PDA

View Full Version : Pieken van zang afvlakken in Audition



happyharry
27 mei 2007, 11:49
Hallo allen of alleen,

We hebben met de band wat proefopnames gemaakt via een mengpaneel en opgenomen op MD.

Helaas staat de zang er veel te hard op en piekt boven alles uit.

Met audition probeer ik die pieken af te vlakken maar na een hele dag proberen met allerlei opties geef ik het op... :angry:

Heeft iemand een tip?

Harry

bert k
27 mei 2007, 12:34
Als je in de zang pieken hebt die boven de 0 db uitkomen ben je de sigaar. Krijg je nooit meer goed, want dat is vervorming, en dat blijf je horen. De enige tool die je kan gebruiken is Hard Limiting, maar dat haalt de vervorming niet weg.

Han S
27 mei 2007, 12:49
Ik denk dat hij bedoelt dat de zang veel te hard in de mix ligt en daar doe je niks meer aan. Dat heb je altijd als je het geluid uit de zaalmengtafel opneemt, tenzij het een enorme hall is. Bij de kleinere zalen moet je de zang mixen met het geluid van de instrumenten, maar het lawaai van de backline knalt ook de zaal in en daarom zit de zang altijd relatief hard in de mix. Hoe harder de gitaar op het podium staat hoe minder hij door het PA gaat en dus de zaal mengtafel.

happyharry
27 mei 2007, 13:47
Precies, dat bedoel ik.

Wanneer de muziek alleen hoort dan is dat zachter dan de rest, wanneer de zang begint piekt het boven de rest uit vandaar dat ik hoopte deze pieken iets te kunnen verzachten zonder dat de rest ook mee gaat.

bert k
27 mei 2007, 14:16
Aha, ik snap het. Han legde het al uit, dat krijg je met opnames via een mengpaneel. Mss volgende keer opnemen met een microfoon.

Han S
27 mei 2007, 15:08
Als je een opname maakt vanuit het mengpaneel zou je de backline inclusief drums naar een stereo subgroep moeten sturen en die opnemen met twee sporen. En dan zou je de zang naar een tweede subgroep moeten sturen en die met een andere MD recorder opnemen. Dat laad je in Adobe Audition en schuift het op de goede plaats, mixen en klaar is Harry.

Nog mooier is als je een achtsporen ding hebt, drums naar twee sporen, gitaren (en bas?) naar twee andere, eventuele keyboards of blazers naar twee en de zang naar de andere twee. Moet je wel een paneel hebben met vier stereo subgroepen, maar dat hebben veel panelen wel.

Roman
27 mei 2007, 16:00
Compressie over het geheel is dan nog steeds een optie

bert k
27 mei 2007, 17:29
En dan zou je de zang naar een tweede subgroep moeten sturen en die met een andere MD recorder opnemen. Dat laad je in Adobe Audition en schuift het op de goede plaats, mixen en klaar is Harry.

Dat heb ik ook eens geprobeerd. En wat blijkt: de twee opnames lopen niet synchroon! Nou had ik het ene paar als wav opgenomen, en het andere als MD, dat zou kunnen schelen, maar na een opname van een uur loopte de hele zaak uit de pas.

Han S
27 mei 2007, 18:11
Ik ken dat Bert, knippen en schuiven maar, wat een geknoei niet?

bert k
27 mei 2007, 18:19
Door de compressie van MD is er toch een miniem tijverschil met een ongecomprimeerde Wav, maar na een uur is dat opgelopen tot een volle seconde. En aangezien ik maar 1 bestand had viel er niet veel te schuiven...

Han S
27 mei 2007, 18:27
Kon je het in multitrack niet aan flarden knippen dan?

bert k
27 mei 2007, 18:49
Had wel gekund, alle nummers losknippen, maar zelfs dan kreeg je aan het eind van het nummenr flanging, je zat daar al op een pakweg 5, 6 milliseconden. We hebben uiteindelijk maar 1 track gebruikt.