PDA

View Full Version : Improvisatie met bluestoonladder



@rt!fex
25 mei 2007, 17:46
Mijn leraar heeft me juist de bluestoonladder uitgelegd, en ik sta versteld wat voor cole solo's hij er uit haalt. Bij mij lukt dat dus compleet nog niet. Kan iemand mij wat tips geven hoe je beter wordt in het improviseren op de bluestoonladder? Welke noten van de bluestoonladder worden er bvb gebend?

Mvg,

Guitarmania
25 mei 2007, 18:08
Welke noten van de bluestoonladder worden er bvb gebend?


Als je deze pakt:

E: I 1 I---I---Ib3 I
B: I 5 I---I---Ib7 I
G: Ib3I---I 4 I b5I
D: Ib7I---I 1 I---I
A: I 4 I b5I 5 I---I
E: I 1 I---I---Ib3 I

en stel je hebt een blues in A (A7 - D7 - E7), dan bend je over A7 een beetje de b3. Over D7 bend je een beetje de 5. En over E7 bend je een beetje de b7.

Maar niet te zuiver benden. Het moet wel blues blijven...

@rt!fex
25 mei 2007, 19:06
geldt dit ook voor blues in A, D, G?

het akkoordenschema is een tweede gitaar die dit speelt, maar stel nu dat ik die niet heb welke noten zou ik dan in A mogen benden om gwn op men eentje te soleren?

Wat bedoel je met een beetje benden ? Met benden bedoel je toch steeds de snaar naar boven trekken eh ?

appyhaan
25 mei 2007, 19:19
Maar niet te zuiver benden. Het moet wel blues blijven...

Oei, liever wel zuiver benden hoor. Je hebt juist die blue notes die het laten kraken en de kleine terst. Niet zuiver benden hoort echt niet bij je gitaar spel, behalve als het je bedoeling is. Overigens echt goed zuiver benden is best lastig, goed luisteren is mijn advies.

Guitarmania
25 mei 2007, 20:04
Oei, liever wel zuiver benden hoor. Je hebt juist die blue notes die het laten kraken en de kleine terst. Niet zuiver benden hoort echt niet bij je gitaar spel, behalve als het je bedoeling is. Overigens echt goed zuiver benden is best lastig, goed luisteren is mijn advies.

Ben ik het niet mee eens. Effe in A7-D7-E7: over die D7 trek je wat aan de 2. (de e: da's de 2 van de D7, maar de 5 van de A7). Die moet neigen naar de b3/3 van D7 (f/f#). Maar hij mag hem nooit echt pakken.

Gary Moore heeft in poppy bluesperiode mooie tonen gespeeld tussen de 2 en de b3. Daar zit je met samengeknepen billen naar te luisteren. Het wringt en je wordt er als luisteraar niet goed van... en da's blues.

Als je keurig die tertsen en septiemen speelt kun je net zo goed country & western spelen, of gewoon je mixo-laddertjes spelen.

Nee, blues hoort te wringen.

Niet zuiver spelen!!!

Guitarmania
25 mei 2007, 20:08
geldt dit ook voor blues in A, D, G?

Da's een blues in D. D7 - G7 - A7.

Zelfde verhaal maar dan in D.

-=JEROEN=-
26 mei 2007, 02:23
Mijn leraar heeft me juist de bluestoonladder uitgelegd, en ik sta versteld wat voor cole solo's hij er uit haalt. Bij mij lukt dat dus compleet nog niet. Kan iemand mij wat tips geven hoe je beter wordt in het improviseren op de bluestoonladder? Welke noten van de bluestoonladder worden er bvb gebend?

Mvg,
waarom vraag je dit niet aan je leraar?

appyhaan
26 mei 2007, 09:44
Ben ik het niet mee eens. Effe in A7-D7-E7: over die D7 trek je wat aan de 2. (de e: da's de 2 van de D7, maar de 5 van de A7). Die moet neigen naar de b3/3 van D7 (f/f#). Maar hij mag hem nooit echt pakken.

Gary Moore heeft in poppy bluesperiode mooie tonen gespeeld tussen de 2 en de b3. Daar zit je met samengeknepen billen naar te luisteren. Het wringt en je wordt er als luisteraar niet goed van... en da's blues.

Als je keurig die tertsen en septiemen speelt kun je net zo goed country & western spelen, of gewoon je mixo-laddertjes spelen.

Nee, blues hoort te wringen.

Niet zuiver spelen!!!

Juist, dat bedoel ik ook, als het je bedoeling is. Als je net begint met blues spelen, zou ik gewoon zuiver benden.

@rt!fex
26 mei 2007, 21:59
waarom vraag je dit niet aan je leraar?

Ik heb nu twee weken geen les en ben wat enthousiast :)

@rt!fex
26 mei 2007, 22:08
speelt het niet echt een rol of je naar boven of beneden bend?

-=JEROEN=-
26 mei 2007, 22:31
ik 'bend' meestal de dunne snare, en heb dus meer ruimte naar boven ;)

de G snaar wil ik nog wel eens heen en weer 'benden'

Guitarmania
27 mei 2007, 17:40
ik 'bend' meestal de dunne snare, en heb dus meer ruimte naar boven ;)

de G snaar wil ik nog wel eens heen en weer 'benden'

Ik heb altijd geleerd om te benden naar waar je ruimte hebt. De g-b-e-snaren omhoog, en de e-a-d-snaren omlaag. Er zijn er ook die de hoge e-snaar van de hals af benden waardoor ie een aantal frets verder wordt gespeeld. Maar dat hangt misschien ook van je gitaar af.

@rt!fex
29 mei 2007, 22:18
dus mag je eigelijk alle noten uit de bluestoonladder benden zonder echt fout te zitten?

-=JEROEN=-
30 mei 2007, 00:08
nou hangt er van af of je een heel of een half bend

Guitarmania
30 mei 2007, 18:45
dus mag je eigelijk alle noten uit de bluestoonladder benden zonder echt fout te zitten?

Nee. Over een schema A7 - D7 - E7 (om maar wat te noemen) hanteer je de A-mineur-penta (met bluenote). Over de D7 ga je gewoon door met die Am-penta. Maar dan loop je aan tegen het probleem dat Am-penta niet de b3/3 van D7 kent (de f/f#). Dus trek je in de Am-penta wat aan de 2 van D7: de e. Die laat je nijgen naar f/f#.

Over E7 heb je hetzelfde probleem. Am-penta kent de 3 van E7 niet (de g#). Wel de b3 (de g: de spetiem van A7). Dus hier morrel je wat aan de g om die naar g# te laten neigen.

Wat je het beste kunt doen, is om de Am-penta (dus de A-bluesladder) uit te tekenen en daarbinnen de akkoorden A7 - D7 en E7 tekenen. Dan zal je zien dat de akkoorden niet overeenkomen met de bluesladder. Daar waar ze niet overeenkomen, moet je gaan rommelen (benden).