PDA

View Full Version : Review nieuwe Parker P-38 & pics



skabouter
28 mei 2007, 16:51
Yeah, ik heb gister eindelijk een Parker P38 gekocht:) dit was al een hele tijd een "droom". ten eerste val ik als een blok voor de aparte looks! en verder vult ie qua specs mn collectie perfect aan, en is het ook de perfecte back-up voor in mn band. Gister heb ik een Sunburst P-38 gekocht voor 450 euro in nieuwstaat met plastic nog op de slagplaat en op de elementen. nieuw zijn ze 999 euro, dus dat is een goeie deal geweest :)

dan nu mn bevindingen.....allereerst vind ik die sunburst finish HELEMAAL niets, maar ik hou ook sws niet van sunburst. dus een refinish staat hoog op mn lijstje.
maar verder niets dan lof! wat even wennen is is de hals. de hals is dun (heerlijk) en smooth, met jumbo-frets. dus het speelt allemaal heel licht en das fijn, alleen de fretafstanden zijn anders dan op de gitaren die ik tot nu toe heb (bespeelt). afstanden zijn groter ofzo, en ik merk dat ik kramp krijg bij sommige grepen. nu is dit ff wennen, maar verder wel goed voor mn hand denk ik :) uiteindelijk zal het spelen daardoor beter gaan!

hij heeft de nogal ongewone aanwezigheid van een Fishman Piezo systeem in de brug. hele leuke feature met goeie sounds, maar mn S2120Xav heeft het ook al, en die klinkt beter en is uitgebreider, dus ik vrees dat ik de piezo`s van de parker niet echt ga gebruiken. als het kon had ik hem ZONDER gekocht, maar dat ging nou eenmaal niet bij dit model. wel is er goed rekening gehouden met veelzijdigheid, zo kan je de magnetische elementen alleen aansturen, of die piezo`s alleen, of een mix van beiden. tevens kan je de beiden element systemen ook apart uitsturen (Via een stereo Y-kabel) zodat je ze met aparte versterkers (of P.A.) kan uitversterken.

Dan nu de magnetische elementen.... het is een HSS configuratie, wat me erg goed bevalt, ik heb tot nu toe alleen gitaren met humbuckers. de elementen zijn "Parker Custom Wound Alnico Pickups", zegt weinig, maar ze zijn echt zeer goed, ik zal ze niet verwisselen. de single coils klinken heerlijk strat-achtig, en de midden SC heeft een verrassend lekkere Twang, heerlijk voor ska (waar ik hem dan ook voor gebruik). de humbucker scheurt als een malle, en is goed geschikt voor rock/punk werk. heel smooth, met goeie definitie! en met de 5 standenswitch zijn nog wat leuke combinaties te maken!

Hout kan ik weinig over vertellen, behalve dat de body van Ash is, met een mooie tekening door de see-tru lak. de nek is Maple met een rosewood toets. bevalt prima verder. de gitaar is goed in balans en weegt niet veel, het is geen dikke chunk hout.

De hardware is prima, merk ik gelijk. Het is voor mij onbekend wat de Tuners zijn, maar ze doen hun werk goed, geen ontstemmen. de Custom Wilkinson bridge (met piezo`s) is ook goed, er zit een tremelo op, en je kan hem zelfs helemaal diven zonder dat ie direct ontstemt. prima zaak!
Verder lopen de knoppen smooth, en de volumepot voor de magnetische elementen is goed geplaatst en soepel genoeg voor het gebruik van viooleffectjes! heeeeel fijn !!

Uiteindelijk niets dan lof over deze gitaar, als je van het aparte uiterlijk houd! door de HSS configuratie en de fishman preamp is het een HELE veelzijdige gitaar. speelt fijn, goed in balans en is lekker licht. alleen de sunburst moet echt weg, dat vind ik maar niets.

skabouter
28 mei 2007, 16:52
hier dan nog wat pics

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/ParkerP-38.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/ParkerP-383.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/ParkerP-385.jpg

skabouter
28 mei 2007, 16:52
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/ParkerP-386.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/ParkerP-387.jpg

Tupelo
28 mei 2007, 16:57
Congrats, maar die dingen zijn toch geen € 999,- nieuw?
Zwarte P38's kom ik op verschillende plaatsten nieuw tegen voor zeg € 500,- en soms zelfs minder..

skabouter
28 mei 2007, 17:00
for real??? een winkel hier in alkmaar had hem voor 999 staan, en een andere in alkmaar vor 700 AFGEPRIJST vanaf 1000+ ...... of zijn dit ouwe prijzen? weet je zeker dat t om een P-38 gaat dan?

