PDA

View Full Version : Wanneer Snaren vervangen?



MitchelldM
25 mei 2007, 15:51
Hallo allemaal,

Nu ik druk bezig ben met oefenen en de gitaar megaveel gebruik kom ik nu toch bij mijn eerste grote probleem. Alle liedjes die ik speelde(het waren er maar 3) maar toch alle liedjes die ik speelde waren zuiver.
Maar nu lijkt het net of mijn snaren uit balans zijn, het geluid is vreselijk en je hoort een soort van gruis, een rrrrrrrrr geluid... Betekend dit dat ik mijn snaren moet vervangen?

Alvast bedankt :speed:

Don Capo
25 mei 2007, 15:55
Nee, dat betekend het niet. Waarschijnlijk heb je ergens fretbuzz of liggen de uiteinden van de snaren ergens tegen elkaar aan (check bij je kan en stemsleutels)

Hoe vaak je je snaren moet vervangen hangt helemaal af van de kwaliteit van het geluid die je stelt. Ik houd altijd 20/30 uur aan ongeveer wat bij mij neerkomt op eens per maand. Het is een persoonlijk dingetje hoor, ik ken ook mesnen die ze 4 keer per jaar verwisselen.

Als je het echt niet vertrouwt neem je je gitaar gewoon mee naar een muziekwinkel en stel je de vraag daar opnieuw. Normaal gesproken zijn ze daar best behulpzaam in. (moet je natuurlijk niet op zaterdag of donderdagavond gaan)

MitchelldM
25 mei 2007, 16:42
Misschien een hele domme vraag..
Wat is de kan?

freekick
25 mei 2007, 16:44
Misschien een hele domme vraag..
Wat is de kan?

Kom nou. Jij kant je haar toch ook?

.

Blend
25 mei 2007, 16:50
topkam = dat dingetje waar die gekke draden overheen zijn gespannen........

Laser
25 mei 2007, 16:53
Hallo allemaal,

Nu ik druk bezig ben met oefenen en de gitaar megaveel gebruik kom ik nu toch bij mijn eerste grote probleem. Alle liedjes die ik speelde(het waren er maar 3) maar toch alle liedjes die ik speelde waren zuiver.
Maar nu lijkt het net of mijn snaren uit balans zijn, het geluid is vreselijk en je hoort een soort van gruis, een rrrrrrrrr geluid... Betekend dit dat ik mijn snaren moet vervangen?

Alvast bedankt :speed:

Ik zou denken: eerst de snaarset even vervangen en zien of het nog buzzzzt.
Kost maar een setje en je bent dan al zeker of het de snaren zijn of niet.

En dan verder gaan kijken, amar op afstand is en blijft het gissen: neem de gitaar dan naar een technieker en die lost het op in 123. Neem ik aan. Kleine afstelling hals, kam, tja... moet je op de gitaar zelf bekijken.

Geen paniek, komt wel goed.

En dan: voortspelen maar!!!!

Don Capo
25 mei 2007, 17:01
Misschien een hele domme vraag..
Wat is de kan?
bedoelde de kaM.

MitchelldM
25 mei 2007, 17:17
Oke, heb alles gecontroleerd en de buzz blijft voortgaan, morgen even een nieuw setje Snaren halen, mijn eerste keer.. voor de rest blijven tips welkom

Enra
25 mei 2007, 17:37
Kom nou. Jij kant je haar toch ook?

.

Ik kan niks!!! Ik heb geen haar!!!

MitchelldM
25 mei 2007, 17:45
haha, kannen doe ik dan niet beetje stylen voor een kuif dan weer wel

GetnFunky
25 mei 2007, 18:16
hmm.. Als je jou fretbuzz wilt oplossen met nieuwe snaren, zal je een 0.15 setje snaren moeten kopen.. Breng je gitaar langs een winkel, zal je veel irritaties schelen..

MitchelldM
25 mei 2007, 18:39
oke, morgen dan maar eens langsgaan :satisfie:

Rob B
25 mei 2007, 22:51
Dit had de gitaar van mijn dochter ook. In de winkel zeiden ze dat de hals ietwat bol stond ipv hol. Achter op de klankkast een hogere kam gezet en probleem is grotendeels opgelost. Alleen als je heel hard op je snaren slaat dan rrrrrrrt hij. Dit alles voor 2 minuten werk en €0.75 voor het kammetje.

succes

Rob

Wokkie
26 mei 2007, 00:18
Oke, heb alles gecontroleerd en de buzz blijft voortgaan, morgen even een nieuw setje Snaren halen, mijn eerste keer.. voor de rest blijven tips welkom

Neem anders je gitaar mee dan kunnen ze gelijk zeggen waat het aan ligt

Yamhammer_71
26 mei 2007, 00:33
Misschien zit een stemmechaniek los (het onderdeel waaraan je moet draaien)....dat veroorzaakt enorme bijgeluiden + vreselijke ratelingen/trillingen.

