PDA

View Full Version : Vox AC15CC upgraden



Rocketman
27 mei 2007, 13:33
Zaterdag 2 juni optreden op het Loggerfestival of zo iets in Vlaardingen, maar de laatste 3 repetities gingen door allerlei flauwekul niet door. Onze extra ingelaste repetitie ging ook al niet door vandaag (drummer moet drie dagen in een donkere kamer liggen in verband met ontstoken evenwichtsorganen of zo iets) dus ja wat doe ik dan; gear verhaaltjes lezen.

Ik heb een Vox AC15CC met de Warfedale speaker en de originele tubes.

Ik lees overal dat "de blauwe speaker" helemaal de bom is. En met andere buizen kun je "de cleane headroom" nog wat uitbreiden.

Ik speel live en bij repetities op hetzelfde volume, maar ik speel rockabilly dus een iets uitgebreidere cleane headroom zou op zich niet verkeerd zijn. Ik bedoel dus dat ik m dan iets harder zou kunnen zetten zonder echt te gaan scheuren. Het scheuren met de Warfedales beviel mij sowieso al niet, dat had ik al gemerkt. Maar ja ik heb deze amp dan ook niet om te scheuren, dus who cares ?

Hebben jullie tube en/of speaker aanbevelingen ?

Kan ik tubes en/of speaker zelf vervangen (2 linkerhanden) of kan ik dit beter ergens laten doen ?

Ik denk bij tubes/speakers met name aan dingen die (redelijk) makkelijk hier in Nederland verkrijgbaar zijn.

Chris Winsemius
27 mei 2007, 13:36
Les Paul R8 van dit forum heeft (dacht ik) goede ervaringen met 'n Celestion Alnico Blue in zijn AC15CC.

Qua buizen met meer headroom: eerste of beide voorversterkerbuisjes vervangen door 5751s.

Qua eindbuizen zou ik voor mil. spec. russische typen gaan omdat ie net wat sterker zijn dan vele andere EL84s en door de hete biasing in je amp langer meegaan.

Rocketman
27 mei 2007, 13:44
Hee bedankt. Maakt het wat uit of ik een speaker neem van 15 watt, 30 watt of 100 watt ? Aan wat voor soort verschillen moet ik dan denken ? Qua prijs en tone ?

Zijn buizen/speakers makkelijk te vervangen ? Kan een leek dat zelf doen ?

Les Paul R8
27 mei 2007, 13:47
De Blue Alnico maakt de AC15CC inderdaad een geweldige amp. Veel mooiere rondere toon met veel boventonen. Er zit meer diepte in de amp, lijkt het wel.
Ik heb ook 2 Telefunken pre-amp buizen erin gestopt. En dan wordt het helemaal een geweldige amp. Ik speel hem nooit op hoog volume, dus kan ik je weinig vertellen over de cleane headroom. Maar Chris kennende zijn zijn tips de beste die je kan krijgen.

Rocketman
27 mei 2007, 13:48
Ik speel m op maximum volume met de top boost iets meer dan de helft open.

Mitch
27 mei 2007, 13:49
Het vermogen zegt alleen iets over de belastbaarheid. Dus hoe sterk de amp kan zijn die je eraan hangt. De efficiëntie bepaalt dan of het ook harder klinkt of niet. Had laatst aan mijn ampje een 2x12je hangen met speakers van 100W, maa allebeid zo inefficiënt als de pest. Ik bleef draaien aan die volumeknop ! Mijn eigen 1x12je met (stuk efficiëntere) 30W speaker eraan gehangen en de master kon weer de helft terug...
Buizen kun je sowieso bij de AC15 vervangen, da's gewoon een kwestie vna inprikken, niks afstellen. Sterke eindbuizen, zoals Chris al zegt, zijn wel aan te bevelen. Dr. Tbe verkoopt ze o.a., Reflektor.
Speaker vervangen kan ook wel zelf, als je een klein beetje weet hoe je de kast netjes uit elkaar kan schroeven. Bij twijfel uitbesteden !

Loggerfestival is trouwens over het algemeen best leuk, heb er zelf ook al twee keer gestaan :dance:

Chris Winsemius
27 mei 2007, 13:56
Hee bedankt. Maakt het wat uit of ik een speaker neem van 15 watt, 30 watt of 100 watt ? Aan wat voor soort verschillen moet ik dan denken ? Qua prijs en tone ?

Kies 'n speaker voornamelijk uit qua klank. Ip zou 'n 15 Watt speaker voldoende zijn. PB/email me anders even, ik heb hier nog wel wat leuks liggen wat je mag proberen.


Zijn buizen/speakers makkelijk te vervangen ? Kan een leek dat zelf doen ?

Ik heb de AC15/30CCs nog niet binnengehad maar ik krijg waarschijnlijk de AC15CC van hoofd hier. Als je hulp/uitleg nodig hebt mag je hier best 'n x langskomen met die amp.

Meestal is het zelf te doen en bij zo'n VOX hoeven de eindbuizen ip niet gebiased te worden.

Rocketman
27 mei 2007, 13:56
Moet ik voor die preamp buizen dan Sovteks nemen of Philips ? Of die andere ? Ik kijk nu even hier (http://www.tubedepot.com/5751.html) (http://www.tubedepot.com/5751.html) .

Chris Winsemius
27 mei 2007, 13:59
Moet ik voor die preamp buizen dan Sovteks nemen of Philips ? Of die andere ? Ik kijk nu even hier (http://www.tubedepot.com/5751.html) (http://www.tubedepot.com/5751.html) .

Die JAN/Philips klinkt lekkerder dan de Sovtek uitvoering.

Rocketman
27 mei 2007, 14:03
Maar met die 5751 wordt mijn amp dus in totaal 30 procent zachter ?



One of Stevie Ray Vaughn’s favorite tubes was the 5751 preamp tube. With 30% less amplification than a 12AX7, but 100% interchangeable, an amp using the 5751 preamp tube creates a creamier and smoother tone than with a 12AX7. If your amp has too much gain, the 5751 is the perfect choice to "calm" the amp down and get more break-up without all the volume. We prefer the U.S. made JAN 5751 over any other 5751 available.

Als ik dit zo lees dan gaat ie eerder scheuren terwijl ie niet zo hard gaat. Ik wil juist hard met zo weinig mogelijk scheur.

Chris Winsemius
27 mei 2007, 14:08
Met 1 of 2 5751s krijg je minder pre-amp-versterking dus méér headroom, minder oversturing en door het buistype 'n wat warmere klank.

De amp zal IETSJE zachter gaan maar als je de speaker bijvoorbeeld ook upgrade kun je door 'n hoger speaker-rendement/andere kleuring weer meer volume krijgen.

PB me anders even.