Tupelo
28 mei 2007, 17:01
Uhh ja... :confused:

Misschien verschil in made in Korea & elders ofzo...?

MichaelSS
28 mei 2007, 17:01
p-38 voor 500 euro nieuw :???: . Lijkt me sterk hoor.

Erg mooi ding. Super.

/Edit. Zie ze wel voor 699 staan..

Tupelo
28 mei 2007, 17:04
Tja, begin me nu ook af te vragen of het dan niet om occasions gaat, maar iedere keer als ik zo een ding tegenkom denk ik: "Hee dat valt mee!"

skabouter
28 mei 2007, 17:05
ja 500 voor een 2e hands is een gewoon iets! dat vroeg mijn verkoper ook, maar ik heb er nog 10% af weten te lullen:) verder issie in nieuwstaat dus, met plastic erop, dus erg goeie deal! en werkelijk iedere cent waard! prachtig stuk gitaar!

bert k
28 mei 2007, 17:28
Mooie gitaar, man! Lijkt me lekker veelzijdig. Als mijn Charvel nog eens afbrand (Brrrr...) dan ga ik er zeker een proberen.


(Zet ook ff een recensie in het Review-topic, dat is nuttig daar.)

skabouter
28 mei 2007, 17:50
ok, is geplaatst :) ja, dit is best een aanrader voor menig man! als je een strat-liefhebber bent helemaal, dit klinkt vergelijkbaar, maar toch net ff iets origineler/aparter en veelzijdiger

Rinze
28 mei 2007, 18:00
Ik heb twee jaar geleden drie dagen eentje gehad die ik had gekocht voor 500 tweedehands. Er was iets met de halspen waardoor ie mijn .011's niet slikte en ik kreeg kramp van de platte hals, dus heb hem weer teruggebracht. Dus ik denk dat de prijs die jij hebt betaald voor een sunburst tweedehands niet gek is. Is die van jou ook zo idioot licht? Ik vond het wel jammer dat ik er niet mee overweg kon, heb het altijd mooie gitaren gevonden.

skabouter
28 mei 2007, 18:03
ja dat krampverhaal herken ik dus....ook beetje last van, maar ik geef t niet op, denk dat die rekking juist goed is voor mn hand, en dat ik uiteindelijk grotere afstanden kan overbruggen op andere gitaren daardoor.

hij is idd ook nogal licht, maar dat vind ik wel lekker, ik ben nogal klein van stuk, en moet vaak optreden, en een lichte gitaar is dan wel fijn. bovendien heb ik ook een ibanez- S en die is ook licht, dus het valt goed onder wat ik gewend ben. een dikke LP van 5+ kg is niets voor mij bijv :)

Kaboemba
28 mei 2007, 20:32
He Ska mooi ding, de mijne is bijna klaar om opnieuw gespoten te worden, zie zelfbouw.

Maar hoezo nieuw die dingen zijn uitproduktie, misschien dat er zo hier en daar nog 1tje nieuw rondzwerft maar dat is het dan wel.

skabouter
28 mei 2007, 20:41
hey boem! ja, ik had je gitaar al gezien, hardstikke mooi zoals ie geschuurd is! ik ga je later mss wel ff contacten, want ik ben dus ook een refinish van plan. hoewel ik t mss ook uit ga besteden, mss dat Fred Dons een rustige zomer heeft :D

maar ik ken nog wel wat winkels waar ze ze nieuw hebben, mss wel oudere modellen dan....maar wordt de P38 dus niet meer geproduceerd? mijne is in elk geval in nieuwstaat met plastic er nog op, maar de vorige eigenaar heeft hem niet zo vaak bespeelt, kan best zijn dat ie hem al een tijdje had liggen, dat weet ik niet.....

maar fijne gitaar he :) daar kan jij natuurlijk over meepraten!

skabouter
28 mei 2007, 20:42
komt ie....niet te hard schrikken, maar ik wil haar keihard verkrachten:

