PDA

View Full Version : Toepassing van theorie



Guitarmania
25 mei 2007, 20:34
Er wordt op het forum nogal wat afgediscussieerd over theoretische zaken. Maar hoe werkt het eigenlijk in de praktijk?

Iedereen kent inmiddels de kerktoonladdertjes wel. Laten we daar ook van uitgaan in deze topic (dat je die kent).

Welke song / akkoordenprogressie zou leuk zijn om hier te bespreken?

Een song uit een van de Realbooks (jazzy song met modulaties) of een popsong?

Songs met niet te veel modulaties hebben mijn voorkeur. Jimmy's Little Wing lijkt me leuk (modulatie op de F), en wat songs uit de Realbook: All the thing you are, Autumn Leaves, Desafinado, etc.. Niet te veel modulaties. Gewoon effe kijken wat er gebeurt als je een vreemd akkoord tegenkomt.

Vraag hierbij zal steeds zijn: ik krijg een song / akkordenschema voorgelegd. Hoe speel ik daar een solo over?

Laat effe weten of jullie trek hebben in deze topic.

Jimi Hendrix
26 mei 2007, 00:29
Er wordt op het forum nogal wat afgediscussieerd over theoretische zaken. Maar hoe werkt het eigenlijk in de praktijk?

Iedereen kent inmiddels de kerktoonladdertjes wel. Laten we daar ook van uitgaan in deze topic (dat je die kent).

Welke song / akkoordenprogressie zou leuk zijn om hier te bespreken?

Een song uit een van de Realbooks (jazzy song met modulaties) of een popsong?

Songs met niet te veel modulaties hebben mijn voorkeur. Jimmy's Little Wing lijkt me leuk (modulatie op de F), en wat songs uit de Realbook: All the thing you are, Autumn Leaves, Desafinado, etc.. Niet te veel modulaties. Gewoon effe kijken wat er gebeurt als je een vreemd akkoord tegenkomt.

Vraag hierbij zal steeds zijn: ik krijg een song / akkordenschema voorgelegd. Hoe speel ik daar een solo over?

Laat effe weten of jullie trek hebben in deze topic.

Autumn leaves is geheel te verklaren in Gm.
All the things is moeilijker.....
blijft het punt dat de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt hoogtij viert hier, als je 't echt wilt leren zou ik op z'n minst een goed theorieboek kopen of les nemen bij iemand die't snapt.
oftewel: ik voorzie wederom een ellenlang topic dat nergens naartoe leidt.

-=JEROEN=-
26 mei 2007, 01:48
ik heb vorige week een funky autumn leaves uitgewerkt:

akkoord voicing (bassist speelt)
Am7 xx5555 (A)
D9 xx4555 (D)
Gmaj7 xx5777 (G)
Cmaj7 xx5557 (C)
F#m7b5 xx4555 (F#)
B7 xx4445 (B)
Em9 xx5777 (E)

leuk?

peppie
26 mei 2007, 10:04
Ik moest voor mijn gitaarleraar All the things you are verklaren.
maar ik snap sommige overgangen van akkoorden niet.
als iemand mij hier kan helpen zou dat chill zijn.
dit zijn de chords:

F-|Bb-|Eb7|Abmaj7|Ddmaj7|D-7 G7|Cmaj7|Cmaj7|C- |F- |Bb7| Ebmaj7|Abmaj7|A-7 D7| Gmaj7 | E7 | A-7 |D7|Gmaj7| Gmaj7|F#-7| B7| Emaj7|C7+5| etc.

Ik zie dat er een deel in Abmajeur staat

Ik snap deze overgang niet Ddmaj7 -> D-7 -> G7 ->cmaj7
ik zie een II V I maar ik snap die Ddmaj7 -> D-7 niet
En Cmaj7 -> C- ook niet echt daarna weer gewoon een V to II V to V (of hoe dat dan ook heet)
En dan die Abmaj7 -> A- ->D7-> Gmaj7 weer ene II V I maar ik snap niet Abmaj7-> A-
anyway als iemand wat licht kan werpen hier op graag:)

Jimi Hendrix
26 mei 2007, 10:26
Dm9 xx4555 (D)

Das D79 (grote terts)

