PDA

View Full Version : welke versterker voor acoustische gitaar



SteveM
27 mei 2007, 22:45
geachte medegitaristen,

voor mijn acoustische gitaar gebruik ik een A.R. Acoustic, maar die heeft te weinig volume om zonder nog eens extra versterkt door de zanginstallatie te functioneren als monitor, laat staan als zaalversterker. Het geluid is fantastisch, maar niet hard genoeg. Ik heb de Roland AC60 geprobeerd en die klinkt erg goed, maar in een klein muziekwinkeltje kan ik niet uitmaken oftie genoeg power heeft voor een popbandje. Daarom zou ik wel graag van jullie horen wat jullie gebruiken. De gitaar die ik gebruik voor de acoustische nummers is een Ovation.

Eko
27 mei 2007, 23:54
Voor het echt goed versterken van een acoustische gitaar blijven er maar weinig echt goede merken over. Fishman Loudbox, Schertler Unico of AER Compact 60/2. De AER is waarschijnlijk de goedkoopste met een aankoopwaarde van net onder de 1000 euries. Maar wel zeer goed. Ik gebruik hem zelf. DI out en de amp als monitor op podium. Met z`n 60 watt gaat hij echt heel hard. Hard genoeg om in de meeste kroegen niet over de p.a. te hoeven spelen. Digitale amp met analoge effecten. Klein , licht, goed draagbaar en retesimpel in gebruik. Als je veel speelt zijn dat echt de ideale zaken. Als je hem koopt , koop er de draagtas bij i.p.v. de hoes. In de 3 zijvakken kun je de stroomkabel doen en alle andere zaken : Stemapparaat ( special uitgang voor) , goede kabel voor de gitaar, reservebatterijen, gereedschap enz.

davinci77
28 mei 2007, 09:08
Ik heb hier en daar ook al wat goede reacties gohoord op de akoestischegitaar versterker van Hartke...
Zelf helaas nog geen ervaring mee

Chiel
28 mei 2007, 16:13
Idd, AER geniet ook mijn voorkeur. Heel erg goede bakkies met een waanzinnig goede DI.

SteveM
28 mei 2007, 16:19
ik heb ooit eens op zo'n AER gespeeld van een kameraad en ik vond hem nogal krasserig voor mijn Ovation - hij heeft een mooie Guild. Misschien kwam dat omdat ik wat al te haastig inprikte zonder fatsoenlijk af te stellen. Iemand ervaring met de Roland AC60? Hartke klinkt ook interessant

Eko
28 mei 2007, 19:19
Speel eerst eens over een goed afgestelde AER of soortgenoot. Daarna wil ik je nog wel eens horen. Een AER heeft schakelingen voor piezo of met preamp. Het ligt er aan waar hij op staat. Ik heb hier voor een goedkopere versterker gehad , live viel dat altijd tegen. Thuis gaat het wel, maar in het echie... niks waard.

guitaraddict
29 mei 2007, 17:01
Steve,

Zelf gebruik ik , na eerst een AER bingo gehad te hebben, nu een Ernst Fliek Blackbird voorversterker (zeer veel headroom en prima 3 band eq)
en een X-act monitor van Sound Projects. Dit geeft een prima geluid . Ik gebruik hem op een standaard samen met een andere speakerkast (AER speaker type) die weer door een Quad 303 gevoed wordt.
In stereo met een TC electronics M-one als effectenbron een heel goed geluid.
zie: X-act (http://www.esnips.com/doc/bfacc77b-cbf7-4848-8258-bb92618be781/X-act-monitor)

guitaraddict
29 mei 2007, 17:09
Hier nog een foto van mijn rack:

acoustisch rack (http://www.esnips.com/doc/486c8205-ed3e-4d7f-bcd3-7ddd0829197c/blackbird-rack-s)

Groeten, Alf

johantipker
29 mei 2007, 20:07
De ac101 en ac 601 van markbass zijn ook erg goed (en duur)

SteveM
30 mei 2007, 09:18
Gister de Hartke geprobeerd, het 75 watt model. Klonk in mijn oren nergens naar - je hebt van die versterkers die heel erg hun eigen kleur aan het geluid geven. Hartke is er zo een. Wel een bak geluid.

