PDA

View Full Version : Review; Engl E530



Ibanez RuleZ
25 mei 2007, 15:38
je ziet ze vaak voorbij komen in topics hier als goedkope preamp voor dikke rocksounds en ik heb me er recentelijk ook eentje aangeschaft en het leek me wel eens goed om een uitgebreide review te schrijven voor dat ding, want die heb ik hier nog niet gelezen. Dit laatste temeer daar het als beginnerspreamp vaak wordt aangeraden en met mijn toch wat uitgebreidere ervaring met meer high end spul (mesa quad) is het wel eens leuk om hier dan wat over te schrijven

features:
tja, op papier ziet dat er best aardig uit; 2 gescheiden kanalen (met hi en lo gaing per kanaal) met een 4 band EQ op het lead kanaal, killswitch waardoor de preamp wordt gebypasst en er een tweede preamp kan worden aangestuurd. een kleine eindtrap van 2x1.5 watt, contourfunctie (schakelbaar) op de lead (midboost) en een brightfunctie voor de clean.
op zich ziet dit er best aardig uit. echter... er zitten maar 2 buisjes in en dat was voor mij wel een belletje van: dat is twijfelachtig; 2 is weinig, ter vergelijk; in de mesa quad zitten er 8!!

goed, soundwise (alles over een peavey 50/50, met fender strat met quarterpounder en ssl en een gibson LP studio).

clean
het eerste dat opvalt is dat de gain knop voor clean heel veel headroom heeft. die kan je open draaien, maar doet relatief weinig, alleen bij volledig open komt er een randje aan in de hoge regionen. daarnaast zit er een basissound in waar voornamelijk de treble knop veel invloed op heeft. Engl heeft een sausje met relatief veel aanwezig hoog, blijkt eens te meer. klankwise goed ingesteld voor mijn smaak (zowel met de LP als de strat) is de brightknop, zeker op hoge volumes, niet echt bruikbaar; doet nogal pijn aan mijn oren. blijf daar vanaf en je hebt qua klankkleuring een aardig klinkende preamp. redelijk veelzijdig, maarrrrr.

1. het klinkt vlak, heel vlak in vergelijk met de mesa quad, die heeft zowel dynamiek als ademend geluid (vergelijk 2 dimenionaal en 3 dimensionaal). dit klinkt en is erg compressed; er is weinig verschil, anders dan volumewise (wat ook marginaal is), in hard of zacht aanslaan. vergelijk het maar met een volumeknop die iets harder wordt gezegd.
2. high gain is voor het halselementje van de strat voor solo's wel lekker, maar verder onbruikbaar, zeker met de prescence aan.

conclusie cleanwise; het is maar net wat je referentiekader is; het cleankanaal is niet waar deze amp is onworpen. het is bruikbaar en een geluidsman is er denk ik heel blij mee. Moet ook zeggen: hiervoor heb ik de preamp niet gekocht.


lead
waar ik heel benieuwd naar was, is de 4 band EQ van deze preamp. leek me een heel zinnige toevoeging, zeker daar Engl, zoals gezegd, een vervelende hoge krassende sound kan hebben; solowise vaak ongeschikt naar mijn smaak. dit is de eerste feature waar ik echt blij mee ben op deze amp. het geeft heel veel mogelijkheden; je kan echt zo'n typische englsound dr uit halen, maar als je de treble bijvoorbeeld veel dichtdraait, dan wordt ik daar een heel stuk blijer van: het heeft echt effect.
de contourfunctie is de tweede prettige verassing. Engl heeft nog wel eens wat gebrek aan midden in het geluid; druk dit knopje in en verrek, het probleem is opgelost; lekker EQ wise. hoe ik het heb staan nu? bass op 2 uur, lo mid op half 3, hi mid op half 10, treble op 9 uur, met contour aan.
gain: tja, geen idee waarom ze de lo gain dr op hebben gezet: veel volumeverschil met de hi gain. zelfs zoveel dat die niet bruikbaar is. stel dat je gain helemaal open draait op lo gain: klinkt best ok voor een rocksounds, maar je hi gain is dan onbruikbaar, anders dan als bijenkorfimitatie. het is dan een trade off maken en ik heb gewoon mn lead laag, want een engl waar de gain zwaar open is gedraait mist ballen (iig, in mijn beleving).

moet zeggen dat soundwise met de juiste instellingen dit me als rockpreamp niet teleur stelt; er staat modern rock op en dat maakt ie waar. zeker met hogere output elementen zoals de gibson humbuckers doet deze preamp wat ie moet doen; knallen. enkelspoelers lust ie iets minder graag.

echter, hij heeft minpunten (zeker voor mensen die veelzijdigheid hopen).
de definitie is relatief gebrekkig. viel me tegen. sla een open accoord aan en in vergelijk met mn mesa is hij niet helder, maar loopt het geluid van de snaren veel meer in elkaar over.
teleurstellend vond ik ook de dynamiek; draai je volume van je gitaar meer dicht en het maakt maar zeer marginaal wat uit voor de oversturing. Dat vind ik eigenlijk het grootste gebrek; de hoge compressie en gebrek aan dynamiek.

