PDA

View Full Version : V30, of the Governor?



dePerik
25 mei 2007, 22:17
Kijk es naar m'n sig, het staat er nog steeds; ik wil een kwartetje Celestion V30's of een kwartetje Eminence Governors.
En die Governors zijn niet duur. Dus ik speel serieus met het idee om er vier te kopen (nieuw, 2e hands vind ik ze niet). En ik lees goede verhalen. Dat ze beter zijn dan V30's zelfs.
Maar goed, V30's is bekende en alom geaccepteerde kwaliteit. wél ff flink wat duurder, maar ook 2e hands aan te komen.
Zou ik de druk uit de cab missen bij 300 watt, ipv 240 watt? Volgens mij merk je geen verschil. Pas met 4 greenbacks met totaal 100 watt dan zou ik me dat kunnen voorstellen, maar ik kies niet voor greenbacks.
Andere twijfel; die Gorvernors zijn 8 ohm (bij Thomann), de V30's kunnen ook in 16 ohm. Voor m'n top maakt dat niet uit die kan beiden aan en bovendien kan ik de speakers ook nog serieel zetten. Zou het echt zoveel uitmaken dat de speakers zelf 8 ohm zijn?
En welke hebben nou écht de beste klank voor progressive/alternative rock?

Gibsonman
26 mei 2007, 09:16
V30's !!!!

the sure thing
26 mei 2007, 11:32
... ik heb de Governors in een 4x12 kast van VHT gehoord. Ik vind ze wel strakker dan de celestions, maar ook vlakker, minder warm en meer hoog. Voor zover celestions "wollig" kunnen klinken, zal de Governors dat nooit worden! Voor progressieve rock zouden de Governors dus wel eens een betere keus kunnen zijn.

Debaser
26 mei 2007, 11:40
misschien kan je ze mixen ...

2 om 2 ?

bass blom
26 mei 2007, 12:29
misschien kan je ze mixen ...

2 om 2 ?

dat is een interessante vraag..
ik heb 2 niet zelf gebouwde 2x12 kasten.
G 12M 70 en G 12T 65 elk 2 x had ik tot voor kort om en om zitten
maar na een discussie heb ik ze soort bij soort gezet en kreeg ik het idee dat mijn geluid duidelijker werd, opener..
de discussie was dat ze elkaar mogelijk verkeerd beinvloeden door verschillende karakteristieken (dichte kasten).

dePerik
26 mei 2007, 21:49
Ik ga het eens beluisteren op de site van die gasten. Alleen ze werken niet met Emnence, toch? Dus dan kan ik toxh niet een écht goed vergelijk maken. Maar goed, wie weet.

Chris Winsemius
26 mei 2007, 21:56
dat is een interessante vraag..
ik heb 2 niet zelf gebouwde 2x12 kasten.
G 12M 70 en G 12T 65 elk 2 x had ik tot voor kort om en om zitten
maar na een discussie heb ik ze soort bij soort gezet en kreeg ik het idee dat mijn geluid duidelijker werd, opener..
de discussie was dat ze elkaar mogelijk verkeerd beinvloeden door verschillende karakteristieken (dichte kasten).

Had je ze in serie of parallel?

bass blom
27 mei 2007, 09:37
parallel, nog steeds

pol
27 mei 2007, 12:01
die GK100's springen er wel bovenuit qua duidelijkheid.

Negative K3 fan
27 mei 2007, 12:46
afgaande op soundclips en ervaringen die ik heb gelezen lijken governors me helemaal niks, ze lijken helemaal niet op v30s in vergelijkende clips en er zit altijd zo'n karton achtig geluid over je sound.

pol
27 mei 2007, 12:52
weet je ergens een link met soundclips die V30's en governors vergelijken ?

vinni
27 mei 2007, 14:19
Heb uit mijn ENGL kasten alle V30's gehaald nadat ik in een cab Governors had gehoord. De V30's vond ik altijd schel en gaan pas op volume klinken.

De Governors hebben een betere balans....iets strakker laag en wat minder scherp hoog......Vind ze beter dan de V30's dus.

Maar.....
Het heeft ook alles te maken met de kast waar je ze in hangt.
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een 4X12 slechter klinken dan een 2X12.
Maar een Bogner kast klinkt met V30's ook weer heel anders dan een ENGL kast met V30's.

Wat mij ook is opgevallen...........
Een topic op een ander forum had het over de impendantie.....een befaamde versterkerbouwer beweerde dat je het beste op zo'n hoog mogelijke impendantie de kast moet aansluiten omdat je dan de buitenste windingen van de trafo gebruikt. Dat heb ik dus gedaan......en inderdaad........klinkt anders...
Vind mijn 2X12 zelfbouwkast met 8Ohm Governors als 16Ohm aangesloten op mijn Riveraversterkers beter klinken....ronder....meer echte bassen op laag vermogen......

Dus dat experimenteren met impendanties, serieel/parallel is zeker de moeite waard.

Groet,
Vinni