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Copyofparkercustom.jpg

zoiets, maar dan ZEKER een minder opzichtige kleur groen (maar dat kon ik ff niet in paint vinden). beetje naturel grasgroen moet het wordne, en dan met zwart/wit (ska) blokjes op die slagplaat....what do ya think :D

Kaboemba
28 mei 2007, 20:48
Volgens mij was de p38 gewoon te goedkoop, en dus te duur voor parker, en hebben ze hem daarom eruit gedonderd. Ik heb geen idee hoe hij speelt, eerst opknappen dan spelen.
En jouw kleuren, ach ik had zoiets wel verwacht :blast:

MichaelSS
28 mei 2007, 20:51
komt ie....niet te hard schrikken, maar ik wil haar keihard verkrachten:

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Copyofparkercustom.jpg

zoiets, maar dan ZEKER een minder opzichtige kleur groen (maar dat kon ik ff niet in paint vinden). beetje naturel grasgroen moet het wordne, en dan met zwart/wit (ska) blokjes op die slagplaat....what do ya think :D


NEEEEEEE WAT GA JE NOU DOEN :nervous: :???: Grapje zeker

skabouter
28 mei 2007, 20:54
En jouw kleuren, ach ik had zoiets wel verwacht :blast: yeah :cooler:
welke finish ga jij dan toepassen?

skabouter
28 mei 2007, 21:36
NEEEEEEE WAT GA JE NOU DOEN :nervous: :???: Grapje zeker
niet zeuren :D het BLIJFT een goeie axe, en zo ziet ie er vet uit onstage, past goed bij mij EN mn band :)

InternEd
28 mei 2007, 21:45
En sunburst is sowieso een mislukte paintjob.

Kaboemba
28 mei 2007, 22:18
yeah :cooler:
welke finish ga jij dan toepassen?

Ik wilde een soort beits afwerking doen, waardoor hij zwart transparant werd maar door de schade aan de body kies ik toch voor zwart.
Alleen wordt het iets matter leisteenachtig zwart dan er op zat, beetje zoals de kop van de parker.

Struik
28 mei 2007, 23:19
1 klein kritiek punt alleen: de tremelo pook zit los in de brug. er is geen kliksysteem en ook geen schroefdraad. je doet hem er gewoon los in, maar dit werkt NIET! als je vooroverbuigt met gitaar (om veters te strikken of plectrum op te rapen) valt de pook eruit! heel irritant, niet goed overnagedacht, FOEI parker!

Ska, als je even naar de detailfoto kijkt waar de brug goed op te zien is:

er zit een heel klein inbusje op de schacht van de tremoloarm, daarmee kun je regelen hoe strak je pook zit

Noid
28 mei 2007, 23:43
Ska, als je even naar de detailfoto kijkt waar de brug goed op te zien is:

er zit een heel klein inbusje op de schacht van de tremoloarm, daarmee kun je regelen hoe strak je pook zitIk dacht al, wie zal het hem vertellen :)
In aanvulling op Struik: deze wilkinson tremolo's hebben in het gat waar je de arm in steekt een kunstofbusje. Door die imbus te verdraaien vervormt dat wat en blijft de tremolo vast zitten. Je kunt dan zelf kiezen of dat wat strakker moet zijn, zodat de tremoloarm op z'n plek blijft, of iets losser, zodat hij tijdens het spelen weer naar beneden zakt. Bij voorkeur dus afstellen terwijl de arm er in zit: dan kun je de boel meteen afstellen naar je eigen wensen. Eenmaal afgesteld blijft het systeem tijdens gebruik (dus tig keer de gitaar in en uit de koffer, waarbij je telkens die trem er uit trekt en weer in prikt) gewoon goed en hoef je niets aan dat imbusje te verstellen. Ik vind het prettig: gitaar uit de koffer, arm er in prikken en klaar. Niet meer dat gedoe met schroefdraad wat zijn beperkingen (speling/blijft niet in een stand staan) heeft. Ook beter dan die tremolo's waarvan je de arm als een kogelgewricht vastklikt, die altijd snel speling krijgen omdat die kunstofringetjes slijten.

