PDA

View Full Version : Lexicon mpx G2 t.o.v. TC Electronics G-system



groovieguitarguus
26 mei 2007, 11:45
Wat zijn jullie ervaringen met de TC G-system t.o.v. de Lexicon mpx G2.
Gericht op podium gebruik???

gr. Guus

Nocki
26 mei 2007, 14:02
De Lex wint het op alle fronten behalve gebruiksvriendelijkheid. maar als je m eenmaal doorhebt is het zo gebeurt... (tenminste dat zeggen de diehards) Koop m wel compleet met pedaal want dan gebruik je m optimaal.

de Lex is een echte gitaristen unit. de tc is wat meer speelgoed voor degene die makkelijk willen.

BeeJee
26 mei 2007, 14:48
Ach, zo moeilijk is die G2 niet te bedienen. Als je op het podium ff snel wat wilt aanpassen moet je de volgende handelingen verrichten.

1. Druk op het edit-knopje.
2. Druk op het effect-type knopje dat je wilt aanpassen
3. Gebruik de pijltjes < en > om de gewenste parameter te bereiken in dat effect.
4. Gebruik de draaiknop om te editten
5. Druk op het store-knopje en bevestig je wijziging.
6. Klaar is klara
http://www.proaudioeurope.com/images/products/outboard/Lexicon_new/MPXG2.jpg
Erg eenvoudig dus en alle parameters zijn relatief snel te bereiken.
Daarnaast kun je nog een bepaalde 'soft row' van parameters maken, die altijd in ieder programma dat je gebruikt snel aan te passen zijn. Als je bijv. veel met je delay en reverb levels en tijden pielt, kun je die daaronder toewijzen. Dan wordt het editten NOG eenvoudiger.
De G2 is op diverse fronten naar persoonlijke smaak/wens in te stellen en te tweaken, waardoor je hem in verschillende toepassingen en situaties heel snel kunt aanpassen. Het tweaken/deep editten (wat overigens geen must is om hem goed te kunnen gebruiken) vraagt wel wat kennis van de handleiding en tweaken in het system-menu. Moeilijk is het allemaal niet. Je kunt het dus zo moeilijk (en makkelijk) maken als je wilt. Die grote diepgang van het apparaat is in mijn ogen een groot voordeel. Je raakt er niet snel op uitgekeken/geleerd.
Overigens hoef je het bijbehorende floorpedal niet te hebben. Wel is een uitgebreide midicontroller (met voldoende CC's) aan te raden, zoals de All Access, FX1, GAS-pedal, Navigator etc., dit om alle opties goed te kunnen gebruiken. Met mijn All Access kan ik ook gewoon alle functies die ik wil van het apparaat bedienen.

tnijland
23 juni 2007, 00:54
Dit vraag ik mij dus werkelijk af. Is een TC Electronics GForce speelgoed t.ov. de Lexicon? Ik heb gewoon een GMajor en die klinkt verbluffend goed.... Een GForce zou dus nog beter moeten zijn. Mijn andere ervaringen is de Intelifex die ook erg goed en misschien iets transparanter was qua effecten.

Ben benieuwd.

rjong999
23 juni 2007, 02:22
De G-System is niet echt te vergelijken met de Lex. De Lex is een hele goede multifx. Goed vergelijkbaar met G-Force. De G-System is een multifx + een switcher/looper + een floorboard, vooral gericht op praktisch gebruik. De effecten zijn top, het floorboard is het beste dat ik ooit gezien heb. De switching/looping is OK, niet meer, niet minder. 5 loops, 4 switches.

Erg handig: 1 standaard utp kabel over het podium.

De mogelijkheden van de multifx zijn minder dan van bijv. de G-Force of de Lex, waar je meer combinaties kunt maken en alle effecten in iedere volgorde kunt zetten, dan kan bij de G-System niet. Ik moet zeggen dat ik dat niet echt mis overigens, maar bijv. je wah achteraan in de keten zetten kan dus niet.

Over de kwaliteit van de effecten kun je eindeloos meningen horen, allemaal weinig boeiend. De G-System heeft geweldig goede effecten aan boord en wie zegt dat die van de Lex beter zijn vergelijkt ferarri's met lambo's.

Ik heb de system unit in mijn 19" rack, samen met een preamp, en dat werkt simpelweg geweldig: neerzetten, inprikken, gaan.

