PDA

View Full Version : Zenuwprobleem



niensama
28 mei 2007, 18:33
Hey!
Ik heb morgen mijn openbaar examen van gitaar,
ik heb nu al zenuwen omdat ik weet dat ik morgen zenuwachtig zal zijn,
en ik speel altijd heel veel fouten als ik zenuwachtig ben.
Dus post hier de tips die je kent.

Pais
28 mei 2007, 18:38
Het is examentijd en alle drogisterijen zowat hebben nu allerlei anti-stress pilletjes te koop. Je weet alleen niet of je er goed op reageert en gezien het morgen is, zou ik er niet mee willen experimenteren wanneer je al voor je examen gaat.

Verder... Zen?? Borreltje? Of gewoon niet gaan?

niensama
28 mei 2007, 18:39
Het is examentijd en alle drogisterijen zowat hebben nu allerlei anti-stress pilletjes te koop. Je weet alleen niet of je er goed op reageert en gezien het morgen is, zou ik er niet mee willen experimenteren wanneer je al voor je examen gaat.

Verder... Zen?? Borreltje? Of gewoon niet gaan?

Haha!! Dan ga ik voor Zen, ik ben tegen pilletjes enzo, die zijn dan nog ongezond ook..

Pais
28 mei 2007, 21:23
Ach zo ongezond is dat niet hoor. Het is volkome legaal en vaak op natuurlijke basis. Maar wie weet kun je helemaal niet normaal meer spelen met dat spul.
Ik kan me een verhaal uit Stings boek herinneren dat hij Valium slikte voor een optreden (hij had zn sleutelbeen gebroken ofzo) en dat hij afging als een gieter omdat hij geen noot meer zuiver kon zingen.

Iig - succes morgen! :)

Raffel
29 mei 2007, 11:01
ja en dan binnen no-time voor ieder wissewasje pillen slikken zeker. Lijkt me niet zo'n heel sterk plan. Ik zou het anders oplossen. Vlak voor je er naar toe gaat moet je gewoon zorgen dat je je overschot aan adrenaline kwijt bent, dus gewoon flink veel lachen om goede grappen (dus een grappemaker meenemen) en een stukje sprinten door te straat tot je moe bent. Als het goed is heb je dan in je armen nog genoeg energie om een stuk op te voeren.

Ook puur al het zeggen van te voren dat je zenuwachtig bent en het feit dat het als je ergens met volle aandacht mee bezig bent de zenuwen toch al verdwijnen moeten er toch wel voor zorgen dat je er net nadat je begint wel vanaf bent.

FruscianteFan
29 mei 2007, 12:01
Ik heb ook last van zenuwen. Ik zeg tegen mezelf dat ik het toch goed kan, ik kan eigenlijk niet afgaan. En zorg voor wat afleiding.

Maar ja, centraal examen scheikunde VWO zal wel iets anders zijn dan een openbaar examen voor gitaar :)

ben vanhoof
29 mei 2007, 15:40
Er zijn volgens mij 2 soorten zenuwen; zenuwen omdat je weet dat je het niet perfect gaat kunnen, of zenuwen om iets waarvan je weet dat je het kunt het tegoei te doen en om zo de jurie te imponeren.

Ik heb meestal last van het 2e, ook als ik op podium sta. Wat helpt is gewoon "fuck you, het interesseert me niet of je het goed of slecht vind" denken en lekker je ding doen.

niensama
29 mei 2007, 17:43
ja en dan binnen no-time voor ieder wissewasje pillen slikken zeker. Lijkt me niet zo'n heel sterk plan. Ik zou het anders oplossen. Vlak voor je er naar toe gaat moet je gewoon zorgen dat je je overschot aan adrenaline kwijt bent, dus gewoon flink veel lachen om goede grappen (dus een grappemaker meenemen) en een stukje sprinten door te straat tot je moe bent. Als het goed is heb je dan in je armen nog genoeg energie om een stuk op te voeren.

