PDA

View Full Version : nieuwe pups voor epi black beauty 3



gitaarfan
28 mei 2007, 17:44
hoi allemaal,

toch maar even aangemeld hier, want ik zit al een tijdje met een probleempje.
Ik heb nu al enige tijd een prachtige Epiphone Black Beauty 3, maar ik vind dat de pickups wat missen qua geluid. Dat kan ook aan m'n versterker liggen (een Fender FM210R transistorbakkie). Ik zit er nu aan te denken om de pickups te vervangen, maar ik heb nog geen idee waarvoor. Het geluid waar ik naar op zoek ben is een mooi clean geluid, een "echt" Les Paul geluid, maar toch ook een goed rock/scheurgeluid. Ik speel ook wel wat metal, maar daar is dit niet echt een gitaar voor, dus dat is niet het belangrijkste. Daar zijn zat andere gitaren voor.
Zelf kwam ik nu zo'n beetje uit op een DiMarzio Humbucker From Hell in de hals, en Seymour Duncan '59 in middle en brug.

Heeft iemand ervaring met de pickups in deze gitaar?? of hebben jullie nog andere goede tips?

ik hoor t graag van jullie

groetjes,
Gitaarfan

P.S. tips om de 3 pickups op een leuke veelzijdige manier te schakelen is ook zeer welkom, liefst met link naar tutorial ofzo, want ik heb nog geen ervaring met pickups vervangen.

Kaïn
28 mei 2007, 17:48
Nou, jou observatie dat het aan de amp kan liggen is denk ik correct. Epiphone doet redelijke elementen in de gitaren en zullen over een goede amp ook goed klinken. Voordat je overweegt nieuwe pickups erin te doen adviseer ik je om een keer naar een gitaarwinkel te gaan met je black beauty en dan kijken hoe ze klinkt over een goede buizenbak. Ben je dan nóg niet tevreden, dan kan je een elementen switch overwegen.

AgileGhost
28 mei 2007, 18:06
Volgens hebben die epiphone-elementen een medium output, dus als je echt wilt rocken zou je inderdaad dimarzio's/sd's moeten installeren. De klassieke combo JB/Jazz, met '59 ertussen bijvoorbeeld?

gitaarfan
28 mei 2007, 18:12
Thnx voor de snelle reacties!

@ Kain: heb je nog een leuk ideetje voor een goeie niet al te duur buizenbakkie??

@ AgileGhost: thnx voor de suggestie

marter544
28 mei 2007, 18:25
Ik zou ook eerst eens kijken naar een andere amp. En die gitaar niet geschikt voor metal? Op lp's kun je prima metal spelen.. Maar gebruik je de middelste pup veel dan? Anders zou je bijvoorbeeld eerst eens alleen de hals en neck pup kunnen veranderen. En miss met de 3 way-switch: Neck, neck-middle-bridge, bridge, en dan met push pull de neck en bridge splitsen?

Kaïn
28 mei 2007, 21:12
Ik heb zat leuke ideeën :p maar is het voor slaapkamer gebruik of band gebruik. In welke prijsklasse zoek je wat ?

The Underdog
29 mei 2007, 00:02
Ik zou niet gaan voor de humbucker from hell, want die klinkt niet les paul-achtig, maar als een single coil.

Yamhammer_71
29 mei 2007, 02:23
Ik zou niet gaan voor de humbucker from hell, want die klinkt niet les paul-achtig, maar als een single coil.

Vreemd eigenlijk he dat ze dan humbucker 'from hell' worden genoemd.... :p :seriousf:

gitaarfan
29 mei 2007, 10:36
@ Kaïn: voorlopig nog voor thuisgebruik, maar wil ook nog wel in een bandje gaan spelen, dus de eerste periode moet ie daar ook nog wel voor voldoen.

@ the underdog: heb je dan ook een suggestie waar ik wel voor zou moeten gaan??

@ Yamhammer: dat ding heet zo omdat ie echt gaat krijsen in de brug met een heldere amp, zie de beschrijving maar es op Dimarzio.com

almarvk
29 mei 2007, 10:40
Ik denk dat je met een kwalitatief betere amp je gitaar beter uit de verf zal komen.