Jimi Hendrix
26 mei 2007, 10:30
Ik snap deze overgang niet Ddmaj7 -> D-7 -> G7 ->cmaj7
ik zie een II V I maar ik snap die Ddmaj7 -> D-7 niet
En Cmaj7 -> C- ook niet echt daarna weer gewoon een V to II V to V (of hoe dat dan ook heet)
En dan die Abmaj7 -> A- ->D7-> Gmaj7 weer ene II V I maar ik snap niet Abmaj7-> A-


Het eerste deel staat inderdaad in Ab.
Dan Dm7-G7-Cmaj7: daar moduleert hij naar C, II-V-I dus.
Je kunt de Dbmaj7 zowel in Ab als in C verklaren: IV in Ab, bII in C, een spilakkoord noemt men dat.
Cm7-Fm7-Bb7 etc is dan in Eb en bovendien een harmonische sequens tov de eerste 8 maten.
Am7-D7-G staat dan in G, zelfde harmonische verklaring als bij Dm7-G7-C.

gorgasm
26 mei 2007, 11:34
F-|Bb-|Eb7| Ab groot(ii V I)
Abmaj7|Ddmaj7|D-7 G7|Cmaj7| Bb groot, je Db maj7 is een tssnschord
C- |F- |Bb7| Ebmaj7| Eb maj(vi, ii V, I)
Abmaj7|A-7 D7| tovermoment; verhoogd I van G groot
Gmaj7 | E7 | A-7 |D7| Gmaj7|G groot ook(I V ii V)E7 is een tssn dominant
F#-7| B7| Emaj7| E groot(ii V I)
C7+5| gebruikt ie om over te gaan naar tbegin weer(uitvlucht, kan t anders niet uitleggen)of tis n gealtereerd akkoord(van F#7).

ik zette telkens de majeurladder. Bij sommige gevallen kon t ook de mineur zijn.

jimi was me voor maar ik vergelijk m wel

peppie
26 mei 2007, 13:18
Thanks voor de uitleg en t gros snap ik nu maar dit niet:



Je kunt de Dbmaj7 zowel in Ab als in C verklaren: IV in Ab, bII in C, een spilakkoord noemt men dat.

Ik zie dat de functie van Dd in Ab IV is en in C bII maar hoe komt het dat het dus werkt ik bedoel die bII want die zit toch eigenlijk niet in C.
je hebt nu de benaming gegeven ervoor enzo maar ik zou echt blij worden als je even snel er nog bij kan zeggen Hoe het komt dat HET werkt:P

als je begrijpt wat ik bedoel.:)

anders kan ik wel heel cool gaan lopen doen van bla bla is spil akkoord enzo maar dan weet ik meer dat het werkt ipv waarom het werkt , en lul ik dus eigenlijk uit me nek:P

edit: Ik denk dat bII even uit C frygisch gehaalt wordt? kan iemand dat bevestigen? en dat is dan dus de "connectie naar C ionisch"

thanks

terrasbeest
26 mei 2007, 13:27
Autumn leaves is geheel te verklaren in Gm.
All the things is moeilijker.....
blijft het punt dat de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt hoogtij viert hier, als je 't echt wilt leren zou ik op z'n minst een goed theorieboek kopen of les nemen bij iemand die't snapt.
oftewel: ik voorzie wederom een ellenlang topic dat nergens naartoe leidt.


+ 99999999999

Guitarmania
26 mei 2007, 14:53
blijft het punt dat de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt hoogtij viert hier, als je 't echt wilt leren zou ik op z'n minst een goed theorieboek kopen of les nemen bij iemand die't snapt.
oftewel: ik voorzie wederom een ellenlang topic dat nergens naartoe leidt.

It's lonely at the top... :cheerup:

gorgasm
26 mei 2007, 15:12
It's lonely at the top... :cheerup:
kunne jullie de boel ff uitklaren voor ons hé jongens :)
als jullie zo vriendelijk willen zijn.

Ik weet dat je dit niet in 14 dagen kan uitleggen.
maar ik bekijk t zo; dankzij oa dit forum ben ik veel te weten gekomen ivm theorie.

Guitarmania
26 mei 2007, 16:38
Autumn leaves is geheel te verklaren in Gm.