Ook puur al het zeggen van te voren dat je zenuwachtig bent en het feit dat het als je ergens met volle aandacht mee bezig bent de zenuwen toch al verdwijnen moeten er toch wel voor zorgen dat je er net nadat je begint wel vanaf bent.

Haha!! komt misschien goed uit! Ik was de hele dag lacherig, voor niets..
en vandaag LO gehad.. maar ik heb zo'n gevoel dat het wel zal lukken, ik ben al uitgezenuwd.. dat is het grote voordeel van zenuwen hebben omdat je bang bent om zenuwachtig te zijn.

niensama
29 mei 2007, 22:37
Whoooohooo!!!
82%!
en zeggen dat ik de vorige keer maar 65% had..

de eerste 3 stukken had ik bijna geen zenuwen, en heb ik dus ook goed gespeeld.. de 4de.. mjah, daar vreesde ik al dagen voor.. een enorme fout gespeeld aan het begin, (gewoon even stilgevallen en de eerste deel met het 2de verwarren) maar de rest is heel goed gelukt, en het maakt dus blijkbaar niet zoveel uit bij de rest van de punten. Het laatste was ook moeilijk, het was het opgelegd stuk, ik heb er zelf een gevoel in gelegd wat de rest niet deed, dat leverde me ook wat punten op, denk ik :D

Damius
29 mei 2007, 22:59
Whoooohooo!!!
82%!
en zeggen dat ik de vorige keer maar 65% had..

de eerste 3 stukken had ik bijna geen zenuwen, en heb ik dus ook goed gespeeld.. de 4de.. mjah, daar vreesde ik al dagen voor.. een enorme fout gespeeld aan het begin, (gewoon even stilgevallen en de eerste deel met het 2de verwarren) maar de rest is heel goed gelukt, en het maakt dus blijkbaar niet zoveel uit bij de rest van de punten. Het laatste was ook moeilijk, het was het opgelegd stuk, ik heb er zelf een gevoel in gelegd wat de rest niet deed, dat leverde me ook wat punten op, denk ik :D

Feli! :)

Adrenaline moet je niet ervaren als een slecht gevoel maar als een soort buffer. Ik kan me er beter door concentreren als ik veel adrenaline heb, maar da's puur mijn gevoel. Stel je er in ieder geval niet slecht tegen op want vermijden kun je het toch niet.

Balthazar
29 mei 2007, 23:59
idd pilletjes van de dokter, heb ze vandaag gebruikt bij mijn overgangstentamen, maar ik speelde er niet veel beter op, was gewoon rustiger. zelfs was ik rustig toen ik te horen kreeg te kunnen vertrekken zonder herkansing....

FruscianteFan
30 mei 2007, 10:25
Er zijn volgens mij 2 soorten zenuwen; zenuwen omdat je weet dat je het niet perfect gaat kunnen, of zenuwen om iets waarvan je weet dat je het kunt het tegoei te doen en om zo de jurie te imponeren.

Ik heb meestal last van het 2e, ook als ik op podium sta. Wat helpt is gewoon "fuck you, het interesseert me niet of je het goed of slecht vind" denken en lekker je ding doen.Ik had één keer een optreden waar ik echt totaal niet zenuwachtig was. En ik hoorde mezelf niet goed omdat ik zonder amp over PA ging en geen eigen monitor had. Resultaat: een foutje meer of minder boeide niet, en dat is niet aan te raden.

ben vanhoof
30 mei 2007, 12:04
Er is nog geen optreden voorbij gegaan waarbij ik de 1e 3 nummers geen zenuwen had. Ik wordt ook zenuwachtiger als de mensen naar me staan te kijken, maar dat heb je als je in het midden van het poduim staat met een wit-goude jackson en een microfoon voor je neus.

