PDA

View Full Version : Mijn 5150 lookalike, vraagje over spuitbussen



erikvdh
25 mei 2007, 21:19
Hallo mede hobbyisten,

Van de week heb ik besloten een 2e hands strat (goedkope kopie) eens kaal te gaan maken, en 5150 style te gaan maken volgens de gids van paintyourownguitar.com

Ik heb deze instucties helemaal gelezen en alles is mij duidelijk op een puntje na.
De verfkeuze, nu is mijn kennis op verf gebied niet zo fantastisch dus ik wil eens aan jullie vragen dit stukje even te lezen en mij te vertellen wat hij bedoelt:

There are several types of paint available in cans these days: lacquer,
enamel, acrylic lacquer, acrylic enamel, urethane,
polyurethane, etc.
Kind of confusing trying to decide which one would work on a guitar, huh?
Well, pretty much all of them will work, but probably the best paint to
use would be a lacquer, or acrylic lacquer.
Lacquers dry fast and go on very easily.

Do NOT use aerosol enamel - whether it’s acrylic enamel or just
regular enamel. It’s all the same, and it’s very difficult to work with
due to delayed drying times and recoating options.

Zoals ik het begrijp raad hij verf op acryl (water) basis aan.
Wat is dan het verschil tussen de "gewone" lacquer en de acrylic lacquer?
En wat ik met een beetje googelen kon vinden is enamel verf op olibasis en dat raad hij dus af... is dit iets waar jullie je in kunnen vinden?
En als het dan acryl verf wordt, is dit ook in spruibussen te koop?

bvd, voor het lezen van deze lap tekst, hopelijk kunnen jullie mij wat wijsmaken, het wordt mn 1e project.

G.G.
25 mei 2007, 21:44
Grappig dat je die site noemt. Zit er al een tijdje aan te denken deze te maken (mijn fav. combinatie lefty neck met rechtshandige body)

http://paintyourownguitar.com/images/1.bookpainters/frkjoeclif.jpg

orreltak
25 mei 2007, 22:57
hallo erik.
mijn eerste strat heb ik ook met spuitbussen op akrylbasis gespoten(merk:motip).
het resultaat bevalt me prima alleen heeft het ook wat minpuntjes.
der blijft weinig over van een spuitlaag dus moet je behoorlijk wat lagen aan brengen voor een voldoende resultaat.(weet niet meer hoeveel.ben de tel kwijt geraakt.is trouwens ook kwestie van wanneer je zelf tevreden bent)

en een ander minpuntje is dat het na de laatste laag een zeer lange tijd moet uit harden.bij de lak-faq op deze site raden ze minstens 3 weken aan.dat geld vooral voor de acryllakken.ikzelf heb 4 weken gewacht voordat ik weer ben gaan schuren en polijsten.

maarja ik weet niet of jij ook gaat polijsten.....
evengoed raad ik je aan om de lak-faq eens grondig door te lezen.

succes!

fred dons
26 mei 2007, 08:55
hi Erik

de originele EVH (I) is met spuitbussen autolak gespoten en dan is motip inderdaad wel een goed merk
nadeel is het lange uithardprocess van motip (acryl) en omdat je nogal veel moet aftapen is de kans groot dat je de lak beschadigd met de tape
gebruik in ieder geval low tack tap (verkrijgbaar bij de verfhandel en dat is niet hetzelfde als schilders tape)
het proces voor een candy kane evh (rood, wit, zwart) is een body helemaal zwart spuiten, deze aftapen met random strepen en dan wit spuiten, weer aftapen en dan rood spuiten en voor het mooie (hoewel eddie dat niet deed) blank aflakken (als je met motip werkt probeer dan ook met motip af te lakken)

zelf doe ik de kleuren met een airbrush spuiten en dan gebruik ik acryl op water basis voor airbrush, voordeel is dat het snel droogt en dat ik kan aflakken met cellulose (ook snel droog) en de tape beschadigd de verf niet
maar heb je geen airbrush tot je beschikking dan is motip een goede 2e keus, probeer wel minimaal een week droog tijd aan te houden tussen iedere kleur laag
succes

erikvdh
26 mei 2007, 09:48
Dus Fred als ik jou goed begrijp ben jij het eens met het stukje uit het boek, en kan ik dus toch het beste acryl lak gebruiken? en dat is in spuitbussen te koop?

