PDA

View Full Version : Wie heeft er een platencontract?



Han S
26 mei 2007, 22:05
Vanmiddag waren de opnamen klaar van een bandje die nog wel eens ver kunnen komen, zij zijn er in ieder geval goed genoeg voor en de muziek is ook best interessant.

De opmerking werd gelanceerd door de bassist: we zouden graag een contract hebben zodat we een CD kunnen opnemen waarvan we zelf de kosten niet kunnen en hoeven te dragen.

Maar ik heb al veel bands meegemaakt met een contract waarmee ze na een tijdje niet echt blij mee waren. Als je eenmaal de status hebt van een Heideroosjes of Within Temptation dan heb je wel wat in de melk te brokkelen. Maar als beginnende band dus meestal niet.

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen waar andere bands hun voordeel mee kunnen doen?

Jimi Hendrix
26 mei 2007, 22:21
begin zelf een label en verkoop je plaat tijdens optredens.
zoek vervolgens naar een distributiedeal.

Han S
26 mei 2007, 22:25
Dat zei ik ook al tegen ze, als je een goede fanbase hebt kun je op voorhand al een redelijk aantal CD's op voor verkopen en heb je een budget. Heb je dan een succesvolle CD dan steek je de winst in je eigen bandkas.

Ik had een dweilorkest opgenomen in één dag en die verkochten 2000 CD's van die opname. Een dixielandband verkocht binnen no time 1200 CD's en ook die was in één dag opgenomen.

rjong999
26 mei 2007, 22:30
platencontract is toch niet meer echt van deze tijd ? Iedereen kan toch voor een paar mille een mooie CD opnemen en die via I-Tunes en de andere electronische distributiemedia aan de man brengen ? En voor wie er echt een fysieke CD wil laat je er voor een paar honderd euro 500 stampen die je via je site verkoopt, met paypal en credit card, allemaal nauwelijks kosten. Zoek je er een goed boekingsbureau bij en klaar. Hoef je alleen nog maar verkoopbare muziek te maken.
Als je dat interessant vindt.

bert k
26 mei 2007, 22:58
Via I-Tunes? Hoe werkt dat precies? Weet jij daar wat van? Klinkt interessant.

wiltin
27 mei 2007, 10:37
Het zal voor startende bands steeds moeilijker worden om bij een platenmaatscappij binnen te komen en gelijk op kosten van de maatschappij een cd op te kunnen nemen. Over het algemeen zul je eerst zelf flink aan de weg moeten timmeren en een cd in eigenbeheer of op eigen kosten moeten opnemen, waarna een platenmaatschappij al sneller de deur zal openzetten voor de uitgevae, distributie en promotie. Ook kun je met je eigen product zelf naar een distributeur gaan om te proberen daar de distributie onder te brengen.

Zie het binnen halen van een platencontract als het opzetten van een eigen onderneming. Waar je ook met een goed ondernemingsplan de boer op zult moeten om banken te intereseren voor de benodigde financiering.

Teken in iedergeval Nooit zomaar contracten!! De gevallen waarin je in een wurggreep terecht komt zijn legio. Laat een contract altijd controlleren door een in de materie bekende jurist.

rjong999
27 mei 2007, 19:35
Via I-Tunes? Hoe werkt dat precies? Weet jij daar wat van? Klinkt interessant.
Wel...ik heb ze gemaild om te kijken hoe ik daar met onze cd op terecht kon komen, en kreeg een keurig antwoord, waarbij ik verwezen werd naar een digitale distributeur. Ik kreeg er ook een twintigtal adressen bij. Ik ben inmiddels met vier middelgrote distributeurs aan de slag, die zorgen ervoor dat je op de verschillende sites terecht komt, niet alleen bij ITunes maar ook bij andere verkooppunten.

bass blom
27 mei 2007, 20:11
dat is heel cool, soort virtuele verkoop
enen en nullen, geen doosje, geen verpakking, geen naar postkantoor geloop, geweldig, plak die adressen hier eens?

EuroCinema
28 mei 2007, 14:49
Een platencontract is voor veel bands het ultieme einddoel en da's eigenlijk heel onzinnig. Als je in de winkel ligt met een plaat die je zelf naatje vindt, waar je niks aan verdient en die niemand koopt, wat heb je daaraan? En zo vergaat het heel veel bands. De 4 grote majors zou ik zeker nooit benaderen: laat ze maar naar jou toekomen als je zelf een fanbase hebt opgebouwd en dan (alleen dan) zou je er een interessante deal uit kunnen halen. Tot die tijd is een (promotie- en) distributiedeal veel interessanter. Hoewel die promotie vaak weinig om het lijf heeft, naar ik hoor. Zelf opnemen en professioneel laten distribueren dus. Een klein label voor en door liefhebbers kan wel heel goed voor je band zijn. Kijk naar de bands die vanaf het begin met Excelsior mee zijn gegroeid. Of Challenge, dat doet in NL mooie dingen op jazzgebied. Zo'n label geldt als een soort kwaliteitsstempel. Kijk wel uit voor labels die eigenaar willen worden van de door jou betaalde masteropnames! (Ik heb een paar keer met platenmaatschappijen te maken gehad, en ben elke keer dik teleurgesteld. Geef mij maar myspace en itunes.)