Op het podium ziet 'ie er overigens wel indrukwekkend uit. Wat ik nog mis zijn de mooie bijbehorende volume- en modulatiepedalen, ik heb er zelf twee boss-pedalen bij: werkt goed, ziet er minder goed uit.

morris
23 juni 2007, 15:03
Dit vraag ik mij dus werkelijk af. Is een TC Electronics GForce speelgoed t.ov. de Lexicon? Ik heb gewoon een GMajor en die klinkt verbluffend goed.... Een GForce zou dus nog beter moeten zijn. Mijn andere ervaringen is de Intelifex die ook erg goed en misschien iets transparanter was qua effecten.

Ben benieuwd.

GForce is zeker geen speelgoed t.o.v. de Lex.
de GForce en de Lexicon zijn eigenlijk vergelijkbaar, op de Lex zijn de delays, galmen en pitch shift erg goed, Op de GForce met name de Chorus en de delays icm de routing mogelijkheden en modifiers.
Ik moet zeggen dat ik het pregain gedeelte van de G2 niet overtuigend vond. De MPX1 doet het voor mij ook en is goedkoper dan de G2. Geef mij maar pedaaltjes voor pregain effecten.

De GSystem mag je vergelijken met een GMajor, de kwaliteit van de convertors, effecten en mogelijkheden zijn beduidend minder dan die van de GForce. Maar goed, dat is een kwestie van smaak en toepassing. Het concept van de GSystem is daarentegen erg leuk en voor live toepassingen voor menigeen meer dan genoeg.

Morris

dePerik
29 juni 2007, 23:07
GForce is zeker geen speelgoed t.o.v. de Lex.
de GForce en de Lexicon zijn eigenlijk vergelijkbaar, op de Lex zijn de delays, galmen en pitch shift erg goed, Op de GForce met name de Chorus en de delays icm de routing mogelijkheden en modifiers.
Ik moet zeggen dat ik het pregain gedeelte van de G2 niet overtuigend vond. De MPX1 doet het voor mij ook en is goedkoper dan de G2. Geef mij maar pedaaltjes voor pregain effecten.

De GSystem mag je vergelijken met een GMajor, de kwaliteit van de convertors, effecten en mogelijkheden zijn beduidend minder dan die van de GForce. Maar goed, dat is een kwestie van smaak en toepassing. Het concept van de GSystem is daarentegen erg leuk en voor live toepassingen voor menigeen meer dan genoeg.

Morris

Ik wil ook op den duur wel toe naar een rackunit voor de timebased effecten en een pedalenbak voor de pre amp effecten. Zat dus te denken aan een MPX of een G2 en ik denk dat ze beide voldoen? Alleen, die kan ik niet in een 4cable method gebruiken voor zover ik nu begrijp. Klopt dat?

BeeJee
30 juni 2007, 16:19
De G2 heeft twee signaalpaden, een voor voor de versterker en een voor na de preamp in de loop. alle effecten die je wilt kun je van post gain ook naar pregain zetten. de G2 is dus zelfs echt ontwikkeld voor de 4 kabel methode. de mpx1 etc. kunnen dit niet. evt via een omweg wel, als je bijv. de linkerkant gebruikt voor pregain en de rechterkant voor postgain. je kunt dan effecten geheel links en rechts pannen en zo toch effecten voor je preamp krijgen.

dePerik
30 juni 2007, 23:33
De G2 heeft twee signaalpaden, een voor voor de versterker en een voor na de preamp in de loop. alle effecten die je wilt kun je van post gain ook naar pregain zetten. de G2 is dus zelfs echt ontwikkeld voor de 4 kabel methode. de mpx1 etc. kunnen dit niet. evt via een omweg wel, als je bijv. de linkerkant gebruikt voor pregain en de rechterkant voor postgain. je kunt dan effecten geheel links en rechts pannen en zo toch effecten voor je preamp krijgen.


Thanx, nou dan wordt het op den duur toch een G2 denk ik...... sja's logiesj ;)

rjong999
1 juli 2007, 00:18
Op ebay.de staat een G2 met footcontroller voor eur 999.

dePerik
1 juli 2007, 22:10
Op ebay.de staat een G2 met footcontroller voor eur 999.
Eh...jah.... op den dúúr.... :sssh: (wanneer beide kinderen uit huis zijn boijvoorbeeld ;) )