fred dons
26 mei 2007, 11:47
ja, autolak (o/a bij Halfords en de autospeciaal zaak) is van acryl en die kun je daar prima voor gebruiken (en dat zit dus in spuitbussen)

erikvdh
26 mei 2007, 12:29
en dus geen enamel? of olibasis?

fred dons
26 mei 2007, 12:36
nee, de enamel blijft te lang zacht en is te kwetsbaar, de oliebasis;dat zijn die kleine bouwpakket verfblikjes en die zijn niet in spuitbus verkrijgbaar

erikvdh
26 mei 2007, 22:58
Heey Fred,

Bedankt voor je adviezen het is me nu duidelijk.
Dan ga ik opzoek naar acrylverf in spuitbus, een vriend van mij vertelde dat colourworks spuitbussen die je ook bij de bouwmart kan krijgen ook door motip worden gemaakt. maar anders speel ik op safe en koop ik motip dan is het altijd goed.

Is er nog wel verschil tussen "gewone" lacquer en acrylic lacquer of zijn dat twee namen voor hetzelfde product?

Echt kei bedankt, dan kan ik nu vanstart gaan.

Maar ik heb wel vernomen dat acryl lange tijd nodig heeft om uit te harden, moet ik tussen elk laagje 2 mnd wachten?

Fred, ik heb dit even toegevoegd, heb even op de site van motip gekeken maar er zit volgens mij toch wel het nodige verschil in, ik wil niet zeuren ofzo maar zou jij op motip eens kunnen kijken en mij vertellen wat ik dan het beste kan nemen? voordat ik me door een of andere verkoper weer wat laat aansmeren:P


grtz Erik.

madman
27 mei 2007, 09:51
maar heb je geen airbrush tot je beschikking dan is motip een goede 2e keus,
acryl op waterbasis is dus niet verkrijgbaar in spuitbussen als ik het goed begrijp?

fred dons
27 mei 2007, 10:12
nee helaas niet, nou moet ik wel zeggen dat ik met een klein potje acryl 10 keer langer doe dan met een kleur in een spuitbus dus het is uiteindelijk wel goedkoper

wat betreft de motip, net inderdaad even op de site gekeken maar zolang je in de acryl en acrylaat blijft zijn ze compatible (de trendy colour zijn cellulose en dus niet compatible).
Overigens heb ik het tot nu toe zo ervaren dat een auto speciaal zaak maar 1 versie van de lak op voorraad had en zodanig dat alle varianten en kleuren over elkaar heen gespoten konden worden (halfords heeft niet alles van motip maar bij hun acryllakken zijn wel vergelijkbaar)

erikvdh
27 mei 2007, 11:15
maar eerst was het dat ik spuitbussen moest hebben op acryl basis en nu zeg je dat acryl niet in spuitbussen gemaakt wordt, pff ik kan het nu echt niet meer volgen

erikvdh
30 mei 2007, 13:29
Ik heb in mijn zoektocht gemerkt dat veel spuitbussen op alkyd (terpetine basis) zijn.

Is dit ook bruikbaar?

wietse
30 mei 2007, 16:14
Ik heb in mijn zoektocht gemerkt dat veel spuitbussen op alkyd (terpetine basis) zijn.

Is dit ook bruikbaar?

als je veel geduld hebt wel, duurt erg lang voordat dat uitgehard is, voordeel is wel dat het mooi vloeit maar als je geen ervaring hebt met spuiten kan dat ook een enorm nadeel zijn, snel zakkers.
en sommige alkylakken hebben de rare eigenschap dat je als je de boel schuurt voor de volgende laag, met dezelfde verf, het elkaar opvreet als de onderlaag nog niet echt perfect is uitgehard.
acryl werkt veel lekkerder.

erikvdh
30 mei 2007, 18:33
@ Wietse,

Oke, dan toch maar beter acryl verf?
Ik heb er naar gezocht, en er is wel acryl in spuitbussen, maar die schijnen toch niet op waterbasis te zijn omdat het dus in een spuitbus zit.
En de verkoopster van de verf speciaalzaak zij dat acryl de neiging heeft om wat plakkerig te worden, wat denk jij daarvan?

