PDA

View Full Version : Hoe tune ik een Sitar?



RolandT
28 mei 2007, 12:02
Nu heb ik dus een Sitar, vraag is hoe tune ik zo'n ding. De Sitar heeft 19 snaren en blijkbaar gaan die over meer dan 1 octaaf (zoals piano). Ik denk dan mijn gitaar EADGBE tuning in 1 oktaaf zit. Hoe vertel ik mijn gitaar tuner dat hij bijvoorbeeld de noot C in een oktaaf lager moet gaan zoeken (kan dit wel?).

http://www.sitarsetc.com/sitarpagepics/tuning%20pics/tuningRScomplete1.jpg

Wickerman
28 mei 2007, 12:59
Dat kan zeker, EADGBe zijn trouwens 2 octaven !! 24ste fret E klinkt even hoog als open e. Bij een sitar moeten dus meer dan 3, misschien 4 octaven te vinden zijn. Maar schiet me niet dood als 't niet zo is.

RolandT
28 mei 2007, 17:16
Mijn probleem is hoe vind ik de met mijn gitaar tuner de noten in het 'medium' oktaaf, het 'lower' oktaaf enz. Deze oktaaf-namen komen (denk ik) uit de piano wereld?
http://www.10pont.net/sitar3.jpg

Wickerman
28 mei 2007, 18:59
My 2 cents:::

Je stemt 1 Sitar-snaar die je kan vinden via je stemaparaat; dan kan je misschien je toonintervallen gebruiken om te zoeken op welke toonhoogte de volgende snaren moeten zijn. Zoals dat bij een gitaar meestal de vijfde fret is (afgezien van G op B dan).

siddharth
4 juli 2007, 12:20
Je kunt een sitar niet stemmen als het je niet aangeleerd is. Het is niet zoals het stemmen van een gitaar omdat een sitar gestemd wordt op de "Raga" die er gespeeld wordt. Bovendien speel je geen harmonische muziek met de sitar maar enkel melodische muziek. Wij spelen dus geen akkoorden.

hendrix2
4 juli 2007, 13:54
Siddharth, ik ben de laatste jaren muzikaal nogal wat andere wegen aan het verkennen en daar horen ook andere snaarinstrumenten bij. Instrumenten als mandoline,ukelele, banjo,... zijn perfect jezelf aan te leren, maar in hoeverre is het mogelijk om jezelf Sitar te leren spelen. (eventueel adh van internet), of is het echt nodig dat je les krijgt van iemand? Ik zit al een tijdje te denken om misschien eens een sitar aan te schaffen, maar dan wil ik het uiteraard ook serieus aanpakken.
Dus heb je misschien wat informatie? Is er in Belgie of Nederland een winkel waar ze een aanbod hebben aan sitars of moet je er direct voor naar India ofzo. Hoe liggen de prijzen ongeveer voor een degelijke sitar. (geen prof. instrument, maar toch iets wat een degelijk speelgemak heeft.) Ik blijf toch graag onder de 1000 euro als ik een nieuw instrument wil leren. Of heb je het daar niet voor?

alvast bedankt,
Kenneth

siddharth
5 juli 2007, 13:34
Hallo Kenneth,

Het hangt er geheel van af wat je met de sitar beoogt. Wil je het gebruiken om wat 'effecten' te creeren dan kun je met wat aanwijzingen, internet of boeken wellicht aardig uit de voeten komen. Wel zul het eerst moeten leren stemmen. Wil je leren spelen dan zul je absoluut en dat zeg ik met klem, moeten leren en 't liefst bij iemand die zelf goed kan spelen en die komen we in het westen helaas niet zo vaak tegen.
Wil je een sitar aanschaffen dan raad ik je aan niet zomaar iets op het internet aan te schaffen. 99% kans dat je een slecht instrument aantreft. Zelfs in India zijn er maar enkele plaatsen waar je met wat geluk een goed instrument kan kopen. Maar goed, als professioneel sitarspeler stel ik zelf natuurlijk de hoogste eisen aan het instrument. Tegenwoordig kun je zelfs online sitars kopen, ook van de beters sitarmakers. Maar online een sitar aanschaffen brengt toch risico's met zich mee. Wat de kosten betreft: als je in India een sitar koopt dan kun je voor maximaal 1000,- (meestal al voor minder) een prima instrument, zelfs een professioneel instrument vinden. Mocht je naar India gaan, ga hiervoor dan naar New Delhi of Kolkata. Tegen die tijd kun je mij mailen en zal ik je precies vertellen waar je moet zijn.
Wat het leren betreft: in woon in Almere. Heb jarenlang aan het Rotterdams conservatorium, afdeling wereldmuziek hoofdvak sitar gedoceerd (ben zelf cum laude afgestudeerd geweest en speel al 30 jaar lang sitar en geef ook concerten). Bij mij ben je van harte welkom!