Je hebt gelijk, stick to the facts. Autumn leaves moduleert wel degelijk. Of dat te verklaren is vanuit Gm, is op zich geen verklaring, omdat in het midden wordt gelaten welke Gm. In mijn "real boek" kom ik akkoorden tegen als D7 (G-ionisch), Am7b5 (b5 is geen G-ionisch) en D7b9. Maar misschien versta ik iets anders onder modulatie...

jaspie
26 mei 2007, 16:43
Je hebt gelijk, stick to the facts. Autumn leaves moduleert wel degelijk. Of dat te verklaren is vanuit Gm, is op zich geen verklaring, omdat in het midden wordt gelaten welke Gm. In mijn "real boek" kom ik akkoorden tegen als D7 (G-ionisch), Am7b5 (b5 is geen G-ionisch) en D7b9. Maar misschien versta ik iets anders onder modulatie...
Gmnatuurlijk en Gmharmonisch(voor de D7, dit is een vrij standaard jazz truc)

gorgasm
26 mei 2007, 17:22
In mijn "real boek" kom ik akkoorden tegen als D7 (G-ionisch
ik ook. van mij komt t uit t Fakebook. Staat in mi klein. staan akkoorden in als B7b9,F#m7b5, Am7 D7..
gemoduleerD?

jaspie
26 mei 2007, 19:06
ik ook. van mij komt t uit t Fakebook. Staat in mi klein. staan akkoorden in als B7b9,F#m7b5, Am7 D7..
gemoduleerD?
ik ken autumn leaves niet heel goed( alleen het begin: Cm7 F7 Bbmaj7 Ebmaj Am7b5 D7 Gm7).

maar de F#m7b5 lijkt me uit Gmmelodisch te komen, Am7 hoort een b5 bij volgens mij en die komt uit Gmineur gewoon, D7 zal wel uit Gmharmonisch of melodisch komen, en die B7b9 zouk ik even niet weten zonder context.

peppie
26 mei 2007, 19:26
Aande hand van mijn Fake book en realbook vol.1 waag ik een poging:
hier is de hoofd progressie als volgt weergegeven:


A-7|D7|Gmaj7|Cmaj7|F#-7b5| B7 | Em| (soms B7b9)
ii| V| I |IV | vii |III7| vi | Trappen van Gmajeur


Het begin is een 2-5-1 progressie eenvan de meest gebruikte progressies
De B7 komt uit Eharmonisch mineur Die heeft een D# (groot septime) ipv een D (klein septime) Tegen over Emineur (parallel van Gmajeur)
D# is de grote terts van B vandaar B7. De B7 heeft een sterkere dominant functie naar Em dan Bm7.
B7b9 is gewoon een laddereigen toevoeging b9 van B is C en die staat in Em harmonisch en ook in Gmajeur.

Das Schaap
26 mei 2007, 20:06
Autumn leaves is geheel te verklaren in Gm.
All the things is moeilijker.....
blijft het punt dat de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt hoogtij viert hier, als je 't echt wilt leren zou ik op z'n minst een goed theorieboek kopen of les nemen bij iemand die't snapt.
oftewel: ik voorzie wederom een ellenlang topic dat nergens naartoe leidt.
Ik kom hier ook al een tijd niet meer, hou me niet zoveel meer bezig met theorie in de trant waarin het hier ook meestal wordt besproken. Hoewel ik bij de echt serieuze discussies ook vrijwel niet meer kan meepraten. :seriousf:


Ik moest voor mijn gitaarleraar All the things you are verklaren.
maar ik snap sommige overgangen van akkoorden niet.
als iemand mij hier kan helpen zou dat chill zijn.
dit zijn de chords:

F-|Bb-|Eb7|Abmaj7|Ddmaj7|D-7 G7|Cmaj7|Cmaj7|C- |F- |Bb7| Ebmaj7|Abmaj7|A-7 D7| Gmaj7 | E7 | A-7 |D7|Gmaj7| Gmaj7|F#-7| B7| Emaj7|C7+5| etc.