Pais
30 mei 2007, 12:26
Ik kan gelijk al niet spelen wanneer ik ook maar een heeeeel klein beetje zenuwen voel. Dan voel ik mn handen niet meer, grijp mis bij passages die ik zowat slapend kan spelen als ik helemaal relax ben. Zelfs wanneer ik bij mn leraar zit maak ik om deze reden fouten die ik thuis nooit zou maken.
Sterker nog, zelfs wanneer een vriend ofzo luistert als ik aan het oefenen ben :nervous:

Het voelt echt vervelend als je al zo snel het contact met je gitaar verliest maar ik speel nog niet zo lang dus wellicht trekt dat wat bij. Anders ben ik verdoemt om mn hele muzikale leven lang alleen op de bank in de huiskamer spelen :chicken:

vanhouten
30 mei 2007, 16:48
Ik kan gelijk al niet spelen wanneer ik ook maar een heeeeel klein beetje zenuwen voel. Dan voel ik mn handen niet meer, grijp mis bij passages die ik zowat slapend kan spelen als ik helemaal relax ben. Zelfs wanneer ik bij mn leraar zit maak ik om deze reden fouten die ik thuis nooit zou maken.
Sterker nog, zelfs wanneer een vriend ofzo luistert als ik aan het oefenen ben :nervous:

Het voelt echt vervelend als je al zo snel het contact met je gitaar verliest maar ik speel nog niet zo lang dus wellicht trekt dat wat bij. Anders ben ik verdoemt om mn hele muzikale leven lang alleen op de bank in de huiskamer spelen :chicken:

Je bent niet de enige:D Heb er zelf ook wel eens last van. Denk dat het door de tijd wel beterder wordt wanneer je zekerder wordt van je muziek.

Azrael
30 mei 2007, 16:51
Ach zo ongezond is dat niet hoor. Het is volkome legaal en vaak op natuurlijke basis. Maar wie weet kun je helemaal niet normaal meer spelen met dat spul.
Ik kan me een verhaal uit Stings boek herinneren dat hij Valium slikte voor een optreden (hij had zn sleutelbeen gebroken ofzo) en dat hij afging als een gieter omdat hij geen noot meer zuiver kon zingen.

Iig - succes morgen! :)

Legaal en natuurlijke basis. Beiden echt ontiegelijke onzin argumenten wat gezondheid betreft. Maar daar ga ik mij voor de verandering eens niet over uitlaten. Ik zal een brave Azrael wezen vandaag.......(voorlopig dan) 8-)

ben vanhoof
30 mei 2007, 17:05
Valium, alcohol of andere rustgevende en verdovende middelen hebben volgens mij veeel meer effect op je stem dan op je gitaarspel. Ik spreek met ervaring, zoals zoveel anderen.
Dronken kan je nog wel gitaar spelen met niet al te veel fouten (je kan zien of je juist of fout zit), maar juist zingen is erg moeilijk omdat je ook niet hoort dat je vals zingt.

Buzz
31 mei 2007, 11:10
Heel simpel:

neem een bèta-blokker, atenolol of zo. Werkt niet op je bewustzijn, ideaal.

gnoeontheboard
31 mei 2007, 11:41
Ik heb niet echt een tip, ik sta ook bekend om mijn oncontroleerbare zenuwen. En de enige manier waardoor ik er vanaf kwam en enigszins kon presteren was routine, ik speel dan NOG GEEN gitaar. Maar met mijn rijexamen bijvoorbeeld stond ik zo stijf van de zenuwen dat ik de hele dag trilde en het koud had, tot 10 uur na 't examen.
Probeer gewoon zoveel mogelijk op je routine terug te vallen, en over die drempel heen te komen van het begin.

ben vanhoof
31 mei 2007, 15:35
Ik heb niet echt een tip, ik sta ook bekend om mijn oncontroleerbare zenuwen. En de enige manier waardoor ik er vanaf kwam en enigszins kon presteren was routine, ik speel dan NOG GEEN gitaar. Maar met mijn rijexamen bijvoorbeeld stond ik zo stijf van de zenuwen dat ik de hele dag trilde en het koud had, tot 10 uur na 't examen.
Probeer gewoon zoveel mogelijk op je routine terug te vallen, en over die drempel heen te komen van het begin.

