PDA

View Full Version : Vraag over ibanez les paul van marktplaats



cardinal
25 mei 2007, 18:02
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/95115740-ibanez-les-paul-uit-eind-jaren-70.html

Is dit een echte ibanez en waar gaan deze voor, we zijn een prijs overeengekomen, maar ik twijfel een beetje aan de echtheid van de gitaar. Kan best in de ibanez fabriek gemaakt zijn, maar hoort er dan niet gewoon ibanez op de headstock te staan?

De meneer zelf heeft hem via via verkregen.

glacius
25 mei 2007, 18:15
niet aan beginnen, beter spaar je door voor een tokai, dan weet je zeker dat je een goeie les paul hebt

savecracker85
25 mei 2007, 18:18
Ibanez zette toendertijd van alles op de headstock, maar ook wel eens helemaal niets.. Ook in de catalogus stond er toen geen naam op de headstock afgebeeld, dus het zou zomaar kunnen..
Alleen ik heb die inlay van het logo, en die op de hals nog nooit gezien..Maar ik ben ook geen kenner

misschien kan je hier nog wat vinden
http://www.ibanez-vintage-page.de/

MichaelSS
25 mei 2007, 18:21
Waarom geen epi??

glacius
25 mei 2007, 18:23
een epi kan ook , maar dan moet je wel de pups vervangen en vaak ook de tuners ..

de meerprijs kom je al in buurt van een tokai

BamBuFan1
25 mei 2007, 18:35
Ibanez zette toendertijd van alles op de headstock, maar ook wel eens helemaal niets.. Ook in de catalogus stond er toen geen naam op de headstock afgebeeld, dus het zou zomaar kunnen..
Alleen ik heb die inlay van het logo, en die op de hals nog nooit gezien..Maar ik ben ook geen kenner.

Die inlays vielen mij ook al op, ik heb ze nog niet eerder gezien op een Hoshino-gitaar (=Ibanez, Cimar, Gerrinez, Morris enz enz). Het ontbreken van een logo maakt de gitaar sowieso een stuk minder waard dan een 'echte' Ibanez. Bij lange na geen €400...

cardinal
25 mei 2007, 19:36
Ik vind de toplaag geweldig. Gek op die kleur hout (soort rosewood tekening ofzo).

Maar als hij het niet waard is ga ik het er natuurlijk niet aan uitgeven.

Epi, hmm, gehad en prima spul hoor, maar ik vind af en toe iets anders ook wel eens tof.

Moeilijke keuze.

2350
25 mei 2007, 19:41
Ibanez verkocht dezelfde gitaar ook (als model 2392, zie de link http://www.break-even.org/ibzscans/1973EZ/73-2-4.jpg). Zijn prima gitaren die het kwalitatief echt wel winnen van een verse Epi. Bambufan heeft echter helemaal gelijk over de prijs. Als er Ibanez op zou staan is de prijs redelijk tot hoog, nu is ie veel te hoog. Dat verklaart denk ik ook waarom de verkoper er al zo lang mee moet leuren op MP.

P@ul

Tias
25 mei 2007, 20:41
Ibanez zette toendertijd van alles op de headstock, maar ook wel eens helemaal niets.. Ook in de catalogus stond er toen geen naam op de headstock afgebeeld, dus het zou zomaar kunnen..
Alleen ik heb die inlay van het logo, en die op de hals nog nooit gezien..Maar ik ben ook geen kenner

misschien kan je hier nog wat vinden
http://www.ibanez-vintage-page.de/
ik heb dat logo ook eigenlijk nog nooit gezien

Saf
25 mei 2007, 21:18
deze ibanezzen en hun productiebanf broertjes zijn echt stukken beter dan de huide epi's. 400 vind ik echter ook erg veel voor deze gitaar. De prijs van met name de ibanezzen schiet tegenwoordig ook echt de pan uit. Kun je in mijn ogen beter voor rond de 250 een morris, cimar, of een custom ofzo kopen deze komen van de zelfde band als de ibanezzen zijn net zo goed maar net wat minder bekend en gewild dus goedkoper. Staan er ,momenteel wel van op Marktplaats.

Zitten standaard volgens mij altijd dimarzio humuckers in, de body's zijn massief met een topje. (weet wel dat in de bolling er een holte (resonatiekamer) tussen de massieve body en de top. Snap nog steeds niet goed hoe ik een foto moet postne en lijkt me erg veel werk ander had ik er wel een foto van kunnen posten.

De orginele tuners zijn echter niet latijd de beste geweest. Zoek wel op een cimar, custom of morris met het pre-lawsuit gibson headstock die zijn beter en iets waardevaster dan hun opvolgers.

jerome
26 mei 2007, 00:10
Als die gitaar fantastisch klinkt (wat zo maar zo kunnen) vind ik m die 400€ zeker waard!
Maar het zou ook zomaar kunnen dat ie echt kut klinkt ben dan is 100 € al te veel.
Het allerbelangrijkste is toch hoe die klinkt en niet wat de gemiddelde prijs op Marktplaats is?
Ik heb bijvoorbeeld een Japanse Fender Strat die echt werkelijk fantastisch klinkt, (vééééél beter dan m'n Fender USA Strat en vele andere USA en Japanse Strats).
Hij is officieel hooguit 500 á 600 € waard maar als ik nog zo'n Japanse Strat bij kon vinden die ook zo goed klinkt zou ik er zo 1000€ voor neerleggen!