Ik zie dat er een deel in Abmajeur staat

Ik snap deze overgang niet Ddmaj7 -> D-7 -> G7 ->cmaj7
ik zie een II V I maar ik snap die Ddmaj7 -> D-7 niet
En Cmaj7 -> C- ook niet echt daarna weer gewoon een V to II V to V (of hoe dat dan ook heet)
En dan die Abmaj7 -> A- ->D7-> Gmaj7 weer ene II V I maar ik snap niet Abmaj7-> A-
anyway als iemand wat licht kan werpen hier op graag:)
Toch quote ik deze post even om aan te geven hoe het moet qua vraagstellingen hier. Gewoon lekker concreet aan de hand van een voorbeeld waarin gelijk duidelijk wordt waar de persoon in kwestie ook is op het gebied van theoretische kennis.

Neem er een voorbeeld aan mensen. :dance:

Jimi Hendrix
26 mei 2007, 22:02
edit: Ik denk dat bII even uit C frygisch gehaalt wordt?

Helemaal goed!! bII is de frygische 2e trap.

-=JEROEN=-
27 mei 2007, 12:27
Ik kom hier ook al een tijd niet meer, hou me niet zoveel meer bezig met theorie in de trant waarin het hier ook meestal wordt besproken. Hoewel ik bij de echt serieuze discussies ook vrijwel niet meer kan meepraten. :seriousf:


Toch quote ik deze post even om aan te geven hoe het moet qua vraagstellingen hier. Gewoon lekker concreet aan de hand van een voorbeeld waarin gelijk duidelijk wordt waar de persoon in kwestie ook is op het gebied van theoretische kennis.

Neem er een voorbeeld aan mensen. :dance:
misschien ligt het aan jouw manier van vragen lezen/interpreteren

en niet aan de vraagsteller :listen:

jaspie
27 mei 2007, 14:03
Helemaal goed!! bII is de frygische 2e trap.
en daarbij komt ook nog dat Dbmaj7 2 noten deelt met Dm7 en twee leidtonen heeft die naar Dm7 leiden. Kan dit een verklaring zijn waarom het sterk genoeg klinkt?

gorgasm
27 mei 2007, 14:07
daarom denk ik ook van Autumn leaves dat de B7(ontleend uit E groot) zo goed oplost naar de Em,

Guitarmania
27 mei 2007, 18:08
Ik hoop dat ik de Autumn Leavesdiscussie niet onderbreek, maar wat doen jullie over Little Wing (van Hendrix)?

Effe de akkoorden: Em - D - G - Am - Em // Bm - Bbm - Am - C - G - F - C - D

Die overgang langs Bm - Bbm - Am vind ik lastig te bespelen. Een Bbm-penta klinkt te gemaakt, vind ik. En dan die overgang langs C - G - F - C. Hoe gaan jullie langs deze akkoorden?

Ik heb hier ook de versie van Sting: solo van Hiram Bullock. Ergenbs in die solo hoor ik het wringen. Volgens mij als ie langs Bm - Bbm - Am gaat.

Das Schaap
27 mei 2007, 18:33
misschien ligt het aan jouw manier van vragen lezen/interpreteren

en niet aan de vraagsteller :listen:
:stop: Meer aandacht ben je niet meer waard.


@Guitarmania, vraag je nu om een specifieke ladder tijdens die akkoorden ?
Ik ken het nummer niet goed (serieus :sssh: ) maar pak gewoon de guide notes en werk daar omheen zeg ik altijd maar. Gewoon een uitstap maken en weer terug. 8-)

Guitarmania
27 mei 2007, 18:48
:stop: Meer aandacht ben je niet meer waard.


@Guitarmania, vraag je nu om een specifieke ladder tijdens die akkoorden ?
Ik ken het nummer niet goed (serieus :sssh: ) maar pak gewoon de guide notes en werk daar omheen zeg ik altijd maar. Gewoon een uitstap maken en weer terug. 8-)

O jongens kijk uit, geschreven tekst is altijd moeilijk te interpreteren. Ga ervan uit dat de bedoelingen goed zijn!

Wat Little Wing betreft: ik merk dat ik onzeker speel langs die Bbm en F. Als ik over die Bbm teveel de Bbm benadruk (door bijv. targetnotes) dan wringt het. Ook al speel je er nog zo zuiver overheen. Ik zat net even te spelen en dacht het op te lossen door van Bm naar Am te gaan via een Ve trap (E7 of daarvan afgeleid) maar daarmee maak ik de song kapot.