manu
26 september 2007, 02:58
nou..hoe tune je een sitar...

lachgas erop?! :hippie:

greencharlie
26 september 2007, 21:54
olala pijnlijke herinneringen, sitar spelen, na 10 minuten een pijnlijk verkrampt duimgewricht en stijve enkels.
Stemmen? amai, veel succes met al die symphatische snaren en die ''ouderwetse'' stemschroeven.

Normaal speel je de melodie alleen op de onderste snaar, de andere ''bassnaren'' af en toe mee laten klinken als bourdontoon, de bovenste 2 (op de tekening) zijn hoog gestemd en zijn de ''rythm'' snaren (slaggitaar).
Je kan natuurlijk deze traditie verlaten en meer als een gitaar benaderen door niet alleen melodie op de onderste te spelen.

Van die symphatische moeten met elke mogelijke noot enkele kunnen meezinderen.

Ook de fretten kunnen van plaats worden veranderd om een andere toonladder te maken.

kHeb niet alles in dit topic gelezen maar geef enkel snel ff mee wat ik me herinner.
Ook pijnlijke vingertoppen door die speciale ''ijzerdraad'' fingerpicks

Gretsch 5120
2 oktober 2007, 22:17
Mwah... valt best mee hoor. De aanhouder wint. Ik speel nu zo'n 7 jaar Indiase klassieke muziek en het is gewoon een kwestie van gewenning. Ik ben begonnen op sitar (4 jaar) en daarna overgestapt op surbahar (bassitar). Ik kan je inderdaad aanraden les te nemen. De "learning curve"is wel ff wat anders dan westerse instrumenten, maar vind ik zelf de charme van de muziek; het is iets "voor het leven", zeg maar. Ook kan ik je aanraden je een beetje te verdiepen in de verschillende stijlen (Kyal, dhrupad). Ikzelf studeer Dhrupad en dat is een muziekstijl die niet echt geassocieerd wordt met de sitar (lagere stemming, tragere muziek, dus je hebt een langere sustain nodig).

De grondnoot voor de sitar (Sa) is meestal C# of D (hangt van je voorkeur af)

Remco

Gretsch 5120
2 oktober 2007, 22:25
Oh ja...linkje voor Roland:

http://teental.free.fr/sitar/

Zit in Belgie. Ik kan je overigens ook aanraden Bert Cornelisse uit te checken:

http://www.sitarplayer.be/

succes!!!

Remco

RolandT
3 oktober 2007, 00:22
Bedankt Remko voor die links.

Bryan77
16 mei 2008, 18:20
ik heb een chromatische (gitaar)tuner,

kan je ook perfect sitar mee stemmen

Gretsch 5120
17 mei 2008, 18:33
Nou...over het stemmen van een sitar (en elk Indiaas instrument) kun je een aardige boom opzetten.

Westerse instrumenten werken volgens het getemperde stemmingssysteem, Indiase instrumenten niet. Je leert na jaren oefenen dat je het beste kan stemmen op je gehoor...en wat blijkt: als je er dan een stemapparaat naast houdt dat het volgens Westerse normen niet klopt.

Daar komt bij dat bij sommige raga's sommige noten een fractie hoger of lager gestemd worden.

Bryan77
23 mei 2008, 00:09
klopt inderdaad:

middentoonstemming, reine tertsen, reine kwinten, pythagoreïsche komma, schisma, ...

maar er zijn nog genoeg westerse instrumenten in de middentoonstemming te vinden hoor, orgels bijvoorbeeld

inderdaad altijd leuk