PDA

View Full Version : koto geschikt voor gitaarbouw?



rinaldo
26 mei 2007, 15:40
was net even bij een trappenfabriekje bij ons in de buurt, om te vragen of hij ook een stukje essen had, hij had op dit moment niet echt een geschikt stukje liggen maar wees me op een stuk koto, volgens hem een soort essen, maar lichter, heeft niet een overdreven tekening maar leek me wel geschikt om een expirimentje mee te doen.

iemand ervaring met dit hout? is het geschikt om een gitaartje van te bouwen of kan ik het beter in de kachel gooien :seriousf:

Enra
26 mei 2007, 16:03
Hé Rinaldo,

Wat let je om er een body van te maken. Niet geschoten is altijd mis.

Koto (Pterygota bequaertii) is inderdaad licht van gewicht en wellicht ook redelijk zacht. Vooral gezien de bewerkbaarheid ervan. Maar misschien geeft het juist die toon die geen andere gitarist uit zijn instrument perst!!!

Succes.
Enra.

rinaldo
26 mei 2007, 16:10
heb net even gekeken op de siye van de afh, daar stond dat het wel wat heeft van eiken, en esdoorn, zo op het eerste gezicht heeft het qua kleur mischien wel wat van esdoorn, maar volgens mij is het idd een stuk zachter wat bewerking betreft.

zit trouwens ook best een redelijke mooie toon in als ik er tegenaan klop, ik weet niet of dat met de uiteindelijke klank van de gitaar ook het geval is als hij af is, maar het ziet er allemaal veelbelovend uit.

ik ga het binnen kort maar eens proberen.

Saf
27 mei 2007, 09:20
trappenfebrieken hebben ideaal hout in huis volgens mij. Ik heb mijn bas gebouwd van een rest stuk meranti. Dat ding heeft echt een eindeloze sustain. Is overigs wel erg zwaar. De vorm was al meteen boy proef een mooi rechthoek iets rondere hoekjes eraan gemaakt neck en control pockets fresen hoppa


Is toch ook eens leuk om eens niet dat de gebaande paden op te gaan. Maar eens een ander houtsoort te gebruiken.

G.G.
27 mei 2007, 10:26
trappenfebrieken hebben ideaal hout in huis volgens mij. Ik heb mijn bas gebouwd van een rest stuk meranti. Dat ding heeft echt een eindeloze sustain. Is overigs wel erg zwaar. De vorm was al meteen boy proef een mooi rechthoek iets rondere hoekjes eraan gemaakt neck en control pockets fresen hoppa


Is toch ook eens leuk om eens niet dat de gebaande paden op te gaan. Maar eens een ander houtsoort te gebruiken.

Heb weleens een stuk iroko gahaald bij een trappenfabrikant. Wsa in het begin heel blij met de klank, maar ging heel gauw vervelen.

rinaldo
27 mei 2007, 11:57
tja het blijft en gok natuurlijk, maar ja voor de prijs hoefde ik het niet te laten, ik had twee forse stukken waar zat een gitaartje uitgehaald kan worden voor 15 euries, en ik ben btw niet de enige die het gebruikt voor een gitaartje kijk maar eens op deze site www.bedlam-guitars.co.uk/ en dan kijken bij de strelecaster

leuk gitaartje trouwens, best off both worlds zullen we maar zeggen

Mattia
27 mei 2007, 12:06
M'n chambered iroko body (eerste gitaar) is loodzwaar, erg helder ondanks de grote chambers, maar heeft wel een mooie klank, goede sustain.

Maar iroko, tja...ik ben er licht allergisch voor geworden (huidirritatie), het is moeilijk te bewerken, en zo mooi en goedkoop is het nou ook weer niet. Meranti splintert teveel voor mij, grofmazelige nerf, dus doe mij maar een mooi stukkie afrikaans mahonie. Heb net een houthandel bij mij om de hoek ontdekt die grote balken Sipo heeft liggen (1-delige body groot, zeg maar) voor een mooie prijs, dus ik ga nu even de schuur uitruimen/oprumen zodat er iets meer in past ;)

Maargoed, dat Koto, dat is misschien wel de moeite. 15 euro is wel een mooie prijs voor een gitaarbody (het goedkoopste dat ik in huis heb is Khaya, denk, rond de 20-25 per body als je grote hoeveelheden inslaat...)

rinaldo
27 mei 2007, 14:19
mahonie is toch wel redelijk te verkrijgen, deze trappenman had mahonie in overvloed, heb er al eens wat mahonie uit de afval bak gehaald wat ik zo mee kon nemen, vaak zijn ze wel bereid om mee te werken als je even uitlegd waar je het voor wilt gebruiken.

deze man vond het zo leuk dat ik zelf gitaren bouwde, dat ik een hele rondleiding van hem kreeg, en hij mij liet zien wat er allemaal bij hem aan hout te krijgen was, en daar zat toch echt wel leuk spul tussen, esdoorn, noten, mahonie essen, wenge, en weet ik niet wat allemaal nog meer

en ik mog gerust weer terug komen als ik weer eens wat nodig had.

kortom, je hoeft niet altijd naar arnhem of amsterdam om een leuk stukje hout te vinden, als je eens uitzoekt wat er in de buurt aan trappen fabrieken of houthandels is te vinden kun je daar vaak interesante stukjes hout tegen komen, en vaak tegen hele redelijke prijzen.