M.b.t. de kleur: In het podiumlicht zul je waarschijnlijk niet veel terug zien van dat see-through groen. Waarom maak je de hele gitaar niet gewoon met van die blokjes? Of gewoon die body wit maken, waardoor de slagplaat strak uit komt.

skabouter
29 mei 2007, 01:15
ha, dankjewel Struik en Noid, het klopt van dat imbusje! grove fout van mij, sorry Parker, ik had niet moeten twijfelen :D En nu moet dat imbusje zn nut nog even bewijzen, als het idd een goed systeem blijkt te zijn is het zeker een plus punt! mn ibanez` floyd heeft zo`n kliksysteem, en daar is het inderdaad zo dat die kunststof ringetjes slijten en dat er speling zit. das niet goed!

de hele gitaar in blokjes vind ik dan weer niet zo mooi noid. en wit ook niet. ik denk aan rood, of groen voor de hele body. liefst beetje see-tru vanwege de mooie houtnerven, maar helemaal dekkend mag ook als dat beter zou overkomen. dat laat ik de spuiter dan maar beslissen, ach het is niet iets wat ik meteen ga uitvoeren, eerst rustig over nadenken.

MichaelSS
29 mei 2007, 08:35
niet zeuren :D het BLIJFT een goeie axe, en zo ziet ie er vet uit onstage, past goed bij mij EN mn band :)

Ok. Als jij hem zo vet vind; zeker doen ! Succes :D

Harry
29 mei 2007, 09:43
Arjen, als je dat ding toch gaat verneuken kun je dat beter met die van mij doen. Neem ik die van jou wel! Ik heb een zwarte, en vind die sunburst wel mooi.

skabouter
29 mei 2007, 14:33
PM me maar ff harry, kunnen we het wellicht ff over hebben.

Harry
29 mei 2007, 15:45
je hebt PM!

skabouter
29 mei 2007, 16:14
goddamnit, allemaal spam zeker, voor de gitaren waar je weer es vanaf moet ?:D

Kaboemba
29 mei 2007, 19:44
Kut is harry mij weer voor :angry:


Die van mij is al kaal en glad echt heel vakkundig :seriousf:

skabouter
29 mei 2007, 20:21
hoezo zou je die weer kwijt willen dan....

jgerrits
29 mei 2015, 20:18
Vorige week een nieuwe Parker P-38 gekocht. Die van mij komt uit Korea maar ze worden tegenwoordig (ook) in China gemaakt vertelde de verkoper mij. Nadat ik de gitaar had afgesteld naar mijn wensen speelt hij heerlijk. Wat een fijne hals. Als je de piezo's inschakelt en je sluit hem rechtstreeks aan op een P.A., dan heb je een westerngitaar van 3 cm dik. Het klinkt echt fantastisch. Op een normale gitaarversterker is er niets van dat mooie geluid over, o.a. door het ontbreken van tweeters. Wil je de piezo's optimaal benutten dan moet je de gitaar aansluiten op een P.A. of op een akoestische gitaar versterker.
De magnetische single-coil pick-ups klinken fris maar het geluid lijkt niet op dat van een Strat. De humbucker vind ik een beetje tegenvallen. Misschien moet ik mijn effectsprocessor opnieuw inregelen om de sound te verbeteren.

Groet,
Jan

Noid
31 mei 2015, 18:31
Gefeliciteerd met je P38. Zelf bezit ik er ook een en qua looks is het niet de mooiste gitaar, maar qua ergonomie en speelgemak heel fijn. Verder is het de gitaar die ik het meeste gebruik in onze rockband.


Vorige week een nieuwe Parker P-38 gekocht. Die van mij komt uit Korea maar ze worden tegenwoordig (ook) in China gemaakt vertelde de verkoper mij. ...
De Parkers die in china gemaakt worden zijn van de zogenaamde "PDF serie". Bijvoorbeeld PDF 60. Die zijn anders dan de eerder in korea gemaakte P36, P38, P40, P42 etc serie. Natuurlijk is kwaliteit en speelgemak deels subjectief maar in grote lijnen: USA made Parkers zijn met afstand de beste (bouwwijze, hardware, electronica). Daarna volgen de Koreaanse (P serie) , die weer een stuk beter zijn dan de chinese (PDF's). Een USA Fly staat dan ook nog steeds hoog op mijn verlangslijstje.

Pick-ups zijn ook persoonlijk. De originele humbucker mist wat karakter, naar mijn mening, maar is wel redelijk alround in te zetten en goed voor lead sounds. De middle pick-up is daarnaast erg lekker voor slagpartijen.