AgileGhost
29 mei 2007, 13:05
Of voor 50e ofzo alleen een brughumbucker en daarnaast een betere amp?

Dirkdewaard
29 mei 2007, 15:03
Ik denk dat je met een kwalitatief betere amp je gitaar beter uit de verf zal komen.

Juist, een nieuwe of andere pickup zal het geluid echt niet verbeteren, al stop je originele pafs erin het blijft klinken als een scheet.
Koop met je geld een goede versterker.

Houd in de gaten dat:
Een slechte gitaar goed te doen is op een goede versterker en een goede gitaar klinkt als poep op een slechte versterker.

Orpheo
29 mei 2007, 19:51
Van dimarzio:

brug: superdistortion, air norton, super2, super3, breed, evo
mid: hum.from hell
hals: air norton, superD, virtual paf, virtual hot paf, paf pro, breed, evo

seymour duncan:
brug: alnico2pro, (JB,) jazz (toch wel, hoe raar 't ook over komt), custom, custom custom, custom5, duncan distortion, stag mag, screamin deamon.
mid: phat cat
hals: '59, pearly gates, jazz, alnico2pro, seth lover, hals-versies van bovengenoemde elementen.

BKP:
brug: warpig, painkiller, nailbomb
mid: stormy monday, riff raff, mississippi queen
hals: stormy monday, halsversie van de emerald, black dog, mule, halsversie van de warpig, VHII, halsversie van de nailbomb.

Ik heb ze opgenoemd, oplopend in prijs. Dimarzio < SD < BKP. combi van diverse merken kan natuurlijk ook, en het is smaak. maar dit is denk ik wel een redelijk lijstje van diverse pickups voor in les pauls.

brunodb
29 mei 2007, 22:42
eerst goeie versterker. daarna pas je gitaar customizen. de versterker heeft veel meer invloed op je geluid dan de pickups

Orpheo
31 mei 2007, 01:04
ik zou juist gaan voor eerst goeie gitaar, dan pas amp. wat nu als je n geweldige triple recto stack thuis hebt staan die je niet mee kunt nemen naar je repetitie van je band, of gigs, en je speelt op n crappy gitaar? liever andersom...

Lexvandoef
31 mei 2007, 01:24
Maar je kan nog zo'n mooie Gibson of PRS hebben ofzo. Als je op een crappy 5 W oefenversterker speelt klinkt het echt niet hoor.

Daarentegen klinkt een goedkope epi op een MESA Triple Rectifier echt wel hoor een stuk beter dan het hierboven genoemde voorbeeld.

heinz3110
31 mei 2007, 02:05
Ga es lekker buurten(kennisen ,jamsessies,muziekzaken) . Gitaar mee, over andere versterkers. Als je nou denkt, jemig, zo goed heeft ie nooit geklonken, dan zou je nog aan een andere versterker kunnen denken. Als ie over 2 -3 versterkers nog steeds niet klinkt zou ik andere elementen overwegen.

BamBuFan1
31 mei 2007, 03:10
Ga es lekker buurten(kennisen ,jamsessies,muziekzaken) . Gitaar mee, over andere versterkers. Als je nou denkt, jemig, zo goed heeft ie nooit geklonken, dan zou je nog aan een andere versterker kunnen denken. Als ie over 2 -3 versterkers nog steeds niet klinkt zou ik andere elementen overwegen.

En transistorversterkers niet bij voorbaat afschrijven. (Hoewel ik zelf een Fender buizenbak heb http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/scratchchin.gif).

Maar ik heb inmiddels genoeg goede transistoramps gehoord om te weten dat er versterkers zijn waarvan je zou zweren dat het buizenbakken waren, en die vervolgens toch maar 15 kilo blijken te wegen...
(bv een Pearl 100W transistorbak: een 'exacte' kopie van een Fender the Twin, en klonk ook net zo goed, maar bleek dus gewoon een transistormodel...)

