PDA

View Full Version : D major scale pattern



Akira
27 mei 2007, 23:55
Ik heb een klein vraagje. Ik ben nu toonladders op de bas aan het leren, ben nog maar net begonnen, en leer nu D major. Er zijn voor zover ik nu kan zien 5 patronen op mijn 5 snaar bas, en die heten in dat (engelstalige) boek pattern one, pattern two, etc.

Mijn vraag, als ik tegen iemand zeg D major scale pattern 4, is dat dan inderdaad altijd die toonladder, of is het gebruik van pattern one two three etc iets wat toevallig in het boek zo staat omdat dat toevallig de volgorde is waarin het geleerd word?

Jeroensnake
28 mei 2007, 00:17
Als je het tegen mij zou zeggen, dan snap ik het tot aan D majeur. Geen idee wat "pattern four" is ... :???:

Hoeveel van die patterns staan er in je boek ... ?
En zijn die per toonladder of per snaar ofzo ?!

_________
|H|O|K|JE|
| h o k | ik |

-=JEROEN=-
28 mei 2007, 07:13
D major pattern 1, 2, 3, 4, enz gebruiken allemaal dezelfde tonen

maakt dus niet uit welk pattern

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=D&scchnam=Major&get2=Get

Negative K3 fan
28 mei 2007, 16:08
dat tweede

1 2 3 4 5

Guitarmania
28 mei 2007, 19:42
Mijn vraag, als ik tegen iemand zeg D major scale pattern 4, is dat dan inderdaad altijd die toonladder, of is het gebruik van pattern one two three etc iets wat toevallig in het boek zo staat omdat dat toevallig de volgorde is waarin het geleerd word?

Dat laatste. Net als de gitaar zie je op de bas op de hals de toonladders als 'figuren' (patterns) liggen. Maar de term pattern is geen term waarmee je met je medemuzikanten op 1 lijn zit. Het is puur een begrip uit een lesboek.

Akira
29 mei 2007, 17:25
Helder, bedankt voor de reacties :-)