Yamhammer_71
26 mei 2007, 00:35
Dit kun je testen door je linkerhand op de stemmechanieken te houden en met de rechterhand gewoon de snaren aanslaan...kijken of de ratelingen dan weg zijn. Dan weet je dat het aan 1 of meer stemmechanieken kan liggen.

MitchelldM
28 mei 2007, 14:14
Dit had de gitaar van mijn dochter ook. In de winkel zeiden ze dat de hals ietwat bol stond ipv hol. Achter op de klankkast een hogere kam gezet en probleem is grotendeels opgelost. Alleen als je heel hard op je snaren slaat dan rrrrrrrt hij. Dit alles voor 2 minuten werk en €0.75 voor het kammetje.

succes

Rob


Hoi allemaal,
gelukkig kan ik zeggen dat het probleem is opgelost, het was idd de kam die te laag stond en dus er een hogere kam opmoest.
In ieder geval bedankt voor alle mogelijke oplossingen die jullie bedacht hebben.

Groeten

Mitch

Laser
29 mei 2007, 13:49
Blij dat dat dan snel en goedkoop opgelost is geraakt.
Is de actie nu niet te hoog geworden?

MitchelldM
29 mei 2007, 22:12
Wat bedoel je precies met actie?

--=HANS=--
29 mei 2007, 22:51
Actie is de afstand van de snaren t.o.v. je toets.

Rocketman
29 mei 2007, 23:59
Snaren verwisselen doe ik voor een optreden. als ik geen zin heb om ze te verwisselen neem ik een reserve gitaar mee en als ik ze wel verwisseld heb doe ik dat trouwens ook. Als snaren oud zijn klinken ze wat minder maar nooit echt slecht. Ik verwissel ze omdat ze anders snel breken. Als ik een avond flink heb staan raggen op een gitaar zijn de snaren oud. Speel tegenwoordig electrisch maar volgens mij is het akoustisch precies zo.

Laser
6 juni 2007, 11:27
Ik neem aan dat de actie nog aanvaardbaar was, ik vernam niets over een nieuw type frietsnijmachine op Ebay....
Spelen maar!

MitchelldM
6 juni 2007, 19:43
Ben ik weer, sorry voor het late reageren :nervous:
Nee, hij speelt nog steeds hetzelfde en ben er echt heel blij mee!!
Binnenkort toch maar een nieuwe gitaar kopen..
In ieder geval hij doet het weer en heb alweer een nieuw nummer geleerd namelijk ............... More Than words van Xtreme :dance:

Blend
8 juni 2007, 16:19
Je moet je snaren vervangen zodra je ze niet meer lekker vind klinken. Ik heb de mijne net weer vervangen, 'n nieuw setje 0.12. Wat klinken deze snaren heerlijk! :)
Goed, als het aan mij ligt, vervang ik m'n snaren dus om de zoveel weken. Ik zorg dat ik geen setje meer thuis heb liggen, anders is de verleiding te groot om ze over 3 weken weer te gaan vervangen. 2 à 3 maanden is volgens mij wel redelijk.

peter_heijnen
9 juni 2007, 09:23
2 à 3 maanden is volgens mij wel redelijk.
Is natuurlijk kwestie van smaak, maar ook volgens mij is dat een prima uitgangspunt voor thuis.

Als mijn taylor mee op tour is dan vervang ik gemiddeld 1 x per maand, maar dat is meer meer uit voorzorg mbt snarenbreken. Mbt geluid heb ik ze er net zo lief 3 maanden op, ik speel graag met oude snaren.

freekick
9 juni 2007, 11:00
Je moet je snaren vervangen zodra je ze niet meer lekker vind klinken. Ik heb de mijne net weer vervangen, 'n nieuw setje 0.12. Wat klinken deze snaren heerlijk! :)
Goed, als het aan mij ligt, vervang ik m'n snaren dus om de zoveel weken. Ik zorg dat ik geen setje meer thuis heb liggen, anders is de verleiding te groot om ze over 3 weken weer te gaan vervangen. 2 à 3 maanden is volgens mij wel redelijk.

2 a 3 maanden zegt me niet zoveel.
Hoeveel speeluren zijn dat bij jou?
Na plm 30-40 uren verlang ik wel weer naar dat verse heldere geluid
van een nieuw setje.




.