Gewoon versterkers proberen dus, en altijd een open vizier houden...

gitaarfan
31 mei 2007, 10:14
thnx voor alle waardevolle en nuttige reacties, ben weer een stuk wijzer geworden hier :) ik ga inderdaad toch eerst maar es een nieuwe versterker zoeken, duurt wel ff voordat ik er 1 heb, moet eerst geld bij elkaar zien te rapen :P en heb het nu veels te druk met me studie, en ga binnenkort verhuizen. maar in de vakantie moet ik toch wel wat dingen kunnen gaan uitproberen en een ideetje krijgen van wat mijn opties zijn.

groetjes

Dirkdewaard
31 mei 2007, 12:03
thnx voor alle waardevolle en nuttige reacties, ben weer een stuk wijzer geworden hier :) ik ga inderdaad toch eerst maar es een nieuwe versterker zoeken, duurt wel ff voordat ik er 1 heb, moet eerst geld bij elkaar zien te rapen :P en heb het nu veels te druk met me studie, en ga binnenkort verhuizen. maar in de vakantie moet ik toch wel wat dingen kunnen gaan uitproberen en een ideetje krijgen van wat mijn opties zijn.

groetjes

Veel mensen zijn jaren opzoek naar hun eigen geluid, dus haast je niet en geniet van de zoektocht!

Godfather
30 november 2007, 16:14
Juist, een nieuwe of andere pickup zal het geluid echt niet verbeteren, al stop je originele pafs erin het blijft klinken als een scheet.
Koop met je geld een goede versterker.

Houd in de gaten dat:
Een slechte gitaar goed te doen is op een goede versterker en een goede gitaar klinkt als poep op een slechte versterker.

Ik ben het eens over het laatse stuk, maar ik geloof dat je niet kunt zeggen dat een andere pickup het geluid niet zou kunnen verbeteren.

Een nieuwe pickup kan het geluid wel degelijk aanzienlijk verbeteren (voor bepaalde doeleinden), maar dan moet je wel je set-up kennen en in het bezit zijn van minstens een buizenamp en goede gitaar. Dan hoor je het verschil wel tussen bijv. een Duncan JB of Duncan Pearly Gates.

Lennert
30 november 2007, 17:09
Ik ben het eens over het laatse stuk, maar ik geloof dat je niet kunt zeggen dat een andere pickup het geluid niet zou kunnen verbeteren.

Een nieuwe pickup kan het geluid wel degelijk aanzienlijk verbeteren (voor bepaalde doeleinden), maar dan moet je wel je set-up kennen en in het bezit zijn van minstens een buizenamp en goede gitaar. Dan hoor je het verschil wel tussen bijv. een Duncan JB of Duncan Pearly Gates.

Wat is je punt dan?? En waarom bump je deze thread van 7 maanden oud..

Hij heeft dus geen goede versterker en aangezien dat volgens jou een voorwaarde is voor het horen van een verschil tussen 2 pickups snap ik niet waarom je opmerking relevant is in dit geval..

Otje
30 november 2007, 17:12
Een duel tussen de Gibson Custom Shop Standard en de Epi Les Paul Standard. (http://www.guitarplayer.com/article/epiphone-les-paul/feb-07/27726) Conclusie: een Epi is een uitstekende gitaar (en niet alleen voor 't geld), alleen er staat geen "Gibson" op. Stop er een setje Classic '57s in of een set Burstbuckers en je hebt 90% van een top-of-the-line Gibson voor een fractie van de prijs. Ik heb een Gibson en een Epi en speel heel erg veel op allebei, ondanks dat de duurdere (en betere) Gibson onder handbereik staat.

De pups van 2004 made-in-Korea Epi LP Standard zijn goed. Niet zo goed als bijv. Burstbuckers, maar gewoon goed. Er komen t.z.t. Burstbuckers in, maar voorlopig speel ik op de originele elementen. En da's geen straf :).

Otje
30 november 2007, 17:26
En nog 'n test waar de Epi heel goed uitkomt. (http://www.guitarplayer.com/article/20-budget-solidbodies/apr-06/19470) Ook de pups.