Wat die andere akkoorden betreft: D - C - G - F - C - D: Die G-D-C staan in G net als het hele nummer. Die uitwijking naar F stelt me voor problemen. Een ionische F vind ik te clean. Een majeur-penta-F idemdito.

Hoe doen jullie het?

jaspie
27 mei 2007, 19:24
jimi doet geloof ik nietzo veel met die Bb, en speelt voor het grootste deel Empenta, behalve over die F, dan speelt hij even Dmpenta(Fmajpenta dus). Ik vind als ik hetzelf doe prima klinken(en als jimi het doet ook wel:P)

Guitarmania
27 mei 2007, 19:46
Ja, maar Jimmy laat veel open liggen. Vandaar dat ik refereerde aan Hiram Bullock's solo over Stings versie. Hiram laat niks liggen en soleert over het hele schema heen.

Jimi Hendrix
27 mei 2007, 19:57
en daarbij komt ook nog dat Dbmaj7 2 noten deelt met Dm7 en twee leidtonen heeft die naar Dm7 leiden. Kan dit een verklaring zijn waarom het sterk genoeg klinkt?

nee de Db is een leidtoon naar C niet naar D.
idem met de Ab, die wil naar G.

jaspie
27 mei 2007, 20:09
ow ok ik ken het fenomeen pas net en baseerde het hierop:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidtoon
het klopt dus niet helemaal wat daar staat?

Jimi Hendrix
27 mei 2007, 22:06
ow ok ik ken het fenomeen pas net en baseerde het hierop:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidtoon
het klopt dus niet helemaal wat daar staat?


er staat 'een halve toon onder de tonica' de tonica is in dit geval C toch?

Maar goed. Een C# lost op naar een D, een Db naar een C.

-=JEROEN=-
27 mei 2007, 22:39
misschien helpt 't als je 't anders ziet

grote 7 wil naar 8 (C# naar D)

kleine 2 wil naar 1 (Db naar C)

Guitarmania
28 mei 2007, 19:51
Maar goed. Een C# lost op naar een D, een Db naar een C.

Ik vraag me af of het onderscheid maken tussen c# en des duidelijk is voor mensen die beide tonen als een en dezelfde zien. Puur qua toon (geluid) maakt het niet uit: c#/des lossen naar boven en omlaag op. Het gaat pas uitmaken als je het verschil tussen een c# en een des kan horen. Maar ik denk dat de meeste gitaristen (is er trouwens zoiets als een fretloze gitaar??? Of hebben we het dan al snel over 'slide-guitar'?) daar niet mee te maken krijgen.

jaspie
28 mei 2007, 20:47
ja dat snap ik wel jimi hendrix, maar de Dbmaj7 gaat toch naar een Dm, niet naar een Cmajeur....?

ik ben nog n00b op dat stukje hoor dus probeer alleen maar meer te leren.

-=JEROEN=-
29 mei 2007, 00:08
Ik vraag me af of het onderscheid maken tussen c# en des duidelijk is voor mensen die beide tonen als een en dezelfde zien. Puur qua toon (geluid) maakt het niet uit: c#/des lossen naar boven en omlaag op.
ik weet ook niet of ik 't helemaal met jimi eens ben

speel een Dmaj7 akkoord, met een cis (C#) dus
waar lost die cis naar op?
naar een d toch?

speel nu een G-5 (xx542x) en daarna een G (xx543x), die des (Db) lost ook op naar een d, toch?


ja dat snap ik wel jimi hendrix, maar de Dbmaj7 gaat toch naar een Dm, niet naar een Cmajeur....?

ik ben nog n00b op dat stukje hoor dus probeer alleen maar meer te leren.Dbmaj7 lost op naar een Ab, toch? (IV naar I)

Jimi Hendrix
29 mei 2007, 08:50
ik weet ook niet of ik 't helemaal met jimi eens ben

speel een Dmaj7 akkoord, met een cis (C#) dus
waar lost die cis naar op?
naar een d toch?

speel nu een G-5 (xx542x) en daarna een G (xx543x), die des (Db) lost ook op naar een d, toch?