Maar alkyd is geen goede keuze?

fred dons
31 mei 2007, 07:44
om het netjes te zeggen alkyd is wat mij betreft bagger :D
zeker als je strepen wilt gaan zetten,gegarandeerd dat je lak er weer afkomt wanneer je gaat afplakken

acryl op waterbasis heb je alleen maar nodig als je een airbrush heb anders kun je gewoon met de spuitbus variant op thinnner basis o.i.d. werken
(probeer een halfords in de buurt, die heeft waarschijnlijk geen motip maar hun autolakken zijn ook ok )

en acryl is in het begin plakkerig maar dat is iedere lak als hij nog niet uitgehard is ;)

G.G.
31 mei 2007, 08:44
Vreemd, heb weinig problemen me alkyd gehad.

fred dons
31 mei 2007, 10:23
de transparante versie droogt redelijk snel op maar de solid colours (en dan met name wit) is na 24 uur nog plakkerig en is daarom niet geschikt voor tapen
ik weet niet waar het aan ligt maar ik gebruik het daarom niet meer

erikvdh
31 mei 2007, 14:13
Ik ben vandaag even bij een automaterialen handel binnen gelopen en die hadden idd een hoop acryl lakken van motip, zo ook de primer en filler dus daar kan ik alles krijgen.

Bij Halfords hadden ze alleen de acryl lakken van een of ander private label van motip trendycollor.

Maar omdat het autolakken zijn en ze er dus niet vanuit gaan dat je het op hout gebruikt staat er niks bij over droog tijden en uithardtijden.

Ik heb gelezen dat je 1 tot 2 weken volledig moet laten uitharden, maar kan je op 1 dag wel meerdere dunne laagjes van dezelfde kleur aanhouden?

fred dons
31 mei 2007, 19:13
klopt, alleen voor volledig uitharden van motip heb je wel 4 weken nodig, hij is natuurlijk al eerder "hard" en droog maar de lak krimpt zeker nog 4 weken verder in (soms wel langer maar ik polijst hem na 4 weken en soms nog een keer na 6 maanden als de gitaar al in elkaar zit)

erikvdh
1 juni 2007, 00:14
maar mag je wel op 1 dag meerdere dunnen laagjes aanbrengen, of moet je per laagje 4 weken wachten?

fred dons
1 juni 2007, 07:50
op 1 dag mag wel, alleen in principe niet langer dan 20 minuten wachten met de volgende laag omdat de lak anders op elkaar reageert (of eigenlijk de oplosmiddelen)
ook niet teveel lagen spuiten omdat iedere volgende laag de vorige iets afsluit waardoor de oplosmiddelen maar moeizaam kunnen ontsnappen en het hierdoor nog lang duurt voordat hij volledig uithard

erikvdh
1 juni 2007, 10:40
Okidoki, ik denk dat ik er nu onderhand wel uitben.
Gewoon de acryl spuitbussen, en geen alkyd is me wel duidelijk.

Maar naar 1 ding ben ik nog wel benieuwd, de acryl in spuitbussen is dus niet op waterbasis, maar op welke basis dan wel?

erikvdh
1 juni 2007, 18:43
Voor de geinteresseerden, op www.project5150.web-log.nl kan je het remake proces volgen.

fred dons
1 juni 2007, 19:10
die acryl zal wel op een thinner basis of iets dergelijks zijn (maar hij is niet compatible met cellulose!)

erikvdh
1 juni 2007, 19:46
Mooi dan ga ik alles gewoon bij 1 zaak halen, van t zelfde merk kan t nie fout gaan, iedereen bedankt (en vooral fred) voor alle goede adviezen.

Volgende week moet het allemaal gaan beginnen, op de weblog kan je het volgen mocht je dat leuk vinden.