PDA

View Full Version : Bo~el MC7 in the house! (met review)



Kaïn
28 mei 2007, 17:04
Beste mensen!

Vorige week heb ik het geluk gehad om een Bo~el MC7 aan te schaffen!
Ik heb em nu een paar dagen, en heb em er live mee kunnen spelen, dus het leek me tijd voor een review.

Voorop wil ik stellen dat dit IMO de beste seven string op de markt is momenteel. Het geluid is geweldig voor de muziek dit ik maak (melodische metal), en kan zich ook prima in andere stijlen redden. De gitaar heeft een 5 standen switch, en een push-pull tonepot om de boel uit fase te zetten. Vooral de neckhumbucker geeft een hele mooie diepe sound zonder dat het ooit ongedefinieerd wordt of modderig wordt. Als je de toneknop wat teveel terugdraait begint het wat onduidelijk te klinken. Een groot nadeel vind ik dat niet omdat ik nooit mijn toneknop zover zal terugdraaien :p De tussenstandjes geven single coil settings als ik mij niet vergis en lenen zich meer voor blues/funk achtige dingen, alhoewel een brownsound achtige tone er uit te halen is met de juiste hoeveelheid tone erbij en eventueel de boel uit fase te zetten met de push pull pot. De neckhumbucker is lekker voor de wat rauwere ritme partijen. Wat ik zelf lekker vind is dat de neckhumbucker wat meer volume lijkt te hebben dan de neck hum. Mn solo's speel ik op de neck hum dus mij komt het mooi uit, maar een ander persoon zou zich daaraan kunnen ergeren. Minpuntje daar, maar dit kan een incident zijn op mijn exemplaar.
Live presteerde de gitaar wel om lekker door de mix heen te snijden indien dat nodig was. Iets waar ik vroeger nogal ens last mee had, zelfs met een boost functie.

De constructie is ook iets om bij stil te staan. De hals is verlijmd en de hiel is heel mooi gevormd zodat je eigenlijk nooit last hebt van teveel hout bij je hand als je in de hogere posities speelt. Ook draagt het bij aan de hoeveelheid sustain. Er zijn maar weinig 7 strings met een dergelijke constructie, alleen schetcer produceert ze volgens mij in grote getalen.
Verder is de hals slank maar niet luciferhoutje achtig ala Ibanez. De aanwezigheid van dat extra hout is wat mij betreft wel te horen. Mijn andere gitaren zijn Mavericks met extreem dunne halzen en die klinken toch minder vol. Die hebben ook een geschroefde hals, maar toch. De frets zijn lekker fors en vooral GLAD! Voelt echt super.
De body is van Ash, en de hals van Hard Rock maple. Niet bijzonder, maar klinkt gewoon goed. Wel mooi vind ik dat de body een carve heeft. Of dat bijdraagt aan de sustain kan je over filosoferen, maar het is wel erg fraai. De finish op deze gitaar is Dutch dot purple. Een donkerpaarse see true finish zodat je mooi de nerf nog ziet.

De afwerking van de gitaar in z'n geheel is vrijwel perfect. Geen rare uitstekende frets, floyds die scheef staan etc. Enige puntje van kritiek is dat de binding om de hals bij de hoge posities een beetje vuil lijkt. Wat het precies is heb ik nog niet kunnen vinden. In elk geval kan ik het niet met mn nagel eraf krabben.

Overall is dit gewoon een geweldige gitaar die zich absoluut kan meten met de high end seven strings van merken als Ibanez. Ik heb deze gitaar gehoort naast een Ibanez Universe 7 en de Bo~el vond ik echt mooier klinken. En de Ibanez is toch echt 2400 als ik me niet vergis nieuw, en de Bo~el "maar" 1275.
Als je dus nog een seven string zoekt check dan ZEKER even deze gitaar ook.

Pics komen snel als ik de foto's van de gig binnen heb!

Soulflyhigh
28 mei 2007, 22:38
Ik ben zeer benieuwd. Leek mij in ieder geval ook een hele erge mooie gitaar voor het geld! Universe is iets van 1900 nieuw en dat is toch het dubbele van een Bo-el. Heb jij trouwens de versie met een floyd? Ik heb zelf een soortgelijke gitaar (Ltd Mh 307) en het speelt echt super! Die set thru is echt heerlijk. Gefeliciteerd met je gitaar en we zijn natuurlijk benieuwd naar foto's ;)

Kaboemba
28 mei 2007, 23:16
Was pas nog bij Huub en heb er is een paar goed kunnen bekijken.

Enkele leuke details waren een scheve top kam, geen zorgen da's expres gedaan, intonatie gebeuren.
Strapschroef zitten een centimeter of 5 boven het midden, eigenlijk heel logisch als je erover nadenkt.
Wel vond ik bij sommige exemplaren de afwerking wat minder, zo zat niet overal die scheve kam er mooi afgewerkt in leek alsof ze een rechte kam er scheef in hebben gezet.
Ook mooi was dat als je het volume wat dicht deed het laag iets minder volume kreeg dan het hoog, vaak als je de volumepot dicht draait verdwijnd eerst het hoog. Nou opgelet eigenlijk maar het was idd opvallen.
En de service hoef je denk ik echt niet bang voor te zijn, zijn mensen met liefde voor gitaren. Ik kwam voor een paar kleine onderdeeltjes voor mijn parker projekt en werd geholpen alsof ik een nieuwe gitaar kwam kopen.

O ja gefeliciteerd met je aankoop 8-)

Kaïn
28 mei 2007, 23:30
Thanks ;)

Ja ik heb de versie met de floyd, De 7 string is stock alleen met floyd beschikbaar. Huub kan alles maken daar niet van maargoed :p De floyd is erg stabiel. Niets mis mee dus. Ik wist trouwens niet dat ze een scheve topkam hadden :o

Raffel
29 mei 2007, 11:55
Ook mooi was dat als je het volume wat dicht deed het laag iets minder volume kreeg dan het hoog, vaak als je de volumepot dicht draait verdwijnd eerst het hoog.

Ligt dat er niet gewoon aan of er een transistortje tussen de volume-knop en de pups zit? Ik haal die er namelijk expres uit om juist dat effect te krijgen :D

almarvk
29 mei 2007, 12:24
Feli met je super aankoop! Maaruh; waar blijven de pics?? ;)

Kaïn
29 mei 2007, 20:00
http://s130.photobucket.com/albums/p256/ragingrazer/?action=view&current=100_1513.jpg
http://s130.photobucket.com/albums/p256/ragingrazer/?action=view&current=100_1503.jpg
Feauteaux!

Philippe
29 mei 2007, 20:06
Mooie zangeres!

en schitterende gitaar natuurlijk ;)