BamBuFan1
26 mei 2007, 00:36
deze ibanezzen en hun productiebanf broertjes zijn echt stukken beter dan de huide epi's. 400 vind ik echter ook erg veel voor deze gitaar. De prijs van met name de ibanezzen schiet tegenwoordig ook echt de pan uit. Kun je in mijn ogen beter voor rond de 250 een morris, cimar, of een custom ofzo kopen deze komen van de zelfde band als de ibanezzen zijn net zo goed maar net wat minder bekend en gewild dus goedkoper. Staan er ,momenteel wel van op Marktplaats.

Zitten standaard volgens mij altijd dimarzio humuckers in, de body's zijn massief met een topje.

Dit klopt niet (tenminste niet voor de Hoshino's die ik gezien heb). Er kunnen inderdaad Dimarzio's inzitten (dat was destijds een beginnend elementenboertje die kennelijk een goeie deal met Hoshino kon sluiten) maar ook naamloze elementen, tot bv de bekende single coil humbuckers (humbucker met maar 1 spoel erin) aan toe. Met name de bolted neck Gibson replica's kunnen ook een multiplex body hebben. Dus altijd gaan bekijken en zorgen dat je een vakkie mag losschroeven zodat je het hout kunt zien, maar dat geldt wat mij betreft voor iedere gitaar.

<Ik kocht ooit op een rommelmarkt voor €50 een Kasuga Jazz-Bass waar overduidelijk een maple top en bottom op zat. Dus ik ging blind uit van een multiplex body maar hij speelde goed en de prijs was ernaar. Thuisgekomen meteen opengeschroefd: blijkt het ding inderdaad een maple top en bottom te hebben, maar een one piece mahonie body daartussenin! En hij speelt en klinkt dat het dondert!>

En moderne Epi's: je hebt natuurlijk Epi's en daarnaast heb je Epi's. Je hebt Chinese Epi's van €150 met een bolted neck tot aan de Japanse Elitist-serie waar je €2000 en meer voor neertelt (je bent trouwens gek als je dat aan een Epi uitgeeft want zo'n gitaar devalueert sneller dan een nieuw gekochte Lada Niva)...

BazzzMastah
26 mei 2007, 02:02
Mhh, hij zit wel in de originele koffer.
Maar zoals vele al hebben gezegt, hij moet lekker spelen.
Ik zie wel dat hij een geschroefde nek heeft. Denk iets mider geluid dan de gelijmde versie. maargoed, als je hem lekker vind spelen dan moet je het gewoon doen.

Saf
26 mei 2007, 08:49
Je hebt gelijk bambufan. Er zijn inderdaad ook wat minder kwalitatief gemaakte instrumenten bij. Multiplex en die vage single coil humbuckers, multiplex body en slecht passende halzen, minder hardware etc. Ik bedoelde in mijn post maar het dat er inderdaad niet goed duidelijk bij gezet de wat betere modellen ervan uitgaande dat de ibanez hier bedoelt ook een betere is

Die wat betere hadden dacht ik altijd dimarzio tenminste die ik gezien heb. De Custom die ik hier thuis heb staan is massief mahonie body (weet niet uit hoeveel stukken lijkt aan de achterkant een stuk (see though finish) en een los topje deze heeft zo'n fijne tiger stripe, ik weet niet of die echt tigerstriped maple is maar het zal wel gelamineerd zijn. Heel vreemd topje overigs, bij de controlruimte zit de top op de bottom maar bij de elemeten kun je zien dat tussen de bottom en "carved top" een kleine holte zit. Ik weet dat die oude ibanezzen en cimars dat ook hebben.

En of een gelijmde hals per definity beter klinkt als een gelijmde daar hoor je meerdere verhalen over heeft volgens mij iedereen (fender/gibson mensen)een andere mening over. Ik heb ook geschroefde gitaren gehad met een eindeloze sustain en erg volle klank (ligt aan meerdere facetten dan alleen de hals) Het is ook een kwestie van smaak wat betreft spelen etc. Ik ben zelf meer fender man dus het heb hier geen problemen mee.

Ik weet overigs (terugkomend op die elementen) dat veel van die oude hondoII dat ook hebben. Die ik daarvan had een multiplex body waardeloze hardware maar dan wel weer dimarzio's. Vond i ktoen er g vreemd om een gitaar op te bouwen uit multiplex en dan er dimarzio's in te hangen. Maar inderdaad voor dimarzio moet het in die tijd en wereld deal geweest zijn.