AutoStatic
28 mei 2007, 16:13
Kan de posts van Jimi Hendrix en EuroCinema alleen maar beamen. DIY is de sleutel voor beginnende bands. Wij doen het al bijna 10 jaar zo, zie http://www.zabel-muziek.nl en ook met m'n andere band (The Tourist) zaten we op een labeltje (Stacey Records). Echt veel kunnen zulke labels niet voor je betekenen maar je hebt in ieder geval distributie (Kniggel Muziek in West-Knoeperlandsbrug kan zelfs aan je albums komen met een beetje distro) en met een platenlabeltje achter je nemen de recensenten je ook wat serieuzer (het kwaliteitsstempel waar EuroCinema aan refereert). Bijna alle Zabel releases krijgen reviews in de grote bladen (OOR enzo) en de betreffende Zabel bands kunnen dan ook bijna altijd terecht bij een Club 3voor12 bijvoorbeeld. Dat soort dingen zijn toch mooi meegenomen. Maar echt goeie promo, dat moet je zelf doen. MySpace, on-line shop (onze platen zijn verkrijgbaar via http://www.youmakemusic.com) en tegenwoordig zijn Street Teams nogal hip geloof ik.

En ons doel is absoluut geen platencontract maar gewoon veel kunnen spelen, platen kunnen blijven uitbrengen, de stijgende lijn vol kunnen houden en waardering oogsten met wat we doen. Mijn eigen droom is om eenzelfde status als een Blonde Redhead, Karate, Spoon, Victory At Sea of Enon te krijgen. Dat jouw band geldt als een goede referentie, dat jouw platen een bepaalde invloed hebben op andere bands, dat als je besluit op tour te gaan je mail krijgt van fans uit alle hoeken van de wereld die wel wat voor je willen regelen of de juiste personen kennen. En een keer in Japan touren, dat lijkt me de bom. We zijn dan ook gruwelijk jaloers op onze labelgenoten van We vs Death (http://www.vpro.nl/portals/diaries/index.shtml?2534202+13832894+34725132) :D

Kim Wilson
29 mei 2007, 09:29
Wel...ik heb ze gemaild om te kijken hoe ik daar met onze cd op terecht kon komen, en kreeg een keurig antwoord, waarbij ik verwezen werd naar een digitale distributeur. Ik kreeg er ook een twintigtal adressen bij. Ik ben inmiddels met vier middelgrote distributeurs aan de slag, die zorgen ervoor dat je op de verschillende sites terecht komt, niet alleen bij ITunes maar ook bij andere verkooppunten.
En heb je daardoor ook werkelijk meer cd's verkocht?

taylor
30 mei 2007, 10:43
Een platencontract is voor veel bands het ultieme einddoel en da's eigenlijk heel onzinnig. Als je in de winkel ligt met een plaat die je zelf naatje vindt, waar je niks aan verdient en die niemand koopt, wat heb je daaraan? En zo vergaat het heel veel bands. De 4 grote majors zou ik zeker nooit benaderen: laat ze maar naar jou toekomen als je zelf een fanbase hebt opgebouwd en dan (alleen dan) zou je er een interessante deal uit kunnen halen. Tot die tijd is een (promotie- en) distributiedeal veel interessanter. Hoewel die promotie vaak weinig om het lijf heeft, naar ik hoor. Zelf opnemen en professioneel laten distribueren dus. Een klein label voor en door liefhebbers kan wel heel goed voor je band zijn. Kijk naar de bands die vanaf het begin met Excelsior mee zijn gegroeid. Of Challenge, dat doet in NL mooie dingen op jazzgebied. Zo'n label geldt als een soort kwaliteitsstempel. Kijk wel uit voor labels die eigenaar willen worden van de door jou betaalde masteropnames! (Ik heb een paar keer met platenmaatschappijen te maken gehad, en ben elke keer dik teleurgesteld. Geef mij maar myspace en itunes.)


teleurgesteld omdat bands vaak denken nu heb ik platencontract nu ben ik er(dus een eindpunt in plaats van beginpunt), maar vaak begint de ellende dan. dat is ook mij eigen ervaring je moet soms bepaalde regels volgen je hebt soms geen creatieve vrijheid in de zin dat je niet zomaar andere projecten mag starten enz..

die aantallen die han s noemt zijn niet interssant voor de meeste indepenent labels over grote labels maar te zwijgen..denk dat als je zo ong vanaf 10.000 cd's kan(dus niet moet,want je weet nooit hoe gaat lopen hoe goed de muziek ook mag zijn volgens sommige) verkopen in europa dat ze wel met je willen praten.anders is eigen release de beste optie en idd gewoon bij optredens proberen te slijten, enzo verder proberen te komen.

rjong999
30 mei 2007, 10:56
Je moet je ook echt serieus afvragen wat een platenmaatschappij voor je kan doen, met alle moderne technieken en media raakt de rol van de maatschappij toch steeds meer op de achtergrond. Een goede producer is waardevoller.

