding voor condensator microfoons. Ik weet niet of je dat gaat gebruiken.

McLambo
5 juni 2007, 10:40
Wederom hartelijk dank voor de antwoorden. :dance:



* en een hele fijne laatste vraag: Is het prijsverschil tussen een UX1 en Pod XT (129 vs 299) gerechtvaardig? Hij zal hoofdzakelijk voor thuis-pielen gebruikt worden.

Dat prijsverschil zit hem in functies zoals een phantoomvoeding voor condensator microfoons. Ik weet niet of je dat gaat gebruiken.

Uuhm, de Pod-XT heeft toch geen Mic-ingangen? Ik denk dat je las 'het verschil tussen een ux1 en een ux2' maar ik zou graag weten of het kunnen gebruiken van een PODXT zonder computer(het grote voordeel) 170 euro meer waard is t.o.v. een Toneport UX1....

Ik denk dat ik met een Toneport UX1 prima uit de voeten kan voorlopig (beetje tokkelen achter de computer)

Nog 1 laatste vraag: Ik hoor hier en daar mensen beweren de de 'kwaliteit' van het geluid dat een Pod-XT voortbrengt hoogwaardiger is dan dat van een Toneport. Zit er in de Pod-XT een betere sound-processor? Of wat moet ik me hier bij voorstellen?

thefox
5 juni 2007, 11:01
* Een toneport (ux2) kan ook opnemen van een bass en 2 microfoons. Een Pod -xt alleen gitaar?

klopt. Als je bas speelt en een pod wilt gebruiken is er de bass podxt.


* Heeft een Toneport qua interactie met de computer meer mogelijheden dan een pod-xt of is dit gelijk? (hier bedoel ik dan het live aanpassen van de verschillende amps en instellingen, zoals dat in het demo-filmpje op de line6 site te zien is van de toneport)


Interactie is gelijk en met de uitbreidingen erbij is er weinig verschil tussen de toneport en de podxt. De Podxt is wel superieur boven de toneport. De podxt heeft meer simulaties qua gitaar en meer effecten. De podxt heeft dus geen microfoon aansluiting en ook geen basgitaar specials.

* en een hele fijne laatste vraag: Is het prijsverschil tussen een UX1 en Pod XT (129 vs 299) gerechtvaardig? Hij zal hoofdzakelijk voor thuis-pielen gebruikt worden.

Dat prijsverschil zit hem in functies zoals een phantoomvoeding voor condensator microfoons. Ik weet niet of je dat gaat gebruiken.

Je kunt tegenwoordig je podxt softwarematig upgraden naar een bass pod xt! (kost wel wat, maar wel mooi om te weten lijkt me)

vettavillenl
5 juni 2007, 16:04
Toneport heeft tevens microfoonpre-amps die PODxt niet heeft. Ook niet te verkrijgen middels de plug-in, daarvoor moet je een UX Toneport hebben.

Voor PODxt en Tonpeort is de basis van geluidreproductie (nagenoeg) gelijk. Klankverschillen zullen dus miniem zijn. (Zelf nog nooit getest overigens)

harrie-beton
5 juni 2007, 22:52
Ik sluit me bij vettaville aan, de software die het geluid maakt is voor de Vetta, Podxt en Toneport grotendeels hetzelfde. Ik heb wel gemerkt dat de duurdere potten iets minder ruis hebben dus daar zitten betere versterker chips in, die chips zijn niet essentieel voor het geluid.

cardinal
6 juni 2007, 21:57
de toneport kan trouwens uitgebreid worden met expansion packs van de xt.

Heb de toneport gehoord en die klonk ok.

Tevens de line 6 pod pro gehad (geen xt) en die was niet naar wens, miste dynamiek en de effecten waren karig.

Toneport zou ik eens naar kijken voor de diversiteit aan mogelijkheden (bass, gitaar, zang). Is natuurlijk wel meer bedoeld voor opname situatie.

thefox
7 juni 2007, 11:18
sorry, niet relevant

harrie-beton
7 juni 2007, 11:30
thefox, niet dit topic kapen met spam

Robin.ke
7 juni 2007, 22:52
thefox, niet dit topic kapen met spam
Kapen is strafbaar :sssh:

thefox
7 juni 2007, 23:10
thefox, niet dit topic kapen met spam
bericht verwijderd, excuus

Ronster
21 juni 2007, 14:03
Nou, na wat vertraging eindelijk de POD XT live in huis... :metal:

Omdat ik tevreden ben met de sound van mn Mesa dual rectifier wil ik live de POD dus enkel voor effecten gebruiken.
Mij idee: ik plug mijn gitaar gewoon in de POD, achter de POD nog wat analoge pedaaltjes (noisegate en tubescreamer) en van daaruit naar de Mesa.

Ondanks de prijs van 200 pleuri :sneaky: wil ik toch een midiswitcher laten inbouwen.
Maar hoe werkt dit dan precies?