Wat doe je dan als je op school examen hebt? Of zit je niet (meer) op school? :p

EuroCinema
31 mei 2007, 16:51
Wat het beste helpt is af en toe gewoon iets helemaal vergallen. Ik heb wel eens de verkeerde plaat afgezet toen ik DJ-de voor heel veel mensen in een heel bekende zaal. (Dan wordt het akelig stil :sssh: ) Of een hele solo in de verkeerde toonaard gespeeld. Na een paar van dat soort dingen weet je dat de wereld niet vergaat als je een fout maakt. Ook niet als je er tien maakt trouwens.

Wat ook helpt is je te bedenken dat zelfs de grootste virtuozen worden afgezeken. Maak je geen fouten, dan vinden ze je spel steriel. Als mensen willen zeiken, zeiken ze toch wel. :stop:

vulvasonic
3 juni 2007, 03:46
Voor optredens ben ik zelden of nooit zenuwachtig, maar voor mijn examens (en overgangs examens) op het conservatorium destijds bestierf ik het!
Ik kon niets meer van de angst, ik kreeg geen hap door mijn keel, ik had het koud, ik rilde en trilde over mijn hele lichaam, kortom, ik was absoluut niet in staat om te spelen.

gelukkig had een goede vriend van me een vader die als arts een eigen praktijk had. Via hem kreeg ik dan medicijnen die eigenlijk bedoeld waren voor hartpatiënten (weet helaas niet meer wat). Maar het werkte als een tiet!
Ik bleef de rust zelve en zo kon ik heel beheerst spelen.

Maar goed, daar heb jij niks aan natuurlijk..... :)

Dreamer
10 juni 2007, 10:57
Voor optredens ben ik zelden of nooit zenuwachtig, maar voor mijn examens (en overgangs examens) op het conservatorium destijds bestierf ik het!
Ik kon niets meer van de angst, ik kreeg geen hap door mijn keel, ik had het koud, ik rilde en trilde over mijn hele lichaam, kortom, ik was absoluut niet in staat om te spelen.

gelukkig had een goede vriend van me een vader die als arts een eigen praktijk had. Via hem kreeg ik dan medicijnen die eigenlijk bedoeld waren voor hartpatiënten (weet helaas niet meer wat). Maar het werkte als een tiet!
Ik bleef de rust zelve en zo kon ik heel beheerst spelen.

Maar goed, daar heb jij niks aan natuurlijk..... :)

Dat medicijn noemt 'inderal' en het werkt inderdaad formidabel :dance:

Buzz
16 juni 2007, 15:33
Een bèta-blokker, dus...

GunMetalBlue
2 juli 2007, 12:21
Mijn god, ik heb nu al zenuwen omdat ik kleren moet gaan kopen en een afspraak moet maken bij de arts... Als ik moet optreden heb ik eigenlijk minder zenuwen.

Maw ik heb zo vaak de zenuwen dat ik er ook helemaal niks voor slik ofzo, het is gewoon verdraaid lastig.

wrc_46
6 juli 2007, 23:57
Gisteren voor de eerste keer voor mensen gespeeld op een soort van jamnight na 1,5 jaar speelervaring. Ik had geen zenuwen tot ik de zaal binnenkwam, tot trillende handen en benen toe. Beetje flaters begaan ook maar dat hoort erbij denk ik dan :hippie: Vond het in ieder geval wel heel tof om te doen en ik wil zeker meer optreden of op een podium staan, alleen is het verdraaid lastig dat zenuwen je spel (in mijn geval) zo kunnen beinvloeden.

iwamoto
7 juli 2007, 06:13
bij mijn allereerste optreden liet ik ook plectra vallen enzo, tegenwoordig valt het wel mee, maar ik voel nog steeds verkramping, wss ook omdat mn sound niet ideaal is waardoor ik vrij onzeker word