steph
30 mei 2007, 11:31
Fishman Loudbox (130Watt), klinkt echt waanzinnig strak zonder vervorming!
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/ovation.jpg

SteveM
31 mei 2007, 12:04
kost dat, die fishman?

steph
31 mei 2007, 17:34
Rond de € 1.000,-
Maar er zijn ook simpelere versterkers, maar hij wordt ook gebruikt voor zang en backingtracks.
Als je in de buurt woont mag je 'm altijd proberen!

isa1984
31 mei 2007, 17:42
Ik speel gipsyjazz, de andere bandleden hebben AER (compact nogwat geloof ik) en een Schertzler. Ikzelf heb nu een roland ac-60. Ze zijn erg goedkoop en voldoen prima. En je kunt m zelfs als zangsetje gebruiken ook nog (2 kanalen, 2x30 w)

steph
31 mei 2007, 18:25
Ik speel gipsyjazz, de andere bandleden hebben AER (compact nogwat geloof ik) en een Schertzler. Ikzelf heb nu een roland ac-60. Ze zijn erg goedkoop en voldoen prima. En je kunt m zelfs als zangsetje gebruiken ook nog (2 kanalen, 2x30 w)
Precies waar ik de loudbox voor heb, 2x30watt is echt veel te weinig voor kleine kroeg met gitaar en zang, en de andere merken hebben niet zo'n uitgebreide mogelijkheden voor wat ik wil, plus dat de AER door de mand viel met een gibson Jumbo SJ200, kon gewoon de volle klanken niet reproduceren.
Ik heb welliswaar geen Jumbo, maar voor in de toekomst.....toch maar gelijk geprobeerd

SteveM
1 juni 2007, 10:16
Die Roland vond ik inderdaad erg goed klinken, uitstekend geschikt voor gypsy jazz, inderdaad. Maar istie ook luid genoeg voor een popbandje? Aangezien mijn hoofdmoot toch electrisch gitaar is vind ik prijzen rond de 1000 euro lichtelijk bezwaarlijk.

Kim Wilson
1 juni 2007, 10:18
Die Roland vond ik inderdaad erg goed klinken, uitstekend geschikt voor gypsy jazz, inderdaad. Maar istie ook luid genoeg voor een popbandje? Aangezien mijn hoofdmoot toch electrisch gitaar is vind ik prijzen rond de 1000 euro lichtelijk bezwaarlijk.
En tweedehands? Dat scheelt toch aanzienlijk in prijs.

SteveM
1 juni 2007, 14:20
tweede hands ben ik niet vies van - tips voor tweedehands AER?

SteveM
2 juni 2007, 16:52
Nou , uiteindelijk ben ik gegaan voor de Marshall AC100D. Klinkt erg goed voor pop, ik moet er nog achter komen oftie ook voor (gypsy)jazz geschikt is. Ik heb 'm vandaag pas gekocht, dus ik kan er nog weinig over zeggen, behalve dan dattie in de winkel de beste was.

gvink
2 juni 2007, 18:06
Ik zou voor een 'David' van Schertler gaan! Vrij nieuwe versterker, laatst ge-a-b-ed met een AER, wereld van verschil.. Allebei zijn het erg goed (o.a. acoustische gitaar) versterkers, maar de David was gewoon beter. Het midden klonk veel lekkerder en de totaal klank was erg gebalanceerd en strak. Ook de galm die erin zit klonk erg goed en het kleine ding kon loeihard!!

http://www.schertler.com/images/prodotti/Active_Loudspeakers_Amplifiers/FotoD-david.jpg

Mocht het te klein (80W RMS!) voor je zijn heeft ie nog een groter broertje, de Unico - 180W RMS..

edit:Ik zie nu dat je er al een gekocht hebt.. Gefeliciteerd! :)
De info is dan voor degene die dit topic nu pas leest dan.. ;)

SteveM
6 juni 2007, 15:36
Gisteravond de AS100D meegehad naar de repetitie van de Big Band. Een beetje Django met blazers gespeeld en ik moet zeggen: uitstekend! De versterker dus. Superstrakke sound, een beetje verzacht met compressie, dat wel. De AS100D is uitermate voor pop, maar jazz kan dus wel. Prachtige mogelijkheden op het ding (microfoons, tulp). Ook mijn jazzgitaar draait er op.
Scheuren doetie niet, maar ja, je kunt ook niet alles hebben.