De POD sluit ik dus aan op de midi switcher. Maar hoe werkt zo'n switcher dan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik met 1 trap op een pedaal van puur rectifier distortion kanaal overschakel naar het cleane kanaal met wat effecten van de POD :???:

harrie-beton
21 juni 2007, 15:33
Mmm. Noem me een zeikerd maar ik weet niet of de podxt live een goede keuze is omdat het sterkste punt van de podxt live (de amp modeling) bij jou uitgeschakeld is... Dure effecten doos dan. Je had aan een gewoon multieffect genoeg gehad.

Dat terzijde, een midi voetpedaal is programmeerbaar en je kunt hem zo programmeren dat je amp schakelt en je pod ook. Midi out aansluiten op je amp en een midi out aansluiten op je podxt. Beetje programmeer werk en je bent klaar. Het programmeren is niet makkelijk maar het kan wel. Op de site van www.vettaville.nl staat wel een stukje over de behringer midi controller en de podxt.

Misery Signals
21 juni 2007, 17:45
Amai, hoe goed zijn ook enkel de line6 Effecten... Heb Boss ook gehad, maar toen het tijd werd voor een midi stuurbare multi-effects heb ik geen seconde getwijfeld over een keuze Line6 PODXT Live - Boss GT8

Ronster
21 juni 2007, 19:13
Mmm. Noem me een zeikerd maar ik weet niet of de podxt live een goede keuze is omdat het sterkste punt van de podxt live (de amp modeling) bij jou uitgeschakeld is... Dure effecten doos dan. Je had aan een gewoon multieffect genoeg gehad.

Dat terzijde, een midi voetpedaal is programmeerbaar en je kunt hem zo programmeren dat je amp schakelt en je pod ook. Midi out aansluiten op je amp en een midi out aansluiten op je podxt. Beetje programmeer werk en je bent klaar. Het programmeren is niet makkelijk maar het kan wel. Op de site van www.vettaville.nl staat wel een stukje over de behringer midi controller en de podxt.

Allright, thanx voor de info!
Ik heb nu een toneport voor homerecording en ben daar erg tevreden over. Omdat ik live ook de effecten wil gebruiken heb ik de live versie aangeschaft. Vandaar...


Amai, hoe goed zijn ook enkel de line6 Effecten... Heb Boss ook gehad, maar toen het tijd werd voor een midi stuurbare multi-effects heb ik geen seconde getwijfeld over een keuze Line6 PODXT Live - Boss GT8
Dat idee had ik eigenlijk ook...
Voordat ik mn mesa kocht had ik een pod pro icm Marshal JCM800, waar ik ook al erg tevreden over was. Maar omdat ik met de komst van de mesa weer back to basics wilde heb ik hem weer verkocht.

Flower Pattern
2 juli 2007, 19:41
Ik heb zelf, omdat ik ook achter de computer wilde tokkelen en beginnen met opnemen, eerst een Line6 TonePort UX1 gekocht. Ik was niet zo'n grote fan van Line6, maar ik dacht: "die TonePort kan, voor dat geld, geen kwaad"

Na 3 maanden met die TonePort en opnames gestoeid te hebben, kwam ik erachter dat ik toch wel fan was geworden van de sounds en ze ook live wilde gebruiken, dat ik inmiddels ook een Line6 Pod XT, dus niet de Live-versie.

1 woord helemaal top! Voor mij dan in ieder geval, hij zit inmiddels ingebouwd in mijn rackje en haal het meeste van mijn geluiden inmiddels volledig uit de PodXT. De sounds op de Pc die ik met Toneport had gemaakt, heb ik eerst handmatig overgezet in de PodXT, want de modellen zijn exact incl. parameters uitwisselbaar. Inmiddels is de TonePort overbodig, maar wil nog een keertje expirimenteren met een microfoon.

Uiteindelijk is mijn Boss GT8 de deur uitgegaan, aangezien ik daar alles mee schakelde, moest ik alleen een nieuwe midi-floorboard kopen:(

Als je nog aan het twijfelen bent en niet al teveel geld uit wil geven, raad ik je aan eerst een TonePort (€149,-) te proberen aan je PC. Ben je bereid om ongeveer het dubbele voor een PodXT of PodXT Live ( c.a. €299,-/ €399,-? nieuw bij Feedback) heb je het beste van beide werelden en zul je net als ik, denk ik, overtuigd zijn van dat apparaat(al is het alleen maar voor op de bank....:)

Roebbeke
3 juli 2007, 20:04
Ik ben ook van plan om een TonePort aan te schaffen, maar kan iemand me het verschil vertellen tussen een UX1 en een UX2, behalve de prijs?

Op de site heb ik gekeken maar daar staat er niets over het verschil (voor zover ik heb gezien). En het is gewoon om thuis wat op te nemen achter de pc.

harrie-beton
4 juli 2007, 14:46
Klankopwekking is GELIJK tussen de ux1 en ux2.

de ux2 heeft extra's phantoom voeding en aansluiting voor een voetpedaal. Op de site van www.line6.com (http://www.line6.com) kun je beide modellen bekijken en vergelijken.