Nope, dan speel je G#11. De C# lost op naar de D.
De Db zou oplossen naar een C -> G7-C zijn dan bijv. de akkoorden.
Hier zijn van die stemvoeringsregels voor. In kwintrelaties: 5e noot van 't akkoord lost op naar 1e noot van 't volgende akkoord. b5 dus ook.
#11 lost op naar 9. (C# op G lost op naar D op C). Uiteraard zijn regels er om gebroken te worden, maar dan moet je wel weten wat de regels zijn.

-=JEROEN=-
29 mei 2007, 11:16
Nope, dan speel je G#11. De C# lost op naar de D.
De Db zou oplossen naar een C -> G7-C zijn dan bijv. de akkoorden.
Hier zijn van die stemvoeringsregels voor. In kwintrelaties: 5e noot van 't akkoord lost op naar 1e noot van 't volgende akkoord. b5 dus ook.
#11 lost op naar 9. (C# op G lost op naar D op C). Uiteraard zijn regels er om gebroken te worden, maar dan moet je wel weten wat de regels zijn.
dat snap ik niet

des naar c in G7-C ??? waar zie jij een des (Db) dan?


effe kijken of ik de regels begrijp:

5e noot van C lost op naar 1e noot van Dm (dus g naar d)

5e noot van Bdim (met een b5 dus) lost op naar 1 van C (dus f naar c)

G#11 lost op naar C9 (#11 naar 9, dus cis naar d)

heb je nog meer van dat soort regels?


trouwens, ik gebruik kleine letters als 't gaat om losse tonen, met de -es en -is toevoeging voor verlaging en verhogingen, en hoofdletters voor akkoorden

maakt 't net effe duidelijker http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Jimi Hendrix
29 mei 2007, 11:34
dat snap ik niet

des naar c in G7-C ??? waar zie jij een des (Db) dan?



Jij begint toch over een b5? b5 in G7 is Db.
Dat is een alteratie, maar wel eentje die je af en toe tegenkomt.
5 lost op naar 1, maakt niet uit of het een b5 is.
#5 is een uitzondering, die lost op naar de 3. G naar C: D# naar E.
Wat kun je daaruit afleiden? # lossen naar boven op, b naar beneden.
Daarom is #9 bijv. ook fout, dat is een b10 want voorhouding voor de b9.



effe kijken of ik de regels begrijp:

5e noot van C lost op naar 1e noot van Dm (dus g naar d)

5e noot van Bdim (met een b5 dus) lost op naar 1 van C (dus f naar c)


nee, ik heb het over de oplossingsregels in kwintrelaties.
Dus in C: G-C of C-F of Dm-G of Em-Am.




G#11 lost op naar C9 (#11 naar 9, dus cis naar d)



precies!

-=JEROEN=-
29 mei 2007, 12:32
ok, ik snap 't een beetje, maar 't gaat nog iets te ver, omdat m'n voorkennis nog niet groot genoeg is, vandaar m'n post over harmonie en progressies

we zijn bijna klaar met 't uitwerken van de akkoorden die voortkomen uit de toonladder

de volgende stap is harmonie, met name oplossing en de basis daarvan

dus V naar I, en alles wat daar bij komt kijken

je hulp is uiteraard zeer gewaardeerd aldaar

jaspie
29 mei 2007, 12:52
ok, dan alsnog even mijn vraag wat zorgt ervoor dat Dbmaj7 naar Dm7 lekkert klinkt? alleen maar de Dbmaj7 trap 2 is van Cfrychisch?

Jimi Hendrix
29 mei 2007, 13:35
ok, dan alsnog even mijn vraag wat zorgt ervoor dat Dbmaj7 naar Dm7 lekkert klinkt? alleen maar de Dbmaj7 trap 2 is van Cfrychisch?

'lekker' is niet iets dat je in theoretische zin kunt verklaren...
subjectief vs. objectief.

-=JEROEN=-
29 mei 2007, 13:45
hee klinkt bekend, hehehe

lang geleden had ik 't hier over D#maj7 naar Em7

welke oplossing dat was en in welke toonladder/toonaard en welke akkoorden er voor of erna kwamen?


edit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1060691&postcount=82

Guitarmania
30 mei 2007, 18:53
ok, dan alsnog even mijn vraag wat zorgt ervoor dat Dbmaj7 naar Dm7 lekkert klinkt? alleen maar de Dbmaj7 trap 2 is van Cfrychisch?