Liefhebber
2 juli 2007, 15:42
Als je echt serieus een akoest zo goed mogelijk wilt versterken zou ik altijd een topper nemen. Een goed voorbeeld is een AER Compact 2. Zul je in allerlei situaties veel plezier aan beleven. Het is niet voor niets dat heel veel goede gitaristen altijd zo'n ding hebben(top Fingerpickers, klassieke gitaristen, flamenco gitaristen, gipsy jazzgitaristen , etc., etc.)
Is zeer geschikt in huiskamer, studio, optredens in kleine theaters, optredens in grotere zalen(doorgestuurd naar de pa, wel een goede natuurlijk!) en dan nog geschikt als monitor!
Een ander voorbeeld: Mark Acoustic AC 101, 601.
Diverse Fishman Loudboxes ook altijd overwegen.
Je moet je absoluut niet laten afschrikken door de kleine afmetingen van deze versterkers.
Ze zijn zo ontworpen dat ze maximaal handelbaar zijn en toch een optimaal geluid(studiokwaliteit) geven.
Ik ga geen technische uitleg geven waarom deze versterkers zo goed zijn, dat kun je overal zelf nazoeken!

jaap-regelink
3 juli 2007, 22:08
ik heb zelf een Taylor. maar Schertler Unico klinkt helemaal geweldig. klonk mooier dan Marshall, AER. (fishman stond er niet). maar Rivera Sedona zou ik ook is proberen. heeft heel mooi akoestisch geluid.

tjappie
30 januari 2008, 15:07
Ik vroeg me af hoeveel watt je minimaal nodig hebt als in je een bandje akoestische gitaar speelt. Nog niks optreden ofzo, misschien later maar niet voor grote zalen waarschijnlijk. Nu is het voorlopig gewoon op een zolder met een drummer en toetsenist....
We spelen vooral pop en een beetje rock, ik speelde eerst alleen electrisch in de band maar wil nu ook akoestisch, vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt!

guitaraddict
30 januari 2008, 20:40
Hier een oude post van mij met mijn voorkeur.


Citaat:
Helaas de X act van Sound projects ligt wat boven t geplande budget.


Ik weet niet hoeveel je te kort komt maar die X act heb ik ook ( al een jaar of zeven) en ik vind het echt een geweldige monitor samen met een Blackbird voorversterker van Ernst Fliek.

Ik heb er maar een en speel graag stereo ( en heb een goedkopere oplossing gezocht) dus wat ik gedaan heb is voor de andere kant is een Quad 303 eindversterker gebruikt om een eigenbouw kast(je ) met de speaker uit de AER Bingo (Beyma type) aan te sturen ( er hangt wel een 31 banden eq tussen !).

Dit klinkt prima. Die X act heeft natuurlijk wel veel meer dynamisch vermogen ( voor de pieken ).

Onlangs heb ik nog een paar van die Beyma speakers gekocht omdat ze goedkoop en goed zijn.

Alf

Eko
30 januari 2008, 22:07
Tjappie,
Wij spelen met de band een mix van electrisch en acoustisch. 9 van 10 nummers speelt er wel 1 een acoustische gitaar terwijl de 2e man een electrische heeft voor riffs en solo`s. We houden het volume express laag. De p.a. die we meenemen ( we kunnen kiezen) is meestal maar 150-300 watt.
De instrumenten hebben hun eigen versterkers ( 25- 45 watt buizen) en die staan nooit helemaal open. De versterkers voor de acoustische gitaren zijn een acoustasonic van Fender ( van m`n maatje) en een AER Compact 60/2 ( de mijne). Die hoeven ook nooit helemaal open.
De meeste optredens neemt de drummer slechts een kleine kit mee. Hij drumt z`n hele leven al en een groot deel professioneel. Het is de eerste drummer die er in slaagt om op een laag volume te drummen en toch een uitstekend geluid neer te zetten. Dat is meestal de beperkende factor. Op deze manier zijn de meeste kroegeigenaren tevreden genoeg om je terug te vragen en kom je zelf niet thuis met gierende oren. Ook kun je zonder monitoren spelen en toch jezelf goed horen.