PDA

View Full Version : het is weer eens zo ver...



SimonS
26 mei 2007, 23:09
pfff... het is weer eens zo ver! Terwijl mijn Mesa Boogie DC-2 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90731)nu net bij de reparateur staan, heb ik een Mesa Boogie Studio 22+ top gekocht. Klinkt erg lekker, warme sound met kloten zeg maar. Maar goed, vandaag even testen of 't allemaal goed werkt voor ik naar bandrepetitie ga: en ja hoor... een eindbuis (EL84) begon te "redplaten" (rood op te gloeien).

Een apart verschijnsel was 't feit dat het zilver kleurige bovenin de buis grotendeels weg was, de opdruk van JJ Electronic verkleurd was naar wit (is normaal rood). ff buizenvoeten gecheckt maar niet vervormd oid.

Er komt nog wel gitaargeluid door, ook nog prima luid. Er zit wel een gepruttel doorheen. tikken met potloodje op de buis is niet hoorbaar. Geen verschil in redplating wanneer je de buis beweegd.

Klopt “t dat die eindbuis gewoon “op“ is? En wat is de beste methode om er weer twee nieuwe in te zetten? Kan ik een (gematched?) setje gewoon inprikken (had de vorige eigenaar gedaan en volgens hem geen problemen gehad)?

SimonS
26 mei 2007, 23:10
trouwens, mn eerste Mesa Boogie was een Caliber .50+ en die ging ook al eens verrot, ook redplating op de eindbuizen. was een weerstand losgeschoten in 't bias gedeelte. Je zou bijna overstappen op 'n ander merk zeg...













('t kan natuurlijk ook aan mij liggen)

Chris Winsemius
26 mei 2007, 23:42
Wissel de huidige buizen even om. Als dezelfde buis gaat redplaten dan is die buis kaduuk, als de andere buis dan gaat red platen dan is het bias-circuit, uitgangstrafo of wat anders kaduuk.

SimonS
28 mei 2007, 09:52
Chris, dank! ga het zometeen even proberen.

SimonS
28 mei 2007, 21:35
Wissel de huidige buizen even om. Als dezelfde buis gaat redplaten dan is die buis kaduuk, als de andere buis dan gaat red platen dan is het bias-circuit, uitgangstrafo of wat anders kaduuk.
he Chris, zojuist getest en ja hoor: dezelfde buis blijft red platen. bedankt voor de tip! hehe trouwens nog wel mn vingers gebrand aan de buizen...

Moet ik er nu een nieuw gematched setje EL84-ers insteken, of moet hij dan ook nog gebiast worden? Of is 't zelfs mogelijk om er een enkele nieuwe buis in te doen? Biasen lijkt me nodig eigenlijk, maar de vorige eigenaar had er zomaar een nieuw setje JJ buizen in gestoken :???:

AART
29 mei 2007, 14:48
he Chris, zojuist getest en ja hoor: dezelfde buis blijft red platen. bedankt voor de tip! hehe trouwens nog wel mn vingers gebrand aan de buizen...

Moet ik er nu een nieuw gematched setje EL84-ers insteken, of moet hij dan ook nog gebiast worden? Of is 't zelfs mogelijk om er een enkele nieuwe buis in te doen? Biasen lijkt me nodig eigenlijk, maar de vorige eigenaar had er zomaar een nieuw setje JJ buizen in gestoken :???:

Kan de reden zijn voor de uitval.

Je moet een nieuw gematched setje buizen nemen dat binnen de mesa waarden past, kan chris of een ander je vast mee helpen.
Mesa buizen kan ook maar tenzij je str415's(Sylvania) vind zijn dat slechts gerelabelde sovteks.

SimonS
29 mei 2007, 16:06
dankje, AART. Zijn alle Mesa eindbuizen hetzelfde gematched (dus 1 bepaalde waarde) of zijn er cathegoriėn?