Kim Wilson
30 mei 2007, 11:00
Je album onder een label uitbrengen kan erg waardevol zijn. En dat kan ook zonder contract. Je moet alleen je mannetjes weten.

taylor
30 mei 2007, 11:06
Je moet je ook echt serieus afvragen wat een platenmaatschappij voor je kan doen, met alle moderne technieken en media raakt de rol van de maatschappij toch steeds meer op de achtergrond. Een goede producer is waardevoller.


zeker! maar nog geen garantie voor suxxes of veel cd verkoop,
ik ken zo al 2 voorbeelden van bands met echt grote contracten bij de grotere labels die nooit zijn uitgekomen met hun cd door allerei shit er om heen,1 van die bands was al klaar opnames in bulletsound ,productie of mix (weet niet meer zeker) van john sonneveld!

rjong999
30 mei 2007, 21:17
Jeetje! Ja ja, het leven is vol onzekerheden en verrassingen en inderdaad, garantie krijgen is lastig ;-)

De Beer
31 mei 2007, 23:49
Ik had een dweilorkest opgenomen in één dag en die verkochten 2000 CD's van die opname. Een dixielandband verkocht binnen no time 1200 CD's en ook die was in één dag opgenomen.Ik kan je een extreme variant vertellen.
Mijn Pa zingt in een shanty koor dat op vraag van Jan Zeeman (Dé Zeeman) een CD gaan opnemen. Oplage 100.000 stuks, Zeeman neemt ze allen af (dat is inderdaad instand Platina) die voor iets van 2,50 Eu aan de kassa komen te liggen van de textiel super.
Géén sterk verhaal! klik (http://www.dekreunendesluisdeuren.nl/) klik naar "actueel"

Wat je nodig hebt is een stinkend rijke fan en een goeie lobyist. (dat koor zit vol gepensioeneerde zaken lui)

Han S
1 juni 2007, 00:19
Ik kan je een extreme variant vertellen.
Mijn Pa zingt in een shanty koor dat op vraag van Jan Zeeman (Dé Zeeman) een CD gaan opnemen. Oplage 100.000 stuks, Zeeman neemt ze allen af (dat is inderdaad instand Platina) die voor iets van 2,50 Eu aan de kassa komen te liggen van de textiel super.
Géén sterk verhaal! klik (http://www.dekreunendesluisdeuren.nl/) klik naar "actueel"

Wat je nodig hebt is een stinkend rijke fan en een goeie lobyist. (dat koor zit vol gepensioeneerde zaken lui)

Dat vind ik nou nog eens superkoel!

Ic3gl0vE
1 juni 2007, 00:44
Op een gelijksoortige manier is Tomas Berge toch ook aan z'n roem gekomen? Die jongen kwam vanuit nergens ineens met een single die bij de neckermann werd geleverd. Oplage iets van 250.000 stuks? Bijna iedereen die dat ding in huis heeft gekregen zal het cd'tje wel eens gedraaid hebben en daar zaten vast een hoop mensen tussen die het nog leuk vonden ook.

EuroCinema
1 juni 2007, 11:47
teleurgesteld omdat bands vaak denken nu heb ik platencontract nu ben ik er(dus een eindpunt in plaats van beginpunt), maar vaak begint de ellende dan.

(...)

denk dat als je zo ong vanaf 10.000 cd's kan verkopen in europa dat ze wel met je willen praten.

In mijn geval kwamen de platen uiteindelijk gewoon niet uit, met allerlei excuses. Over teleurstelling gesproken! Overigens is in de jazz 5000 exemplaren een heel behoorlijke opbrengst hoor.

taylor
1 juni 2007, 12:32
In mijn geval kwamen de platen uiteindelijk gewoon niet uit, met allerlei excuses. Over teleurstelling gesproken! Overigens is in de jazz 5000 exemplaren een heel behoorlijke opbrengst hoor.

de meeste bekendere independent labels zullen met zulke aantallen niet met je in zee gaan of ze moeten echt geloven in je muziek maar dat is een andere insteek/discussie dat is maar net gaat t lopen of is na een jaar gedaan.

vaak krijgen "onbekende" bands bij de grotere labels een contract om 1 cd uit te brengen(als wel wat horen in je muziek) met een optie op meer als t gaat lopen ,als dat niet gebeurt sta je net zo makkelijk weer op de stoep!