conclusie: voor op het podium is dit geen slechte preamp, zeker niet voor in een rockband die als doel heeft de ballen uit je broek te spelen (figuurlijk that is). de rhytm sound die daarvoor nodig is, is er zeker uit te halen. lukt mij in ieder geval aardig.
hij vergeeft veel; door de compressie heb ik het risico dat ik heel slordig wordt.

blijvertje? nee, maar voor mn bandplannen voldoet deze voorlopig zeker wel. knalt tamelijk. positief of negatief... hmmms, beide. qua klank was ik positief verrast, qua mogelijkheden en de bruikbaarheid teleurgesteld. soundwise algemeen was het ongeveer wat ik had verwacht. al met al voldoet hij dus.

7/10 vanwege de compressie en licht gebrekkige definitie, anders 8; voornamelijk omdat ie zo goedkoop is.

Harrald

Raffel
25 mei 2007, 15:58
samengevat: "De Quad pwnt nog steeds alles!"

JorikDekkers
25 mei 2007, 16:03
herkenbaar!

Toen ik een paar weken terug een paar Engl combo's aan het proberen was kwam ik op precies dezelfde conclusie uit als jij: te veel compressie, te weinig dynamiek, maar echt lomp scheuren gaat prima!

Voor mezelf is het drie keer niks, maar ik kan me goed voorstellen dat er zat bandjes zijn die tussen hardrock en metal zweven waarvoor een Engl gewoon perfect is.

stevie_vp
25 mei 2007, 16:12
hey heb m ook nog liggen.. goeie review.. mooi beeld van deze pre gegeven..
Ik zal ter aanvulling nog ff een sampletje neerzetten.. heb laatst ff wat opgenomen maar me powertone was naar de klote dus heb de engl gebruikt..
en t klonk eigenlijk best aardig op de plaat.. had liever de koch gehad hehe maja... hier is de link: KLIK (http://www.switchbackmusic.nl/Stevie124.mp3)

PS: engl ging door een marshall 8080 naar 2x12 v30 engl cab.

wizzie1982
25 mei 2007, 22:38
ik heb deze bak ook... je ervaringen klinken redelijk bekend, maar wat mij zo tegenvalt is dat je zo weinig verschillende geluiden uit het ding kan halen zonder tijdens een nummer of tussen de nummers door aan de knoppen te moeten draaien...

heeft iemand hem wel eens vergeleken met een 570 of 580? (die laatste vind ik erg interessant vanwege zijn midi mogelijkheden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan... :mad:)

vinni
27 mei 2007, 14:23
Herkenbaar ja......Heb er nog ff wat andere buizen inge had...JJ geloof ik.

Clean was wel wat beter. Speelde ook altijd met de Contour aan. Dan was-ie erg lekker......Speelde dan ook mn ballen uit mn broek!:soul:

Vinni

Mr.Bluesbreaker
27 mei 2007, 14:54
Leuke review!
Ik heb zelf geen ervaring met 19" setups, maar het "krasserige" van de Engl overdrive herken ik wel een beetje van de topicstarter.
Ik heb zelf een Screamer 50 combo (oude versie, bruine doek zonder hekwerk)
waar met de stadnaard buizen dit ook te herkennen was.

Zet maar eens een Groove Tubes 12aX7 op V1 en op V2 t/m V4 een 12ax7 van JJ. De versterker ging veel meer leven bij mij, en elk overdriveniveau klinkt nu waanzinnig. Toonregeling kan ik gewoon praktisch in het midden houden en de presence komt ook eens boven de 0,5 uit:D

Davidian
28 mei 2007, 17:27
Leuke review!
Ik heb zelf geen ervaring met 19" setups, maar het "krasserige" van de Engl overdrive herken ik wel een beetje van de topicstarter.
Ik heb zelf een Screamer 50 combo (oude versie, bruine doek zonder hekwerk)
waar met de stadnaard buizen dit ook te herkennen was.

Zet maar eens een Groove Tubes 12aX7 op V1 en op V2 t/m V4 een 12ax7 van JJ. De versterker ging veel meer leven bij mij, en elk overdriveniveau klinkt nu waanzinnig. Toonregeling kan ik gewoon praktisch in het midden houden en de presence komt ook eens boven de 0,5 uit:D

Ik heb laats een screamer bij westerhaven geprobeerd, en lekker dat het is! Die amp schopt de mythe dat buizenbakken op lage volumes kut klinken totaal het water uit.

Ibanez RuleZ
1 juni 2007, 11:06
mwa, misschien komt dat omdat ie zowel op hoog als laag volume kut klinkt? :cooler:

nah, s flauw. is best een aardig amp, alleen niet mijn ding.


harrald