Gibsonman
5 juli 2007, 09:59
Ik heb er een FBV Express bijgekocht zodat je 'm ook live kunt gebruiken. Maar ik vind het live eerlijk gezegd geen success. Ik heb het geprobeerd als effect unit en als voorversterker voor mijn buizenbak en ik vond het geluid echt waardeloos. Over de PA gaat het stukken beter maar dan mis ik toch nog steeds het echte live (onderbeuk) gevoel. Misschien moet ik wat andere amp models gebruiken of andere cabs. Ik gebruik nu de ms-deity-lead met een 4x12 green 25's.

harrie-beton
5 juli 2007, 12:27
Het onderbuikgevoel is vooral volume.

Ik heb dit vaker opgeschreven: met modeling heb je maximaal rendement met neutrale speakers. De line6 pod serie is daar gewoon erg sterk in.

Je moet meer tweaken denk en ik oefenen op de set speakers die je live ook gebruikt. Ik moet zeggen dat er (zoals in het draadje van Vulvasonic ook uitvoerig is behandeld) erg veel verschil tussen een P.A. en een "P.A".

Roebbeke
5 juli 2007, 19:03
Heb de UX1 gekocht, klinkt goed en de programma's er bij vind ik heel goed.
Alleen, nu ik mezelf echt tegoei hoor, blijkt dus dat ik nog niet zo goed kan spelen :P

McLambo
21 april 2008, 13:39
Afgelopen weekend dan ook eindelijk een PodXT gekocht 2e hands.

Ziet er nagenoeg nog als nieuw uit, er zat echter geen cd'tje in de doos.
Ik heb dus alle software gedownload. Ook Rifftracker 2 Line 6 edition. Na er even korte tijd mee gestoeid te hebben lijkt het wel of deze software niet volledig werkt, en 'geactiveerd' moet worden.

Weet iemand of deze software er standaard bij zit? of gekocht moet worden?

Ook heb ik Gearbox en Line6 edit geinstalleerd.
Eerst maar eens de manual doornemen, want het programma is ontzettend uitgebreid. Ook het online-gedeelte (uitwisselen van presets) vind ik fantastisch!

harrie-beton
21 april 2008, 14:05
rifftracker moet je inderdaad kopen, ik heb er tijdje geleden 99 dollar voor betaald. Gearbox en line6 edit zijn gratis.

Aankopen van een module zoals rifftracker worden gekoppeld aan je serienummer in je pod. Als de vorige eigenaar rifftracker heeft gebruikt zou je dat kunnen overnemen.

McLambo
21 april 2008, 15:28
De vorige eigenaar had er wel 3 model-packs bij bekocht.


Wat zijn jouw ervaringen met Rifftracker Harrrie. Is het de 99 dollar waard?
Zijn er serieuze gratis alternatieven?

belfrink
21 april 2008, 16:21
Gefeliciteerd, goede keuze :)

harrie-beton
21 april 2008, 19:44
rifftracker is leuk om snel mee te oefenen. Het is de 99 dolllar niet waard als je een arme student bent. Als je iets meer geld hebt zoals ik is het wel de moeite waard. Pluspunt is dat rifftracker echt naadloos op je podxt past. Ook het tempo aangeven door chops op de gitaar vind ik handig.

Als je altijd covers speelt heb je er weinig aan, rifftracker is vooral een schetsboek voor nieuwe ideeën of om solo's te oefenen.

vettavillenl
21 april 2008, 21:54
misschien weet je het al, maar als je rifftracker standard koopt van sonoma (de makers van rifftracker) dan ben je vrij om het programma met eender welke interface te gebruiken en ben je niet gebonden aan de POD..

Gibsonman
10 december 2008, 16:48
Op zich ben ik nog steeds blij met mijn POD XT maar sinds enige tijd gaat hij steeds ongewenst aan en uit. En jawel natuurlijk net uit de garantie heel frustrerend dus. Volgens mij komt het door de aan/uit schakelaar. (Chinese rommel, damn!)

Iemand ervaring mee / oplossing?

McLambo
13 juli 2009, 15:04
Niet jouw probleem specifiek, maar ik denk dat ik binnenkort ook een keer de POD open ga maken. Mijn Gain en Volume draaiknop kraken namelijk, dus ik hoop dat te kunnen verhelpen met wat contact spray.

Lex81
13 juli 2009, 15:45
Ik heb sinds kort ook een POD XT.... :cheerup:

Gitarist Lincoln Brewster (http://http://www.lincolnbrewster.com/extras.php) haalt een mooie britpopsound uit zn POD X3 in combinatie met Boss overdrive pedalen. :strat:

Gebruik één van jullie ook overdrive pedalen (zoals Boss BD2 of SD1) voor de POD ??