PDA

View Full Version : DIY "midi" switcher/looper



bentium
28 mei 2007, 09:56
ik ben bezig met een pedalboard samen te stellen, en ik zag me al staan tapdansen met mn pedalen als ik van klank wil wisselen.

Dus ik dacht: Midi switcher/looper, maar die dingen zijn te duur (ben maar arm studentje), dan maar zelf eentje maken.

Ik was begonnen met een heel schema te maken in digitale electronica, maar daar had ik geen flexibiliteit, dus dacht ik verder: microcontroller (nl 80c51), daar heb ik ervaring mee.

Ik wou niet, elke keer er iets aan de software aangepast moest worden, de switcher/looper openhalen om de µc er uit te halen en deze in een programmer steken, dus moet ik ISP (in system programming) aankunnen, dan maar een µc zoeken die dit kon, de Atmel 89s51


Nu heb ik een schema ontworpen (ik ga de software nog in asm schrijven) die al zowat zou moeten werken, ik zou enkel wat input van jullie moeten hebben, waar het nog beter kan (je ziet op het schema dat ik de 89c51 heb gebruikt, deze heeft ISP niet, maar Eagle had de 89s51 niet, pinout zou identiek moeten zijn)

wat je kan zien:
dus ik heb 8 inputs genomen, waarvan er nu al 6 gebruikt zijn

ik heb naar buiten toe: 1 preloop, 1 channel loop (als clean aan staat, wordt de cleanloop gebruikt, staat distortion aan, wordt de distortionloop gebruikt) en een postloop (na de channelloop).

ik heb een ampbesturing (in het kadertje) dat FXloop en reverb en channelswitching ondersteund (als ik ooit een aparte clean amp ga gebruiken, moet ik relay aanpassen naar een spdt relay, en er 2 jacks bij in steken)

van elke output (de loops, channelswithcing, ....) heb ik een led, om aan te duiden wat aanstaat. De fanout van de uitgangen van de 89s51 wordt verhoogd door een npn transistor te gebruiken

ik heb nog niet voedingsgedeelte erbij opgezet, dit noem ik even "niet essentieel"

ik twijfel nog om een extra loop "boost" er bij in te steken en een tuner/mute fsw (dan moet er een extra uitgang in komen)


Nu waar ik me nog vragen bij stel:
welke relays moet ik gebruiken?
zou ik enige problemen krijgen met de externe ampbesturing (die zal toch wel over een draad van 10-15tal meter aangestuurd worden => enige ruis in massa?)
welke connector en kabel voor aansluiting externe ampbesturing ?

schema:
http://users.skynet.be/fa004760/gitaar/schem.JPG

piezo
28 mei 2007, 12:19
Ik kan je niet helpen, maar ik ga dit onderwerp wèl met belangstelling volgen. Ik wil namelijk nog eens iets op bestelling laten bouwen.

bentium
28 mei 2007, 16:24
goed, ik heb een nieuw ontwerp (zal strax schema posten) waarbij ik 6 gewone loops heb (dus niet loops die vasthangen aan 1 kanaal). Elke loop zal apart aan/uit gezet kunnen worden, maar worden meegeschakeld als ik van kanaal schakel: dit brengt het totaal op 12!! footswitches (het chassis zal wss een hammond worden, maar diegene die gebruikt worden voor amps)


Ik heb ook besloten om gewone standaard MIDI kabels te gebruiken, is lekker simpel (heb nog een kast vol met oude DIN chassis connectoren :))


relays zullen finder 12V worden