De Ddmaj9 is nog mooier over dat interval omdat de es (de 9 van Db) zo lekker wil oplossen naar d.

Naar beneden is ook erg 'jazzy':

Dm7 - Dbmaj9 - Cm7 - Bmaj9 - Bbmaj7

gorgasm
30 mei 2007, 19:55
ok, dan alsnog even mijn vraag wat zorgt ervoor dat Dbmaj7 naar Dm7 lekkert klinkt?
omdat 2 tonen oplossen, db wordt d, en gis wordt a, en de rest blijft gewoon staan.

jaspie
30 mei 2007, 20:10
omdat 2 tonen oplossen, db wordt d, en gis wordt a, en de rest blijft gewoon staan.
ok dat was mijn redenatie ook, maar dit mag dus geen leidtonen heten?

Guitarmania
30 mei 2007, 20:35
ok dat was mijn redenatie ook, maar dit mag dus geen leidtonen heten?

Jongens, kijk uit want jullie zijn zaken in hokjes aan het stoppen! Dat is een "misdaad' in de muziek.

Ik vrees dat jullie op het verkeerde spoor zitten.

Het is echt van belang om te laten weten waarom je iets vraagt. Als ik jullie vertel dat een V-akkoord naar een I-akkoord oplost, dan vrees ik dat ik straks alleen maar "oplossingsgerichte" liedjes van jullie ga horen.

Vertel me please waarom jullie naar oplossingen vragen. Ik ben de weg kwijt.

gorgasm
30 mei 2007, 21:09
ik heb dankzij jimi's uitleg vna theorie al wel leuke dingen kunnen spelen.
Bv dominant op dominant; D7 G7 C7
dan Am7 D7 Gm7 C7
je kan ze vervangen door maj7 ook of afwisselen(m7 op maj7 of omgekeerd)

of gehoordingen;
E9(x76777), B11(7x765) A13(xx5675)....
En jongens naar wat lost dit op?

of telkens kwinten na elkaar spelen.

Guitarmania
30 mei 2007, 21:15
sorry, maar ik begrijp de vragen niet. Toch dring ik erop aan om dat even duidelijk te maken (ik had het topic ook kunnen verlaten, maar misschien kan ik iets toevoegen).

Waarom willen jullie zo graag weten waar een akkoord naar oplost? Waar zal die kennis jullie toe brengen?

Please tell me...

gorgasm
30 mei 2007, 21:53
voor mij persoonlijk;
ik denk dat mn liedjes er beter zullen door worden.
+ Kennis is macht, en als je bv n akkoord "hoort" maar je vind t maar niet, pretty frustrating!

jaspie
30 mei 2007, 22:23
Jongens, kijk uit want jullie zijn zaken in hokjes aan het stoppen! Dat is een "misdaad' in de muziek.

Ik vrees dat jullie op het verkeerde spoor zitten.

Het is echt van belang om te laten weten waarom je iets vraagt. Als ik jullie vertel dat een V-akkoord naar een I-akkoord oplost, dan vrees ik dat ik straks alleen maar "oplossingsgerichte" liedjes van jullie ga horen.

Vertel me please waarom jullie naar oplossingen vragen. Ik ben de weg kwijt.
omdat ik graag een verklaring zoek voor bepaalde dingen, aangezien in de jazz zon beetje alles verklaard kan worden. Maak je maar geen zorgen over dat in hokjes stoppen:P als ik liedjes schrijf pak ik gewoon akkoorden bij elkaar die lekker klinken en denk ik niet aan een 2-5-1 schema.

Guitarmania
1 juni 2007, 19:10
Misschien is het leuker om te weten hoe je een oplossing zo lang mogelijk uitstelt. Als je componeert wil je graag een logisch vervolg op een progressie hebben. Maar het is interessanter om uit te stellen. (nee, heb met sex niks te maken... hoewel... jazz/jess...).

Na die dwingende V7 even een tussenstap op weg naar I om vervolgens helemaal niet bij die I uit te komen (A7 - Em7 - B7 - F#).