PDA

View Full Version : Zwevende Brug - omstemmen van C naar E



artnaz
27 mei 2007, 17:07
Hier zijn eerder topics over geweest, maar ik kan niet vinden wat ik zoek...

Ik heb voor mijn broertje een Ibanez GRX70 tweedehands gekocht voor 100 euro. Nou heeft de vroegere eigenaar hem in C gehad, en voor mijn komst heeft ze er nieuwe snaren opgezet (heel dik, vier snaren zijn wounded) en de gitaar in E proberen te stemmen. Je kon er geen full bend uit krijgen, en bovendien maakte de brug een hoek van 45 graden met de body...:confused:

Nu heb ik hem maar weer terug in C gezet, maar de brug loopt niet helemaal parallel met de body, en ik vind de snaren nog veel en veel te strak. Maar dat zal wel gewoon aan de dikte liggen.

Nou is mijn vraag hoe ik de gitaar in E krijg terwijl de brug parallel blijft. En lukt dit überhaupt wel met die dikke snaren? Wel zonde, want zijn net nieuw...

jorrit
27 mei 2007, 17:09
nieuwe snaren kopen en ff op dit forum of op google zoeken hoe je een flayd brug stemt...

artnaz
27 mei 2007, 17:10
Is dat wel een Floyd brug? Hij is redelijk standaard Strat-alike, alleen "hangt hij aan twee pinnetjes"...

Sorry, ik heb altijd Strats bespeeld...:p

Eko
27 mei 2007, 17:43
Je hebt in Losser een gitaarwinkel. Vraag die even er nieuwe snaren op te zetten en de brug te stellen. Is de simpelste oplossing.

DarknessAwaits
27 mei 2007, 18:07
Gewoon een veer (of twee) bij de trem zetten en de schroeven in de cavity verder draaien. 't Is gewoon een kwestie van evenwicht vinden in twee dingen; de kracht die de snaren uitoefenen de ene kant op en de veren die dezelfde kracht moeten opheffen.

artnaz
27 mei 2007, 18:11
Dus eigenlijk is de hele brug nu op C afgesteld?

Ik zal er eens nieuwe snaren op zetten, kijken wat het wordt...

DarknessAwaits
27 mei 2007, 20:54
Dat klopt ja, de brug staat afgesteld op C icm vorige snaren die erop lagen. Als je er nu weer een nieuw pakje opzet gaat dat niet je probleem oplossen. Hij moet gewoon afgesteld worden op de dikte waarmee jij (danwel je broertje) graag speelt.

artnaz
28 mei 2007, 01:10
Ok, thanks. Om het af te stellen heb ik dus extra veren nodig? Of is het voldoende om de huidige veren strakker te draaien?

Eko
28 mei 2007, 08:37
Artnaz,
Het advies om naar de winkel te gaan was niet voor niets. Als je van een heavy bottom set naar een normale gaat zul je ook volledig opnieuw moeten intoneren. Als je niet weet hoe dat moet met een Floyd Rose i.c.m. het opnieuw afstellen van de brug wordt het een zware dobber. Het kan wel zelf , daar staan een aantal topics al voor volgeschreven hier, verstandig is wat anders.

DarknessAwaits
28 mei 2007, 11:17
Het kan wel zelf , daar staan een aantal topics al voor volgeschreven hier, verstandig is wat anders.

Om voor een gitaar van €80,- nog eens laten we zeggen €30,- uit te geven voor de afstelling lijkt me een beetje overkill. Vooral ook omdat we hier op een gitaarforum zitten waar écht wel de nodige info vandaan te halen is. Omdat er ook weinig te verpesten is verschillen we in mening over wat verstandig is.

@Artnaz: Of je extra veren nodig hebt of dat het voldoende is om de huidige strakker aan te draaien is een kwestie van inschatten/uitproberen. Zet er eerst een veer bij (snaren losser zetten, daarna weer stemmen naar E) en kijk hoe de brug nu staat. Als hij nog maar een beetje te schuin staat kun je het waarschijnlijk wel oplossen met enkel de schroeven strakker te draaien, zoniet: nog een veer erbij.

Wat je ook nog kunt doen als je geen zin hebt om te gaan priegelen met afstellen, en je wilt 'm toch niet gaan gebruiken, is de tremelo vastzetten met een stukje hout aan de achterkant van de gitaar.

Wat je ook doet, naderhand intoneren is sowieso aan te raden omdat de gitaar momenteel (hoogstwaarschijnlijk) is geïntoneerd op de vorige afstelling.

Eko
28 mei 2007, 12:15
Het ging mij er om dat als je een gitaar koopt , als is ie maar 80 piek, je er ook op wilt spelen. Dat spelen gaat een stuk beter als ie goed is afgesteld. Anders krijgt het instrument ergens de schuld van waar het niet nodig is. Nieuwe snaren op een slecht afgestelde brug zetten en dan intoneren is voor een ervaren guitartech al een kloteklus laat staan voor een onervaren iemand. Als de brug ook nog goed floating moet worden gemaakt......veel succes.

artnaz
28 mei 2007, 12:56
Oke jongens, bedankt!

Ik snap dat het veel en rottig werk is, maar het moet toch te doen zijn? Gewoon de trekkracht van de snaren en de veren gelijkstellen op een parallele brug, en daarna de gitaar afstellen... Mocht het echt niet lukken kan ik hem natuurlijk naar de winkel brengen.

Moet ik alleen zo'n zwarte veer ergens zien te vinden...

DarknessAwaits
28 mei 2007, 13:18
Waarom een zwarte veer? De veren kun je meestal gewoon kopen bij de gitaarwinkel, mochten die er niet aan kunnen komen (erg onwaarschijnlijk) kun je ze ook bestellen bij www.tonefactory.nl.